Lämmityslaite mallia on/off

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Lämmityslaite mallia on/off

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

No niin, vihdoin tuli ne magneettivenat vaihdettua. Kätilön käsiä siinä tosin tarvitaan. Muutenhan homma on helppo, mutta nuo pesurin lämmitysputkistot ovat vähän kuin "päälle liimatut" eli eivät edusta Mersun perinteistä koplaushelppoutta, joten purkuun menevät alta pois.
Kalvot olivat melko seulana, joten odottelin toiveikkaasti oivaa lopputulosta.

No itse laite alkoi pelata todella rivakasti, mutta silti epäilin omistavani vihreän jauhopeukalon keskellä kämmentä :shock: . Kuski saa viileää vain pakkokylmällä, muuten tulee täyttää hönkää kuumaa. Repsikka saa puolestaan lämmintä vain pakkokuumalla, muuten heittää hailakkaa. Periaatteessa lämmön saa sopivaksi raitisilmasuuttimilla ja näiden säätimien kanssa puljaamalla, mutta ei se pidemmän päälle ole valkoisen miehen hommaa.

Lienee siis asiaa tuonne repsikan jalkatilan uumeniin sitä säätöyksikköä ropaamaan. Mutta: kuinka lämppäri pelaa, kun tuo keksintö on otettu sijoiltaan? Meneekö kokonaan pimeäksi vaiko miten käy? Sillä vaan, että autolla joudutaan ajamaan 200-300 km tuon osan ollessa irti.

Niksipirkkaa: kun alatte purkaa magneettiventtiilien "pesää", kannattaa ensi töiksi teipata venojen munapäät kiinni siihen kanteen. Näin hökötys pysyy kasassa irrotettaessa eli venat sitovat käämit paikoilleen, jolloin langat eivät pääse katkeamaan. Sama temppu tietysti takaisin asennettaessa helpottaa hommaa huomattavasti.

Tuli käytyä myös noirutulla Pohojammaalla. Kilsoja on venakumiaktin jälkeen kertynyt nyt pari tonnia. Eipä ole pinta tikussa laskenut edelleenkään millin osaakaan. Näyttää pahasti siltä, että tuon kymppitonnin vaihtovälin pääsee voidetta lisäämättä. Tai katsotaan nyt vielä, ettei tule itkua pitkästä ilosta ja pierua kauan nauramisesta :x
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Hmm

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Tuli vaan meileen se että kun kerran autosi on mallia ilmastoimaton, niin mahdollisesti hajoneen lämmityslaitteen paneelin saa todennäköisesti todella edullisesti, omastahan hajosi nimenomaan tuo paneeli jossa lämmönsäätörullat ovat kiinni, tietty ilmastoidun paneeli purkuosanakin on aika hinnakas, kun normaalin sai purkaamoilta alle 50 €:n piti tästä maksaa 150 €.

Kokeiletkos vaihtaa paneeli uuteen, tai käy mittaamassa Veholla toimiiko se paneeli edes.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Arvelua

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Taitaa se paneeli osoittautua vikapääksi, tällainen tapaus oli myös nimimerkin "jovain" kohdalla. Joku aika sitten hän kirjoitteli seuraavaan tapaan (taidan tehdä samanmoisen tempun)

"Koska päävian todettiin jäävän ohjausyksikköön marssin ohjausyksikön kera SP-Elektroniikkaan ja sain asiantuntijoiden oivalla avustuksella kahden kärsineen näköisen transistorin tilalle vastaavat transistorit ja yhden kärsineen näköisen diodin tilalle samoin. Tinoineen 10 eur. Vaihto-operaatioiden jälkeen asensin osaset paikoilleen ja käynnistin moottorin kädet vavisten (uuden ohjausyksikön hinta on yli 1000 euroa, Veholla 1300 eur, käytettyjä ei tiedusteluni perusteella saa mistään) pelittämään ja tsädäm!! ohjausyksikkö ja lämpötilan säätely toimii ainakin tähänastisen kokeilun perusteella moitteettomasti.!!!!! "
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Re: Arvelua

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jukka N. kirjoitti:Taitaa se paneeli osoittautua vikapääksi, tällainen tapaus oli myös nimimerkin "jovain" kohdalla. Joku aika sitten hän kirjoitteli seuraavaan tapaan (taidan tehdä samanmoisen tempun)

"Koska päävian todettiin jäävän ohjausyksikköön marssin ohjausyksikön kera SP-Elektroniikkaan ja sain asiantuntijoiden oivalla avustuksella kahden kärsineen näköisen transistorin tilalle vastaavat transistorit ja yhden kärsineen näköisen diodin tilalle samoin. Tinoineen 10 eur. Vaihto-operaatioiden jälkeen asensin osaset paikoilleen ja käynnistin moottorin kädet vavisten (uuden ohjausyksikön hinta on yli 1000 euroa, Veholla 1300 eur, käytettyjä ei tiedusteluni perusteella saa mistään) pelittämään ja tsädäm!! ohjausyksikkö ja lämpötilan säätely toimii ainakin tähänastisen kokeilun perusteella moitteettomasti.!!!!! "
Joo, ainakin W124:seen sai noita paneeleita ihan vaikka mistä vaan purkaamosta...
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Ehkä kuitenkin kannattaa harkita vierailua paikallisella mersusähkögurulla. Tällaisellahan jovainkin kävi, varsinainen vikapää taisi olla se lämpötila-anturin "imurin moottori". Tuon moottorinhan voisi itsekin testata esim. katsomalla imeytyykö savu, vaikkapa tupakansavu, siihen kattolampun vieressä olevaan lämpöanturin ritilään.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Juu

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Hyvä vinkki, enpä muistanut tuota episodia sen imurin kanssa. Se tuntuisi kyllä toimivan, ainakin äänen perusteella, mutta testaanpa sen vielä tuolla savumenetelmällä. Täytyy vain opetella uudestaan tuo tupakinpoltto, että pääsee analysoimaan :lol:
Pitääpä kysyä hovimestarilta, josko tuo tietää jonkin spesiaalisähkömiehen noita juttua tutkaisemaan. Tietenkin olisin mieluummin avaamatta säätöyksikköhommelia, mutta se lienee väistämätöntä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
ässäeemeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Su 24.08.2003 20:41

joskus pienelläkin vaivalla..

Viesti Kirjoittaja ässäeemeli »

omassa 280 SE-projektissa korjautui lämppärivika tutkailemalla kytkentäkaaviota ja mittailemalla yleismittarilla keskusyksikön liittimestä hetken aikaa..
Varsinainen vika oli tossa aiemminkin mainittu sisälämpötilan tunnistin, oli joku aiempi seppä tökännyt liittimen väärinpäin, jolloin toinen piikki jäi "valohoidolle". Liitin oikeinpäin ja jopa loppui hikoilu autossa :lol:
Hetken ihmettely mittarin kanssa säästää yleensä läjän yhteisvaluuttaa..


Kiitos vaan hyvistä vinkeistä ja ohjeista muille rasvanäpeille.
Vastaa Viestiin