Ahtoputkien sisällä on normaalisti jonkinlainen öljykerros, mitenköhän sen nyt kuvaisi, kun otat ahtoputken auki sieltä valuu hiljakseen tipoittain öljyä. Kuitenkaan a) ahtoputkien ei pitäisi vuotaa ilmaa, eikä öljyä ulos, ja b) öljyä liikkua niin paljoa, että sitä valuisi läikän verran parkkipaikalle. Ahtoputkiin öljy on siis kertynyt pidemmän ajan kuluessa huohotusletkusta ja joskus ahtimen öljynkierrosta (tiivisteet vuotavat ja/tai paluuöljyletku ahdistaa)
Onhan paluuöljyletku tiivis molemmista päistä, vaikka sanotaan, että siellä ei ole painetta ainakin minulla se tuppasi vuotamaan ja jouduin tiivistämään sitä useampaan otteeseen. Mikäli tuossa on sellainen metalliputkijärjestelmä, se saattaa helpostikin vuotaa sieltä liitosten välistä. Korjaus voisi olla koko putkiston uusiminen alkuperäiseen (€ €), tiivisteiden putsaus ja tiivistemömmön lisääminen tai väsää itse kokonaan uuden paluuöljyputken.
Koneessa ei tietenkään saa olla liikaa öljyä, muutoin se paluureikä peittyy ja öljy hakee vaihtoehtoisen reitin. Pitää huomata että öljyhän tulee ahtimeen 'täydellä' paineella, ja lisäksi siellä on pesissäkin melkoiset paineet, ja paine tarkoittaa että öljy lähtee liikkeelle juuri siitä kolosta josta helpoiten mahtuu.
Vaikuttaisi siltä, että mikäli intoa piisaa niin kaikki kamppeet irti ja putsaus/tarkastelu, paineletkujen klemmarit uusiksi, paluuöljyletkun tarkastus/tiivistys, ja jatkoseurantaan. Mikäli ei auta niin sitten uutta ahdinta. Voihan se korkeampi paine olla nyt rikkonut jonkin liitoksen sieltä, itsellänikin oli joku vanha klemmari vuotavainen virityksen jälkeen.
En tiedä millanen se mainittu moniventtiilin kkk ahdin on, mutta sprinterissähän (316cdi) on 160 hv tehtaalta lähtiessä, joten siinä on vielä hieman pelivaraa (200 hv?).
..ja kyllä tiedän että on tosi pirullista löytää moista vuodon aiheuttajaa, minulla oli sama metsästys talvella ja nyt huohotus- ja öljynpaluuletkujen muutosten jälkeen se on historiaa. Aina uudelleen moottorin/vuotokohdan pesu ja koeajo, ja vuoto tapahtui vasta kun ahtopaineet kävivät riittävän korkealla, ja sen jälkeen öljyä oli 'jokapaikassa'. Ahdin on edelleen sama kuin vuotojenkin aikaan, joten vika ei aina automaattisesti ole siinä, vaan asentajassa.
Paluuöljyletkuna minulla on nykyään tälläinen viritys, ja ei tuokaan aivan tiiviiltä tunnu:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0047.jpg
[musta letku on tavallista öljyletkua, ja se mitä pelkään on lämmön keston riittämättömyys, ajattelin laittaa tuon silikoniputkella seuraavaksi. Kuvassa tuo ylin liitos, eli vihreä kumirengas on alkuperäistä mersulta, nuo renkaat tiivistetään hylomar sininen nimisellä tahnalla]
Huohotusletkun virkaa tekee tämä, en osaa sanoa onko tuossa järkeä vai ei, viisaammat kommentoikoot:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0053.jpg
[Eli kone huohottaa moottoritilaan suodattimen läpi]