W123 kardaaneista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Kipsu
Mersumies
Mersumies

W123 kardaaneista

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

Kardaani tuppaa jyristämään 65-85 km/h välillä.

Ongelma oli havaittavissa aikaisemminkin. Se on oikeastaan alkanut aikoinaan kun kardaaniin on vaihdettu etummainen "pätkä" jälkeenpäin. Ts. kardaani koostuu tällä hetkellä kahdesta eriaikaan asennetusta osasta.
Nyt ongelma vaan korostui kun kytkin rempan yhteydessä vaihdettiin yksi holkki ja kannatinlaakeri. Vanha kannatinlaakeri oli jo ihan "slut". Uudella jyristys kuuluu ja tuntuu kovemmin kuin entisellä. Tässä ratkaisussa on siis tuettu epäkeskeistä pyörimisliikettä. Great! Itse olen miettinyt seuraavia ongelma ratkaisuja:

1. Ajaa uusi kannatilaakeri loppuun... (ööö ei)
2. Uusi kokonainen kardaani kaupasta (1000€ :cry: ).
3. Romikselta/romuttajalta kokonainen (molemmat palat) kardaani.
4. Tasapainotus. (Tehdäänkö tälläistä enään missään, miel. Uudellamaalla? Ja missä hinnoissa toimenpide mahtaa liikkua?)

Sitä en näe ratkaisuna että vaihdettaisiin vain pelkästään etummainen tai takimmainen pala.
Mitä ratkaisuja foorumilaisilla olisi tarjota ongelmaan?

Sitten vielä kysymys 123-tietäjille:

1. Vaihteleeko kardaanin etummaisen osan pituus vaihteisto tyypistä riippuen?
(itselläni on 5v versio, joten etsimistä olisi tiedossa)

2. Ovatko jotkut samantyyppiset etuosat vaihtokelpoisia keskenään?
(esimerkiksi tyyliin: 5v ja automaatti)

3. Onko takimmainen osa aina samanpituinen, vai vaihteleeko koko vaikkapa korimallin mukaan? Onko käyttövoimasta riippuvia eroavaisuuksia (ainevahvuus)?
Viimeksi muokannut Kipsu, Su 17.04.2005 23:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

tasapainotusta Komet oy juvanmalmi 09-8555671
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
Kipsu
Mersumies
Mersumies

Tietääkö hallamies pitäkö Komettia varten irroittaa kardaani itse vai onnistuuko heillä irroitus, tasapainotus ja asennus samalla kertaa???
Mitäköhän homma voisi kustantaa?

Viimeksi kun koitin jostain syystä irroittaa kardaania niin homma tyssäsi siihen kun en saanut kappeleiden välistä pulttia auki (ei ollut sopivan kokoisia kiintoavaimia) ja lukkopihdeillä ei saanut otetta.
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kardaan

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Mesen kardaanit on tehtaalla uutena tasapainoitettu yhtenä pötkönä, ja jos et merkkaa etu-ja taka kardaanin keskinäistä asentoa toisiinsa ennen irrotusta , ei tule ikinä hyvää. Muistaakseni maksoi tasapainoitus+ uusi nivelristikko n.100e.
Kipsu
Mersumies
Mersumies

Re: Kardaan

Jyry kirjoitti:Mesen kardaanit on tehtaalla uutena tasapainoitettu yhtenä pötkönä, ja jos et merkkaa etu-ja taka kardaanin keskinäistä asentoa toisiinsa ennen irrotusta , ei tule ikinä hyvää.
Hyvä kun muistutit tosta, pitääpä merkata ennen kun lähtee irrottelemaan.
Jyry kirjoitti:Muistaakseni maksoi tasapainoitus+ uusi nivelristikko n.100e.
Missä paikassa tommonen hinta oli, vai onko kyse tosta Komet Oy:stä? Kuuluiko tohon satasen diiliin myös kardaanin irroitus ja asennus, vai jouduitko tekemään sen itse? Luulis äkkiseltään että nykypalkoilla ei satasella pysy omat kädet puhtaana tossa hommassa.
No huomenna soitan sinne Kometille jokatapauksessa.
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kardaanin puoliskoissa on poorien juuressa toisessa pätkässä yks merkki ja toisessa pätkässä kaksmerkkiä nämä pitää sattua kohdalleen. tarkista ekaksi että nämä merkit on kohdallaan. jos tärinä ei lopu niin tarkista että ristinivel on varmasti just keskellä ettei toinen puolisko pyöri epäkeskona.
kardaanissa oleva mutteri on muistaakseni 41mm
Jyry
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Kartaani

Viesti Kirjoittaja Jyry »

Mun mielestä 123:ssa ei ole kardaanissa alunperin mitään merkkejä, eli pitää itte merkata. Itse irroitin, tasapainotus tapahtui Säle nimisessä pajassa Laitilassa.
Kipsu
Mersumies
Mersumies

Mika.T kirjoitti:kardaanin puoliskoissa on poorien juuressa toisessa pätkässä yks merkki ja toisessa pätkässä kaksmerkkiä nämä pitää sattua kohdalleen. tarkista ekaksi että nämä merkit on kohdallaan. jos tärinä ei lopu niin tarkista että ristinivel on varmasti just keskellä ettei toinen puolisko pyöri epäkeskona. kardaanissa oleva mutteri on muistaakseni 41mm
Onkohan noilla merkeillä enään niin suurta merkitystä kun autoyksilössäni on kardaani koostettu kahdesta eri aikaan hommatusta osasta (toinen alkuperäinen). En kyllä totta puhuakseni tiedä edes että löytyykö sieltä mitään kohdistusmerkkejä.
Tuosta ristinivelestä en osaa sanoa, eikös niihin ole saatavilla jotain korjauspaloja? Tais olla jotain Nylon valmistetta. En tiedä miksikä moisia kutsutaan, eivät varmaan maksa hirveitä.
Iso-Jukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Iso-Jukka »

Olen aina vienyt irroitettuna, toinen paikka on s&n roihupellossa, jos on vielä olemassa.
Jyristys voi johtua siitä että kardaanin osat eivät ole enää "vaiheessa", tästä syystä yleensä merkit.
Hinnoista en tiedä laskut menny aina rakkaalle työnantajalle :D
110hp puhdasta ajamisen iloa
240TD
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

hallamies kirjoitti:Olen aina vienyt irroitettuna, toinen paikka on s&n roihupellossa, jos on vielä olemassa.
Jyristys voi johtua siitä että kardaanin osat eivät ole enää "vaiheessa", tästä syystä yleensä merkit.
Hinnoista en tiedä laskut menny aina rakkaalle työnantajalle :D

S&N yhteys tiedot:

WWW.snoy.fi

ja sieltä teollisuus ( tuovat nimittäin myös autojen Tuning osia, mutta eivät myy suoraan kuluttajille )
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja roiala »

Viime viikolla Rovaniemellä kardaanin tasapainotus, ristinivelen vaihto, tukilaakerin vaihto, ja keskitysholkkien vaihto 180€, sisältää nivelen muttei laakeria eikä holkkeja. Hintaan ei sisältynyt myöskään irroitusta vaan kardaani piti toimittaa irtonaisena ko. firmaan (Polar moottori; tekevät hyvää työtä, oli jo toinen kardaani minkä minulle tekivät, toki eri autot). Minun kardaanissa noita kohdistusmerkkejä ei ollut ollenkaan vaikka niitä asiansa osaavat korjausmiehet osasivat etsiä :?:
Kipsu
Mersumies
Mersumies

Mika.T kirjoitti:kardaanissa oleva mutteri on muistaakseni 41mm
Siellä on itseasiassa kaksi mutteria, toinen 41mm ja toinen 46mm.
Toinen on mutteri ja toinen kardaanin pätkään valettu mutterin tapanen mistä voi pitää kiinni.

Näyttää siltä että Kometille olisi menossa tasapainotukseen toi pötkylä. 50€ kustantaisi pelkkä tasapainotus, saa nähdä katsovatko aiheelliseksi vaihtaa esim. ristiniveliä. Auto on tietty taas noin viikon verran pois käytöstä :x .

Ajattelin itse irroitta ja asentaa ton pötkön. Onko paha rasti toi kardaanin irroittaminen?
Kerran olen yrittänyt moista, mutta homma kariutui siihen kun en saanut kunnon otetta putkipihdeillä pötkylästä. Taisi olla toi välimutterikin vähän jumissa. Kuinka ollakkaan ei talosta löytynyt 41 ja 46 millisiä kiintoavaimia, nyt ajattelin ostaa moiset hommaa varten.

Ajattelin homman menevän seuraavalla tavalla:

1. Tehdään kohdistusmerkit takaisin asentamista varten.
2. Löysätään ruuvit vetopyörästön joustolaipasta.
3. Ruuvataan irti keskitinlaakeri.
4. Sitten tulisi pyöräyttää pötkylän keskeltä holkin mutteria löysemmälle, jolloin kardaania pystyy liikuttelemaan hieman.
5. Nyt saisi toisen joustolaipan pudotettu pois >> lisää tilaa.
6. Sitten tulis toinen joustolaippa irroittaa vaihteiston ja kardaanin välistä.
7. Nyt pötkylän saisi vedettyä takakautta poies.

Kaikki tämä pitäisi tapahtua tietysti kardaani tuettuna, ettei koko hela hoitu tipahda hallitsemattomasti ja riko jotain.
Näin olen ajatellut homman hoitaa, ehdotuksia, parennettavaa?

Sitten vielä pari quiz:
Eikös toi holkki / liitosmutteri ole sellainen istukka tyyppinen kuten porakonissa? Elikkä se ei siis pidä mitään suoranaisesti kierteittensä avulla, vaan puristusvoiman avulla.
Kun holkin mutterin on avannut niin kuinka paljon kartsussa on sitten sitä siirtovaraa siihen että saa toisen rättinivelen pudotetuksi pois? Varmaan 1cm riittäisi siihen ihan hyvin.

Mistä johtuu että Alfameerin kirjassa lukee "Älä erota akselin etu ja takaosaa toisistaan" siinä kohdassa jossa akseli otetaan irti autosta? Onko tämä jotain for dummies ohjeistusta, onko tässä tarkoitus esim. suojella istukkaa kovakouraiselta asentajalta?
Ei luulis akselia haittaavan jos se poistetaan autosta kahtena palana, pikemminkin vain helpottais hommia.

Joo tällästä pohdintaa tänään.
kardaani
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Mulla on 300 D 5-vaiht. -83 ja etu ja takapätkässä kohdistusmerkit. Jos kardaani viedään Kometiin, niin onko siellä kardaanin osia, joita sun autoon voidaan tarvita. Esim. keskitysheloja, rättiniveliä, ristikkoa tai värinänvaimenninta. Nimittäin ei kai sitä saa tasapainoon jos edellämainituissa osissa kuluneisuutta?
Kipsu
Mersumies
Mersumies

Kiitos, danke, tack !!!!

Kiitoksia Mersufoorumilaisille ja eräille Toyotaa harrastaville kavereille, homma hoidettu ja hyvin toimii!!!

Asensin pötkön takaisin jo vappua edeltävänä perjantaina. Vika oli todellakin tasapainottamatta olevassa kardaanissa. Joutuivat Ko-Met Oy:llä hitsaamaan kunnon "knöllit" molempiin kappalesiin. Yleensä tarvii vain toiseen kappaleeseen, mutta tämä taisi olla todella "fjonga". Sata egee kustansi mutta hyvä tuli.

Näin hyvän tuntuista voimansiirtoa ei tässä autossa ole aikoihin ollutkaan. Toivottavasti ei työmatkoilla satu nukahtamaan rattiin :lol: .
Eräs suuri suomalainen Mercedes-autojen edustaja käyttää muuten samaa pajaa tasapainotuksiin (näin vinkkinä vaan muillekkin :wink: ).

Tositoimiin jouduin viime sunnuntaina (vapun päivä) kun kävin Järvenpäästä hakemassa autotrailerilla kaverin hajonneen Skoodan (näkikö kukaan??). Tapaus sattui vähän ton rempan jälkeen joten pääsi hyvin testailemaan remonttien vaikutusta. Vetoautohommatkin siis sujuu nyt ilman hampaiden kiristystä (+2000kg ei heiluttannu kärryä yhtään).

Hyvää jatkoa Mersufoorumilaisille ja kiitos vielä kerran hyvistä vinkeistä!
Pysytään tien päällä (poislukien G-mallin harrastajat :D )
Kipsu
Mersumies
Mersumies

kardaani kirjoitti:Mulla on 300 D 5-vaiht. -83 ja etu ja takapätkässä kohdistusmerkit. Jos kardaani viedään Kometiin, niin onko siellä kardaanin osia, joita sun autoon voidaan tarvita. Esim. keskitysheloja, rättiniveliä, ristikkoa tai värinänvaimenninta. Nimittäin ei kai sitä saa tasapainoon jos edellämainituissa osissa kuluneisuutta?
Joo oikeessa olet, ei huonoilla "oheis osilla" kannata edes tasapainottamista aloittaa.

Kyllä ne hommaa kuulemma tarvittaessa vaikka kaikki "oheis" osat, jos ovat kulahtaneet. Yleisimpiin malleihin löytyy hyllystä jotain. Sitä en tiedä onko W123 heidän mielestään yleinen.
Itse en ole käynyt siellä, delegoin pajassa asioimisen muille kun ei tuolla Juvanmalmilla tule asioikseen liikuttua.
Hommassa saattaa vaan kestää pidempää (jos kaikkia osia ei ole hyllyssä). Hintaakin voi tulla lisää (haku- ja varastokustannukset).

Vaihda vaan kaikki osat itse joidenka tiedät olevan rikki. Tulee halvemmaksi ja helpommaksi sillä viisiin. Kannattaa mainita sedille mitä osia olet vaihtannu uusiin. Jos et huomannu jotain muuta vika paikkaa niin sedät huomaa ne siellä.
Vastaa Viestiin