Automaattilaatikon alipainemodulaattori!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Automaattilaatikon alipainemodulaattori!!

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Vai mikä lienee häriskuukkelin nimi?

Eli kyseiseen säätimeen menee alipaineletku joka tulee pumpun kyljessä sijaitsevalta mötikältä. Tässä mötikässä näyttäisi olevan jonkilainen säätö sarjaa pultti auki ja kallista jompaan kumpaan suuntaan.

Kysymys nyt sitten kuuluukin, miten tämä mötikän säätö vaikuttaa laatikon toimintaan ja kumpaan suuntaan sitä "pruuvaan" että ei menisi metsään kovin syvälle?

Tätä mietin sen vuoksi, että autoni on liikkeelle lähdössä mielestäni "laiskanlainen".
Se on siinä....
300 D Turbo
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se vaikuttaa vaihtojen jämäkkyyteen. Toiseen suuntaan kääntämällä vaihdot pehmenevät ja toiseen muuttuvat nykäisevimmiksi. Pumpun kyljessä oleva alipainesäädin on kuitenkin tehtaalla säädetty oikein ja parhaaseen tulokseen pääsee kiertämällä vaihteiston kupeessa olevaa säätöruuvia.

Laiskuutta voi vähentää kiristämällä vaihteistoon menevää vaijeria makunsa mukaan.
Avatar
MKLa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 68
Liittynyt: La 17.01.2004 10:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MKLa »

Olen sitäkin ruuvaillut ja en saanut mielestäni toivottua lopputulosta ja samaten olen paineitakin säädellyt laatikon kyljestä.

Tämä pumpun kyljessä oleva aparaatti rupesi vain kiinnostamaan kun eilen päivällä moottoria ihmettelin.

Liikkeelle lähdöstä sen verran, että peruuttaminen tapahtuu huomattavasti vauhdikkaammin kuin eteenpäin lähtö, mistäköhän tuo liene sitten johtuu ja vaikuttaako nämä säädöt ollenkaan tähän hommaan?

Itse en ole automaattilaatikon sielunelämään niin syvällisesti perehtynyt.
Se on siinä....
300 D Turbo
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

MKLa kirjoitti:
Liikkeelle lähdöstä sen verran, että peruuttaminen tapahtuu huomattavasti vauhdikkaammin kuin eteenpäin lähtö, mistäköhän tuo liene sitten johtuu ja vaikuttaako nämä säädöt ollenkaan tähän hommaan?
peruutus vaihde tuntuu äkäsemmältä siksi että sen välitys on huomattavasti hitaampi kuin eteenpäin vievien vaihteiden :D
Vastaa Viestiin