w124 ryhtiä kaipaisi alustaan ja suoraan menoa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

w124 ryhtiä kaipaisi alustaan ja suoraan menoa

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

Moi,

Eli 300d -87 kyseessä, noin 600tkm takana. Auto kulkee enemmän tai vähemmän ns perse maata viistäen, eikä tahdo mennä suoraan varsinkaan uraisella tai tuulisella matkalla. Myös etupää on aika matalalla vaikka ei mitään madallusta ole tosiaan tehty. Alustassa on ongelmia mutta mitä kaikkea, sitä tässä yritän hiukan kartoittaa. Jouset on vaihdettu eteen ja taakse suht hiljattain, iskareita ei välttämättä koskaan.Myös epäilen että tukivarsiin ja pusliin ei ole koskettu. JOs jollain olisi näppituntumaa paljonko tämän ikäisiin daameihin yleensä vaihdetaan osaa jotta saadaan taas säädylliseen ryhtiin ja suoraan menoon? Juuri katselin että puhutaan lähes 1000e osapaketista (kl-varaosat) jos vaihdetaan kaikki puslat, tukivarret ja jouset+iskarit. Entäs työmäärä jos teettäisi säädyllisessä mersuja tuntevassa korjaamossa? Olisin kiitollinen kommenteista, olisi hyvä tietää pitäisiko vaihtaa koko em. paketti vai voiko olla niin että läheskään kaikki mainitut osat eivät ole vielä happamoituneet. Vai pitäisikö ajaa suosista jo kuusen alle kun kuitenkin tämänikäinen aina jo jostain ruikulla.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12789
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

tähän on vain yksi vastaus, KAIKKI vaihtoon.

Ei kannata miettiä sen enempää, kun kerran ei ole mitään tietoa koska vaihdettu. Tulee halvemmaksi vaihtaa ne kerralla kaikki, vaikka olis pari puslaa ehjiäkin, koska ei tartte montaa kertaa vähän ajan sisään uudestaan viedä huoltoon.

Jos jaksaa selvittää mitkä puslat ja muut tarvitaan, niin pääsee satkun pari vielä halvemmalla kun ostaa motonetistä osat (ovat samaa tavaraa mitä kl:ssa).

Väittäisin että ammattilainen noita ainakin yhden työpäivän vaihtelee. Lisäksi vielä auto 4pyörä suuntaukseen operaation jälkeen.

Kannattaa tehdä jos auto muuten ok ja haluat sillä vielä toiset 600tkm päästellä 8) Et ainakaan usko ajavasi samaa autoa tämän rempan jälkeen!
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jos tuntuu että tulee liian kalliiksi uusia kaikki, tutkituta auto ammattilaisella
( kaikki autokorjaamot eivät osaa tutkia Mersun alustaa)
ja vaihdata vialliset osat.

"JOs jollain olisi näppituntumaa paljonko tämän ikäisiin daameihin yleensä vaihdetaan osaa jotta saadaan taas säädylliseen ryhtiin ja suoraan menoon?"

- Yksi täysin hajalla oleva "narinanivel" tuhoaa W124 ajo-ominaisuudet tyystin.
Maksaa 20 € + alle puoli tuntia työtä + nelipyöräsuuntaus.

- Jos autoon on vaihdettu vaikka taakse "auraustangot" eikä ole säädetty pyöränkulmia sen jälkeen, ei tarvita yhtään väljää niveltä ja tuntuu ettei tiellä pysy. > nelipyöräsuuntaus.

- Jos autolla on ajettu viimeiset 300000 km tehden itse öljynvaihdot ja lisäksi korjattu ne kohdat jotka on katsastuksessa hylätty, alusta voi olla täysin raunioina.
Katsastuksessa ei välttämättä huomata väljiä paikkoja.

