Lämmityslaite- ja keskuslukituskysymyksiä !!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Lämmityslaite- ja keskuslukituskysymyksiä !!

Viesti Kirjoittaja jartuo »

1. Lämmityslaite:
Toiminut on aiemmin normaalisti, joskin pirun hitaan puoleinen täydelläkin teholla.
Tänään lämppäri alkoi toimimaan n.20-40 s ja sammui n.30 sekunniksi.
Voisiko jossain olla jokin rele mikä kiukuttelee tai voiko lämmityslaite itsessään olla sanomassa sopimusta irti?
Autossa on ilmastointi, mutta sama tapahtui ilmastoinnilla ja ilman

2. Keskuslukitus:
Ei ole toimitun minun lyhyen omistuksen aikana.
Virtaa ei ainakaan tullut takapenkin alla olevaan keskus yksikköön?
Kokeiltiin vielä niin, että kaveri väänsi avainta kuskin ovenlukossa edes takasin. :!:
Onko mitään vinkkejä mistä lähtisin purkamaan vika vyyhtiä?
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

lämmityslaitteeseen mutu:
hiilet vaihtoon!
autodidakti
Avatar
Tore
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ma 21.03.2005 08:13

Viesti Kirjoittaja Tore »

Keskuslukitus:

Omassani oli ainaki liittimet hapettunu, kuskin jalkatilassa menevässä kaapeli kanaalissa, ---> puhdistus ---> toimii kuin unelma 8)
MB 300 TDT -87 A
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

keskuslukitus:
Otin tänään matot pois kuskin jalkatilasta, mutta sieltä ei löytynyt yhtään liitintä
Voisiko se ollla jossain muualla -86 malleissa

Lämmäpäri:
Voisikohan olla hiilet vikana? Tuntuu liian säännölliseltä sammuminen/ käynnistyminen
mahannus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 199
Liittynyt: Pe 14.11.2003 14:06

Viesti Kirjoittaja mahannus »

Keskuslukitus:

Johdot tai liittumet hapetttunu, omassa oli aikaisempi omistaja ottanut todella "fiksusti" rosvoliittimillä virtoo, niin niitä kun puristeli pihdeillä rupes virtoo kulkeen.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Missä päin autoa mahtaa sijaita keskuslukituksen rele?
olen suurinpiirtein ottanut kaikki liittimet auki ja rasvannut mitä on löytynyt..
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Relettä ei ole. Etuovissa on kytkimet jotka ohjaa keskuslukon pumppua. Päävirran lähtö paikkaa en muista... Sekin tuli selvitettyä kun painin oman keskuslukon kanssa. Olikos autossasi sitä keskuslukkoa? Toisessa ketjussa sitä ihmeteltiin että onko sitä laisinkaan.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ninkuin missä missä toisessa ketjussa? :?:
Uskoisin kuitenkin keskuslukituksen löytyvän vaikka se ei toimikkaan, koska kaikki keskuslukituksen vermeet löytyy
Takapenkin alla alipainepumppu, itseasiassa niitä kaksikin kappaletta. Toinen ohjaa niskatukien kaatoa ja se toimii, mutta se ottaakin alipaineen koneen omasta alipainepumpusta.
Otin kuskinoven verhouksen auki, sieltä löytyi vermeet johon meni alipaine letku ja kolme sähköjohtoa, samoin kurkkasin jokaiseen oven saranoiden välissä sijaitsevaan haitari suoja muoviin niin siellä meni alipaine letkut.
Aikas outoa jos ei ole mitään relettä, ymmärtääkseni kaikki mitä autosta löytyy on ohjattu aina releen kautta?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No kun ei ole :D .. Esim: W124 mersussa ei edes ajovalot ole releiden kautta. kyllähän siinä itse keskuslukon pumpussa on releet sisällä jotka vaihtelee pumpun pyörimissuuntaa. Mutta eipä siinä keskuslukossa muita releitä ole. Se olikin toinen nimimerkki joka kyseli keskuslukon perään tässä parisen päivää sitten.
Farkku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: Ti 19.04.2005 08:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Farkku »

Siihen meidän toimimattomaan keskuslukkoon löyty kanssa erittäin hyvä selitys... Liittimet hapettuneet ja pumppu hajalla.. Tampereella Vänttisellä olis tullut hintaa parin tunnin työstä ja uus pumppu KL:stä 185 e : tä, joten päätin sillä hinnalla jatkaa toistaiseksi ovien aukomista hassuissa asennoissa :wink:
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Jep, voitte olla oikeassa. Saattaa se pumppu olla myös räsä vaikka ulos päin näyttikin melkein uudelta.
Taitaa olla halvin ratkaisu availla ovia jatkossakin. Tällä hetkellä ainakin kiireisin homma on korjata tuo lämppärin moottori.
Avatar
-H-
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ma 18.04.2005 22:10

Viesti Kirjoittaja -H- »

Pumpunhan voi testata pöydällä. Akusta vaan virtaa oikeille navoille pumppuun ja sitten kokeilee jäljelle jääviin pinneihin ensin akun plussasta herätettä ja sitten miinuksesta. Toinen sulkee ja toinen avaa. Sulkemisen jälkeen tulee aina tehdä avaus ennenkuin voi sulkea jälleen uudelleen. Kaverin pumppu testattiin juuri noin ja hyvin toimi. Vika oli että pumppu ei saanut sähköa, joka johtui siitä että edellinen omistaja oli vetänyt uudet sähköt jostai kuskin jalkatilan johdosta ja liitos oli hapettunut. Uusi liitos ja avot.
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ok. Otan kerran vielä takapenkin irti ja mittaan alipaine pumpun, katsotaan miten äijän käy ;)
ensio
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: To 25.11.2004 11:37
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja ensio »

Lämppäri:

Kannattaa saman tien ostaa kokonaan uus puhallin... Ei ole edes kallis ja tulee kerralla kuntoon...
Ittellä oli sama ongelma ja syynä hiilien loppuminen vaihatin hiilet mutta eipä se korjaantunut kuin hetkeksi ja sitten selvis että ne oisko ollut nimellä kollektori pinnat oli kulunut noin sentin verran...
Avatar
jartuo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1950
Liittynyt: Su 01.08.2004 17:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Koitin irroittaa lämppäriä ja niin oli joku muukin jo ennen minua.
Joku oli rautasahalla irroittanut "siististi" sisäilmakierron kopan ja teipannut sen takaisin.
siellä oli kaksi mahdollista pulttia ohjaamon puolella ja tietysti ne pyörivät kun koitin avata niitä
Puhaltelin paineilmalla ja taas toimii taas jonkin aikaa.
Mikä mahtaa olla oikea tapa irroittaa lämppärin moottori?
aiemmasta Mersusta otin moottorin itrti ja se oli pikkujuttu, mutta ilmastoidussa mallissa veri lentää sormista ennenkuin moottori on pöydällä...
Vastaa Viestiin