Arvon mersutietäjät, kertokääpä että miten toimii (ojataan) syöttöpumpun sammutin. Nimittäin, ilmennyt sellasta oiretta että käynnistettäessä kone ei "sytytä" eli pyörii tyhjänä ikäänkuin pumpun sammutin olisi päällä. n. kolmannella tai neljännellä yrityksellä sitten tärppää ja kone hyrähtää heti iloisesti käyntiin. Joskus myös käy niin että kun jo luovuttaa starttauksen ja päästää avaimesta irti, niin posahtaa sillä viimeisellä iskulla käyntiin. Myös toisin päin oikuttelee eli että kun sammuttaa auton avaimesta niin se käydä hyrskyttää vielä hetken aikaa ennen kuin lopulta sammuu. Vähän epäilen tuota kulunutta virtalukkoa pääsyylliseksi..? En kuitenkaan hoksannut pumpulle tulevan minkäänlaista virtajohtoa, sähköinen luulisin sen sammuttimen olevan vai? (vai pitäisikö puhua käynnissäpitäjästä)
Muuten mukava pirssi, mutta sähkökaaviolle olisi ollut jo kovasti käyttöä..
300D -79 (80hv)
Edit: Ai niin jos aiheesta on jo keskusteltu aiemmin niin kertokaa että missä..
lede kirjoitti:Arvon mersutietäjät, kertokääpä että miten toimii (ojataan) syöttöpumpun sammutin.
Sammutin on alipainetoiminen ja kone ryskyttää niin kauan kunnes sammuttimen kalvolle tulee alipaine. En ole kuullut sammuttimen "jäävän päälle" vaan yleensä vikana on vuoto alipaineletkuissa, jolloin sammutus kestelee, tai ei tapahdu ollenkaan. Alipainekello on ainakin vähän uudemmissa pumpun päällä ja sen keskelle tulee joustava letku, joka vanhemmiten hapertuu ja alkaa valskaamaan.
Edelliseen W201:een korvasin tuon letkun pätkällä suuttimien ylivuototuubia ja kone alkoi myös sammumaan avaimesta. Jos ei tuosta ole apua, niin seuraavaksi tsekkaisin valojen korkeussäädön letkut (pultit jakokappaleeseen). Jos ei mikään muu auta ja remonttikaljatkin alkaa olla jo juotu niin vedä sammutinkellolta pitkä letku kabiiniin, josta huomaamattomasti imaistaan kone sammuksiin. Eräs tietty ammattiryhmähän kuulemma imee koneen tarvittaessa vaikka pakoputkesta käyntiin, mutta mieluummin noin toisin päin.
Kiitos tiedoista! Mikä se sitten ohjaa sitä alipainetta? Onko virtalukossa itsessään alipaineohjaus vai lähteekö lukosta sähköinen ohjaus jollekin "alipaine releelle"?
lede kirjoitti:Kiitos tiedoista! Mikä se sitten ohjaa sitä alipainetta? Onko virtalukossa itsessään alipaineohjaus vai lähteekö lukosta sähköinen ohjaus jollekin "alipaine releelle"?
Alipaine kiertää sen virtalukon kautta. Kulunut lukko saattaa falskata...
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Kyllä mulla vaan hajosi alipainekello eli se ei enää sammunut vaikka kuinka rukoili. Onneksi sen sai ostettua romiksesta. Hätätapauksia varten siellä oli onneksi mekaaninen sammutin vipu kun automaattia ei saa sammumaan edes jarrulla.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Virtalukossa on pieni venttiili jonka kautta alipaine ohjataan pumpun päällä olevalle sammuttimen kalvolle. Alipaineletku virtalukolle lähtee jarrutehostimen letkulta. Virtalukon pohjalla on epäkeskeinen levy joka päästää alipaineen sammuttimelle kun virta-avaimesta käännetään sammutusasentoon.
Aikaisempia omistuksia mm. W110 190c -65, W115 ja W123.
timo230e kirjoitti:Kyllä mulla vaan hajosi alipainekello eli se ei enää sammunut vaikka kuinka rukoili. Onneksi sen sai ostettua romiksesta. Hätätapauksia varten siellä oli onneksi mekaaninen sammutin vipu kun automaattia ei saa sammumaan edes jarrulla.
Mulla oli kanssa siitä 80-hv 300D koneesta alipainekello rikki ja eihän se sammunut avaimesta. Mutta siitä ei löytynyt sammutusvipua, mistä koneen olisi saanut sammumaan. Piti vaan vaihteella sammuttaa.
Alkup. kysymykseen. Olisiko siellä virtalukossa jotain vialla, kun lähtee huonosti käyntii? Pääsee ilma huonosti liikkumaan ja sammutin liikkuu hitaasti eli lähtee huonosti päälle/ pois päältä.
Joo, sitä virtalukkoa täytynee alkaa tutkimaan. Se on vaan tuo työssäkäynti kun haittaa näitä harrastustoimia.. ei kerkee remontteeraamaan.
Pahinta juuri se kun hetkeksi sammuttaa niin saa sitten sahata jonkun aikaa käyntiin. Pitemmän seisokin jälkeen ei ongelmia. Onneksi tuossa myllyssä on sen verran vääntöjä ettei se vahingossa sammu valoristeyksiin vaikka vähän yrittäisikin..