W124:n startti oikkuilee
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
W124:n startti oikkuilee
Hehkuttaa hyvin, kun yrittää startata ilmenee usein pieni viive ennenkun startti pyörähtää.
Muutaman starttauksen jälkeen ei starttaa hehkutuksen jälkeen ollenkaan. Tänään kokeilin muutaman kerran starttausta peräjälkeen.
Onko vikaa solenoidissa vai missä?
Huomenna aion avata startin ja ainakin puhdistaa. Varaosiahan ei sunnuntaisin mistään saa. Maanantaina auto lähtee taas Sotkamoon ja pelottaa vähän vaimon puolesta.
Muutaman starttauksen jälkeen ei starttaa hehkutuksen jälkeen ollenkaan. Tänään kokeilin muutaman kerran starttausta peräjälkeen.
Onko vikaa solenoidissa vai missä?
Huomenna aion avata startin ja ainakin puhdistaa. Varaosiahan ei sunnuntaisin mistään saa. Maanantaina auto lähtee taas Sotkamoon ja pelottaa vähän vaimon puolesta.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
..
Eilen illalla testailin taas:
Ekakerralla lähti heti
Tokakerralla melkein heti
Kolmannella melkein heti
Neljännellä ei inaustakaan.
Ei myöskään yön jälkeen tänä aamuna inaustakaan....ei vaikka kuinka "ränkkään" avainta virtalukossa.
Hehkut toimii ja kaikki sähkövermeet muuten.
Koitin myös hakata solenoidia ja starttia, mutta ei auta.
Pakko se on liikkeelle sieltä tallista saada. Sekin on haitta, että Sotkamossa ei ole pahemmin mäkiä vaimon asunnon läheisyydessä saatika työpaikan pihalla.
Ässällä taas polttoainekulut olisivat 3-kertaiset
Voisiko vian aiheuttaa joku maavika? Joku "main wire" olis huonosti kiinni, kun se moottorikin täristi niin villisti jokin aika sitten.
pääsis helpolla...... Ei menis kokopäivää startin kanssa sohlatessa.
Ekakerralla lähti heti
Tokakerralla melkein heti
Kolmannella melkein heti
Neljännellä ei inaustakaan.
Ei myöskään yön jälkeen tänä aamuna inaustakaan....ei vaikka kuinka "ränkkään" avainta virtalukossa.
Hehkut toimii ja kaikki sähkövermeet muuten.
Koitin myös hakata solenoidia ja starttia, mutta ei auta.
Pakko se on liikkeelle sieltä tallista saada. Sekin on haitta, että Sotkamossa ei ole pahemmin mäkiä vaimon asunnon läheisyydessä saatika työpaikan pihalla.
Ässällä taas polttoainekulut olisivat 3-kertaiset

Voisiko vian aiheuttaa joku maavika? Joku "main wire" olis huonosti kiinni, kun se moottorikin täristi niin villisti jokin aika sitten.
pääsis helpolla...... Ei menis kokopäivää startin kanssa sohlatessa.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
STARTIN HIILET MERCEDES W124 MALLI 85--95Pepekyy kirjoitti:Hiiletkin voi olla loppu. Viime talvena raktori teki samaa ja hiilethän siltä oli menny.
Bosch 200/230 85--87 jos 7x16mm/ei alv. . . . . . . . . . . 11-8124 7.40 ???
Bosch 200/230 85--95 jos 5x16mm/alennusv. . . . . . . . . . 11-8160 4.90 ???
Bosch 200/230 85--95 jos alv koko pääty hiilillä. . . . . . 11-9102 17.90 ???
Bosch 260/300 85--95 (6x18mm). . . . . . . . . . . . . . . 11-8139 4.90 ???
Bosch Diesel 85--95 (7,5x18mm). . . . . . . . . . . . . . . 11-8142 8.80 ???
Bosch Diesel 85--95 koko pääty hiilillä. . . . . . . . . . 11-9105 19.90 ???
Tuo koko pääty hiilillä olis varmaan aika iisi vaihtaa....?
