Veropäätös tuli! 5350€ 1992 300TD, valitusideoita?
Veropäätös tuli! 5350€ 1992 300TD, valitusideoita?
Voi,
avasin vapisevin käsin eilen Tullin kirjekuorta, ja lasku oli 5350€. Ja eräpäivä 3.5. (noin viikon maksuaika). Päätöksenteko kesti 7.3.->25.4.
Ja autohan oli 1992 300TD farmari 244 000.
Olisiko hyviä ideoita valittamiseen? Veron laskentaperusteeksi oli merkattu 11500€. (Maksoin autosta Saksassa 5000€).
http://apollo.piramk.fi/~jouni/autosaksasta/
käyttäjätunnus: jouni
salasana: jouni
t. Jouni Viidanoja
_________________
-------
123 200D -84
124 300TD -92
avasin vapisevin käsin eilen Tullin kirjekuorta, ja lasku oli 5350€. Ja eräpäivä 3.5. (noin viikon maksuaika). Päätöksenteko kesti 7.3.->25.4.
Ja autohan oli 1992 300TD farmari 244 000.
Olisiko hyviä ideoita valittamiseen? Veron laskentaperusteeksi oli merkattu 11500€. (Maksoin autosta Saksassa 5000€).
http://apollo.piramk.fi/~jouni/autosaksasta/
käyttäjätunnus: jouni
salasana: jouni
t. Jouni Viidanoja
_________________
-------
123 200D -84
124 300TD -92
-------
124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
124 300TD -92
124 300TD -92
904 412D -96
124 300TD -92 (myydään purkuosia)
123 200D -84 (myydään purkuosia)
Onko tehty vikalistaa?
Itse tein kuntokartoituksen autoon ja sen pohjalta vikalistan. Tämän jälkeen veholta kustannusarviota. Ois muuten tullu kalliiksi veholla korjautus. (autonihan ei mikään unelmatapaus ollu suomeen tullessa) Vikalista ja kustannusarvio tulliin ja tulihan sitä helpotusta tuohon verotukseen. Kannattaa laittaa kaikki mahdollinen pikku risaus ym. kuten sisustan likaisuus siihen vikalistaan ja kysyä kustannusarvio niiden korjauksesta.
Itse tein kuntokartoituksen autoon ja sen pohjalta vikalistan. Tämän jälkeen veholta kustannusarviota. Ois muuten tullu kalliiksi veholla korjautus. (autonihan ei mikään unelmatapaus ollu suomeen tullessa) Vikalista ja kustannusarvio tulliin ja tulihan sitä helpotusta tuohon verotukseen. Kannattaa laittaa kaikki mahdollinen pikku risaus ym. kuten sisustan likaisuus siihen vikalistaan ja kysyä kustannusarvio niiden korjauksesta.
MB 300 TDT -87 A
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 815
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
No aika turha tosta on valittaa jos veroprosentti on kerta listassa tollanen. Ehkä pitäiskin vähän miettiä kannattaisko noita tullin veroprosentteja katsoa ENNEN kuin ostaa auton. Oma moka.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Auton hinta on 5350 + 5000 = 10350 €.
Sitä on verotettu 11500 € mukaan, joten mitäs valittamista tuossa on, vai tuliko se yllätyksenä, että yleensä joutuu veroa maksamaan
Minkä suuruista veroa muuten odotit ?
Sitä on verotettu 11500 € mukaan, joten mitäs valittamista tuossa on, vai tuliko se yllätyksenä, että yleensä joutuu veroa maksamaan

