ILMAAA!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija

ILMAAA!

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Mistä johtuu kun W210 koppiin ei tuu oikeen kunnolla ilmaa. Puhallin huutaa täyttä hönkää, mutta sisälle ei tule kuin lehmän henkäys. :( Onko kyseessä vika, vai ominaisuus. Talvella ei meinaa ikkunat pysyä auki.
Purkasin tänään piruuttani konehuoneen puolelta muovi rensselit ja löysin puhaltimen. :? No ei siinä mitään ihmeellistä ollut. Vähintäänkin samankokoinen kuin W124:ssä ja pyöri pirun kovaa. :shock: W124:ssä koppiin tulee ilmaa niin, ettei meinaa penkissä pysyä, mutta miksei W210:ssä. Oisko joku putki irti vai tukkeessa. :roll: Kertokaapas viisaammat. :?:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

No mä en oo ainakaan tuollaista ongelmaa huomannut. Päinvastoin. Kesällä tuo puhallin jaksaa ihan mukavasti työntää kylmääkin ilmaa vaikka ilmastointi puuttuu. Eli noin +20 asteen lämmössä on vielä ihan viileä olo auton sisällä. Helteellä tosin pitää jo aukaista ikkunaa :)

Vastaavasti nyt sykyllä olen huomannut, että auto lämpiää tosi nopeasti kylmällä ilmalla.

Eli luulisin, että jonkun sortin vika olisi kyseessä :!: :?:
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

Re: ILMAAA!

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Pepekyy kirjoitti:Mistä johtuu kun W210 koppiin ei tuu oikeen kunnolla ilmaa. Puhallin huutaa täyttä hönkää, mutta sisälle ei tule kuin lehmän henkäys. :( Onko kyseessä vika, vai ominaisuus. Talvella ei meinaa ikkunat pysyä auki.
Purkasin tänään piruuttani konehuoneen puolelta muovi rensselit ja löysin puhaltimen. :? No ei siinä mitään ihmeellistä ollut. Vähintäänkin samankokoinen kuin W124:ssä ja pyöri pirun kovaa. :shock: W124:ssä koppiin tulee ilmaa niin, ettei meinaa penkissä pysyä, mutta miksei W210:ssä. Oisko joku putki irti vai tukkeessa. :roll: Kertokaapas viisaammat. :?:
Minun mielestäni ei W124:äänkään tule kunnolla ilmaa. Ainakin ikkunat huurtuu helposti ja suuttimet joutuu olla yläasennossa, jos meinaa varsikin kostealla kelillä nähdä kunnolla ulos. Jokaisessa W124:ssä on ollut sama ongelma.

W126:sa taas asia on ihan toinen. 1-asento ja vaikka suuttimet jalkatilaan ja ikkunat pysyy huuruttomina. Myös kesällä W126 pysyy paljon viileämpänä, kun W124.... puhun ilmastoimattomista autoista. Saahan W124:kin viilemenemään, mutta sillon tulee meluhaittoja.

Taitaa tuulettimet huonontua aina vaan :)
epk
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja epk »

kyl mun -85 w124 lyö aika sykkeellä ilmaa kabiinin puolelle, joten kait teillä sit jotain häikkää on :?:
_Antti
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja _Antti »

kattokaas raitisilma suodatin jos w201/w124 sellanen löytyy..
mä en nimittäin tiedä.. :oops:
se voi olla pahoon tukos..

-Antti

edit: sähläystä tääläpäässä..
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ainakin tyypeissä W124, W123 ja W116 (ilman ilmastointilaitetta) tuo takaikkunoiden huurtuminen on enemmänkin ominaisuus kuin vika. Jos autossa on enempi kuin kaksi henkilöä, talvella sekä viileällä, kostealla kelillä takasivuikkunat ovat huurteessa. Tämä johtuu puutteellisesta ilman kierrosta. Ilmaa kyllä tulee riittävästi kabiiniin, mutta se ei pääse sieltä sujuvasti pois.

Ainakin W116:ssa tämän on todettu joskus aiheuttavan jopa ruostevaurioita. Auto on siis "liian tiivis".
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Moiden vanhempien Mersujen takaikkunan höyrystyminen johtuu miltei pikkeuksetta märästä takakontista, joka taas johtuu yleensä siitä, että takaikkunan tiiviste vuotaa ja vettä pääsee konttiin. itselläni ongelma loppui
W123 kohdalla kun maalaus vaiheessa laitatin uuden takaikkunan tiivisteen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
diisselin kannattaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: ILMAAA!

Viesti Kirjoittaja diisselin kannattaja »

Day Downhill:
Minun mielestäni ei W124:äänkään tule kunnolla ilmaa. Ainakin ikkunat huurtuu helposti ja suuttimet joutuu olla yläasennossa, jos meinaa varsikin kostealla kelillä nähdä kunnolla ulos. Jokaisessa W124:ssä on ollut sama ongelma.

W126:sa taas asia on ihan toinen. 1-asento ja vaikka suuttimet jalkatilaan ja ikkunat pysyy huuruttomina. Myös kesällä W126 pysyy paljon viileämpänä, kun W124.... puhun ilmastoimattomista autoista. Saahan W124:kin viilemenemään, mutta sillon tulee meluhaittoja.

Taitaa tuulettimet huonontua aina vaan :)[/quote

No kyllä mun autossa ikkunat pysyy huuruttomina 1-asennolla ja ilmaa jakoihinkin. 2-asennolla ei kyllä meluakaan tule on se sen verran hiljanen tuo mun oma.,,,tosin moottori vaihdettiin viime 1.talvena]
200D -91, aiemmin 220D -77
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Huurtuminen on varmaan ongelma kaikissa autoissa, kun on tarpeeksi kosteaa ja kenkien mukana tulee ämpärillinen lunta jalkatilaan.
Omassa W124:ssä ei lasit huurru muuta kuin takaa, jos on useampi henkilö kyydissä. Mutta ukon W210:ssä huurtuu tuulilasikin talvella melko herkästi ja sitä ilmaa ei tosiaan tule minusta kunnolla. Eli virtaus on onneton verrattuna omaani.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti

Viesti Kirjoittaja enska »

Mun 124 tulee vallan mainiosti ilmaa ja tarvittaessa runsaastikkin, joskin
äänekkäästi :D

Syksyllä kannattaa vaihtaa noi kangas matot kumimattoihin, koska tollainen märkä kangas tunnetusti pistää ikkunat huuruun.
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Kaapo
Valvoja
Valvoja

Huurua

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Jos kumiteräsaappaissa kulkeutuu sisään enemmän kuin ahkiollinen lunta, niin höyryongelmia on odotettavissa. Mutta myös silloin, kun takapenkillä piehtaroi tuskissaan kaksikin miittikävijää kankkushien kastelemana :shock:

Vaikka puhallusta on ykkösen tai kakkosenkin verran (eikä ilmanjako suoraan ylös) niin W126:n takasivuikkunat ovat sen verran syvässä poterossa, että ilmankierto jää vajaaksi. Hyvän lisäavun todella huuruisiin olosuhteisiin saa tuolla takajalkatilan suunnattavalla lämpösuuttimella. Etupenkkien välissä olevana se ulottuu ääriasentoon sopivasti ja säädettynä myös molemmille takaikkunoille. Ja kirkasta tuloo.

Pari kertaa on sitten käynyt vanhanaikaisesti eli ilman sisäkierto on jäänyt / napsahtanut vahingossa päälle. Siinä ei kauaa mene, kun kinneri on usvainen kuin turkkilainen sauna.

