Garret GT20 työntää rasvat ulos ( W210 290 TD )

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Garret GT20 työntää rasvat ulos ( W210 290 TD )

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Apua tarvittaisiin turbon kanssa. Mikä mahtaisi olla optimi turbo koneeseeni ? :roll:
Olen netissä nähnyt mainittavan että 290TD konessa käytettisiin GT25 ahdinta.
omasasani on GT20. Moottori on lastutettu ( räätälöity ) noin kuukausi sitten. Tehoa ei saatu ulos kuin 150hv (ahtopaineet n. 1,1 )

Nyt ahtimesta valuu öljyä niin että parkipaikalle jää läikkä. Kannattaako turbo huoltaa/korjata vai suosiolla laitaa uusi. Miten muuten muuttuvasiipiset ahtimet. Voidaanko muuttuvasiipinen "heittää" paikalle ilman muita muutoksia ?. En hae mitään suuria tehoja vaan luontevaa arkista toimivuutta.

Kaikki vinkit ja terveet ajatukset ovat tervetulleita. Paljon on käsiä mustassa rasvassa liattu mutta turbot ovat uusi tuttavuus. :oops: Ahdinta saa myös tarjota jos sinulla sattuu löytymään sopivaa, tai tiedät mistä sellaisen saisi sopu hinnalla.

Ps. Vinkki. Imukanavat kannataa puhdistaa egr:n jäljiltä. Omassani teho lisääntyi n.25hv puhdistamisen jälkeen !!!. (penkitettyä tehoa) Putkissa oli 5mm kerros töhnää. Likasta hommaa mutta ei vaikeaa ja varmasti kannattaa. :lol:
W210 290TD T
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Garret GT20 työntää rasvat ulos ( W210 290 TD )

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tyypillisesti GT sarjan ahtimia ei kannata korjata, mutta voithan kysyä ahdin pajalta mitä maksaa/onko mahdollista. Tuollaisen viestin sain kun asiaa aikoinaan juteltiin.

KL-varaosista kannattaa kysyä vieläkö löytyy garretteja halvalla. Vaikutti siltä, että sekä GT20 että GT25 on löytynyt samalla mersun ja garretin koodilla, eli se GT20 lienee periaatteessa sama ahdin kuin GT25. Tästä laitoin jotain juttua tänne forumille, löytynee haulla.

Onhan huohotusputki ja ahtimen öljynpaluu letku kunnossa, molempien ahdistus aiheuttaa öljyn ilmaantumista mitä ihmeellisimmistä paikoista, kokemusta on. Et ole siis tehnyt samaa mokaa kuin minä, että vaparisuodattimen laiton yhteydessä menit kajoamaan huohotusletkun sielunelämään ?


Koneessasi lienee se kolmiolaippa pakosarjassa, joten vaihtoehtoja ei juuri ole, jollet sitten lähde pakosarjanmuutos tielle. Uusi GT25 ja tarvittaessa modattuna suuremmille siiville. Itse en lähtisi pelaamaan vnt ahtimien kanssa, mutta kyllä niidenki nimeen vannovia löytyy.

Käsittääkseni pumppu tarvitsisi vähän jonkinsortin modaamista myös, jotta saadaan ruiskutusajat lyhyemmäksi.

[edit]: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=16437306
Viimeksi muokannut veskola, Ma 18.04.2005 21:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

miten se 24-tappisen KKK? minusta se on kolmiolaipassa kiinni. olisiko siitä päivitysturboksi?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Garret GT20 työntää rasvat ulos ( W210 290 TD )

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Onhan huohotusputki ja ahtimen öljynpaluu letku kunnossa, molempien ahdistus aiheuttaa öljyn ilmaantumista mitä ihmeellisimmistä paikoista, kokemusta on. Et ole siis tehnyt samaa mokaa kuin minä, että vaparisuodattimen laiton yhteydessä menit kajoamaan huohotusletkun sielunelämään ?

Öljynpaluuletkua en ole tarkistanut, - irroitetaan ja rassataan auki vai miten..? Normaali ilmansuodatin on. Miten huohotinletkun toiminnan saa sekaisin? Meneekö helpostikkin tukkoon. Olisi kyllä iso apu jos puhdistamisella selvittäisiin. :roll:

Käsittääkseni pumppu tarvitsisi vähän jonkinsortin modaamista myös, jotta saadaan ruiskutusajat lyhyemmäksi.