Minkä suuruista veroa muuten odotit ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Voihan just tuollatavalla valitttaa. Mutta maksettava se vero ensin on. Sitten vasta joskus lumien sulattua saa rahat takas, jos saa.Tore kirjoitti:Onko tehty vikalistaa?
Itse tein kuntokartoituksen autoon ja sen pohjalta vikalistan. Tämän jälkeen veholta kustannusarviota. Ois muuten tullu kalliiksi veholla korjautus. (autonihan ei mikään unelmatapaus ollu suomeen tullessa) Vikalista ja kustannusarvio tulliin ja tulihan sitä helpotusta tuohon verotukseen. Kannattaa laittaa kaikki mahdollinen pikku risaus ym. kuten sisustan likaisuus siihen vikalistaan ja kysyä kustannusarvio niiden korjauksesta.
Onhan tuossa verosysteemissä suuren suuria menninkäisen kokoisia aukkoja, mutta silti joutuu ihmetteleen tuota 38%.n veroa.
Ennemin kannattaisi alkaa valittaan tuosta veroprosentin heittelystä. Varsinkin kun tulli ei ole vieläkään saanut kaikista malleista ja merkeistä taulukoita. Eiköhän sitä jo olisi voinut saada aikaiseksi mokomat taulukot. Mielestäni tuo verokohtelu ei ole tasapuolista Suomessa.



Toihan on kuluttajalle juuri etu ettei yksilöllisiä prosentteja ole kaikista merkeistä vielä julkaistu. Niitä kannatta nyt ostaa, nimittäin jos julkaistaessa veroprosentti onkin alle 29%, saa erotuksen korkoineen takaisin. Jos taas yksilöllinen veroprosentti on yli 29, se on valtion häviö. Niin ja ammattilaisethan ei osta ainuttakaan vehjettä jos siinä on huono yksilöllinen veroprosentti, katsokaa tuontiautoliikkeiden autoja vaikka. Jos joku haluaa väitellä näistä asioista kanssani, otan haasteen kyllä mielelläni vastaan.
EDIT: Niin ja en ymmärrä miksi näissä asioissa aina sotketaan toi saksan pään ostohinta, sillähän ei ole mitään tekemistä koko veropäätöksen kanssa. Vero lasketaan vastaavan suomessa rekisteröidyn, saman verran ajetun auton keskimääräisestä pyyntihinnasta (liikkeet).
EDIT: Niin ja en ymmärrä miksi näissä asioissa aina sotketaan toi saksan pään ostohinta, sillähän ei ole mitään tekemistä koko veropäätöksen kanssa. Vero lasketaan vastaavan suomessa rekisteröidyn, saman verran ajetun auton keskimääräisestä pyyntihinnasta (liikkeet).
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Mahtaiskohan tuo Kuitunen ottaa haasteen vastaan.Meesu kirjoitti:Toihan on kuluttajalle juuri etu ettei yksilöllisiä prosentteja ole kaikista merkeistä vielä julkaistu. Niitä kannatta nyt ostaa, nimittäin jos julkaistaessa veroprosentti onkin alle 29%, saa erotuksen korkoineen takaisin. Jos taas yksilöllinen veroprosentti on yli 29, se on valtion häviö. Niin ja ammattilaisethan ei osta ainuttakaan vehjettä jos siinä on huono yksilöllinen veroprosentti, katsokaa tuontiautoliikkeiden autoja vaikka. Jos joku haluaa väitellä näistä asioista kanssani, otan haasteen kyllä mielelläni vastaan.

Ja mielestäni tuo verotus onkin aivan väärin aikaansaatu. Joskus kyllä vielä pitäisi ottaa mallia, joko Ruotsista tai Saksasta. Mutta eihän Suomessa sovi verotuksen olla selkeää ja läpinäkyvää


