W123 300D tietäjille mystinen tapaus ratkaistavaksi!
W123 300D tietäjille mystinen tapaus ratkaistavaksi!
Iltaa kaikille!
Heti alkuun totean, että tämä viesti ei todellakaan ole mikään trolli tai pilaa vaan yhden harrastajan avunhuuto hädän hetkellä.
Venekärry pitäisi näet saada liikkeelle ja aikataulu alkaa painaa päälle.
Ostin noin kuukausi sitten yhden pickupin, jonka nokalle on laitettu W123 300d kone.
Swappi on ihan asiallisesti tehty ei siinä mitään.
No ajoin sen kotiin ja mitään isompia teknisiä ongelmia ei ilmennyt, mitä nyt vähän valo- ja vilkkuongelmia.
Noh nyt auto on seisonut kolmisen viikkoa.
Sinä aikana tein valoille uudet sähköt ja ne pelaakin hienosti, mutta nyt ilmeni hieman outo ongelma.
Hehkun jälkeen kone kyllä lähtee nätisti käymään, mutta heti kun antaa hieman kierroksia niin se tukehtuu ja sammuu.
Eikä tartte yhtään sahata starttia vaan hörähtää heti tulille.
Ja sitten ei lähde enää käymään uudelleen. Ei vaikka kuinka koittaa sahata.
Ei lähde ennenkuin pitää pidemmän tauon ja lataa akun täyteen verkkovirtalaturilla.
Ja sitten taas sama homma. Kerrasta käyntiin ja vähän kun kierroksia lisää niin tukehtuu ja sammuu.
Missä vika?
Voiko olla niin, että olen vahingossa katkaissut johtoja, joita ei olisi pitänyt katkaista samalla kun tein uusia sähköjä?
Katkoin meinaan aika monet johdot, mutta kuvittelin kaikkien olevan vain valoihin liittyviä tai siltä ne ainakin näyttivät.
Yksi tuttu jo epäili jonkin sortin sähkövikaa, mutta mitäs täällä todetaan?
Onko kenellekään käynyt samalla tavalla?
Kiitokset jo etukäteen kaikille vastauksista ja vaivannäöstä.
Olishan se hienoa jos ton nyt sais jotenki selvitettyä ja sais pickupin ajoon.
Mikko
Heti alkuun totean, että tämä viesti ei todellakaan ole mikään trolli tai pilaa vaan yhden harrastajan avunhuuto hädän hetkellä.
Venekärry pitäisi näet saada liikkeelle ja aikataulu alkaa painaa päälle.
Ostin noin kuukausi sitten yhden pickupin, jonka nokalle on laitettu W123 300d kone.
Swappi on ihan asiallisesti tehty ei siinä mitään.
No ajoin sen kotiin ja mitään isompia teknisiä ongelmia ei ilmennyt, mitä nyt vähän valo- ja vilkkuongelmia.
Noh nyt auto on seisonut kolmisen viikkoa.
Sinä aikana tein valoille uudet sähköt ja ne pelaakin hienosti, mutta nyt ilmeni hieman outo ongelma.
Hehkun jälkeen kone kyllä lähtee nätisti käymään, mutta heti kun antaa hieman kierroksia niin se tukehtuu ja sammuu.
Eikä tartte yhtään sahata starttia vaan hörähtää heti tulille.
Ja sitten ei lähde enää käymään uudelleen. Ei vaikka kuinka koittaa sahata.
Ei lähde ennenkuin pitää pidemmän tauon ja lataa akun täyteen verkkovirtalaturilla.
Ja sitten taas sama homma. Kerrasta käyntiin ja vähän kun kierroksia lisää niin tukehtuu ja sammuu.
Missä vika?
Voiko olla niin, että olen vahingossa katkaissut johtoja, joita ei olisi pitänyt katkaista samalla kun tein uusia sähköjä?
Katkoin meinaan aika monet johdot, mutta kuvittelin kaikkien olevan vain valoihin liittyviä tai siltä ne ainakin näyttivät.
Yksi tuttu jo epäili jonkin sortin sähkövikaa, mutta mitäs täällä todetaan?
Onko kenellekään käynyt samalla tavalla?
Kiitokset jo etukäteen kaikille vastauksista ja vaivannäöstä.
Olishan se hienoa jos ton nyt sais jotenki selvitettyä ja sais pickupin ajoon.
Mikko
Hei,
minä en nyt ole mikään maailman paras asiantuntija mutta tässä omia näkemyksiä:
Et ole katkaissut liikaa johtoja, sillä jos se lähtee käyntiin niin sehän noissa vanhoissa riittää. Lähtisin kattomaan tuota vikaa ensin polttoaine puolelta, sillä vika kuulostaa siltä että kun käynnistää ja käy tyhjäkäyntiä niin sinne virtaa kyllä polttoainetta, mutta kun polokasee kaasua niin tulo tyssää. Eli se voi hörpätä ilmaa jostain, oletko vahingössa räplännyt polttoaineputkia kun remonttia teit? Voisit tarkistaa myös karkeasuodattimen, onko se tukossa?
Näistä on hyvä lähteä liikkeelle, ja onhan ilmanputsari sen verran puhdas että sillä ilma liikkuu tarpeeksi?
varmasti monia asiantuntevia vastauksia tulee lisää mutta tässä omat näkemykset.
-risto
minä en nyt ole mikään maailman paras asiantuntija mutta tässä omia näkemyksiä:
Et ole katkaissut liikaa johtoja, sillä jos se lähtee käyntiin niin sehän noissa vanhoissa riittää. Lähtisin kattomaan tuota vikaa ensin polttoaine puolelta, sillä vika kuulostaa siltä että kun käynnistää ja käy tyhjäkäyntiä niin sinne virtaa kyllä polttoainetta, mutta kun polokasee kaasua niin tulo tyssää. Eli se voi hörpätä ilmaa jostain, oletko vahingössa räplännyt polttoaineputkia kun remonttia teit? Voisit tarkistaa myös karkeasuodattimen, onko se tukossa?
Näistä on hyvä lähteä liikkeelle, ja onhan ilmanputsari sen verran puhdas että sillä ilma liikkuu tarpeeksi?
varmasti monia asiantuntevia vastauksia tulee lisää mutta tässä omat näkemykset.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
joo.. itse olen kokenu saman ongelman ainoastaan silloin kun polttoaineen filtteri on vanha ja väsynyt, ja yleensä se vaatii nollakelin että temput alkaa.. eli vettä on kertynyt pääsuodattimen sisään, ja nollakelin tai pikku pakkasen jalkeen vesi jäätyy, ja rupee tukkimaan polttoaineen pääsyn kaasua annettaessa.. toimii yleensä tyhjäkäynnillä hyvin.
sama juttu voi tietysti olla, jos on päässy kovasti paskaa kertymään suodattimeen.. eli vaihtoon. kummatkin. sekä esi- että pää suodin.
siitä lähtisin ensin kokeilee
sama juttu voi tietysti olla, jos on päässy kovasti paskaa kertymään suodattimeen.. eli vaihtoon. kummatkin. sekä esi- että pää suodin.
siitä lähtisin ensin kokeilee

Päivitystä tilanteeseen!
Eli vaihdoin naftasuodattimet uusiin ja tarkastin myös ilmansuodatimen.
Sekin on juuri vaihdettu eli aivan puhdas.
Ei ollut mitään vaikutusta.
Vika tosin on muuttunut hieman eli kone ei lähde enää lainkaan käyntiin, vaikka kuinka sahaisi.
Aina välillä vaan hieman yskäisee, mutta ei käynnisty.
Tohon on rakennettu sammutus siten, että siinä on vaijeri kabiinissa, jota vetämällä saa koneen sammumaan.
Siihen on myöhemmin leimamiehen kehoituksesta rakennettu systeemi, jolla se sammuu normaalisti avaimesta.
Ton vaijerisysteemiin eliminoin vikalähteenä, koska se oli varmasti auki asennossa, kun koitin käynnistää konetta.
Eli vika löytyy varmaankin tuosta avaimen kautta toimivasta sammutusjutusta.
En tiedä vielä tarkkaan missä vika olisi, mutta tutkin sitä vielä myöhemmin lisää.
Ehdotuksia missä vika. Ei saa maita tai ilmavuoto on oma veikaus...
Eli vaihdoin naftasuodattimet uusiin ja tarkastin myös ilmansuodatimen.
Sekin on juuri vaihdettu eli aivan puhdas.
Ei ollut mitään vaikutusta.
Vika tosin on muuttunut hieman eli kone ei lähde enää lainkaan käyntiin, vaikka kuinka sahaisi.
Aina välillä vaan hieman yskäisee, mutta ei käynnisty.
Tohon on rakennettu sammutus siten, että siinä on vaijeri kabiinissa, jota vetämällä saa koneen sammumaan.
Siihen on myöhemmin leimamiehen kehoituksesta rakennettu systeemi, jolla se sammuu normaalisti avaimesta.
Ton vaijerisysteemiin eliminoin vikalähteenä, koska se oli varmasti auki asennossa, kun koitin käynnistää konetta.
Eli vika löytyy varmaankin tuosta avaimen kautta toimivasta sammutusjutusta.
En tiedä vielä tarkkaan missä vika olisi, mutta tutkin sitä vielä myöhemmin lisää.
Ehdotuksia missä vika. Ei saa maita tai ilmavuoto on oma veikaus...
onko se virta-avaimen toteutus tehty alipaine venttiilillä?
kokeile tosiaan sitä että nappaset kaikki sammutuselimet pois päältä, eli alipaine letku ja varmista että se pumpun vipu on ylä-asennossa, mitäköhän se sitten sanoo?
-risto
Edit: tuli tuossa mieleen että voisko olla niin että suodattimien vaihdon yhteydessä putkistoon jäi niin paljon ilmaa ja ei ole vielä kerennyt täyttyä putket naftasta, kuinka kauan sahasit?
Syöttöpumpusta itsestään voi pumpata mekaanisesti naftaa liikenteeseen, siinä on semmonen valkoinen melkein korkin näköinen systeemi, niin sen kun kiertää auki niin se nousee ylös ja siitä pumppaamalla nafta sitten liikkuu..
kokeile tosiaan sitä että nappaset kaikki sammutuselimet pois päältä, eli alipaine letku ja varmista että se pumpun vipu on ylä-asennossa, mitäköhän se sitten sanoo?
-risto
Edit: tuli tuossa mieleen että voisko olla niin että suodattimien vaihdon yhteydessä putkistoon jäi niin paljon ilmaa ja ei ole vielä kerennyt täyttyä putket naftasta, kuinka kauan sahasit?
Syöttöpumpusta itsestään voi pumpata mekaanisesti naftaa liikenteeseen, siinä on semmonen valkoinen melkein korkin näköinen systeemi, niin sen kun kiertää auki niin se nousee ylös ja siitä pumppaamalla nafta sitten liikkuu..
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö