Onko kukaan foorumilainen vaihtanut vaihdelaatikkoon vaihteensiirtäjän tiivistettä. Katsoin viikonloppuna auton alle ja huomasin että vaihteensiirtäjän akselin välistä vuotaa muutama tippa öljyä. Räjäytyskuvan mukaan akselin tiivisteenä taitaa olla jonkunlainen o-rengas.
Saakohan o-renkaan vaihdettua ilman että ottaa koko vaihdelaatikon pois paikalta. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä hommasta ?
Joo O-renkaat niissä on tiivisteinä, löytyy ihan tarvikeliikkeistäkin. Vaihdoin kaikkiin vaihdelaatikkoa irroittamatta, auto 5-vaihteinen 250 td -87. Mutta homma on hankala, ainakin tasasella lattialla lähes mahdoton tehdä. Itse en tekisi uudestaan samalla tavalla laatikkoa irroittamatta.
Laatikon kyljen ja lattiapellinväli on suht ahdas isokouraiselle ja siirtäjien keskellä olevat pultit pitää irrottaa kokonaan ja sitten tulee riski että "sisäkalu" menee pois paikaltaan ja viimeistään kiinnilaitettaessa voi ruuvata siirtäjän väärään asentoon kunhan saa keskipultin jengalleen, siellä on hammastus joka sallii väärin asentamisenkin. Peilillä näkee sisään miten homma on tehty ja missä O-rengas pitää olla. Ihan selväjärkinen asetus se on.
Eli jos vuotaa vain pari tippaa niin anna vuotaa. Vaihda vaan öljyt laatikkoon useammin ja poista pohjaropun magneetista lastut. Jos ja kun vuoto yltyy, irrota koko laatikko, uusi pöydällä O-renkaat, samalla vielä etu- ja takastefa ja kytkinlevy/asetelma. Laatikkoa irroittaessa tulee sitten samalla katsottua kardaanin etupään värinvaimennin, keskilaakeri ja kumilaipat- sököt ne on kuitenkin.
Teitpä niin tai näin päivä menee helposti mutta syntyy eri määrä valmista.