Kokemuksia bensamersuista?
Kokemuksia bensamersuista?
Mulla on kesäautona pystylamppuinen mersu ja pitäisi loppukesästä hankkia talveksi joku muu vanhempi (ja tyylikäs) tilalle, jotta saadaan pystäri katon alle talveksi. Kilsoja ei varmaan tule kuin 10000-15000, että dieseliä ei ikävä kyllä voi hankkia, vaikka siitä muuten enemmän tykkäisinkin.
Olen vähän ajatellut jotain 85-90 mallista bensamersua, mahdollisesti jopa farkkumallia. Mutta kun ei ole noista kokemuksia, niin onko niissä jotain määrättyjä malleja, jotka ovat tosi kalliita pitää ja korjata? Olen vähän ajatellut esim.230E - mallia. Onko vakuutukset jossain mallissa kohtuuttoman isot? Olisko jotain muuta olennaista mitä mun pitäis noista tietää???
Olen vähän ajatellut jotain 85-90 mallista bensamersua, mahdollisesti jopa farkkumallia. Mutta kun ei ole noista kokemuksia, niin onko niissä jotain määrättyjä malleja, jotka ovat tosi kalliita pitää ja korjata? Olen vähän ajatellut esim.230E - mallia. Onko vakuutukset jossain mallissa kohtuuttoman isot? Olisko jotain muuta olennaista mitä mun pitäis noista tietää???
-
- Vakiokalustoa
Kilsoja ei varmaan tule kuin 10000-15000
Noilla kilsoilla kannattaa hankkia jo diesel. Huoltokulut edullisemmat, varmenpi käytöltään (ei tarvitse ihmetellä nykimistä ja pätkimistä sato tai paistoi) valikoima on suurempi. Pelkkää mutuako?
Jos bensa vie 9,5 ltr/100 km, sen polttoaine kulut on 1,2 € x9,5=11,4€/100 km.
Diesel 7 ltr(jopa alle 200D)/100, sen polttoaine kulut on ,95€x7=6,65€/100km.
Erotus dieselin hyväksi 4,75 €/100 km.
Jos vero on sen noin 440 euroa, nin pitää ajaa 10000 km:ä (hiukka alle 200D), niin ollaan kuluiltaan samassa, ja kaikki sen jälkeen on pelkkää tienestiä. Plus tietenkin se etu: kun kerran räjäyttää käymään, niin kulkee ja kukkuu, ei nyvi eikä pätki
Noilla kilsoilla kannattaa hankkia jo diesel. Huoltokulut edullisemmat, varmenpi käytöltään (ei tarvitse ihmetellä nykimistä ja pätkimistä sato tai paistoi) valikoima on suurempi. Pelkkää mutuako?
Jos vero on sen noin 440 euroa, nin pitää ajaa 10000 km:ä (hiukka alle 200D), niin ollaan kuluiltaan samassa, ja kaikki sen jälkeen on pelkkää tienestiä. Plus tietenkin se etu: kun kerran räjäyttää käymään, niin kulkee ja kukkuu, ei nyvi eikä pätki

Ainakin omat kokemukset ovat olleet positiivisia tähän mennessä tolla omalla kaasarikoneella varustetulla 124:lla. Kilometrejä tullut matkattua tällä hetkellä 15000 ja mitään kalllista korjaustoimenpidettä ei ole toistaiseksi joutunut tekemään, eikä tällä hetkellä mitään ole eteen tulossa (koputtaa puuta). Kaasuvaijeri katkesi ajossa ja sen joutui vaihtamaan ja toimenpide maksoi 35e itselaitettuna. Toinen oli takatukivarren ulompi hela jossa oli väljää mutta nehän menee mistä merusta vain.
Kulutus on ollut luokkaa 8-9l/100km riippuen aikalailla missäpäin ajelee, en niinkään ole huomannut eroa kaasujalanraskaudella.
Talvella lähti säällä kuin säällä käyntiin ja varmatoiminen peli noin muutenkin.
Ruiskukoneista ei kokemuksia.
Kulutus on ollut luokkaa 8-9l/100km riippuen aikalailla missäpäin ajelee, en niinkään ole huomannut eroa kaasujalanraskaudella.
Talvella lähti säällä kuin säällä käyntiin ja varmatoiminen peli noin muutenkin.
Ruiskukoneista ei kokemuksia.
W124 200 -85
Juuri noin itsekin pähkäilin ja päädyin dieseliin. Huonona puolena toteaisin, että työmatkat pitenivät, kun on niin mageeta kyytiä!markox kirjoitti:Kilsoja ei varmaan tule kuin 10000-15000

