124td:n takapään jumputus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kake
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 07.11.2004 11:51

124td:n takapään jumputus

Viesti Kirjoittaja kake »

Moi!Nyt tuli outo oire 124td,250:seen,alkoi takapäästä kuulua ja tuntua samanlainen ääni kuin abs:llä jarutettaessa liukkaalla,mutta autossa ei niitä ole.
Palat on juuri vaihdettu,onko 124:ssa mahdollisesti yleistä,että takalevyt menisivät kieroiksi? Jumputus sopisi siihen hyvin,mutta aattelin kysyä teiltä viisaammilta joilla on enemmän kokemusta asiasta,ettei tule turhaan vaihdeltua osia,jos syy jumputukseen on mersujen joku yleinen oire.
Polkimessa tuntuu kyllä samanlainen vatkaus kuin levyt olis kierot,itselläni ei kyllä ole missään autossa mennyt taka levyt kieroiksi.Jos osaisitte neuvoa niin hyvä olis!
Kiitokset jo etukäteen!
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1560
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

UUdet levyt ei ole kalliit niin jumputus lakkaa oitis!
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
kake
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 16
Liittynyt: Su 07.11.2004 11:51

Viesti Kirjoittaja kake »

Näin on oikeassa olet soitto Vehossa ikänsä mersuja korjanneelle asentaja lle kertoi samaa mersun tyyppivika levyt ruostuvat sisäpuolelta ja niistä irtoilee paloja ja levyjen vaihto korjaa vian kiitokset avusta!
nilsha
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 53
Liittynyt: Su 16.01.2005 19:31
Paikkakunta: Salon seutu

Viesti Kirjoittaja nilsha »

Annoin just laittaa uudet levyt ja palat taakse. Hintaa tuli töineen ja osineen 118€. Jumputus hävisi kerralla :D
M-B S124 250 TD -86
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3514
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Jatketaanpas vanhaa topikkia, koska otsikointi on niin osuva.

Tuo w124 200D on jonkin aikaa pitänyt pientä jumputusta peräpäästä, ja toisinaan se tuntuu tuntuu voimakkaastikin. Vian alettua ilmentyä piti alkuun pysähtyä parillakin kertaa tarkistamaan, onko renkaat kunnolla kiinni. Nyt tuota jumputusta on jonkin aikaa kuunneltu ja kuulosteltu, ja oletin vian olevan jarruissa.

Tarkistin tänään takajarrut, mutta niistä ei löytynyt mitään kummallista. Laitoin sitten auton pukeilla ollessa moottorin käyntiin ja kolmosen päälle: jumputus kuuluu selvästi. Koitin tunnustella ja kuulostella et mistän tuo johtuu, mutta en saanu varmuutta. Kokeilin myös molemmilta puolilta vuorollaan pyörän pysäyttämistä, mutta ääni kuului edelleen. Ilmeisesti vika ei voine olla muualla kuin perässä. Kokeilin tunnustella vetareista ja kardaanista käsin perän laakereita, mutta eipä noissa vielä mitään tuntunut. Myös öljyt näyttäisivät pysyneen perän sisässä ihan normaalisti.

Onko noissa kakkosnelosten perissä keltään lähteny ristitappi omille teilleen, kuten 123:ssa on joskus käynyt?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3514
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

Menipä jokunen aika, ettei tuota jumputusta esiintynyt, mutta tänään se taas alkoi. Ominaista on se, että tuo jumputus alkaa yllättäen ja muutaman kilometrin ajon jälkeen se taas häviää :?
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3514
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti:Menipä jokunen aika, ettei tuota jumputusta esiintynyt, mutta tänään se taas alkoi. Ominaista on se, että tuo jumputus alkaa yllättäen ja muutaman kilometrin ajon jälkeen se taas häviää :?
Taisipa vihdoinkin selvitä syy tuolle oudolle jumputukselle. Joku aika sitten huomasin toisen puolen takajarrun jäävän laahaamaan, kun voimakkaamin polkaisi pedaalia, parin päivän päästä alkoikin jo kuulua rohinaa, joka kieli yhen jarrupalan kuluneen loppuun. Paloja vaihaessani totesin sen kuluneen palan männän jumivan ku se oli tullu tarpeeksi ulos. Mäntä alkoi liikkua taas normaalisti kunhan sen sai puristettua ensin sieltä ihan uloimmasta asennosta vähän sisemmäs. Vaihoin nyt alkuun vaan sen yhen loppuun kuluneen palan tilalle käytetyn palan, jossa pintaa oli muutama milli, ettei mahollisesti jumiva mäntä suotta kuluta uusia paloja loppuun. Nyt tuolla on toista kuukautta ja noin 3000 km ajettu, eikä oo jarru jääny laahaamaan eikä jumputusta esiintyny. Nähtävästi se jumputuksen syy oli riittävän ohkaseksi kulunut pala, joka pääsi ilmeisesti muljuamaan ja siten ottamaan levyyn kiinni.

Oletin siis alkujaan oireitten johtuvan seisontajarruista, joten kun mainitsin aikasemmassa vastauksessa, että tarkistin takajarrut, ni enpä tullu sillo kattoneeks ku että onko seisontajarrun kaikki kilkkeet paikoillaan :oops:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2781
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Nuo takapalat ois hyvä joskus käyttää irti, kun tuppaavat ruostumaan satulaan kiinni. Silloin alkaa levytkin ruostumaan ja viimeistään katsastuksessa käskevät vaihtaa.

On nuo jarruosat niin halpoja, ettei kauheasti kannata säästellä. Ja mukava uusia palikoita on lätkiä paikoilleenkin.
Vastaa Viestiin