W123 ja kytkentäerot eri vuosimalleissa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

W123 ja kytkentäerot eri vuosimalleissa

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Vaihdoin tosiaan eilen vanhemman mallin koko mittariston meseen vuotavan öljynpainemittarin takia, ja muuten onnistui hienosti, mutta kaksi merkkivaloa ei pala, vaikka vaihdoin ehjästä hehkut.
Toinen on latauksen merkkivalo (akun kuva) ja toista luulin öljynpaineen merkkivaloksi, mutta taitaakin olla jarrujen kuluneisuuden merkkivalo vai mikä ihme, pyörylä, jossa katkoviivat kiertää molemmilla sivuilla ympäri.

Katselin Alfamerin oppaasta kytkentäkaaviota, ja niitä oli monenlaisia, riippuen alustanumerosta.

Koska kaikki pelaa, paitsi nuo valot, ilmeisesti ei ole haittaa eikä ongelmia edessä?
Ilmeisesti lataus myös toimii, koska lähti käymään mennen tulle tänään. Täytynee mitata vielä varulta yleismittarilla.

Mistä löydän alustanumeron, jotta tiedän silmäillä oikeaa kaaviota, löytyykö se rekisteriotteesta?

Kyselee utami mittarinvaihtaja.
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

melko helppo vaihtoehto on vaihtaa pelkästään se ehjä öljynpainemittari toiseen mittaristoon. käypi varmaan nopeemmin kun kaavioiden luku ja mahdollinen toisen mittariston tinailu ym. kun melko varmasti joudut kuitenkin mittariston uusiksi irroittamaan. ja eiköhän alustanumero ole sama kuin valmistenumero?
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

kuitsi kirjoitti:melko helppo vaihtoehto on vaihtaa pelkästään se ehjä öljynpainemittari toiseen mittaristoon. käypi varmaan nopeemmin kun kaavioiden luku ja mahdollinen toisen mittariston tinailu ym. kun melko varmasti joudut kuitenkin mittariston uusiksi irroittamaan. ja eiköhän alustanumero ole sama kuin valmistenumero?
Jep, näin pähkäilin itsekin, vaihdan kaikki mittarit vanhaan "runkoon", niin eiköhän se ala pelaamaan.

Ihmeesti akku kestää, eli ilmeisesti lataa vaikkei valo toimikaan.
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

:wink:
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

kuitsi kirjoitti::wink:
...vaan kun kerpen sentään paistaa aurinko ja aina silloin "martta" komentaa pihatöihin... :oops: alistus... :oops:

Eli vesisadeiltaa odotellaan, että pääsee remppaamaan.

Nimimerkillä: lehtiä odotellessa tilailen rounduppia, taidanpa ottaa itteki.... :twisted:
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Niin - se valmistenumero löytyy siitä laatasta stanssattuna, tuulihaan vasemmalla puolella.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Sivonen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2344
Liittynyt: Pe 21.05.2004 08:26

Viesti Kirjoittaja Sivonen »

Kertokaas muuten mikä se oranssi "jarruvalo" oikein on? Jarrunesteen valo vai mikä?

Siis tämmönen oranssilla pohjalla: (O)

HVM ei saa vastata. Sen vastauksen jo tiedän. :wink:
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Sivonen kirjoitti:Kertokaas muuten mikä se oranssi "jarruvalo" oikein on? Jarrunesteen valo vai mikä?

Siis tämmönen oranssilla pohjalla: (O)

HVM ei saa vastata. Sen vastauksen jo tiedän. :wink:
No sehän on etujarrupalojen kuluneisuuden merkkivalo. :)
1991 420 SE
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

:twisted: Jarrupalojen kuluneisuuden varoitusvalo. :D
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

No nysse myrkyn lykkäs!
Yhdistelin vanhan ja uuden mittarin eli otin uudesta käytetystä öljynpainemittarin tsydeemin ja laitoin alkuperäisen mittariston paikalle ja arvatkaapa mitä?

Mittailin omalla yleismittarilla huikeita latauslukuja ennen remppaa, jopa 19,90 näytteli, kunnes huomasin, että mittarin patteri paskana.