Alustaremontti voi siis maksaa mitä vaan 200 ja 1000 euron väliltä.
(+ iskarit jos huonot)
Senjälkeen auto tuntuu ajolleen kuin uudelta.
wiimax.fi
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

Kiitokset asiallisista kommenteista. Parasta tosiaan olisi jos saisi jostain hyvän arvioinnin ennen kuin päättää mihin suuntaan lähtee. Yksi vaihtoehtohan on aina myös autokauppa... kun ne viat ei sittenkään enää taida korjaamalla vähetä..?
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Sanoit, että jouset on vaihdettu hiljattain. Kumma, että kulkee keula alhaalla - ei varmaan tarvitse kuitenkaan uusia jousia, kyllähän ne kestää.

Se mikä kannattaa itse vaihtaa on:

KL:ltä 385 kallistuksenvakaajan niveltangot taakse Hinta 7 Eur/ kpl - eli koiranluut. Nämä osat menee jo alle 150.000 km kohdalla. Helppo vaihtaa yksin.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kustannukset voi tosiaan olla 200€ - sanoisin jopa 1500€. Tahtoo aina tulla mieleen jotakin muutakin korjattavaa kun auto kerran on kunnolla pajalla :wink: .

Kuten dealer sanoi: jos on vaan ajettu, niin yleensä kaikki kumiosat on sohlona edestä taakse asti.
Vaikea tämän tarkemmin arvioida kun ei autoa ole nosturilla puistellut ja vähän lampun kans silmäillyt...
Joku mersupurkaamo??
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

Eli ne jouset mitkä on laitettu näyttävätten olevan löysät tämän alle, 6 syl moottori, pohjapanssari + runsas lisävarustus painavat sen verran että jopa vahvistettu jousi näyttää painuvat kasaan turhan paljon jo ilman hyötykuormaa. Taakse tuli sitäpaitsi enemmän tai vähemmän vahingossa vaihdettua tavalliset ei vahvistetut, meni heti suoraan perä yhtä alas ellei alemmas kuin entisillä katkenneilla jousilla... Voitte kuvitella minkälaiset ajo-ominaisuudet etenkin täyteen lastattuna.

Jospa etsisi/heittäisi "taksi-jouset" alle, ainakin taakse kokeeksi kun on helppo vaihtaa? Voisi ryhti parantua. Itse asiassa autossa on jossain vaiheessa sellaiset olleetkin ja olivat kuulemma sopivan jäykät. Toivottavasti vain ei mene sitten liian korkeaksi ettei näytä maastoajoneuvolta.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kai ne etujouset kuitenkin on tarkoitettu 300D - koneiseen ?

Taakse ei taida olla kuin vakio tai vahvistettu, vakiollakaan perä ei pitäisi jäädä alas.
Jousen aluskumeilla voi sitten säätää korkeutta sopivaksi.
wiimax.fi
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Oletko varma ettei siinä pitäisi olla pullojouset edessä? Onko automaattivaihteisto? Entä ilmastointi?
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

[OT]
E300TD kirjoitti:pullojouset
Qu'est ce que c'est?

t.
R.
[/OT]
E500 – 211.070
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Roisto kirjoitti:[OT]
E300TD kirjoitti:pullojouset
Qu'est ce que c'est?

t.
R.
[/OT]
TÄ?
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Viereisestä pöydästä huutelen....
:shock:
Kysyy, että mitä ne pullojouset on.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Semmoiset joissa päät ovat kuin tavallisessa ja keskiosa "laajempaa kierrettä".
wiimax.fi
Avatar
Bercedes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: To 12.06.2003 15:25

Nyt taisi tärpätä

Viesti Kirjoittaja Bercedes »

Eli on ilmastointi, automaatti, lisäksi tosiaan pohjapanssari, vepastin, sekä asd (jos noilla on jotain merkitystä). Joten painoa on, olisiko tuo sitten se vastaus ongelmaan? Nuo pullojouset on sitten tarkoitettu raskaammalle keulalle?
Noita oli näköjään KL-varaosankin sivuilla listattuna. Ja taakse (tavalliset?) vahvistetut. Takana oli "neljä-näppyläiset" kumit jousen päissä kun edelliset vaihtelin, taitaa saada olla edelleen. Eli kaikki jouset vaihtoon, sitten ehkä myös jos laittaisi uudet bilsteinin iskarit niin pitäisi olla lähellä normaalikorkeutta ja limes normaali -ajo-ominaisuuksia. Lisäsin muuten rengaspaineita uusiin kesärenkaisiini (conti premium; 3,1 kiloa nyt) ) ja auto kyllä menee paljon paremmin suoraan, joten ehkäpä puslissa ja tukivarsissa ei sittenkään niin paljon ole klappia.

KL-hinta oli 54 eukkia per pullojousi, pitänee kysyä alkuperäisvaraosan hintaa myös, luulisi ettei ne enää paljon kalliimpia voi olla. Bilsteinit taidan tilata MOTONETista, siellä näyttäis halvimmilta, mutta entä takajouset, onko motonetin vahvistetuista mihinkään, onko kellään kokemuksia? Vanhoja keskusteluita kun selaa niin näyttää menevän mielipiteet pahasti ristiin.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

dealer kirjoitti: - Yksi täysin hajalla oleva "narinanivel" tuhoaa W124 ajo-ominaisuudet tyystin.
Maksaa 20 € + alle puoli tuntia työtä + nelipyöräsuuntaus.
.
Tästä vielä kysymys.
Esimerkiksi tuolla KL:n sivulla on noita takapään tankoja ja heloja koko liuta. Olisiko minulle ja muille tietämättömille asiaa selvittää, millä nimillä virallisissa listoissa juuri "narinanivelet" yms. kulkevat? Ja millä nimikkeillä olevia osia kannattaa harkita vaihtavansa veulon ajettavuuden korjaamiseksi.

Etupäähän on aika selvä homma kait kaikille, mutta takapää tuhansine osineen...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

KL-varaosathan myi koko pakettia n.200 euroa jossa olivat kaikki 8 tukitankoa puslineen.aika näppärä vaihtoehto jos autoa meinaa pitää itsellään pitempään..(seuraavat 300.000km :?: )
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

"...millä nimillä virallisissa listoissa juuri "narinanivelet" yms. kulkevat? Ja millä nimikkeillä olevia osia kannattaa harkita vaihtavansa veulon ajettavuuden korjaamiseksi."

Narinanivel = taka-alatukivarren ulompi hela.

Summamutikassa ei kannata vaihtaa yhtään mitään - tai sitten kaikki jos lompsa kestää.
Alustan välysten tutkimisessa ei mene aikaa kun alle puoli tuntia, sitten on tiedossa mitä tarvitsee vaihtaa.

Tukitankopaketissahan ei ole niitä "narinaniveliä", ne ovat mukana perän kumihelasarjassa.
wiimax.fi
aaaaaaaaaaaaaaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 378
Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja aaaaaaaaaaaaaaa »

Daimler kirjoitti:KL-varaosathan myi koko pakettia n.200 euroa jossa olivat kaikki 8 tukitankoa puslineen.aika näppärä vaihtoehto jos autoa meinaa pitää itsellään pitempään..(seuraavat 300.000km :?: )
Ja tuo paketti ei sitten sisällä narinaniveltä, eikä myöskään takatukivarren sisintä puslaa, ainoastaan tukivarret.

Jos meinaa vaihtaa kaikki tukivarret, kannattaa vaihtaa myös tukivarren molemmat puslat, ei paina paljoa enään samassa konkurssissa.

Edit: Tiileri mainitsikin jo puslien puuttumisesta.
Avatar
Tapio.P
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: La 31.07.2004 12:34
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.P »

Mitäs eroa on Hydraulisilla takakelkan etunmaisilla kumeilla ja tavallisilla?muutako hinta...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18102
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hydraulisissa on nimensä mukaan vaimennusneste sisällä.
Eipä niitä "tavallisia" juuri myydä.
wiimax.fi
Vastaa Viestiin