Hei vaan kaikki lajitoverit!
Hoksasin pari päivää sitten, että jäähdytysnesteen seassa oli öljyä... voe halavattu...
Edellisen kerran tarkastin nesteen pari viikkoa sitten, jolloin se oli vielä ihan kirkasta.
Tilasin heti korjaamolle ajan, mutta ovat kaikki niin buukatut täyteen, että seuraava aika tuli vasta parin viikon päähän.
Kuinka kauan kone kestää tuota sekavellillä ajamista?
Meneekö reiät ja letkut tukkoon?
Iskeekö ruostepeikko?
Halkeeko kansi?
Eli öljyä on jäähdytysnesteen seassa.
Jäähdytysnestettä ei ole öljyn seassa... vielä
Pakoputkesta ei tule valkoisia pöllähdyksiä... vielä.
Onko pahat oireet?
Prskl... kun noita pakollisia ajojakin on parinkymmenen kilsan verran päivässä.
Nesteet jä öljyt sekaisin... kuinka kauan voi vielä ajaa
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
Nesteet jä öljyt sekaisin... kuinka kauan voi vielä ajaa
W124 230E -91
vesi
Puhdas vesi kannattaa vaihtaa syyläriin ja seurata tuleeko vielä öljyä veden sekaan.
Vesi ei ole niin herkkä kuin pakkasneste kulkemaan öljyn sekaan.
Jos öljyn sekaan menee jäähdyttimen nestettä niin silloin ei kannattaisi ajaa ollenkaan.
Neste syö varmasti laakerit pilalle ja aika nopeasti.
Jos öljyn väri on normaalia niin ei käsittääkseni ole silloin eritystä hätää.En vastaa vahingoista jos sellainen sattuu.
Jos öljyä menee vain vähän nesteen sakaan kannattaa seurata lämpöjä ja öljyn painetta.
Voihan vesi järjestelmän puhdistaa ja kannattaa tehdä heti rempan jälkeen.
onko lämmöt käyneet korkealla, kuumana.
Vesi ei ole niin herkkä kuin pakkasneste kulkemaan öljyn sekaan.
Jos öljyn sekaan menee jäähdyttimen nestettä niin silloin ei kannattaisi ajaa ollenkaan.
Neste syö varmasti laakerit pilalle ja aika nopeasti.
Jos öljyn väri on normaalia niin ei käsittääkseni ole silloin eritystä hätää.En vastaa vahingoista jos sellainen sattuu.
Jos öljyä menee vain vähän nesteen sakaan kannattaa seurata lämpöjä ja öljyn painetta.
Voihan vesi järjestelmän puhdistaa ja kannattaa tehdä heti rempan jälkeen.
onko lämmöt käyneet korkealla, kuumana.
Liuotinpesuaineella ja vedellä, siis melko topakalla seoksella. Vaihto uusiin litkuihin niin kauan kunnes vesi on öljytöntä ja puhdasta.eki_83 kirjoitti:Asiasta toiseen...
Millä myrkyillä tuota jäähdytysjärjestelmää kannattaisi puhdistella, sitten kun tuo vuoto on korjattu?
Harvoin se kyllä sellaiseen sotkuun kone ja syyläri+lämppäri menee että tähän joudutaan, pahvi poksahtaa aiemmin ja kone keittää. Tässä vaiheessa yleensä viisas mies ymmärtää lopettaa ajamisen.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 99
- Liittynyt: Pe 16.07.2004 16:15
- Paikkakunta: Kainuunmeren ympäristö
Noo... viisaaksi ei ole koskaan haukuttu, mutta jospa sen savun seasta sitten näkisi auton ajaa pientareelle...HVM kirjoitti:
Harvoin se kyllä sellaiseen sotkuun kone ja syyläri+lämppäri menee että tähän joudutaan, pahvi poksahtaa aiemmin ja kone keittää. Tässä vaiheessa yleensä viisas mies ymmärtää lopettaa ajamisen.
Tarkastan nesteen määrän ja laadun väh. 4 kertaa päivässä sekä myöskin sen ettei vesipisaroita näy öljyn seassa, jolloin ilmeisesti kannattaa lopettaa ajo heti.
Öljynpaineet kylmänä 3 kiloa (vai mikä se mittayksikkö on?) ja kuumana 2,2.
Lämpö ehkä viisarin leveyden verran ylempänä kuin ennen tätä tapahtumaa.
Mitään viisareiden heilumista ei vielä ole ilmennyt - vakaasti ovat siinä mihin nousevat.
Muutama viikko sitten pääsi käymään niin, että ajelin kaupunkipätkää ja kone tyhjäkäynnillä usein pysähdyksissä.
Normaalisti flekti pyörähtää käyntiin siinä 80 asteen viivan jälkeisellä valkealla viivalla, mutta nyt se ei sitä tehnytkään. Enkä sitä huomannut erityisesti vahdata . Ajoin auton parkkiin ja ihmettelin että lämmöt on jo menossa puolivälissä viimeistä valkoista viivaa eikä flekti humise... mitä ihm...
Tyhmyyksissäni sammutin koneen ja menin kattomaan konepellin alle, että mitä täällä on tapahtunut. Kaikki näytti normaalilta, ei vuotoja eikä jälkiä räjähdyksestä. Noo.. sitten vasta älysin, että kone pitää käydä jäähdyttämässä maantiepätkällä normaaliin lämpöön. Ehtihän se siinä olla sammuksissa (= ei jäähdyttävää vesikiertoa) n. 5 minuuttia ennen maantien vilvoittavaa tuuletusta.
Moottorin lämmöt palasivat normaaliin, mutta flektin pyörimättömyys löytyi vasta useamman tupakan jälkeen. Sulake prskls oli kärvähtänyt. Uusi sulake paikalleen ja flekti viilensi jälleen.
Muutama viikko tuon jälkeen huomasin öljymömmöä jäähdytysnesteen seassa.
Noinkohan se oli, että tuo kuumentuminen tuon vuodon aiheutti vai oliko se vain se viimeinen korsi joka katkaisi kamelin selän? Olihan siellä saattanut olla jo alkavaa vuotoa, joka tuossa ylimääräisessä lämmössä sai sen viimeisen niitin.
Ajelen tässä nyt ihan varpaisillaan, että selviäisin sinne remonttireiskalle asti ilman suurempia tuhoja.
Kiitoksia osanotosta
W124 230E -91