No, rempan jälkeen muuten ok, mutta latauksen merkkivalo ei syttynyt edelleenkään, ja se ilmeisesti jarrupalojen kuluneisuuden valo paloi eikä sammunut.

No, soitin autoasentajatuttavalleni ja menin käymään, huomasin ajaessa että edellä mainittu valo oli jossakin kohdassa sammunut.

Kaverini mittaili ja sanoi että lataa niinkuin pitääkin. Sitten se äimisteli valoja ja starttaili aikansa kunnes selitys löytyi :!:

Tuo edellä mainittu merkkivalo toimikin nyt latauksen merkkivalona, eli käyntiin pannessa vaati vähän kaasun sipaisua, että alkaa lataamaan ja valo sammuu, kuulemma Boschin laturille tyypillistä.

Ok, mutta miten nämä valot on nyt vaihtaneet paikkansa, koska mitään johtomuutoksia ei ole tehty, hehkulamput mitattu, ja se mittariston liitin ei mene kuin yhteen asentoon!!!!! :shock:

Onko jollekin käynyt samoin, eli onko tähän järjellinen selitys? Nythän on sentään jo torstai :D
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Self-made, eli latausvalon korjaus!

Vaihdoin uuden polttimon latauksen merkkivalon paikalle, ja jopa alkoi valot pelaamaan normaalisti!

Eli onkohan tämä mersun tarkoituksella järjestämä juttu, että jos latauksen merkkivalon poltin pimenee, niin latauksen ylläpitämiseksi sitä tehtävää alkaa suorittamaan jarrupalojen kuluneisuuden merkkivalo, kuten edellisessä viestissä kerroin. (Herätevirran saanti laturille)

Vai onkohan tuo mittaristo öljyn takia mennyt oikkariin ja sattuman sanelema juttu... :roll:

Samapa tuo, kun toimii!
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

kuitsi kirjoitti:melko helppo vaihtoehto on vaihtaa pelkästään se ehjä öljynpainemittari toiseen mittaristoon. käypi varmaan nopeemmin kun kaavioiden luku ja mahdollinen toisen mittariston tinailu ym. kun melko varmasti joudut kuitenkin mittariston uusiksi irroittamaan. ja eiköhän alustanumero ole sama kuin valmistenumero?
Minulla on 107:n öljynpainemittarin mekaniikan vaihto edessä. Lähteekö ne neulat ihan nykäisemällä pois? Tiukassa tuntuivat olevan. Ja ensin varovasti nosto rajoitintapin yli niin että viisari menee lepoasentoon?
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Matti R kirjoitti: Minulla on 107:n öljynpainemittarin mekaniikan vaihto edessä. Lähteekö ne neulat ihan nykäisemällä pois? Tiukassa tuntuivat olevan. Ja ensin varovasti nosto rajoitintapin yli niin että viisari menee lepoasentoon?
Ei lähteneet neulan ainakaan näistä kahdesta mittarista nykäsemällä, otin kaksi järeää meisseliä ja väänsin mittaritaulun takaa kahdelta puolen neulan holkkia meisseleillä kiinnitysrautaa vasten, niin lähti tosi nätisti.

Tuon lepoasentoon laittamisen missasin, ja muut mittarit meni kohdalleen vaan polttoainemittari näyttää nyt 1/4-tankillista liian vähän.... :cry:

No, eipä pääse sen puolesta polttoaine loppumaan :D
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
eki_83
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ti 27.01.2004 19:52
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja eki_83 »

Keke P. kirjoitti: Eli onkohan tämä mersun tarkoituksella järjestämä juttu, että jos latauksen merkkivalon poltin pimenee, niin latauksen ylläpitämiseksi sitä tehtävää alkaa suorittamaan jarrupalojen kuluneisuuden merkkivalo, kuten edellisessä viestissä kerroin. (Herätevirran saanti laturille)

Vai onkohan tuo mittaristo öljyn takia mennyt oikkariin ja sattuman sanelema juttu... :roll:
Juu, kyllä ne molemmat loimottaa yhtäaikaa, mitä luultavimmin siksi että kuski tietää merkkivalojen polttimoiden olevan kunnossa.
300D W123 -79 (Projektina vuodesta 2002)
Vastaa Viestiin