No nämä alusta- yms. jututhan on pitkälti samoja dieseleissä ja bensamalleissa. Lähinnä joku puslaremppa voi tulla ennemmin eteen jossain 400 000 km tahkotussa dieselissä kuin 150 000 km ajetussa bensiksessä.serial kirjoitti:Toinen oli takatukivarren ulompi hela jossa oli väljää mutta nehän menee mistä merusta vain.
Mitä tulee käyntihäikkiin...mulla tuo M103 on ollut nyt pari vuotta. Tyhjäkäynti on seilannut noin 4 kertaa päivän verran, korjaantui paikkojen putsailulla ja mylly toimi aina OK kunhan vaihde oli päällä. Kone on kerran sammunut risteyksessä varoittamatta; lähti laakista uudelleen käyntiin. Muuta häiriöksi laskettavaa ei ole ollut, vaikka niillä aina peloitellaan. Että ei se nyt ihan niinkään ole, että vanha bensamersu on jatkuvaa sammuilua muutenkin kuin isännän tahoilta saunailloissa.
Se, että puolilämpimänä tai lohkolämmittimestä käynnistysvieteri on pidempi, laskettakoon tässä tapauksessa ominaisuudeksi.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... sp?id=1075Saara K kirjoitti:Olen vähän ajatellut jotain 85-90 mallista bensamersua, mahdollisesti jopa farkkumallia. Mutta kun ei ole noista kokemuksia, niin onko niissä jotain määrättyjä malleja, jotka ovat tosi kalliita pitää ja korjata? Olen vähän ajatellut esim.230E - mallia. Onko vakuutukset jossain mallissa kohtuuttoman isot? Olisko jotain muuta olennaista mitä mun pitäis noista tietää???
...ja vakuutuksissahan kilpailutus kannattaa aina. IF vaihtui iteltä just jokunenaika sit puuis.

177.145 M260.920
ex. 202.018 M111.921 722.6 ->240tkm
ex. 201.024 M102.961 722.4 ->350tkm
Hmm. Anteeksi vaan, mutta tuo hesarin vikasarja on nyt lähinnä negatiivinen. Toki siinä on pistetty kansiin kaikki viat, jota ko. mallisarjassa on esiintynyt, mutta samat oireet ne on pitkälti muissakin merkeissä.M.K kirjoitti: http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... sp?id=1075
:
Toisaalta esimerkiksi meidän ja tuttavaperheen W124-sarjalaisissa ei ole ollut läheskään kaikkia noista vioista, eli sikälikin....
Ja toisaalta taas: käytetyn mersun ostajan jos jonka on oltava tarkkana. Näissä on pakkelista leivottuja kiertopalkintoja joukossa siinä, missä todellisia helmiäkin.
Saaralle suosittelen myös hakutoiminnon käyttöä, näitä W124/W201-sarjan ostajan vihjeitä on annettu foorumilla tosi paljon.
S124 300TD -93
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
W123 200 -84
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
On noista vanhoista vähän kokemusta. Siis oikeasti vähän. 
Ensinnäkin se on paskapuhetta että bensakone nykii ja pätkii. Hyvin kulkee, kunhan on kunnossa, oli bensa tai diisseli. Bensakone kestää normaalikäytössä käytännössä yhtä hyvin kuin dieselikin, jos nyt ei miljoonista kilsoista puhuta. Vanha riisseli on lähes ikiliikkuja, vanha(kaan) bensakone ei, sitä en väitä. Johtuu pitkälti siitä, että bensakone on saanut enemmän länkeä elämänsä aikana. Bensakoneessa on kaasari (tai ruisku) ja sytkäosat, diisselissä suuttimet ja syöttöpumppu, mitkä saattaa laueta. Muut vikakohteet on pääosin samat.
Dieseliä en todellakaan ostaisi noilla kilometreillä. On bensakoneen antama kyyti kuitenkin paljon mukavampi. Tai no, toisille riittää laiskempikin malli, mikäs minä olen sitä tuomitsemaan. Jokaiselle suotakoon omat mielipiteensä.
No tappelu sikseen ja niitä kokemuksia:
Bensakoneella liikkuva pystylamppu oli vähän aikaa, malliltaan 230.4, eli 2.3-litraisella kaasari-neloskoneella varustettu hienokuntoinen rassi. Ongelmia ei ollut muuta kuin kaasarissa, ja ne ongelmat lähti kun pisti kaasariin oikean määrän öljyä. Se on muuttuvakurkkuinen Strömperi, jossa sitä muuttuvan kurkun luistin liikettä hidastetaan öljyllä. Jos öljyä on väärä määrä, niin auto nykii osakaasulla. Starttihan siitä autosta hajosi kanssa, se lienee heikompi kuin dieselissä.
Bensaa tuo ei paljon vienyt, jotain 9-15 litraa sadalle, riippuen ajosta. Tehoa oli kolmelitraiseen diisseliin verrattuna varsin mukavasti, 110hp (vai oliko 115, aivan sama). Ei mikään tykki, mutta ei myöskään liian laiska. Mukavasti jaksoi mennä normaaliajossa, ja ohituksetkin onnistui.
Manuaalivaihteisto oli tasasen miehen mallia, eli vaihteet ei mennyt voimalla päälle, vaan ainoastaan rauhallisesti vaihtamalla (l. normaalisti vaihtamalla, ei repimällä) - ja silloin todella hyvin.
Nyt minulla on W123 280E, jossa on sama kone kuin pystylamppuisessa 280E:ssä. 185 heposta liikuttaisi tuota autoa kohtuullisesti, jos ne olisi kaikki tallessa. Alavääntöä koneessa ei ole ollenkaan. Alle 3000 kierroksilla lähtee kyllä liikkeelle, mutta vasta neulan osoittaessa 3000-3500rpm alkaa meno maistua.
Tässä koneessa ei ole ollut puoleen vuoteen mitään isompaa vikaa. Paitsi kulunut nokka-akseli, ja ruiskun lisäilmaventtiili, jotka on olleet samanlaiset koko ajan. Virranjakajan kannen putsasin kertaalleen.
Automaattilaatikko - joka on samanlainen kuin pystärissä - toimii todella hyvin, ja on helppo säätää sellaiseksi kuin tykkää.
Bensaa menee sen verran mitä tankkiin jaksaa kaataa, alimmillaan talvella vei 13.4 litraa sadalle matka-ajossa, "ennätys" on ~44 l / 100km kaupunkiajossa (kilometrin työmatka, ei muuta ajoa, raskas kaasujalka).
Kuvia molemmista löytyy allekirjoituksen "Millhill" linkin takaa
280: Autot -> 280E
230.4: Entiset -> 230.4