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Ei ole hälytintä, mutta en tiedä onko joskus ollut?Jussi T kirjoitti:Onkonhan autossasi hälytin jossa on käynnistin estolaite mulla oli ja se piti
ottaa pois käytöstä koska se saattoi tehdä juuri noin että ei aina startannut.
Ei pitäisi kuitenkaan sen enään vaikuttaa.
Otan kohta startin irti ja koitan antaa virtaa suoraan akulta. Näkeepähän ainakin, jos vikaa olis virtalukon pohjassa. Huomenna aamulla ehtis periaatteessa ne hiiletkin vaihtamaan, jos tänään purkaisi startin valmiiksi ja heti 8.00 lähtis aamulla ostamaan hiiliä. 10.30 lähtee vaimo matkaan.
Startti
Ennen kuin ostat hiiliä, niin kokeile onko vika solenoidissa. Kun yritit startat kuuluiko startista pientä loksahdust? Ääni pitäis kuulua jos solenoidi vetää sisällä olevan "sydämen" eteen ja yhdistää virta navat. Jos kuului, niin navat ovat saattaneet kulua niin paljon ettei enää yhdistä akulta tulevaa virtaa startille.Jos taas ei kuulu, niin tarkista herätevirta johdon(solenoidille tuleva ohut johto) kiinitys/kunto.
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Kun solenoidille antaa virtaa toiselta akulta, niin startti toimii. Vikaa on siis solenoidille tulevassa johdossa tai virtalukossa.
Epäilemme virtalukkoa, sillä eilen sain auton kerran käyntiin virtalukkoa rämpäämällä.
Kuinka virtalukko otetaan irti...On aika tiukka paikka. Verhoilut on jo purettu rattilukon patruunakin on saatu melkein ulos. Tila kuitenkin loppuu......
Kuinka lukko otetaan irti helposti??
Kiitos vinkeistä!!!
Epäilemme virtalukkoa, sillä eilen sain auton kerran käyntiin virtalukkoa rämpäämällä.
Kuinka virtalukko otetaan irti...On aika tiukka paikka. Verhoilut on jo purettu rattilukon patruunakin on saatu melkein ulos. Tila kuitenkin loppuu......
Kuinka lukko otetaan irti helposti??
Kiitos vinkeistä!!!
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
....
Annettiin virtalukolle iskua ja alkoi toimimaan. Lähtee käyntiin samantien ja monta kertaa peräkkäin.
Ehkä kuitenkin virtalukon pohjan voisi vaihtaa, jos saisi vanhan irti
Jelppiä kaivataan edelleen.....
Ehkä kuitenkin virtalukon pohjan voisi vaihtaa, jos saisi vanhan irti

Jelppiä kaivataan edelleen.....
- diisselin kannattaja
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
- Paikkakunta: keskeinen suomi
hienoa
jos rupeaa löytymään vika. Jos tosiaan virtalukkoa moukaroidessa pyöräyttää niin kaipa se sieltä löytyy. Voithan sä kokeilla tosiaan sitä starttia suoralla virrallakin et pyöriikö se. Viime vuonna kun mulla temppuili talvella samalla tavalla hovimestari sanoi suoraan että startti se on. Ei maininnut sanallakaan virtalukon pohjaa. No tiedä häntä...
Tuli mieleen ku oli puhe siitä akusta ja sen voimamääristä, niin ei se vika siitä kyllä johdu. Meillähän oli silloin alussa ihan kaput akku. Jakso just ja just hehkuttaa ja pyöräyttää vaivalloisesti kerran, joskus ei sitäkään.
Mut jos se pyörähti, aina käynnistyi. Vaihdoin akun ja ongelma poistui.
Tuli mieleen ku oli puhe siitä akusta ja sen voimamääristä, niin ei se vika siitä kyllä johdu. Meillähän oli silloin alussa ihan kaput akku. Jakso just ja just hehkuttaa ja pyöräyttää vaivalloisesti kerran, joskus ei sitäkään.
Mut jos se pyörähti, aina käynnistyi. Vaihdoin akun ja ongelma poistui.