W124:n tuuletuksen kehittämä "ilmanpaine" on varsin tehokas. Ettei tuossa ko. tapauksessa jokin letkuliitos falskaisi paineita matkalle. Ylimääräiset suhinat siis tarkkailuun. Tai sitten jokin säätöläppä ei aukea kunnolla. Mutta kyllä kakkosnelosen tuulettimella pitäisi hilseet lähteä ja tarvittaessa tupeekin :roll:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies

...

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Joka tapauksessa W124:ssä on surkeampi ilmanvaihto, kun W126:ssa.
Herää kysymys, miksi useissa W124:ssa suuttimet on lähes aina yläasennossa (huurteen poisto)... Ainakin missä minä olen istunut.

Anopilla (-91) ikkunat huurtuu, jos ei pidä yläasennossa.

Ferrarissa huurtuu jos ei pidä yläasennossa...pitää olla kostealla kelillä jopa 2-asennossa.

Koeajo 300TD:ssä, huurtui kanssa etulasi, jos ei ollut ylä ja 2-asennossa... Eikä ollut edes hirveän kostea kelikään.

W126:ssa riittää aina 1-asento ja keskiasento, vaikka olis kosteusprosentti 100%...Käytän paljon muuten klo 5-asentoa (jalkatilaan 70%) ja riittää hyvin pitämään tuulilasin puhtaana.

Minkä sille voi, mutta näin se vaan on. Ei W124:ssäkään huono ole, mutta huonompi, kun W126:ssa. Varsinkin helteellä sen huomaa....HUH Hellettä W124:ssä ;)

Korostan vielä, että W124:ssakin ilman riittämään, mutta sillon tulee meluhaittoja.

Tarkoitan nimenomaan tuulilasin huurtumista. Takalasit huurtuu helposti W126:ssakin.
Viimeksi muokannut Jokko Päivärinne, Ti 23.09.2003 21:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
epk
Valvoja
Valvoja

Re: ...

Viesti Kirjoittaja epk »

Day Downhill kirjoitti:Joka tapauksessa W124:ssä on surkeampi ilmanvaihto, kun W126:ssa.
Herää kysymys, miksi useissa W124:ssa suuttimet on lähes aina yläasennossa (huurteen poisto)... Ainakin missä minä olen istunut.

Anopilla (-91) ikkunat huurtuu, jos ei pidä yläasennossa.

Ferrarissa huurtuu jos ei pidä yläasennossa...pitää olla kostealla kelillä jopa 2-asennossa.

Koeajo 300TD:ssä, huurtui kanssa etulasi, jos ei ollut ylä ja 2-asennossa... Eikä ollut edes hirveän kostea kelikään.

W126:ssa riittää aina 1-asento ja keskiasento, vaikka olis kosteusprosentti 100%...Käytän paljon muuten klo 5-asentoa (jalkatilaan 70%) ja riittää hyvin pitämään tuulilasin puhtaana.

Minkä sille voi, mutta näin se vaan on. Ei W124:ssäkään huono ole, mutta huonompi, kun W126:ssa. Varsinkin helteellä sen huomaa....HUH Hellettä W124:ssä ;)

Korostan vielä, että W124:ssakin ilman riittämään, mutta sillon tulee meluhaittoja.

Tarkoitan nimenomaan tuulilasin huurtumista. Takalasit huurtuu helposti W126:ssakin.
kummallista, omassa pidän tuskin koskaan sitä tuuletinta yläasennossa, aina se siinä kello 4-5 paikkeilla, ja ei ikkunat huurru helposti...mikähän tän ilmiön tekee eri w124:ssa?
diisselin kannattaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

......