Ensinnäkin se on paskapuhetta että bensakone nykii ja pätkii. Hyvin kulkee, kunhan on kunnossa, oli bensa tai diisseli. Bensakone kestää normaalikäytössä käytännössä yhtä hyvin kuin dieselikin, jos nyt ei miljoonista kilsoista puhuta. Vanha riisseli on lähes ikiliikkuja, vanha(kaan) bensakone ei, sitä en väitä. Johtuu pitkälti siitä, että bensakone on saanut enemmän länkeä elämänsä aikana. Bensakoneessa on kaasari (tai ruisku) ja sytkäosat, diisselissä suuttimet ja syöttöpumppu, mitkä saattaa laueta. Muut vikakohteet on pääosin samat.
Dieseliä en todellakaan ostaisi noilla kilometreillä. On bensakoneen antama kyyti kuitenkin paljon mukavampi. Tai no, toisille riittää laiskempikin malli, mikäs minä olen sitä tuomitsemaan. Jokaiselle suotakoon omat mielipiteensä.
No tappelu sikseen ja niitä kokemuksia:
Bensakoneella liikkuva pystylamppu oli vähän aikaa, malliltaan 230.4, eli 2.3-litraisella kaasari-neloskoneella varustettu hienokuntoinen rassi. Ongelmia ei ollut muuta kuin kaasarissa, ja ne ongelmat lähti kun pisti kaasariin oikean määrän öljyä. Se on muuttuvakurkkuinen Strömperi, jossa sitä muuttuvan kurkun luistin liikettä hidastetaan öljyllä. Jos öljyä on väärä määrä, niin auto nykii osakaasulla. Starttihan siitä autosta hajosi kanssa, se lienee heikompi kuin dieselissä.
Bensaa tuo ei paljon vienyt, jotain 9-15 litraa sadalle, riippuen ajosta. Tehoa oli kolmelitraiseen diisseliin verrattuna varsin mukavasti, 110hp (vai oliko 115, aivan sama). Ei mikään tykki, mutta ei myöskään liian laiska. Mukavasti jaksoi mennä normaaliajossa, ja ohituksetkin onnistui.
Manuaalivaihteisto oli tasasen miehen mallia, eli vaihteet ei mennyt voimalla päälle, vaan ainoastaan rauhallisesti vaihtamalla (l. normaalisti vaihtamalla, ei repimällä) - ja silloin todella hyvin.
Nyt minulla on W123 280E, jossa on sama kone kuin pystylamppuisessa 280E:ssä. 185 heposta liikuttaisi tuota autoa kohtuullisesti, jos ne olisi kaikki tallessa. Alavääntöä koneessa ei ole ollenkaan. Alle 3000 kierroksilla lähtee kyllä liikkeelle, mutta vasta neulan osoittaessa 3000-3500rpm alkaa meno maistua.
Tässä koneessa ei ole ollut puoleen vuoteen mitään isompaa vikaa. Paitsi kulunut nokka-akseli, ja ruiskun lisäilmaventtiili, jotka on olleet samanlaiset koko ajan. Virranjakajan kannen putsasin kertaalleen.
Automaattilaatikko - joka on samanlainen kuin pystärissä - toimii todella hyvin, ja on helppo säätää sellaiseksi kuin tykkää.
Bensaa menee sen verran mitä tankkiin jaksaa kaataa, alimmillaan talvella vei 13.4 litraa sadalle matka-ajossa, "ennätys" on ~44 l / 100km kaupunkiajossa (kilometrin työmatka, ei muuta ajoa, raskas kaasujalka).

Kuvia molemmista löytyy allekirjoituksen "Millhill" linkin takaa
280: Autot -> 280E
230.4: Entiset -> 230.4
[url=http://koti.mbnet.fi/arbiter/hotrod.jpg]Mese[/url]
Joo, 124:t vie vähemmän. Mutta ne myös maksaa enemmän. Ja 3.0 dieselpystäri vei sen 9 litraa jo matka-ajossakin.
Kuitenkaan en valita bensankulutuksesta, sillä jos haluaisin taloudellisen auton, niin ei mulla Mersua olisi, vaan honda. Vaan kuka sellaisella jaksaa ajella? Bensaa voi ostaa aina lisää, ei se lopu.
Kuitenkaan en valita bensankulutuksesta, sillä jos haluaisin taloudellisen auton, niin ei mulla Mersua olisi, vaan honda. Vaan kuka sellaisella jaksaa ajella? Bensaa voi ostaa aina lisää, ei se lopu.
[quote="Sivonen"
[/quote]
Niin, kai nuokin litralukemat ovat pieniä, kun yrittää täyttää kaivoa kantamalla sinne vettä ämpärillä, mutta...
No kaikkihan on suhteellista.
EDIT: Niin kilometrin työmatka 200D:llä kaasupohjassa ajaenkaan tuskin nostaa keskikulutusta kympin yli.

[/quote]
Niin, kai nuokin litralukemat ovat pieniä, kun yrittää täyttää kaivoa kantamalla sinne vettä ämpärillä, mutta...
No kaikkihan on suhteellista.

EDIT: Niin kilometrin työmatka 200D:llä kaasupohjassa ajaenkaan tuskin nostaa keskikulutusta kympin yli.

-
- Vakiokalustoa
Pakapuhettahan se, ja pelkkää mutua,Sivonen kirjoitti:On noista vanhoista vähän kokemusta. Siis oikeasti vähän.
Ensinnäkin se on paskapuhetta että bensakone nykii ja pätkii. Hyvin kulkee, kunhan on kunnossa, oli bensa tai diisseli.
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... ight=nykii
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 27&start=0
http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... 41&start=0
jne..
Njaa, mutta kysyjä kysyi "Olisko jotain muuta olennaista mitä mun pitäis noista tietää???", niin miksi ihmeessä sinisilmäisesti pitäisi ryhtyä kaunistelemaan asioita jotka kuitenkin voivat olla ihan todellisia, riippuen yksilöstä ja käyttövoimasta.Aku P kirjoitti:Hmm. Anteeksi vaan, mutta tuo hesarin vikasarja on nyt lähinnä negatiivinen.M.K kirjoitti: http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... sp?id=1075
:
177.145 M260.920
Huhhuh, enpä oikein tiedä uskaltaako tohon dieseliin koskea, kun katsoo tota vikasarjaa. Erityisesti kohtaM.K kirjoitti:http://www2.helsinginsanomat.fi/extrat/ ... sp?id=1075Saara K kirjoitti:Olen vähän ajatellut jotain 85-90 mallista bensamersua, mahdollisesti jopa farkkumallia. Mutta kun ei ole noista kokemuksia, niin onko niissä jotain määrättyjä malleja, jotka ovat tosi kalliita pitää ja korjata? Olen vähän ajatellut esim.230E - mallia. Onko vakuutukset jossain mallissa kohtuuttoman isot? Olisko jotain muuta olennaista mitä mun pitäis noista tietää???
...ja vakuutuksissahan kilpailutus kannattaa aina. IF vaihtui iteltä just jokunenaika sit puuis.
"dieselissä polttoaineputki". Onko kokemuksia, vaikea korjata.

Jos nyt kuitenkin myönnetään että kyllä diesel toimii vanhanakin lähes 100% varmuudella. En muuten kuin kokemuksesta väitän. Tämä on mielestäni absoluuttinen totuus kun puhutaan vanhoista autoista. Voisin kyllä suositella kenelle vaan vanhaa mersua diesel-koneen puolesta(siis om601,602,603).
Ei varmaan tarvi olla pissassa näiden kans. Bensaa en kyllä uskaltaisi pomminvarmaksi mainostaa...
Mutta kyllä sen bensan voi silti huoleti ostaa, jos kerran dieseli ei nyt passaa. Toimii nekin aivan kohtuullisesti. Täällä kun ei ole topicceja juurikaan siitä että "hei mun auto toimii" Meinaa vaan vääristyä ajattelutapa kun täällä puidaan yleensä vain ongelmia 
Ei varmaan tarvi olla pissassa näiden kans. Bensaa en kyllä uskaltaisi pomminvarmaksi mainostaa...

Viimeksi muokannut romu, To 21.04.2005 10:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
250TD -86, 260E LANG -90
Aikas hyvin tuo vikasarja pätee ainakin 126:seen; about puolet noista vioista on jo ollut (ja korjattu). Toista puolta saa varmaan odotella ilmaantuvaksi 500tkm:n mennessä.Aku P kirjoitti:Hmm. Anteeksi vaan, mutta tuo hesarin vikasarja on nyt lähinnä negatiivinen. Toki siinä on pistetty kansiin kaikki viat, jota ko. mallisarjassa on esiintynyt, mutta samat oireet ne on pitkälti muissakin merkeissä.

Nämä viat on tai ovat olleet:
- käsijarrun mekanismi juuttuu ja käsijarru pitää huonosti
- takajarrulevyt ruostuvat ja jarrusatulat juuttuvat
- etupään alapallonivelet väljät
- raidetangon päät väljät
- venttiilivarsien tiivisteet voivat olla kuluneet
- laturivikoja, jännitteensäädinvikoja (pariin kertaan)
- moottorin öljyvuotoa venttiilikopan tiivisteestä ja kampiakselin etupään tiivisteestä
- vetopyörästön öljyvuotoa
- jäähdytysnesteletkuissa vuotoja
- pakoputkistossa vuotoja
- kaasuvaijeri takertelee (kaasuvivusto 126:sen tapauksessa)
- jousissa katkoksia
- virtalukkovikoja, avain juuttuu
- jarruputket ruostuvat (varmaan 5-10 vuoden sisään)
- takatukivarsien kumihelat väljät paljon ajetuissa autoissa (epäilemättä, vaihdan 400th:n jälkeen, osat jo valmiina jemmassa)
- polttoainepumpun relevikoja esiintyy vuosimalleissa -89/90 (todennäköisesti juotokset saattavat haurastua releestä, sitä ennen poksahtaa pumppu, pitää jo varsin kovaa meteliä)