Täysin samaa mieltä että se on todella syvältä... Mutta sillehän me ei mitään mahdeta ja tähän nykyiseen järjestelmään on uhrattu niin paljon voimavaroja valtion puolelta, että se tulee säilymään näin todennäköisesti vielä jonkun aikaa. Pitääkin vaan lopettaa järjestelmän arvosteleminen ja pelata sen mukaan, siitä nimittäin löytyy useita porsaanreikiä jotka etsivä löytää.JS kirjoitti:Mahtaiskohan tuo Kuitunen ottaa haasteen vastaan.Meesu kirjoitti:Toihan on kuluttajalle juuri etu ettei yksilöllisiä prosentteja ole kaikista merkeistä vielä julkaistu. Niitä kannatta nyt ostaa, nimittäin jos julkaistaessa veroprosentti onkin alle 29%, saa erotuksen korkoineen takaisin. Jos taas yksilöllinen veroprosentti on yli 29, se on valtion häviö. Niin ja ammattilaisethan ei osta ainuttakaan vehjettä jos siinä on huono yksilöllinen veroprosentti, katsokaa tuontiautoliikkeiden autoja vaikka. Jos joku haluaa väitellä näistä asioista kanssani, otan haasteen kyllä mielelläni vastaan.Hänhän nämä koukerot on aikaansaanut
Ja mielestäni tuo verotus onkin aivan väärin aikaansaatu. Joskus kyllä vielä pitäisi ottaa mallia, joko Ruotsista tai Saksasta. Mutta eihän Suomessa sovi verotuksen olla selkeää ja läpinäkyvää![]()
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Itsekin on tossa haaveillut jossain vaiheessa vaihtaa nykyinen nuhapumppu (200D) moniventtiiliseen farkku 300:een (E300TD). Homma jää kyllä aina haaveilun asteelle kun katsoo noita 300:en (erityisesti farkun) veroprosentteja (38% !!!)
Samanlaisen sedanin prosentti kun on alhaisimmillaan 24% !!! Eli eroa on 14%. Ihmeellisesti toi autojen etsiminen on siten aina keskittynyt noiden sedaneiden katsomiseen (laitetaan sitten vaikka peräkärry perään jos tavarat ei muuten mahdu).
Samanlaisen sedanin prosentti kun on alhaisimmillaan 24% !!! Eli eroa on 14%. Ihmeellisesti toi autojen etsiminen on siten aina keskittynyt noiden sedaneiden katsomiseen (laitetaan sitten vaikka peräkärry perään jos tavarat ei muuten mahdu).
"MB E200D -95"
Tätä tarkoitin porsaanrei'illä ja asioiden tutkimisella... Eikä tämä nyt ole ainoa porsaanreikä.ilipo kirjoitti:Tullatkaa autot (siis farkut) suoraan pakettiautoiksi, niin vero on 30 %![]()
Näin tein itsekin syksyllä. Säästyi n. 1700 €
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Sille veroprosentin heilahtelulle on aivan järkeen käypä selitys, se mittaa kyseisen automallin hinnan pysyvyyttä, eli otetaan esimerkki [pelkistetysti]:
Suomeen on tuotu kaksi erimerkkistä autoa, jotka molemmat on maksanut 100 k€ uutena suomessa. Nyt 10 vuotta myöhemmin toisen arvo on 35 k€ ja toisen 50 k€, joten toisessa on autoveroa jäljellä 35/100 * X ja toisessa 50/100 * X [X on autoveron määrä kyseisestä autosta uutena suomeen tuotaessa, esimerkiksi 50 k€]. Eikö se ole päivänselvää, että autosta, jonka arvo on pudonnut vain 50% maksetaan enemmän autoveroa kun se tuodaan käytettynä suomeen.
Verotus tai laskutapa ei ole perseestä, ja perusteluna: maahan tuodut autot tulevat edullisemmaksi kuin täältä ostetut, muutenhan niitä ei kukaan toisi maahan. Verotus tällä hetkellä on siis tuontia suosivaa, piste.
Pikkuhiljaa suomen hintataso laskee, kuten on jo käynyt ja tuonti käy päivä päivältä kannattamattomaksi, tätä herkkua on saatu maistaa muutama vuosi, mutta ei se näin ikuisesti jatku. Enemmin tai myöhemmin hintatasot on tasaantuneet ja suomiki on saanut rukattua uusien autojen veron lähemmäksi saksaa.
Kuka tästä kaikesta on hyötynyt eniten: Saksan valtio/kansalaiset...taas kerran
Topicin mukaisia autoja myydään käsittääkseni hintahaarukalla 9...14 k€, joten hinta/vero on aivan kohdallaan.
hölmö kansa jne...
Suomeen on tuotu kaksi erimerkkistä autoa, jotka molemmat on maksanut 100 k€ uutena suomessa. Nyt 10 vuotta myöhemmin toisen arvo on 35 k€ ja toisen 50 k€, joten toisessa on autoveroa jäljellä 35/100 * X ja toisessa 50/100 * X [X on autoveron määrä kyseisestä autosta uutena suomeen tuotaessa, esimerkiksi 50 k€]. Eikö se ole päivänselvää, että autosta, jonka arvo on pudonnut vain 50% maksetaan enemmän autoveroa kun se tuodaan käytettynä suomeen.
Verotus tai laskutapa ei ole perseestä, ja perusteluna: maahan tuodut autot tulevat edullisemmaksi kuin täältä ostetut, muutenhan niitä ei kukaan toisi maahan. Verotus tällä hetkellä on siis tuontia suosivaa, piste.
Pikkuhiljaa suomen hintataso laskee, kuten on jo käynyt ja tuonti käy päivä päivältä kannattamattomaksi, tätä herkkua on saatu maistaa muutama vuosi, mutta ei se näin ikuisesti jatku. Enemmin tai myöhemmin hintatasot on tasaantuneet ja suomiki on saanut rukattua uusien autojen veron lähemmäksi saksaa.
Kuka tästä kaikesta on hyötynyt eniten: Saksan valtio/kansalaiset...taas kerran

