Mikä putki M102:sen nokka-akselissa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Mikä putki M102:sen nokka-akselissa?

Viesti Kirjoittaja fellu »

Mikä on tämä putki M 102:sen nokka-akselin päällä?

Kuva

Kuva

Syy miksi se kiinnostaa on se kun taannoisen venttiilien säädön jälkeen ei kyllä venttiileistä tullut naputuksia enää mutta sen sijaan tuli lievähkö rahise ääni, nimenomaan silloin kun kone oli normaalilämpöinen ja pienillä kierroksilla.

Oletuksena oli että jakoketju on alkanut ääntämään mutta sitten kun tänään aukaisin venttiilikopan ja tutkin tilannetta niin tämä putki jäi vaivaamaan.

Putki pääsee liikkumaan parisen milliä joka metalliklipsun kohdalta eli tulisiko sen olla visusti kiinni vai pitääkö siinä olla välystä?

Sinänsä tämä alkusyy ’lievä rahiseva ääni’ vaikutti ainakin noin ensi alkuun hävinneen tai ainakin lieventynyt.

Jakopäänketjussa tuntuisi olevan välystä ja eipäs siinä kyllä ole muuta vaihtoehtoa kuin vaihdattaa se.

Mottorilla on ajettu olemassa olevien tietojen mukaan vajaa 300 tkm, sitä en tiedä onko jakopäänketjua vaihdettu koskaan.

Mihinkä ääni hävisi niin se jäi ainakin toistaiseksi mysteeriksi.

Ventiilien säädön tehneellä asentajalla oli tainut tulla ainakin virhe siinä että yksi sähköjohto (kylmäkäynnistys anturille?) oli koppaa irti otettassa litistynyt kopan ja moottorin välissä.

Ventiiilikopassa ja koneistossa vierähti sitten tovi aikaa niitä puhdistettaessa kun oli kovin likaiset.
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Tuo kyllä näyttäisi nokka-akselin/keinuvipujen voiteluputkelta. Öljy tulee ylös kannen takaosasta tuohon putkeen. Putken alapuolella on sitten pieniä reikiä joista öljy suihkuaa ulos. Pituus-suunnassahan se ei varmaan pääse liikkumaan koska putken liitin menee kannessa olevaan reikään? Eli tarkoitit kai sivuttais-suuntaista välystä kiinnityksissä?
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Viesti Kirjoittaja fellu »

Putken tarkoitus voisi olla nokka-akselin/keinuvipujen voitelu mutta ei siellä kyllä taida kovin öljy liikkua ainakaan putken sisällä kun putken molemmat päät on litistetty yhteen eli siihen ei tule mitään tuloputkea.

Itse putki on kyllä siten kiinni että ei irtoa. Sivuttainhan siinä on välystä ja senkin saisi korjattua siten että ottaisi irti ja taivuttaisi kaikkia neljää metalliklipsiä joilla putki on kiinni niin ei ainakaan kolisisi siellä venttiilikopassa.

Putki pääsee liikkumaan parisen milliä joka metalliklipsun kohdalta eli tulisiko sen olla visusti kiinni vai pitääkö siinä olla välystä?
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kyseessä on nimenomaan öljyputki.
Avatar
Marde
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 225
Liittynyt: Ti 26.04.2005 20:30
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Marde »

Sen putken takimmaisen litistyksen etupuolella on liitin sylinterikanteen. Se on öljyputki. Eli öljy tulee kannen läpi tuohon putkelle. Tuohon välykseen on paha mennä sanomaan mitään. Tietenkin, kun putki hinkkaa kiinnikkeissään, niin se kuluu... ehkä siitä voi jotain helisevää ääntäkin lähteä täristessään. Voisihan ne pannat ehkä hiukan kireämmälle pistää, mutta vain sen verran että liika välys poistuu.
W124 260E -87
Kutonen... jotain ihan muuta :)
Avatar
tonijuopperi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 297
Liittynyt: Pe 25.06.2004 22:12
Paikkakunta: tornio

Viesti Kirjoittaja tonijuopperi »

sen putken ei saisi liikkua siinä putkessahan on sellainen ontto tappi joka uppoaa tiukasti 4-pytyn nostaja pukkiin ja ne metalli levyt vain painaa sitä eli sen ei saisi liikkua. :)
Mercedes-Benz forever
Avatar
fellu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 17.10.2004 08:17

Viesti Kirjoittaja fellu »

Tänään sain vaihdatettua jakopäänketjun paikallisessa Mersu-huollossa ja näinhän se olikin kuten kommentoitu on, että nokka-akselin/keinuvipujen voiteluputkihan se. Putken sai liikkumattomaksi metallilevyjä taivuttelemalla.

Itse jakopäänketjun vaihto oli kustannuksiltaan siedettävä ja onpahan ainakin takuuta työn ja ketjun osalta.

Kiitokset kaikille kommentoijille.
Vastaa Viestiin