Viimeksi muokannut PM, To 21.04.2005 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näitä lukuja voi aina vääntää ja kääntää ihan mihin suuntaan haluaa. Joka tapauksessa alle kahdenkympin kilometreillä auton polttoainekulut eivät ole niin merkittävä tekijä, varsinkin kun kysyjän ajot on reilu tonni per kk. Kulutuslukemissa pitäisi verrata samantehoisien moottoreiden kulutusta, ei niinkään 72hv dsl vastaan yli 100hv bensiinimoottori. Isommissa dieseleissä taas verot nousee, mun entisessä 200D:ssä oli vero lähes 500€ (kokonaispainoa oli jostain syystä aikas paljon). Monesti dieselit on enemmän ajettuja joten kuluvia korin osia voi joutua vaihtamaan enemmån.markox kirjoitti:Kilsoja ei varmaan tule kuin 10000-15000
Mitä kysymykseen bensakoneiden vioista tulee niin auton käynnistä kuulee jo paljon. Moottorin pitää olla kylmä kun sen starttaa. Käyntiin pitää lähteä ilman usean sekunnin sahaamista ja ilman sinistä pöläystä pakoputkesta. Kylmänä bensakoneissakin saattaa kuulua venttiilinostajien naputusta vähän aikaa mutta sen pitää hävitä kun moottori lämpenee. Käy ajamassa kone lämpöiseksi ja totea ajolenkillä onko veto tasaista niin kiihdyttäessä kuin tasanopeutta ajaessa. Lämpimän koneen pitää käydä tyhjäkäyntiä tasaisesti, minkäänlainen katkonaisuus tai käynnin sahaaminen ei kuulu asiaan vaikka myyjä mitä selittää!! Mitään naputuksia, kolinoita tms. sivuääniä ei saa kuulua.
Bensakoneen kunto on aika helppo todeta em. jutuilla, voihan tosta jotain puuttua mutta muut lisätköön.. Päästötestissähän voisi käyttää sillä katalysaattorin kuntoa ei korvin kuule. Ohivuotomittaus on varmaan turha sillä reilu öljynsyönti näkyy kyllä sinertävänä savuna mitä ei saa putkesta tulla (kuluneet venttiilivarren kumit saattaa kylmäkäynnistyksessä hyvin vähäsen tuprauttaa, se ei liene vielä vakavaa jos ei tee samaa lämpöisenä).
Toivottavasti noista on apua, muut hankintavinkit on samat kuin dieselissä (kori, sisusta tms.) ja niitä löytyy hakemalla tältä forumilta pilvin pimein.
--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
--Rättivaraston hoitaja--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
Bensapeli puoltaa paikkaansa jos ei tuu liikaa kilsoja. On se vaan hiljasempaa kyytiä ja ohitukset luonnistuu paremmin.
Mersun moottorit kyllä pelaa, kun huoltaa ja pitaa jakoketjua ym. silmällä. Itselläni ei ihmeempiä ongelmia niitten kanssa. diisseleissa on vaan noita kilsoja alla kun ovat pääasiassa vanhoja työjuhtia ja takseja, se tuntuu sitten alustassa, kardaanissa, perässä, ohjauksessa, peltien ja sisustuksen kulumisessa jne.
Mutta ehkäpä kaikkein tärkein kriteeri vois olla toi ruoste, sitä ei tarttis olla, ei pelleissä eikä pohjassa. Jos sellaisen löytää, hyvässä hoidossa olleen ja ruostesuojatun, niin tekniikka vois olla melkein mikä tahansa.
Mersun moottorit kyllä pelaa, kun huoltaa ja pitaa jakoketjua ym. silmällä. Itselläni ei ihmeempiä ongelmia niitten kanssa. diisseleissa on vaan noita kilsoja alla kun ovat pääasiassa vanhoja työjuhtia ja takseja, se tuntuu sitten alustassa, kardaanissa, perässä, ohjauksessa, peltien ja sisustuksen kulumisessa jne.
Mutta ehkäpä kaikkein tärkein kriteeri vois olla toi ruoste, sitä ei tarttis olla, ei pelleissä eikä pohjassa. Jos sellaisen löytää, hyvässä hoidossa olleen ja ruostesuojatun, niin tekniikka vois olla melkein mikä tahansa.
Tomi
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
R129 500 SL -94
S124 E 220 -95
audi A6 2.8 quattro -98
"Romu":n kanssa samaa mieltä. Diisseli toimii "aina", bensakoneen joutunee huoltamaan, jos ei ole jo huollettu.
Imuvuodot kannattaa muuten tarkistaa kaasarikoneesta. Kaasarin ja imusarjan välissä on kumilaippa, joka on usein murtunut. Sen laipan voi poistaa ja laittaa "voileipätiivisteen" tilalle. Eli monikerroksinen tiiviste, jossa on vuorotellen pahvi-alumiini-pahvi-alumiini jne.
Imuvuodot kannattaa muuten tarkistaa kaasarikoneesta. Kaasarin ja imusarjan välissä on kumilaippa, joka on usein murtunut. Sen laipan voi poistaa ja laittaa "voileipätiivisteen" tilalle. Eli monikerroksinen tiiviste, jossa on vuorotellen pahvi-alumiini-pahvi-alumiini jne.
on niissäkin omat todella kalliit viat kuten alipainepumppu ja sitä vastassa oleva pumpun keskipakosäädin (meni molemmat 200D:stä, aika kallista..). Kannen tiiviste on heikko kohta ja sitten nämä legendaariset venttiilinnostajat. Em. työt jos joutuu vieraalla teettämään niin "elämä on..."romu kirjoitti:Jos nyt kuitenkin myönnetään että kyllä diesel toimii vanhanakin lähes 100% varmuudella. En muuten kuin kokemuksesta väitän. Tämä on mielestäni absoluuttinen totuus kun puhutaan vanhoista autoista. Voisin kyllä suositella kenelle vaan vanhaa mersua diesel-koneen puolesta(siis om601,602,603).
Ei varmaan tarvi olla pissassa näiden kans. Bensaa en kyllä uskaltaisi pomminvarmaksi mainostaa...Mutta kyllä sen bensan voi silti huoleti ostaa, jos kerran dieseli ei nyt passaa. Toimii nekin aivan kohtuullisesti. Täällä kun ei ole topicceja juurikaan siitä että "hei mun auto toimii" Meinaa vaan vääristyä ajattelutapa kun täällä puidaan yleensä vain ongelmia