200D -91, aiemmin 220D -77
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: hienoa
Me annettiin suoraa herätevirtaa toiselta akulta solenoidille ja heti pyöräytti, eli vikaa on siis solenoidille menevän johdon ja virtalukon välillä.diisselin kannattaja kirjoitti:jos rupeaa löytymään vika. Jos tosiaan virtalukkoa moukaroidessa pyöräyttää niin kaipa se sieltä löytyy. Voithan sä kokeilla tosiaan sitä starttia suoralla virrallakin et pyöriikö se. Viime vuonna kun mulla temppuili talvella samalla tavalla hovimestari sanoi suoraan että startti se on. Ei maininnut sanallakaan virtalukon pohjaa. No tiedä häntä...
Tuli mieleen ku oli puhe siitä akusta ja sen voimamääristä, niin ei se vika siitä kyllä johdu. Meillähän oli silloin alussa ihan kaput akku. Jakso just ja just hehkuttaa ja pyöräyttää vaivalloisesti kerran, joskus ei sitäkään.
Mut jos se pyörähti, aina käynnistyi. Vaihdoin akun ja ongelma poistui.
Mitä ilmeisemmin virtalukon pohjassa, kun sitä hakkamalla ongelma postui. Sen jälkeen on startannut ainakin 20 kertaa heti ilman minkäänlaista viivettä.
Rattilukko ei muuten lähde irti W124:ssa. On sen verran ahdasta, että patruuna ei mahdu ulos sieltä ratin akselilta. Joku toinen konsti siihen täytyy olla ja varmasti helppo....
Vaimo saa lähteä huomenna kummalla haluaa. Ainakin perille se pääsee 124:lläkin, kun ei välillä sammuttele. Enkä usko, että oireet palaavat kovinkaan pian. Olihan se toiminut jo pitkään pienellä viiveellä ennenkun pimeni lopullisesti. Nyt ei viivettäkään enään ole ollenkaan.
Tuohon on vaihdettu virtalukko 3 vuotta sitten. Ilmeisesti pohjaa ei vaihdettu samalla.
Pappani -87 124:ssä alkuperäinen virtalukon pohja kesti n. 12v ja remontissa vaihdettu Vehosta ostettu n.4v...Tuohon on vaihdettu virtalukko 3 vuotta sitten. Ilmeisesti pohjaa ei vaihdettu samalla.
Nyt tulee oletus joka ei perustu mihinkään: kulunut avain saattaa rasittaa enemmän virtalukkoa...? Vai miksi tuo toinen kesti vain 1/3 siitä mitä 1.?
Mutta tyyppivikahan tuo virtalukon pohja 124:ssä taitaa olla...
Myös 123:ssa on tuota virtalukko ropleemaa ollut havaittavissa.
offtopic:
Kyllä näin olen ymmärtänyt, että aina takuu on
Taitaa olla sama laki myös käytettyjen kodinkoneiden yms. kanssa...
offtopic:
Kyllä näin olen ymmärtänyt, että aina takuu on

Taitaa olla sama laki myös käytettyjen kodinkoneiden yms. kanssa...
Viimeksi muokannut Kimmo S., Su 21.09.2003 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
...
Tässä tapauksessa en mene liikkeeseen. Sovimme kaupanteko hetkellä, että pienistä ei valiteta. Vaimo sai tingittyä niin hyvin sillä verukkeella. Jos kone tai vaihteisto hajoaa, on asia tietty eri.
Pappani -87 124:ssä alkuperäinen virtalukon pohja kesti n. 12v ja remontissa vaihdettu Vehosta ostettu n.4v...Tuohon on vaihdettu virtalukko 3 vuotta sitten. Ilmeisesti pohjaa ei vaihdettu samalla.
Nyt tulee oletus joka ei perustu mihinkään: kulunut avain saattaa rasittaa enemmän virtalukkoa...? Vai miksi tuo toinen kesti vain 1/3 siitä mitä 1.?
Mutta tyyppivikahan tuo virtalukon pohja 124:ssä taitaa olla...
