w124 ryhtiä kaipaisi alustaan ja suoraan menoa
w124 ryhtiä kaipaisi alustaan ja suoraan menoa
Moi,
Eli 300d -87 kyseessä, noin 600tkm takana. Auto kulkee enemmän tai vähemmän ns perse maata viistäen, eikä tahdo mennä suoraan varsinkaan uraisella tai tuulisella matkalla. Myös etupää on aika matalalla vaikka ei mitään madallusta ole tosiaan tehty. Alustassa on ongelmia mutta mitä kaikkea, sitä tässä yritän hiukan kartoittaa. Jouset on vaihdettu eteen ja taakse suht hiljattain, iskareita ei välttämättä koskaan.Myös epäilen että tukivarsiin ja pusliin ei ole koskettu. JOs jollain olisi näppituntumaa paljonko tämän ikäisiin daameihin yleensä vaihdetaan osaa jotta saadaan taas säädylliseen ryhtiin ja suoraan menoon? Juuri katselin että puhutaan lähes 1000e osapaketista (kl-varaosat) jos vaihdetaan kaikki puslat, tukivarret ja jouset+iskarit. Entäs työmäärä jos teettäisi säädyllisessä mersuja tuntevassa korjaamossa? Olisin kiitollinen kommenteista, olisi hyvä tietää pitäisiko vaihtaa koko em. paketti vai voiko olla niin että läheskään kaikki mainitut osat eivät ole vielä happamoituneet. Vai pitäisikö ajaa suosista jo kuusen alle kun kuitenkin tämänikäinen aina jo jostain ruikulla.
Eli 300d -87 kyseessä, noin 600tkm takana. Auto kulkee enemmän tai vähemmän ns perse maata viistäen, eikä tahdo mennä suoraan varsinkaan uraisella tai tuulisella matkalla. Myös etupää on aika matalalla vaikka ei mitään madallusta ole tosiaan tehty. Alustassa on ongelmia mutta mitä kaikkea, sitä tässä yritän hiukan kartoittaa. Jouset on vaihdettu eteen ja taakse suht hiljattain, iskareita ei välttämättä koskaan.Myös epäilen että tukivarsiin ja pusliin ei ole koskettu. JOs jollain olisi näppituntumaa paljonko tämän ikäisiin daameihin yleensä vaihdetaan osaa jotta saadaan taas säädylliseen ryhtiin ja suoraan menoon? Juuri katselin että puhutaan lähes 1000e osapaketista (kl-varaosat) jos vaihdetaan kaikki puslat, tukivarret ja jouset+iskarit. Entäs työmäärä jos teettäisi säädyllisessä mersuja tuntevassa korjaamossa? Olisin kiitollinen kommenteista, olisi hyvä tietää pitäisiko vaihtaa koko em. paketti vai voiko olla niin että läheskään kaikki mainitut osat eivät ole vielä happamoituneet. Vai pitäisikö ajaa suosista jo kuusen alle kun kuitenkin tämänikäinen aina jo jostain ruikulla.
tähän on vain yksi vastaus, KAIKKI vaihtoon.
Ei kannata miettiä sen enempää, kun kerran ei ole mitään tietoa koska vaihdettu. Tulee halvemmaksi vaihtaa ne kerralla kaikki, vaikka olis pari puslaa ehjiäkin, koska ei tartte montaa kertaa vähän ajan sisään uudestaan viedä huoltoon.
Jos jaksaa selvittää mitkä puslat ja muut tarvitaan, niin pääsee satkun pari vielä halvemmalla kun ostaa motonetistä osat (ovat samaa tavaraa mitä kl:ssa).
Väittäisin että ammattilainen noita ainakin yhden työpäivän vaihtelee. Lisäksi vielä auto 4pyörä suuntaukseen operaation jälkeen.
Kannattaa tehdä jos auto muuten ok ja haluat sillä vielä toiset 600tkm päästellä
Et ainakaan usko ajavasi samaa autoa tämän rempan jälkeen!