Tämä olikin jo täysin off topic ja tästä taitaakin tulla ritari ässä vastaa ihmemies kumpi on parempi diesel vai bensa meidän äiti tekee teidän äitin ruuat kisa....

--
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
Mercedes Benz 220E
Honda Africa Twin 750
Lopetetaan siis tää lyhyeen toteamalla, että tee niinkuin minä; hanki molemmat. Eipä tarvi enää pähkäillä. Ajat diisselillä, kun matka suuntautuu kauemmas ja nurkissa "revit" bensapeliä.juha kirjoitti:moottorin käynnistä. Itse olen tapellut kummankin (200D, 220E) kanssa, kummassakin on ollut omat ongelmat ja dieselissä ne kalliimmat.
Tämä olikin jo täysin off topic ja tästä taitaakin tulla ritari ässä vastaa ihmemies kumpi on parempi diesel vai bensa meidän äiti tekee teidän äitin ruuat kisa....

Minulla taitaa olla hieman poikkeavia kokemuksia edellä mainittuihin. Kerran olen vaihtanut bensapumpun 190Eehen, 1kpl pa- suuttimen 450 SEehen, ja putsannut lisäilmaluistin nykyisestä 420äs-ee-ällästä. Kyllähän näistä jarrupalat joskus tietysti aina loppuu, mutta huolenpidollakin tuntuu olevan jonkinlaista merkitystä. Ennakoivaa huoltoa ja kiillotusta muutama tunti päivään ja hyvin menee. Se kaikesta kaiken tietävä lankomies kun on mukana kaupoilla niin ei tule hankittua rotteloa. Tai sitten minä
.

Tai vähemmän... No kohta pitää tankata toiseen kertaan tässä kuussa ja se luultavasti heittää kulutusta lähemmäs kuutta litraa.markox kirjoitti:Diesel 7 ltr(jopa alle 200D)/100, sen polttoaine kulut on ,95?x7=6,65?/100km.

http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=5406
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Presiis. Taidetaan liikkua jo vähän ooteen rajamaillaRH kirjoitti:Tätä taidettiin taivastella juuri taannoin. No eipä ne vehkeet rikkikään mene, jos enimmän osan ajasta ajamisen sijaan kuluttelee kiillostupuuhiin...Hirviövannemies kirjoitti:kiillotusta muutama tunti päivään ja hyvin menee..