Viesti Kirjoittaja diisselin kannattaja »

:wink:
Tämä nyt on niin kiintoisa aihe et sitähän pitää oikein ruveta tutkimaan.
Koitan heti sateilla, pysyykö ikkunaklasit poissa huurteisista kun propelli ei ole yläasennossa.
Kyl mä sen siinä usein pidän kun en jaksa muuallekaan kääntää :roll: ...
Jos käännän, niin joskus viilentelen noita kuumuneita jalkoja. Ei ole siksi ylhällä säädin et en lasista ulos näkisi.
Tuulettimen moottori tosiaan vaihdettiin, joten se ei enää kitise siellä.
Äänihaittoja ei kyllä tule vaik pitäisin kakkosella.Kolmosella alkaa jo suhista korvissa. Liekö siellä vikaa :lol:

Ainoa mikä mulla tossa tuuletuksessa on haitannut on se, että talvella mun Mersu on kylmä kovilla pakkasilla. Yhellä tutulla on Volvossa sellanen lisälämmitin...
Onneksi penkinlämmittimet toimii...eipähän takapuoli jäädy
200D -91, aiemmin 220D -77
Mauri H.
Valvoja
Valvoja

Outoa

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Joo, aika outoa on, itsellä on aina tuuletin keskiasennossa kesäisin ja talvisin sitten kello neljässä.

Pyörintänopeus on itseasiassa aina kakkosella, vain ääritilanteissa kolmonen. Eipä ne ikkunat ykköselläkään huurru, mutta jostain syystä se kakkonen on mieluisampi, varsinkin jos ei aja yksin. Kakkosasento on ihan äänetön vielä, kolmosella tulee suhinaa mutta kyllä silloin alkaa systeemissä olemaan painettakin.

Ettei vaan Day Downillillä hieman vuotaisi lämppärin kennot?
juha
Mersumies
Mersumies

ilman kierto

Viesti Kirjoittaja juha »

Itse tuskailin saman ongelman kanssa ja tein jopa halk. 10cm reijät takakontin verhoiluun poistoilmareikien kohdalle. Auttoi ehkä hivenen ilman kiertoon mutta ei paljon. Hattuhyllylle pitäs puhkoa takalasin alareunan kohdille reikiä mistä ilma pääsee poistumaan ja kierto tehostuisi. Omegassa moiset reijät hattuhyllyn takalaidassa oli ja auton lasit pysyi todella hyvin auki. W124 on vähän liian tiivis...
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750

--Rättivaraston hoitaja--
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Re: ilman kierto

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

juha kirjoitti:Itse tuskailin saman ongelman kanssa ja tein jopa halk. 10cm reijät takakontin verhoiluun poistoilmareikien kohdalle. Auttoi ehkä hivenen ilman kiertoon mutta ei paljon. Hattuhyllylle pitäs puhkoa takalasin alareunan kohdille reikiä mistä ilma pääsee poistumaan ja kierto tehostuisi.
Tiedän joihinkin W116:iin asennetun normaalin muovisen poistoilmaventtiilin hattuhyllyn alle. Ilma kiertää ja ei korroosio iske niin helposti... tiedä sitten mikä on takakontin kohtalo moisissa tapauksissa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
epk
Valvoja
Valvoja

Re: ilman kierto

Viesti Kirjoittaja epk »

juha kirjoitti:Itse tuskailin saman ongelman kanssa ja tein jopa halk. 10cm reijät takakontin verhoiluun poistoilmareikien kohdalle. Auttoi ehkä hivenen ilman kiertoon mutta ei paljon. Hattuhyllylle pitäs puhkoa takalasin alareunan kohdille reikiä mistä ilma pääsee poistumaan ja kierto tehostuisi. Omegassa moiset reijät hattuhyllyn takalaidassa oli ja auton lasit pysyi todella hyvin auki. W124 on vähän liian tiivis...

tuli vaa mieleen et omassa varmaan sen takia ei huurru lasit, koska hattuhyllyllä on 3kpl n. 20x25 kokoisia reikiä :P

jotain hyötyä taas subbari projekteista :wink:
Aapo.T
Valvoja
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Osaako joku sanoa miksi w201:ssä mulla ei tuulilasille tule kunnolla ilmaa vaikka kääntelisi miten niitä nuppeja :)
Huurteenpoistossa on auttanut bilteman huurteenesto spray jonka vaikutus kestää pariviikkoa.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Vastaa Viestiin