123 dieselin äänieristys
123 dieselin äänieristys
Onko kukaan eristänyt 123 moottoritilaa? Rintapellissähän ei ole ollenkaan eristettä. Äänieristyksenhän pitäisi olla sitä tehokkaampaa mitä lähempänä eriste on melulähdettä. Kertokaa miten olette eristäneet 123 dieseleitä ja mihin tulokseen olette päässeet?
...
Kyllä 123:ssa on äänieriste rintapellissä, sellainen bitumi. Mutta on vain sisäpuolella.
Kannattaa tarkistaa rattiakselin läpivientikumi rintapellistä, jos on riekaleina, niin metelöi sieltä sisään, juuri eilen vaihdoin omaan ehjän ja eron huomasi selvästi.
Samoin moottorin ja vaihteiston kumityynyt vaikuttaa meluun. Esim. Motonetistä saa aika halvalla niitä...
Kannattaa tarkistaa rattiakselin läpivientikumi rintapellistä, jos on riekaleina, niin metelöi sieltä sisään, juuri eilen vaihdoin omaan ehjän ja eron huomasi selvästi.
Samoin moottorin ja vaihteiston kumityynyt vaikuttaa meluun. Esim. Motonetistä saa aika halvalla niitä...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Noh lissää vinkkejä....
Ei kyllä ainakaan 123 240D ole hiljainen. Ajelin tuossa 800 km viikonloppuna ja vieläkin korvissa humisee, erityisesti tuo moottorin jyrinä.
Siis menenkö Biltemaan ja ostan äänieristylevyä ja tungen sitä jokapaikkaan konehuoneessa? Vai voiko sitä väärään paikkaankin tunkea?
Niin ja:
Eikös se eriste ole helpointa laittaa konepellin alapintaan, vaan onkos tuohon suuntaan eristämisestä sitten kauheasti apua?
Siis menenkö Biltemaan ja ostan äänieristylevyä ja tungen sitä jokapaikkaan konehuoneessa? Vai voiko sitä väärään paikkaankin tunkea?
Niin ja:
Eikös se eriste ole helpointa laittaa konepellin alapintaan, vaan onkos tuohon suuntaan eristämisestä sitten kauheasti apua?
Sinne konehuoneen puolelle tuskin hirveästi voi levyjä tunkea. Konepellissä on muutaman sentin paksuinen äänieriste, tai siis ainakin uutena ollu. Ei vaikuta hirmusia sisämeluun, mutta hyvä olla kuitenkin.Tonpa kirjoitti:Siis menenkö Biltemaan ja ostan äänieristylevyä ja tungen sitä jokapaikkaan konehuoneessa?
Ite virittelin vielä lisäbitumimatot rintapeltiin ja kardaanitunnelin etuosan päälle ja niiden päälle vielä äänieristemattoa sekä kojelaudan verhouslevyjen taakse, lattiaan, takapenkin istuinosan ja selkänojan alle ja edessä joka puolelle rakoihin mihin vain keksin ja oli järkevän tuntuista laittaa. Kai toimenpide jotain vaikutti tai näin ainakin kuvittelin.
Kun nuo jo mainitut kumityynyt, läpiviennit, voimansiirto, renkaat ja tiivisteet ovat kunnossa on 123 dieselikin suht hiljainen auto alle moottoritienopeuksien 3,46 tai 3,07-perällä.
No nythän selvisi, että autossani tuo konepellin äänieriste oli otettu pois. Pistin bilteman 2cm levyä tilalle (3cm oli loppu) ja kyllähän se jotain vaikutti. Keskustelu normaaliäänellä onnistuu nyt vähän kovemmissakin vauhdeissa. Ei tuo kuitenkaan ihan mahdottomia vaikuttanut.Leka kirjoitti:Sinne konehuoneen puolelle tuskin hirveästi voi levyjä tunkea. Konepellissä on muutaman sentin paksuinen äänieriste, tai siis ainakin uutena ollu. Ei vaikuta hirmusia sisämeluun, mutta hyvä olla kuitenkin.
