Pakollinen tuplahehkutus!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Peeppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 02.03.2005 12:54
Paikkakunta: Espoon talousalue

Pakollinen tuplahehkutus!

Viesti Kirjoittaja Peeppe »

Eli käynnistyksessä tarvitsee hehkuttaa aina kaksi kertaa, oli kone kylmä tai kuuma. Lähtee kyllä aina käyntiin -20C pakkasellakin, parilla hehkulla tietenkin. Autoon on asennettu ajonesto, vilkkuva nänni keskimmäisen ilmasuuttimen reunaan. Onko siis hehkutulpat vääränlaiset vai hehkurele rikki tai vääräntyyppinen tai kenties jotain muuta?
Ratsu on W124 200D -93.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

siis eikö lähde ollenkaan jos hehkuttaa kerran ?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei siinä ajonestossa sitten olisi jotain "varoaikaa", joka kuluu sopivasti umpeen siinä vaiheessa, kun on kaksi hehkutusta suoritettu...?
Tällaisiakin nimittäin on nähty.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Peeppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 02.03.2005 12:54
Paikkakunta: Espoon talousalue

Viesti Kirjoittaja Peeppe »

epk kirjoitti:siis eikö lähde ollenkaan jos hehkuttaa kerran ?
Ei lähde vaikka hehkun merkkilamppu palaisi sekunnin pari per kerta. Jotenkin tuskallinen "vaiva", kun auto toimii muuten tosi hienosti.

Mitenkä mahdollinen "varoaika" säätyisi vai onko tekemätön temppu?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Peeppe kirjoitti:
Mitenkä mahdollinen "varoaika" säätyisi vai onko tekemätön temppu?
No siis tämä oli ihan puhdas veikkaus siltä varalta, että kaikki muut konstit on jo käyty.
Mutta kerropa vähän lisää. Kun käännät avaimesta ilman hehkutusta, tapahtuuko seuraavaa:
a) kone ei pyörähdäkään
b) kone ei pyörähdä, mutta "starttaus tapahtuu", eli mm. varoitusvalot pimenevät kun käännät avaimen käynnistysasentoon
c) kone pyörittää hitaasti
d) kone pyörii normaalisti startilla, ei lupaa
e) kone pyörii normaalisti, lupailee

...vaiko jotain tuolta väliltä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Peeppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 02.03.2005 12:54
Paikkakunta: Espoon talousalue

Viesti Kirjoittaja Peeppe »

Kone pyörii normaalisti startilla, ei lupaa.
Avatar
Chili
Mersumies
Mersumies
Viestit: 782
Liittynyt: Ti 16.11.2004 15:13
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Chili »

Olisko ilmaa systeemissä / saisiko ilmaa? Onko muita sentyyppisä oireita?
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Oletko katsonut ettei oo hehkuja pimeenä tai huonoja joukossa eli ts. vaihdettu esim 2 uutta ja jätetty kaksi vanhaa huonommin hehkuttavaa
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Että saadaan homma etenemään, niin tarkistappa seuraava juttu.

Kun virrat kääntää päälle, pitäisi sammutinvivun pumpussa kääntyä heti yläasentoon. Onko näin, vai kääntyykö se vasta myöhemmässä vaiheessa?

Jotenkin ongelma tuntuisi liittyvän ajonestoon. Ajonestohan estää jollain keinolla moottoria saamasta polttoainetta. Se on voitu toteuttaa sähköventiilillä polttoaineputkessa tai sammuttimen yhteydessä. Yritäppä etsiä moottoritilasta jotakin ajonestoon liittyvää, niin kehitellään jotain siltä pohjalta.
Avatar
Peeppe
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 02.03.2005 12:54
Paikkakunta: Espoon talousalue

Viesti Kirjoittaja Peeppe »

Hehkut tuntuvat olevan ok, ei pätki eikä rämise, käy hyvin kylmänä.

Minustakin saattaisi johtua juuri käynnistyksenestosta(?). En tosin ymmärrä niistä kummemmin, mutta katson konehuoneesta, miten käyttäytyy...
Avatar
Basi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 56
Liittynyt: Ma 11.04.2005 21:52
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Basi »

Mulla on samantapainen vika ja en usko että johtuu ajonestosta.. Kylmänä lähtee aina yhdellä hehkutuksella mutta lämpimänä tarvii aina kaksi. Ei edes lupaa yhdellä hehkutuksella lämpimänä..
Vastaa Viestiin