Ei kannata miettiä sen enempää, kun kerran ei ole mitään tietoa koska vaihdettu. Tulee halvemmaksi vaihtaa ne kerralla kaikki, vaikka olis pari puslaa ehjiäkin, koska ei tartte montaa kertaa vähän ajan sisään uudestaan viedä huoltoon.
Jos jaksaa selvittää mitkä puslat ja muut tarvitaan, niin pääsee satkun pari vielä halvemmalla kun ostaa motonetistä osat (ovat samaa tavaraa mitä kl:ssa).
Väittäisin että ammattilainen noita ainakin yhden työpäivän vaihtelee. Lisäksi vielä auto 4pyörä suuntaukseen operaation jälkeen.
Kannattaa tehdä jos auto muuten ok ja haluat sillä vielä toiset 600tkm päästellä

Jos tuntuu että tulee liian kalliiksi uusia kaikki, tutkituta auto ammattilaisella
( kaikki autokorjaamot eivät osaa tutkia Mersun alustaa)
ja vaihdata vialliset osat.
"JOs jollain olisi näppituntumaa paljonko tämän ikäisiin daameihin yleensä vaihdetaan osaa jotta saadaan taas säädylliseen ryhtiin ja suoraan menoon?"
- Yksi täysin hajalla oleva "narinanivel" tuhoaa W124 ajo-ominaisuudet tyystin.
Maksaa 20 € + alle puoli tuntia työtä + nelipyöräsuuntaus.
- Jos autoon on vaihdettu vaikka taakse "auraustangot" eikä ole säädetty pyöränkulmia sen jälkeen, ei tarvita yhtään väljää niveltä ja tuntuu ettei tiellä pysy. > nelipyöräsuuntaus.
- Jos autolla on ajettu viimeiset 300000 km tehden itse öljynvaihdot ja lisäksi korjattu ne kohdat jotka on katsastuksessa hylätty, alusta voi olla täysin raunioina.
Katsastuksessa ei välttämättä huomata väljiä paikkoja.
Alustaremontti voi siis maksaa mitä vaan 200 ja 1000 euron väliltä.
(+ iskarit jos huonot)
Senjälkeen auto tuntuu ajolleen kuin uudelta.
( kaikki autokorjaamot eivät osaa tutkia Mersun alustaa)
ja vaihdata vialliset osat.
"JOs jollain olisi näppituntumaa paljonko tämän ikäisiin daameihin yleensä vaihdetaan osaa jotta saadaan taas säädylliseen ryhtiin ja suoraan menoon?"
- Yksi täysin hajalla oleva "narinanivel" tuhoaa W124 ajo-ominaisuudet tyystin.
Maksaa 20 € + alle puoli tuntia työtä + nelipyöräsuuntaus.
- Jos autoon on vaihdettu vaikka taakse "auraustangot" eikä ole säädetty pyöränkulmia sen jälkeen, ei tarvita yhtään väljää niveltä ja tuntuu ettei tiellä pysy. > nelipyöräsuuntaus.
- Jos autolla on ajettu viimeiset 300000 km tehden itse öljynvaihdot ja lisäksi korjattu ne kohdat jotka on katsastuksessa hylätty, alusta voi olla täysin raunioina.
Katsastuksessa ei välttämättä huomata väljiä paikkoja.
Alustaremontti voi siis maksaa mitä vaan 200 ja 1000 euron väliltä.
(+ iskarit jos huonot)
Senjälkeen auto tuntuu ajolleen kuin uudelta.
wiimax.fi
Sanoit, että jouset on vaihdettu hiljattain. Kumma, että kulkee keula alhaalla - ei varmaan tarvitse kuitenkaan uusia jousia, kyllähän ne kestää.
Se mikä kannattaa itse vaihtaa on:
KL:ltä 385 kallistuksenvakaajan niveltangot taakse Hinta 7 Eur/ kpl - eli koiranluut. Nämä osat menee jo alle 150.000 km kohdalla. Helppo vaihtaa yksin.
Se mikä kannattaa itse vaihtaa on:
KL:ltä 385 kallistuksenvakaajan niveltangot taakse Hinta 7 Eur/ kpl - eli koiranluut. Nämä osat menee jo alle 150.000 km kohdalla. Helppo vaihtaa yksin.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Kustannukset voi tosiaan olla 200€ - sanoisin jopa 1500€. Tahtoo aina tulla mieleen jotakin muutakin korjattavaa kun auto kerran on kunnolla pajalla
.
Kuten dealer sanoi: jos on vaan ajettu, niin yleensä kaikki kumiosat on sohlona edestä taakse asti.
Vaikea tämän tarkemmin arvioida kun ei autoa ole nosturilla puistellut ja vähän lampun kans silmäillyt...

Kuten dealer sanoi: jos on vaan ajettu, niin yleensä kaikki kumiosat on sohlona edestä taakse asti.
Vaikea tämän tarkemmin arvioida kun ei autoa ole nosturilla puistellut ja vähän lampun kans silmäillyt...
Joku mersupurkaamo??
Eli ne jouset mitkä on laitettu näyttävätten olevan löysät tämän alle, 6 syl moottori, pohjapanssari + runsas lisävarustus painavat sen verran että jopa vahvistettu jousi näyttää painuvat kasaan turhan paljon jo ilman hyötykuormaa. Taakse tuli sitäpaitsi enemmän tai vähemmän vahingossa vaihdettua tavalliset ei vahvistetut, meni heti suoraan perä yhtä alas ellei alemmas kuin entisillä katkenneilla jousilla... Voitte kuvitella minkälaiset ajo-ominaisuudet etenkin täyteen lastattuna.
Jospa etsisi/heittäisi "taksi-jouset" alle, ainakin taakse kokeeksi kun on helppo vaihtaa? Voisi ryhti parantua. Itse asiassa autossa on jossain vaiheessa sellaiset olleetkin ja olivat kuulemma sopivan jäykät. Toivottavasti vain ei mene sitten liian korkeaksi ettei näytä maastoajoneuvolta.
Jospa etsisi/heittäisi "taksi-jouset" alle, ainakin taakse kokeeksi kun on helppo vaihtaa? Voisi ryhti parantua. Itse asiassa autossa on jossain vaiheessa sellaiset olleetkin ja olivat kuulemma sopivan jäykät. Toivottavasti vain ei mene sitten liian korkeaksi ettei näytä maastoajoneuvolta.
Nyt taisi tärpätä
Eli on ilmastointi, automaatti, lisäksi tosiaan pohjapanssari, vepastin, sekä asd (jos noilla on jotain merkitystä). Joten painoa on, olisiko tuo sitten se vastaus ongelmaan? Nuo pullojouset on sitten tarkoitettu raskaammalle keulalle?
Noita oli näköjään KL-varaosankin sivuilla listattuna. Ja taakse (tavalliset?) vahvistetut. Takana oli "neljä-näppyläiset" kumit jousen päissä kun edelliset vaihtelin, taitaa saada olla edelleen. Eli kaikki jouset vaihtoon, sitten ehkä myös jos laittaisi uudet bilsteinin iskarit niin pitäisi olla lähellä normaalikorkeutta ja limes normaali -ajo-ominaisuuksia. Lisäsin muuten rengaspaineita uusiin kesärenkaisiini (conti premium; 3,1 kiloa nyt) ) ja auto kyllä menee paljon paremmin suoraan, joten ehkäpä puslissa ja tukivarsissa ei sittenkään niin paljon ole klappia.
KL-hinta oli 54 eukkia per pullojousi, pitänee kysyä alkuperäisvaraosan hintaa myös, luulisi ettei ne enää paljon kalliimpia voi olla. Bilsteinit taidan tilata MOTONETista, siellä näyttäis halvimmilta, mutta entä takajouset, onko motonetin vahvistetuista mihinkään, onko kellään kokemuksia? Vanhoja keskusteluita kun selaa niin näyttää menevän mielipiteet pahasti ristiin.
Noita oli näköjään KL-varaosankin sivuilla listattuna. Ja taakse (tavalliset?) vahvistetut. Takana oli "neljä-näppyläiset" kumit jousen päissä kun edelliset vaihtelin, taitaa saada olla edelleen. Eli kaikki jouset vaihtoon, sitten ehkä myös jos laittaisi uudet bilsteinin iskarit niin pitäisi olla lähellä normaalikorkeutta ja limes normaali -ajo-ominaisuuksia. Lisäsin muuten rengaspaineita uusiin kesärenkaisiini (conti premium; 3,1 kiloa nyt) ) ja auto kyllä menee paljon paremmin suoraan, joten ehkäpä puslissa ja tukivarsissa ei sittenkään niin paljon ole klappia.
KL-hinta oli 54 eukkia per pullojousi, pitänee kysyä alkuperäisvaraosan hintaa myös, luulisi ettei ne enää paljon kalliimpia voi olla. Bilsteinit taidan tilata MOTONETista, siellä näyttäis halvimmilta, mutta entä takajouset, onko motonetin vahvistetuista mihinkään, onko kellään kokemuksia? Vanhoja keskusteluita kun selaa niin näyttää menevän mielipiteet pahasti ristiin.
Tästä vielä kysymys.dealer kirjoitti: - Yksi täysin hajalla oleva "narinanivel" tuhoaa W124 ajo-ominaisuudet tyystin.
Maksaa 20 € + alle puoli tuntia työtä + nelipyöräsuuntaus.
.
Esimerkiksi tuolla KL:n sivulla on noita takapään tankoja ja heloja koko liuta. Olisiko minulle ja muille tietämättömille asiaa selvittää, millä nimillä virallisissa listoissa juuri "narinanivelet" yms. kulkevat? Ja millä nimikkeillä olevia osia kannattaa harkita vaihtavansa veulon ajettavuuden korjaamiseksi.
Etupäähän on aika selvä homma kait kaikille, mutta takapää tuhansine osineen...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
"...millä nimillä virallisissa listoissa juuri "narinanivelet" yms. kulkevat? Ja millä nimikkeillä olevia osia kannattaa harkita vaihtavansa veulon ajettavuuden korjaamiseksi."
Narinanivel = taka-alatukivarren ulompi hela.
Summamutikassa ei kannata vaihtaa yhtään mitään - tai sitten kaikki jos lompsa kestää.
Alustan välysten tutkimisessa ei mene aikaa kun alle puoli tuntia, sitten on tiedossa mitä tarvitsee vaihtaa.
Tukitankopaketissahan ei ole niitä "narinaniveliä", ne ovat mukana perän kumihelasarjassa.
Narinanivel = taka-alatukivarren ulompi hela.
Summamutikassa ei kannata vaihtaa yhtään mitään - tai sitten kaikki jos lompsa kestää.
Alustan välysten tutkimisessa ei mene aikaa kun alle puoli tuntia, sitten on tiedossa mitä tarvitsee vaihtaa.
Tukitankopaketissahan ei ole niitä "narinaniveliä", ne ovat mukana perän kumihelasarjassa.
wiimax.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 28.08.2004 01:10
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ja tuo paketti ei sitten sisällä narinaniveltä, eikä myöskään takatukivarren sisintä puslaa, ainoastaan tukivarret.Daimler kirjoitti:KL-varaosathan myi koko pakettia n.200 euroa jossa olivat kaikki 8 tukitankoa puslineen.aika näppärä vaihtoehto jos autoa meinaa pitää itsellään pitempään..(seuraavat 300.000km)
Jos meinaa vaihtaa kaikki tukivarret, kannattaa vaihtaa myös tukivarren molemmat puslat, ei paina paljoa enään samassa konkurssissa.
Edit: Tiileri mainitsikin jo puslien puuttumisesta.