Topicin mukaisia autoja myydään käsittääkseni hintahaarukalla 9...14 k€, joten hinta/vero on aivan kohdallaan.
hölmö kansa jne...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Soita Karpolle, tai oisit ostanu auton suomesta. 

S 212 350 CDI A T Avantgarde Sport 2011
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
EX S 211 320 CDI A T 2003
EX 320 STW V6 Avantgarde 2000
EX S 202 C 220 CDI A 2000 Esprit selection
EX S124 300 TDTurbo automatic -91
EX w123 300 Turbodiesel -84
EX w123 300 D -79
EX w123 300 D -81
Kahta en vaihda, toinen on MERSU ja toinen on
Re: Veropäätös tuli! 5350€ 1992 300TD, valitusideoita?
Sentään sait päätöksen. 11/99 maahantuomani 300D Turbo -92 on vieläkin sisällä. Alkaa pikkuhiljaa ihmetyttää. Vaan mitäpä tässä kitisemään, tuon jälkeen olen ehtinyt ostaa vasta 6 autoa...JouniVi kirjoitti:...Päätöksenteko kesti 7.3.->25.4.
Ja autohan oli 1992 300TD farmari 244 000...

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: Veropäätös tuli! 5350€ 1992 300TD, valitusideoita?
Hmm... itse toin 07/2001 ja tullista tuli 05/2004 palautus + korot takas. Ompas sulla erikoinen peli kun eivät ole saaneet uudelleenkäsiteltyäeerola kirjoitti:Sentään sait päätöksen. 11/99 maahantuomani 300D Turbo -92 on vieläkin sisällä. Alkaa pikkuhiljaa ihmetyttää. Vaan mitäpä tässä kitisemään, tuon jälkeen olen ehtinyt ostaa vasta 6 autoa...JouniVi kirjoitti:...Päätöksenteko kesti 7.3.->25.4.
Ja autohan oli 1992 300TD farmari 244 000...


Oletkos mitään kysellyt perään?
Re: Veropäätös tuli! 5350€ 1992 300TD, valitusideoita?
Vielä kysyt! Tampereen tullikamari on erittäin asiallinen ja pahoittelee sinänsä ihan tavallisen tuliaisen verokäsittelyn tolkutonta viivästymistä. Paperini kuulemma makaa Hämeenlinnassa, jossa väitetään että autoa pitää arvioida uudemman kerran. Ko. "erikoisuus" löytyy täältä.JS kirjoitti:...Oletkos mitään kysellyt perään?
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Re: Veropäätös tuli! 5350€ 1992 300TD, valitusideoita?
[quote="JouniVi"]Voi,
avasin vapisevin käsin eilen Tullin kirjekuorta, ja lasku oli 5350€. Ja eräpäivä 3.5. (noin viikon maksuaika). Päätöksenteko kesti 7.3.->25.4.
Ja autohan oli 1992 300TD farmari 244 000.
Olisiko hyviä ideoita valittamiseen? Veron laskentaperusteeksi oli merkattu 11500€. (Maksoin autosta Saksassa 5000€).
Tää menee kyllä OT:ksi ja jälkiviisasteluksi, mutta verojen suuruuteen olisit helpoimmin voinut vaikutaa ruuvauttamalla Saksassa siihen mittariin lisää tuomoiset 350 tkm. Tullin päätöksistä voidaan nähdä, että kilometreillä on väliä. Paljon autoja tuodaan joiden mittarissa on yli 500 tkm. Mitä niille mittarilukemile tapahtuu sen jälkeen , kun tullin setä on ne käynyt vahtaamassa; sitä en tiedä?
Ja kaikki em. on sitten rikollista puuhaa , mistä on säädetty kovat sanktiot, en suosittele kokeilemaan kotona. Mutta ainahan sitä voi vihjata auton myyjälle, että muuten hyvä auto, mutta kilometrejä pitäisi olla enemmän. Ja kas, ihme saattaa tapahtua ja jo parin tunnin päästä myyjällä on tarjota sinulle ihan samanlainen auto, oikealla mittarilukemalla.
avasin vapisevin käsin eilen Tullin kirjekuorta, ja lasku oli 5350€. Ja eräpäivä 3.5. (noin viikon maksuaika). Päätöksenteko kesti 7.3.->25.4.
Ja autohan oli 1992 300TD farmari 244 000.
Olisiko hyviä ideoita valittamiseen? Veron laskentaperusteeksi oli merkattu 11500€. (Maksoin autosta Saksassa 5000€).
Tää menee kyllä OT:ksi ja jälkiviisasteluksi, mutta verojen suuruuteen olisit helpoimmin voinut vaikutaa ruuvauttamalla Saksassa siihen mittariin lisää tuomoiset 350 tkm. Tullin päätöksistä voidaan nähdä, että kilometreillä on väliä. Paljon autoja tuodaan joiden mittarissa on yli 500 tkm. Mitä niille mittarilukemile tapahtuu sen jälkeen , kun tullin setä on ne käynyt vahtaamassa; sitä en tiedä?
Ja kaikki em. on sitten rikollista puuhaa , mistä on säädetty kovat sanktiot, en suosittele kokeilemaan kotona. Mutta ainahan sitä voi vihjata auton myyjälle, että muuten hyvä auto, mutta kilometrejä pitäisi olla enemmän. Ja kas, ihme saattaa tapahtua ja jo parin tunnin päästä myyjällä on tarjota sinulle ihan samanlainen auto, oikealla mittarilukemalla.
W124 E220T
- Avantgarde
- Mersumies
- Viestit: 815
- Liittynyt: Ma 25.08.2003 14:55
- Paikkakunta: lappeen Ranta
Moi!
Mitä siihen kannattaa laittaa sitten?Senkö kohdan ettei" todellisia kilometrejä tiedetä", vai...?
Huomenna pitäis mun merca olla haettavissa satamasta ja siinä on mittarissa
230tkm
ilmeisesti pitävät paikkansa?
Ja mikä muuten oli se tullin laskema määrä
Oman muistin mukaan 18tkm/vuosi
eli oma olisi sitten sen laskukaavan mukaan 324tkm ajettu
T:yko
Mitä siihen kannattaa laittaa sitten?Senkö kohdan ettei" todellisia kilometrejä tiedetä", vai...?
Huomenna pitäis mun merca olla haettavissa satamasta ja siinä on mittarissa
230tkm

Ja mikä muuten oli se tullin laskema määrä

Oman muistin mukaan 18tkm/vuosi


T:yko
W903
V126
W203
V126
W203
Re: Veropäätös tuli! 5350€ 1992 300TD, valitusideoita?
Noniin. Vihdoin tuli päätös. Tai oikeastaan se tuli kuukausi sitten. Tampereen tullikamari oli loppuun saakka erittäin ystävällinen ja asiakaspalveluhenkinen. Siitä heille vielä kerran papukaijamerkki. Onneksi satuin olemaan juuri sillä hetkellä Suomessa kun asian edistymisestä ilmoitettiin, jolloin sain loput paperityöt hoidetuksi aika kivuttomasti. Eli 5 vuotta 8 kuukautta menieerola kirjoitti:...Tampereen tullikamari on erittäin asiallinen ja pahoittelee sinänsä ihan tavallisen tuliaisen verokäsittelyn tolkutonta viivästymistä. Paperini kuulemma makaa Hämeenlinnassa, jossa väitetään että autoa pitää arvioida uudemman kerran....

-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]