w126:n lämmityslaite vinoilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
JussiS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 215
Liittynyt: Ti 08.04.2003 14:32
Paikkakunta: Uusikaupunki ja Nli

w126:n lämmityslaite vinoilee

Viesti Kirjoittaja JussiS »

Missäköhän mahtaisi olla vikaa, kun kuskin puoli ei lämpiä normaalisti.
Kun vasen säädinpyörä on asennossa "MAX", lämpöä tulee kyllä.
Kun auto on paikoillaan, lämmitys toimii normaalisti, mutta ajettaessa
rupeaa kuskia kylmäämään! Vesiventtiili? Lämmityslaitteen termostaatti?
Auto on MB 300SE 1988.
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon

EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Kierrokset

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Jos auto on paikallaan, onko kierrosten nostolla vaikutusta lämpiävyyteen, vai tapahtuuko se ainoastaan ajossa?
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kyllä se on lämmityslaitteen vesi(magneetti)venttiili joka tuon aiheuttaa. Itselläni oireet olivat aivan samanlaiset, eli lämpöä kyllä riitti esim. kaupungissa ihan kohtuullisesti, mutta maantiellä saattoi tulla vaan kylmää säätöpyörien asennosta riippumatta. Vaihdoin nuo vesiventtiilin sisuskalut tuossa pari kuukautta sitten ja taas toimii. 8)

Maksaa 53€ tuon venttiilin korjaussarja Vehossa, jotakuinkin 50€ KL:ssä ja niitä tarvitaan kaksin kappalein jos kyseessä on normaali kahdella säätöpyörällä varustettu versio.

Korjausohjeet täältä:
http://mbdieseldiy.tripod.com/monovalve.htm
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Kun tuon venttiilin avaa, niin siitä huomaa heti jos se on epäkuntoinen. Rikkinäisessä venttiilissä se "kohossa" kiinni oleva tiivistekumi on revennyt ja neste on päässyt nousemaan keloihin asti, jolloin ne ovat yleensä kohtalaisen kosteat. :roll:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Magneettiventtiilihän se, MB osanumero A0008350644. Vilkaise esim. http://www.kite.com/kite/w126/ (kyseessä aut.ilmastoitu, 1 venttiili).
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Vielä muistutus

Viesti Kirjoittaja PM »

Kannattaa sitten availla noita venttiileitä ja tarvittaessa irrotella niitä pesunestesäiliön lämmityskierukan letkuja koneen ollessa täysin kylmä. Tulee meinaan lämpimänä kohtalaisella paineella sieltä kierukan letkusta se neste, nim. kokemusta on. :oops:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Anteeksi...

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Minäkö tyhmä, nyt en ymmärrä - mutta näkisittepä veljeni :shock:
Samantyyppisen pulman kanssa tässä on miekkailtu myös, mutta tuntuvasti lievemmän - tuli siitä jo aikaisemmin kyseltyäkin. Nyt kun kelit lämpisivät hiukan, tuntuu lämppärin toiminta palautuneen normaaliksi - viileää ja kuumaa saa tupaan halutussa suhteessa. Tuolloinkaan, kun systeemi oli enemmän vikapäissään, ei ollut kyse siitä, etteikö sekä kylmää että kuumaa olisi riittänyt, mutta tuon kuuman saanti repsikalle edellytti säätimen käyttöä ensin max. asennossa. Kuskille taas ei saanut tarpeeksi viileää kuin kylmän max. asennon kautta. Vilauteltiin tässä tapauksessa myös vikaa ohjauspaneelissa.

Mutta asiaan. Mites on noitten venttiilien laita ilmastoimattomassa kiesissä, jossa on tämä kaksisäätöinen systeemi. Tämä aihepiiri on oudohko, ja jossain välissä on tullut tipahdettua kelkasta eli ovatko kaikki täällä esitetyt vihjeet ja vinkit koskeneet ilmastoituja versioita? Quis on sitten tämän neekeri-ilmanvaihdon kanssa? Tosin en ole asialle mitään vielä ehtinyt tehdäkään.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Jos vesiventtiilikokoonpanon kannessa on 4 ruuvia, menee ko. korjaussarjoja 1 kpl. Jos kannessa on 6 ruuvia, menee ko. korjaussarjoja 2 kpl. Versioissa, joihin menee 2 korjaussarjaa, on 2 säätöpyörää eli kuskin ja vänkärin puolelle erillinen lämmönsäätö. Kahdella säätöpyörällä varustetussa versiossa on 2 tällaista "monovalvea" integroitu yhteen ja saatu aikaan "duovalve". :wink:
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Danke

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Niin paljon kuin näitä lämppäriasioita on täällä ja jo aikaisemmin Suolessa pyöriteltykin, niin tuollaista perusjuttua en ole tullut omaksuneeksi :oops: tai sitten nähneeksi. Vaan nyt selkis. Näyttää noiden linkkien antamat ohjeetkin olevan niin selkeät, että homma käy vaikka olisi "vihreä jauhopeukalo keskellä kämmentä" :D
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
SEV8
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 397
Liittynyt: Ti 25.03.2003 00:22
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Viesti Kirjoittaja SEV8 »

Todellakin em. linkeistä löytyvä dokumentointi on niin poikkeuksellisen laadukasta, että alkaa ihan epäilyttämään, ettei tuo noin helppoa voi olla. :lol: On se. :wink: Pientä varovaisuutta ja ajan kanssa näpertelyä kannattaa tietenkin suosia, kuten aina Mersun kanssa touhutessa :)
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Siellähän

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

No mutta, siellä W126:n tilavassa konehuoneessa asusteli OM603 Turbodiesel :P
Vastaa Viestiin