Nyt kun auto on hieman hiljaisempi, äänilähteiden löytäminen on helpompaa. Kun pään laittaa ajossa lähelle mittaristoa niin meteli on aika kova. Lisäksi ihan kuin vaihdekepin läpi tulisi huutoa, ja lattia tärisee moottorin mukana, en tiedä vaikuttaako ääneen. Nämä kuljettajan puolella kun en toiselta puolelta yllä ajamaan

melu
Ei se 123 mersu ainakaan kunnossa ollessaan niin meluinen ole etta ajon jalkeen korvat humisevat. Mulla oli yhta aikaa MB 200D ja bensakoneella oleva Volvo 240 jolloin niita oli hyva vertailla keskenaan. Mersussa tietty tyhjakaynnilla kone kuuluu selvasti sisalle, mutta maantienopeuksissa mersu on kylla selvasti hiljaisempi.
VW 1300 -73
MB 200D -83
MB 200D -83
Sinne konehuoneen puolelle tuskin hirveästi voi levyjä tunkea. Konepellissä on muutaman sentin paksuinen äänieriste, tai siis ainakin uutena ollu. Ei vaikuta hirmusia sisämeluun, mutta hyvä olla kuitenkin.
Kaikissa w123 koppasissa ei sitä konepellin äänieristemattoa ole ollut edes uutena.Omaan liimasin 2cm paksua "telttapatjaa" ja ero on huomattava ainakin lohkolämmitintä käytettäessä kun lämpöhän nousee ylöspäin.Meteliä tuossakin hytissä on tarpeeksi mutta se korjaantuu kääntämällä mankasta poppi lujemmalle.
Kaikissa w123 koppasissa ei sitä konepellin äänieristemattoa ole ollut edes uutena.Omaan liimasin 2cm paksua "telttapatjaa" ja ero on huomattava ainakin lohkolämmitintä käytettäessä kun lämpöhän nousee ylöspäin.Meteliä tuossakin hytissä on tarpeeksi mutta se korjaantuu kääntämällä mankasta poppi lujemmalle.

vw golf variant -97,vw vento -96.
123:n ääneneristys
123, 240 td on saanut muutamana viime päivänä vähän lisäfylliä:
-kojetaulu poies(loppupeleissä lähtee helposti, kunhan huomaat ottaa raitisilmasäätimen tms pois) sit tölkkibitumia (olikohan K-36 tms) rautiasta, se on sellasta tahmeaa pensselikamaa helteellä. Irrottelin sen ohuen 10mm tms villaeristeen irti pellistä ja liimailin sen sit uudestaan kiinni tuolla bitumilla.
-bilteman sikakallista äänenvaimennuslevyä laitoin jalkatilojen sivuihin, bitumin kanssa.
-konepeltiin vaihdoin sellasen 20mm ääneneristelevyn a'la biltema
-tukin ratin läpiviennin ja ne muut bilteman äänenvaimennuslevyllä.
-boonuksena vetäsin poralla reikiä siihen alkuperäiseen eristeeseen(kova pinta, jonka alla sellanen "superloni") kabiinin puolella, jonka jälkeen ruuttasin reikiin sikaxxxxx jotain, ei sitä kovinta kamaa kuitenkaan, piti olla nopeasti kuivuvaa, mutta vieläkin parin tunnin jälkeen on aine vielä melko elastista... Jos sais siis sen tarttumaan uudestaan kiinni siihen peltiin, kun tuntuu vuosien mittaan irronneen.
-niin ja tulipeltiin laitoin tuota 20mm äänenvaimennuslevyä, kyl se olis vaan helpompi hoitaa jo valmistusvaiheessa kunnon äänieristeet...
ajossa ei ole vielä ollut, kuin tuo kojetaulubitumi+reikien paikkuu-yhdistelmä, niin ero oli huomattava. Jopa kyydissä ollut naispuolinen tuttukin huomasi asian...
huomenna kärsii ajella noilla kaikilla, oviin olen kans miettiny laittavani jotain, tällä hetkellä tuo bitumimatto kuulostaa parhaimmalta... mutta se jää myöhempiin aikoihin.
-kojetaulu poies(loppupeleissä lähtee helposti, kunhan huomaat ottaa raitisilmasäätimen tms pois) sit tölkkibitumia (olikohan K-36 tms) rautiasta, se on sellasta tahmeaa pensselikamaa helteellä. Irrottelin sen ohuen 10mm tms villaeristeen irti pellistä ja liimailin sen sit uudestaan kiinni tuolla bitumilla.
-bilteman sikakallista äänenvaimennuslevyä laitoin jalkatilojen sivuihin, bitumin kanssa.
-konepeltiin vaihdoin sellasen 20mm ääneneristelevyn a'la biltema
-tukin ratin läpiviennin ja ne muut bilteman äänenvaimennuslevyllä.
-boonuksena vetäsin poralla reikiä siihen alkuperäiseen eristeeseen(kova pinta, jonka alla sellanen "superloni") kabiinin puolella, jonka jälkeen ruuttasin reikiin sikaxxxxx jotain, ei sitä kovinta kamaa kuitenkaan, piti olla nopeasti kuivuvaa, mutta vieläkin parin tunnin jälkeen on aine vielä melko elastista... Jos sais siis sen tarttumaan uudestaan kiinni siihen peltiin, kun tuntuu vuosien mittaan irronneen.
-niin ja tulipeltiin laitoin tuota 20mm äänenvaimennuslevyä, kyl se olis vaan helpompi hoitaa jo valmistusvaiheessa kunnon äänieristeet...
ajossa ei ole vielä ollut, kuin tuo kojetaulubitumi+reikien paikkuu-yhdistelmä, niin ero oli huomattava. Jopa kyydissä ollut naispuolinen tuttukin huomasi asian...
huomenna kärsii ajella noilla kaikilla, oviin olen kans miettiny laittavani jotain, tällä hetkellä tuo bitumimatto kuulostaa parhaimmalta... mutta se jää myöhempiin aikoihin.
w123, 240td
Re: 123:n ääneneristys
ovista taitaa aika paljon tullakki sitä meteliä sitte tollaisen jälkeen..marzi kirjoitti:123, 240 td on saanut muutamana viime päivänä vähän lisäfylliä:
-kojetaulu poies(loppupeleissä lähtee helposti, kunhan huomaat ottaa raitisilmasäätimen tms pois) sit tölkkibitumia (olikohan K-36 tms) rautiasta, se on sellasta tahmeaa pensselikamaa helteellä. Irrottelin sen ohuen 10mm tms villaeristeen irti pellistä ja liimailin sen sit uudestaan kiinni tuolla bitumilla.
-bilteman sikakallista äänenvaimennuslevyä laitoin jalkatilojen sivuihin, bitumin kanssa.
-konepeltiin vaihdoin sellasen 20mm ääneneristelevyn a'la biltema
-tukin ratin läpiviennin ja ne muut bilteman äänenvaimennuslevyllä.
-boonuksena vetäsin poralla reikiä siihen alkuperäiseen eristeeseen(kova pinta, jonka alla sellanen "superloni") kabiinin puolella, jonka jälkeen ruuttasin reikiin sikaxxxxx jotain, ei sitä kovinta kamaa kuitenkaan, piti olla nopeasti kuivuvaa, mutta vieläkin parin tunnin jälkeen on aine vielä melko elastista... Jos sais siis sen tarttumaan uudestaan kiinni siihen peltiin, kun tuntuu vuosien mittaan irronneen.
-niin ja tulipeltiin laitoin tuota 20mm äänenvaimennuslevyä, kyl se olis vaan helpompi hoitaa jo valmistusvaiheessa kunnon äänieristeet...
ajossa ei ole vielä ollut, kuin tuo kojetaulubitumi+reikien paikkuu-yhdistelmä, niin ero oli huomattava. Jopa kyydissä ollut naispuolinen tuttukin huomasi asian...
huomenna kärsii ajella noilla kaikilla, oviin olen kans miettiny laittavani jotain, tällä hetkellä tuo bitumimatto kuulostaa parhaimmalta... mutta se jää myöhempiin aikoihin.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
- Jani Haataja
- Mersumies
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
- Paikkakunta: Eura
- Viesti:
Ovista tulee melko paljon meteliä, itselläni on jotain massaa vedetty ovien sisäpelteihin aika tavalla, samoin lattiaan sun muihin helppoihin paikkoihin, konehuoneen puolella on jonku itsetekemä eriste konepellissä ja taas jotaki massaa muissa peltipinnoissa... Melko hiljainen on vielä satasen vauhdissa...
MB W124 230EA 1986
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com
Audi 100 2.0 1986
Ex MB:
W201 190D -84
W123 300D -81
W123 240D -79
W123 220D -78
W124 200D -88
W123 300D -85
http://w123club.digitalfinland.net/
http://sekuvain.com