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Kolmas oletus on, että eivät vaihtaneet edes sitä pohjaa, vaan vähän puhdistelivat vanhaa tai antoivat vasarastaJanne M kirjoitti:Pappani -87 124:ssä alkuperäinen virtalukon pohja kesti n. 12v ja remontissa vaihdettu Vehosta ostettu n.4v...Tuohon on vaihdettu virtalukko 3 vuotta sitten. Ilmeisesti pohjaa ei vaihdettu samalla.
Nyt tulee oletus joka ei perustu mihinkään: kulunut avain saattaa rasittaa enemmän virtalukkoa...? Vai miksi tuo toinen kesti vain 1/3 siitä mitä 1.?
Mutta tyyppivikahan tuo virtalukon pohja 124:ssä taitaa olla...

sama tyyppivika taitaa ainakin w201 olla myösJanne M kirjoitti:Pappani -87 124:ssä alkuperäinen virtalukon pohja kesti n. 12v ja remontissa vaihdettu Vehosta ostettu n.4v...Tuohon on vaihdettu virtalukko 3 vuotta sitten. Ilmeisesti pohjaa ei vaihdettu samalla.
Nyt tulee oletus joka ei perustu mihinkään: kulunut avain saattaa rasittaa enemmän virtalukkoa...? Vai miksi tuo toinen kesti vain 1/3 siitä mitä 1.?
Mutta tyyppivikahan tuo virtalukon pohja 124:ssä taitaa olla...

Re: ...
Day Downhill kirjoitti:Tässä tapauksessa en mene liikkeeseen. Sovimme kaupanteko hetkellä, että pienistä ei valiteta. Vaimo sai tingittyä niin hyvin sillä verukkeella. Jos kone tai vaihteisto hajoaa, on asia tietty eri.
Kaupanteko hetkellä voi tinkiä millä verukkeella tahansa...

Laki sanoo, että myyjä ei voi lakia muuttaa vaikka ottaisi nimen alle

Toki jos hyvässä hengessä on muuta sovittu, niin herrasmies käyttäytyy tietysti sen mukaan...
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: ...
Nimenomaan.... Olen tyyppiä "Perään ei soitella".ksutinen kirjoitti:Day Downhill kirjoitti:Tässä tapauksessa en mene liikkeeseen. Sovimme kaupanteko hetkellä, että pienistä ei valiteta. Vaimo sai tingittyä niin hyvin sillä verukkeella. Jos kone tai vaihteisto hajoaa, on asia tietty eri.
Kaupanteko hetkellä voi tinkiä millä verukkeella tahansa...![]()
Laki sanoo, että myyjä ei voi lakia muuttaa vaikka ottaisi nimen alle
Toki jos hyvässä hengessä on muuta sovittu, niin herrasmies käyttäytyy tietysti sen mukaan...
Lukko
Lainaus:
Kuinka virtalukko otetaan irti...On aika tiukka paikka. Verhoilut on jo purettu rattilukon patruunakin on saatu melkein ulos. Tila kuitenkin loppuu......
Kuinka lukko otetaan irti helposti??
Eikös se virtalukko lähde siten, että avain ekaan asentoon ja sitten lukon kehyksen rei'istä ohuet puikot sisään, jotka vapauttavat sellaiset klipsit lukon kehyksen sisältä, jonka jälkeen lukkopatruunan voi ihan sorminensa nostaa pois kolostaan. Jotenkin näin olen kuullut homman käyvän, ns. kovia otteita saati väkivaltaa ei ole tarpeen käyttää missään vaiheessa. Myöskään mitään ei tarvinne purkaa tieltä pois. Tätä voi oikaista, perustuu muistikuvaan tuolta Suolen puolelta
.
Kuinka virtalukko otetaan irti...On aika tiukka paikka. Verhoilut on jo purettu rattilukon patruunakin on saatu melkein ulos. Tila kuitenkin loppuu......
Kuinka lukko otetaan irti helposti??
Eikös se virtalukko lähde siten, että avain ekaan asentoon ja sitten lukon kehyksen rei'istä ohuet puikot sisään, jotka vapauttavat sellaiset klipsit lukon kehyksen sisältä, jonka jälkeen lukkopatruunan voi ihan sorminensa nostaa pois kolostaan. Jotenkin näin olen kuullut homman käyvän, ns. kovia otteita saati väkivaltaa ei ole tarpeen käyttää missään vaiheessa. Myöskään mitään ei tarvinne purkaa tieltä pois. Tätä voi oikaista, perustuu muistikuvaan tuolta Suolen puolelta

Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: Lukko
On siellä sellaiset painonapit. 3 kappaletta, mutta aika hankalassa paikassa. Pitäisi ilmeisesti olla joku 3-leukainen pihtityyppinen kalu jolla saisi painettua niitä hakasia. No auto on nyt Sotkamossa. Neuvoin vaimoa antamaan avaimen päähän iskua, jos ei starttaa. uusi pohja on ostettu KL:stä 20€, eli ei paha. Ässään vastaava melkein 40€!!Jukka N. kirjoitti:Lainaus:
Kuinka virtalukko otetaan irti...On aika tiukka paikka. Verhoilut on jo purettu rattilukon patruunakin on saatu melkein ulos. Tila kuitenkin loppuu......
Kuinka lukko otetaan irti helposti??
Eikös se virtalukko lähde siten, että avain ekaan asentoon ja sitten lukon kehyksen rei'istä ohuet puikot sisään, jotka vapauttavat sellaiset klipsit lukon kehyksen sisältä, jonka jälkeen lukkopatruunan voi ihan sorminensa nostaa pois kolostaan. Jotenkin näin olen kuullut homman käyvän, ns. kovia otteita saati väkivaltaa ei ole tarpeen käyttää missään vaiheessa. Myöskään mitään ei tarvinne purkaa tieltä pois. Tätä voi oikaista, perustuu muistikuvaan tuolta Suolen puolelta.
- diisselin kannattaja
- Vakiokalustoa
- Viestit: 76
- Liittynyt: To 15.05.2003 22:49
- Paikkakunta: keskeinen suomi
...
Kyllä se lukko tosiaan niistä koloista painaen irroitetaan. Mulle vaihdettiin lukkopesä viime talvena la olin vieressä kun hovimies sen teki. Kesti 20 sekuntia. Avain pesään ja niistä koloista ensin painaen ja sit ulospäinvetäen lähti. Sillä oli sellanen työkalu, mut kaipa sellasen voi itsekkin vääntää. En kyllä muista missä asennossa se avain oli... 

200D -91, aiemmin 220D -77
-
- Mersumies
- Viestit: 1445
- Liittynyt: To 13.03.2003 13:43
Re: ...
Avain pitää olla auki asennossa ja sellasella erikoistyökalulla kestää tosiaan sen 15 sekuntia. Pitää vaan jostain metsästää sellaista työkalua. Varmaan KL:stä saisi, tai sitten teen ite.diisselin kannattaja kirjoitti:Kyllä se lukko tosiaan niistä koloista painaen irroitetaan. Mulle vaihdettiin lukkopesä viime talvena la olin vieressä kun hovimies sen teki. Kesti 20 sekuntia. Avain pesään ja niistä koloista ensin painaen ja sit ulospäinvetäen lähti. Sillä oli sellanen työkalu, mut kaipa sellasen voi itsekkin vääntää. En kyllä muista missä asennossa se avain oli...
W124 maalissa taas
ja startti ei oikkuillut kertaakaan. Uusi virtalukon pohja oli kyllä mukana, ja sen kanssa kiertelin Sotkamon & Vuokatin autokorjaamot läpi, mutta erään iäkkäämmän korjaajan mukaan olisi pitänyt "Kajjaaniin ajjaa Hartikaiselle näyttämään", kun kuulemma muilla ei ole sillä seudulla tarvittavaa työkalua. Noh, hovikorjaaja vaihtakoon mötikän kun ehditään, toivottavasti jo viikonlopun mittaan ennen seuraavaa reissua.
Hivenen hitaanlaisesti käynnistäessä kuitenkin pyörittelee, varsinkin kylmänä---liekö akku jo onnettomaksi päässyt?
Terveisin juuri kotiutunut Maiju, jonka ei tarvinnut onnekseen hakata kertaakaan avainta
Hivenen hitaanlaisesti käynnistäessä kuitenkin pyörittelee, varsinkin kylmänä---liekö akku jo onnettomaksi päässyt?
Terveisin juuri kotiutunut Maiju, jonka ei tarvinnut onnekseen hakata kertaakaan avainta
Kyllähän se 6kk takuuta on aina lain mukaan, tuli nimittäin taisteltua Vehon kanssa tuon coupen sähkövikojen maksajasta. Muistaakseni lakia on kohtuullistettu sen verran että jos vian korjaaminen jää alle 5% kauppahinnasta vastaa ostaja itse, tämän jälkeen on myyjäliike vastuussa.
Ensin tuli soitettua auton myyneelle myyjälle joka ilmoitti että takuu loppuu kun perävalot häipyy näkyvistä.
Sitten puhelu päällikölle joka oli ensinnäkin hirveän kiinnostunut että kuka myyjistä on mennyt sanomaan tuollaista. Ja seuraavaksi totesi minun olevan oikeassa ja sanoi liikkeen tulevan ilman muuta vastaan korjauksessa, enhän ollut mäkiautoa ostanutkaan.
Puhelun jälkeen soittivat paikalliselta ex-Veholta että sopisiko vasta ylihuomenna tuoda autoa näytille kun olivat Veholta hädissään soittaneet.
Seuraavana päivänä soitti vielä maahantuojan insinööri, joka kyseli vian laadusta ja antoi vinkkejä paikallistamiseen, pyörin siinä sitten sähkömittarin kanssa puhelin korvalla auton kimpussa, muttei löytynyt mitään.....Loppujen lopuksi vika oli juuri siinä mitä tuo inssi ehdotti viimeisenä(imus.esilämmittimen anturissa).
Pitää vaan pysyä tiukkana mutta kyllä sitä palvelua aina jossain vaiheessa alkaa löytymään.
Ai niin, eihän mun niistä osista sitten mitään tarvinnut maksaakaan, työn osuus kuitenkin kun eivät olleet enää samaa puulaakia enkä jaksanut alkaa autoa roudaamaan 150km:n päähän myyjäliikkeen huollettavaksi. Osathan ne vaihteli päikseen eli lähettivät myyjäliikkkeeltä korjaamolle vastaavat osat takaisin.
Ensin tuli soitettua auton myyneelle myyjälle joka ilmoitti että takuu loppuu kun perävalot häipyy näkyvistä.
Sitten puhelu päällikölle joka oli ensinnäkin hirveän kiinnostunut että kuka myyjistä on mennyt sanomaan tuollaista. Ja seuraavaksi totesi minun olevan oikeassa ja sanoi liikkeen tulevan ilman muuta vastaan korjauksessa, enhän ollut mäkiautoa ostanutkaan.
Puhelun jälkeen soittivat paikalliselta ex-Veholta että sopisiko vasta ylihuomenna tuoda autoa näytille kun olivat Veholta hädissään soittaneet.
Seuraavana päivänä soitti vielä maahantuojan insinööri, joka kyseli vian laadusta ja antoi vinkkejä paikallistamiseen, pyörin siinä sitten sähkömittarin kanssa puhelin korvalla auton kimpussa, muttei löytynyt mitään.....Loppujen lopuksi vika oli juuri siinä mitä tuo inssi ehdotti viimeisenä(imus.esilämmittimen anturissa).
Pitää vaan pysyä tiukkana mutta kyllä sitä palvelua aina jossain vaiheessa alkaa löytymään.
Ai niin, eihän mun niistä osista sitten mitään tarvinnut maksaakaan, työn osuus kuitenkin kun eivät olleet enää samaa puulaakia enkä jaksanut alkaa autoa roudaamaan 150km:n päähän myyjäliikkeen huollettavaksi. Osathan ne vaihteli päikseen eli lähettivät myyjäliikkkeeltä korjaamolle vastaavat osat takaisin.