Pumppuun on lisätty vähän syöttöä "kantta siirtämällä"

[edit]: http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=16437306[/quote]

Hyvä linkki vinkki ! :lol:
W210 290TD T
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Garret GT20 työntää rasvat ulos ( W210 290 TD )

Viesti Kirjoittaja veskola »

Hain lähinnä jos olet muuttanut alkuperäisiä, niin seuraus voi olla öljyvuotoa. Esimerkki: Otetaan alkuperäinen ilmanpuhdistimen ja ahtimen väliseen putkeen menevä huohotusletku pois, tilalle laitetaan metrin pätkä paksua putkea, joka ei mene minnekkään. Samalla laitetaan ahtimen öljynpaluuputkeksi omavalmiste, jossa alkuperäinen 14 mm reikä supistuu noin 11 mm, lähinnä huonon tiivisteen ja putken epäsovituksen vuoksi :arrow: Kone alkaa puskemaan öljyä mittatikun puolelta sekä samalla ahdin (GT20) puskemaan öljyä kompressorikoteloon (ja ties minne).

Huohotusletku menee tukkoon jos sen jättää kulkemaan vaakatasossa, siihen muodostuu kuoppa, johon kerääntyy vettä ja talvella jäätyy täysin umpeen. Helppo tarkistaa puhaltamalla.

En usko, että ahtimen paluuöljyputki on itsestään tukkoon mennyt, jollei siihen ole koskettu. Huohotusputken voi aina tarkistaa, helppo homma. Ahdin irti ja tarkistukseen, samalla se paluuöljyputkikin tulee nähdyksi. Päittäisvälys kertoo vaihtotarpeesta hmm jotakin. Mikäli ahtimella on kilometreja takana jo paljon, niin mitäs sitä muuta kun uutta peliin, samalla tietysti hieman isompaa.

Mistä/miten se öljy muuten tulee ulos ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Re: Garret GT20 työntää rasvat ulos ( W210 290 TD )

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Mikäli ahtimella on kilometreja takana jo paljon, niin mitäs sitä muuta kun uutta peliin, samalla tietysti hieman isompaa.

Tämä taitaa olla paras ratkaisu. 165 th mittarissa. Niin, isompi voisi hengittää vähän vapautuneemmin. Mikä mahtaisi olla yhtä kokoa suurempi ahdin joka vielä menisi sellaisenaan vanhan tilalle :?:

Mistä/miten se öljy muuten tulee ulos ?[/quote]

Tämä se onkin mielenkiintoisempi juttu. Rasvaisin on kuulerille alaspäin menevä letku, pinnalla on selkeä öjykerros. Myös ilmansuodattimelta tuleva letku on juuresta öljyinen. Öljyn paluuletku on hiukan "mutterin" alta nihkeä. Päältäpäin itse fööni on varsin rasvaton :?: Mistään ei oikein näe vuotopaikkaa. Vaikka moottori olisi kuuma ja painetta ahtimessa ei mitään selkeetä aktiivista vuotopaikkaa voi havaita.

Pitänee kai purkaa letkut irti ja pestä paikat että paremmin tulee vuotokohdat näkyviin. Muita asioita tulee mieleen että olen poistanut pakokaasunkierrätyksen laipalla. Moottorille on tehty Forte-käsittely n. kk sitten. Voisikohan moottorista irronnut töhnä saattanut tukkia turbon öjynkierron :?: :roll:
W210 290TD T
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Jos moottorin huohotinletku menee siihen ahtimen imupuolelle, siis ilmanputsarin ja ahtimen väliin, se varmaankin tervaa nuo letkut.
Aika monessa autossa ahtoletkut on karmean näköisiä vaikka kunnossa ovatkin.
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Jarno.v kirjoitti:Jos moottorin huohotinletku menee siihen ahtimen imupuolelle, siis ilmanputsarin ja ahtimen väliin, se varmaankin tervaa nuo letkut.
Aika monessa autossa ahtoletkut on karmean näköisiä vaikka kunnossa ovatkin.
Kyllä se mulla menee just tohon. Meinaatko että se olisi vain näiden ahtoputkien liitoksista syntyvää vuotoa. :?: (siltä ainakin näyttää) Mihin huohotinletku olis hyvä siirtää että ei joka paikka olisi rasvassa. :?: Onko kokemusta siitä että öljy olisi tukkinut kuulerin putkia niin että syntyisi "hengenhdistusta" Hävettää parkkipaikalla oleva öljyläikkä :oops:

Ainakin imuputken sisäpuolella on öljyä siinä missä on egr:n "imuläppä". Putkissa ei kuienkaan ole enää nokea kun egr:n "pakokanava" on tukittu :twisted:
W210 290TD T
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ahtoputkien sisällä on normaalisti jonkinlainen öljykerros, mitenköhän sen nyt kuvaisi, kun otat ahtoputken auki sieltä valuu hiljakseen tipoittain öljyä. Kuitenkaan a) ahtoputkien ei pitäisi vuotaa ilmaa, eikä öljyä ulos, ja b) öljyä liikkua niin paljoa, että sitä valuisi läikän verran parkkipaikalle. Ahtoputkiin öljy on siis kertynyt pidemmän ajan kuluessa huohotusletkusta ja joskus ahtimen öljynkierrosta (tiivisteet vuotavat ja/tai paluuöljyletku ahdistaa)

Onhan paluuöljyletku tiivis molemmista päistä, vaikka sanotaan, että siellä ei ole painetta ainakin minulla se tuppasi vuotamaan ja jouduin tiivistämään sitä useampaan otteeseen. Mikäli tuossa on sellainen metalliputkijärjestelmä, se saattaa helpostikin vuotaa sieltä liitosten välistä. Korjaus voisi olla koko putkiston uusiminen alkuperäiseen (€ €), tiivisteiden putsaus ja tiivistemömmön lisääminen tai väsää itse kokonaan uuden paluuöljyputken.

Koneessa ei tietenkään saa olla liikaa öljyä, muutoin se paluureikä peittyy ja öljy hakee vaihtoehtoisen reitin. Pitää huomata että öljyhän tulee ahtimeen 'täydellä' paineella, ja lisäksi siellä on pesissäkin melkoiset paineet, ja paine tarkoittaa että öljy lähtee liikkeelle juuri siitä kolosta josta helpoiten mahtuu.

Vaikuttaisi siltä, että mikäli intoa piisaa niin kaikki kamppeet irti ja putsaus/tarkastelu, paineletkujen klemmarit uusiksi, paluuöljyletkun tarkastus/tiivistys, ja jatkoseurantaan. Mikäli ei auta niin sitten uutta ahdinta. Voihan se korkeampi paine olla nyt rikkonut jonkin liitoksen sieltä, itsellänikin oli joku vanha klemmari vuotavainen virityksen jälkeen.

En tiedä millanen se mainittu moniventtiilin kkk ahdin on, mutta sprinterissähän (316cdi) on 160 hv tehtaalta lähtiessä, joten siinä on vielä hieman pelivaraa (200 hv?).

..ja kyllä tiedän että on tosi pirullista löytää moista vuodon aiheuttajaa, minulla oli sama metsästys talvella ja nyt huohotus- ja öljynpaluuletkujen muutosten jälkeen se on historiaa. Aina uudelleen moottorin/vuotokohdan pesu ja koeajo, ja vuoto tapahtui vasta kun ahtopaineet kävivät riittävän korkealla, ja sen jälkeen öljyä oli 'jokapaikassa'. Ahdin on edelleen sama kuin vuotojenkin aikaan, joten vika ei aina automaattisesti ole siinä, vaan asentajassa.

Paluuöljyletkuna minulla on nykyään tälläinen viritys, ja ei tuokaan aivan tiiviiltä tunnu:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0047.jpg
[musta letku on tavallista öljyletkua, ja se mitä pelkään on lämmön keston riittämättömyys, ajattelin laittaa tuon silikoniputkella seuraavaksi. Kuvassa tuo ylin liitos, eli vihreä kumirengas on alkuperäistä mersulta, nuo renkaat tiivistetään hylomar sininen nimisellä tahnalla]

Huohotusletkun virkaa tekee tämä, en osaa sanoa onko tuossa järkeä vai ei, viisaammat kommentoikoot:
http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/pic/p0053.jpg
[Eli kone huohottaa moottoritilaan suodattimen läpi]
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

nokileka kirjoitti:miten se 24-tappisen KKK? minusta se on kolmiolaipassa kiinni. olisiko siitä päivitysturboksi?
veskola kirjoitti: En tiedä millanen se mainittu moniventtiilin kkk ahdin on, mutta sprinterissähän (316cdi) on 160 hv tehtaalta lähtiessä, joten siinä on vielä hieman pelivaraa (200 hv?).
itse itseäni lainaten: huomasin monitappisen kolmiolaipan vakiopakosarjasta erään tallin lattialla, ilmeisesti 24-tappiseen on tulossa joku muu turbo kuin vakio? sama pisti silmään viikonloppuna, kun pääsin kokeileen moniventtiilistä livenä. 177hv ja 1700kg, kyllä muuten lähtee! repii ihan tajuttomasti, ASD vilkuttaa kuivalla asfaltilla 120km/h asti... ja sitten heräsin 8)

no, vakio 24-tappisen turbo on KKK K14, niitä luulisi olevan pohjanmaalla jossain trukkipallilinen ladon nurkassa :D
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
TIMO T T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 344
Liittynyt: Su 20.02.2005 11:37
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja TIMO T T »

Vaikuttaisi siltä, että mikäli intoa piisaa niin kaikki kamppeet irti ja putsaus/tarkastelu, paineletkujen klemmarit uusiksi, paluuöljyletkun tarkastus/tiivistys, ja jatkoseurantaan. Mikäli ei auta niin sitten uutta ahdinta. Voihan se korkeampi paine olla nyt rikkonut jonkin liitoksen sieltä, itsellänikin oli joku vanha klemmari vuotavainen virityksen jälkeen.

Kiitos tässä tulikin jo iso kasa hyviä vinkkejä. Täytyy viikonloppuna ruveta purkamaan ja puhdistamaan paikkoja. Osittain on aika ahdasta. Varsinkin ahtimen irroitaminen saattaa olla kova homma. Kolmiolaippan yksi pultit kun on pahasti ahtimen takana. Onko ahtimen irroittaminseen ja kiinnittämiseen yleensä jotain erityisohjeita. :?: Kaikki olisi hyvin jos kyseessä olisi vaan harrasteauto. Sen minkä on purkanut täytyy saada kasaan, että päsee taas liikenteeseen :(

Huohotinletkusta vielä. Onko ongelmana yleensä putken tukkeentuminen vai vuotaminen. Putki on ymärtääkseni vain putki öljykammiosta imukanavan tulopuolelle. Onko mulla mennyt jokin asia ohi :?: (ei ole eka kerta :oops: )
W210 290TD T
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

TIMO T T kirjoitti:Kolmiolaippan yksi pultit kun on pahasti ahtimen takana. Onko ahtimen irroittaminseen ja kiinnittämiseen yleensä jotain erityisohjeita. :?: Onko ongelmana yleensä putken tukkeentuminen vai vuotaminen. Putki on ymärtääkseni vain putki öljykammiosta imukanavan tulopuolelle. Onko mulla mennyt jokin asia ohi :?: (ei ole eka kerta :oops: )
Maalaisjärjellä, sillä vähällä mitä minulla oli, olen pärjännyt. Sivuillanihan irroitetaan juuri tuollainen GT20 Vitosta kuvien kera, ja arvaa vain onko siinä korimallissa ahdasta, kuvittele se sama kone 4 sylinterisenä ja poikittain siten että ahdin jää moottorin taake piiloon. Laittelin tuon ahtimen muuten kotipihalla talvella paikoilleen . :twisted: :twisted: :twisted: [ http://www.nic.fi/~danes/w638_2/jutut/31102004.html ]

Huohotuksessa nimenomaan tukkeutuminen/ahdistaminen, mikäli öljypärskeitä, hajuhaittoja ja paskan menemistä koneeseen ei tarvitsisi huomioida reiän voisi jättää auki. Monella tuo letku tekee lyhyen kiepin ja puhaltaa maahan, pääasia että moska, vesi,öljy joka sinne kulkeutuu pääsee valumaan pois. Huohotusletkun ei tarvitse olla tiivis, sehän on vain painettu sellasella holkilla venttiilikoppaan kiinni.

Semmonen vinkki vielä, joka puuttuu sivuiltani: Ota ensin paluuöljyputki irti lohkosta (minulla se kulman tekevä metallimötti, noissa aikasemmissa kuvissa] ja sen jälkeen nyppäät ne matalliholkit alas, tulevat vetämällä, ei välttämättä tarvii edes ottaa ahdinta irti, jollei halua.

Joku viisaampi voisi kommentoida pitääkö/kannattaako ahtimen laippaan laittaa jotakin mömmöä, pakoputkitiivistettä tjms. kun ahdin laitetaan paikalleen, tiivistettähän siinä ei ollut. Minä en laittanut mitään ja näyttää se vielä toimivan, en sitten tiedä paljonko vuotaa laipasta.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin