W123 300D tietäjille mystinen tapaus ratkaistavaksi!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
taksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 16.04.2005 23:54

W123 300D tietäjille mystinen tapaus ratkaistavaksi!

Viesti Kirjoittaja taksu »

Iltaa kaikille!

Heti alkuun totean, että tämä viesti ei todellakaan ole mikään trolli tai pilaa vaan yhden harrastajan avunhuuto hädän hetkellä.
Venekärry pitäisi näet saada liikkeelle ja aikataulu alkaa painaa päälle.

Ostin noin kuukausi sitten yhden pickupin, jonka nokalle on laitettu W123 300d kone.
Swappi on ihan asiallisesti tehty ei siinä mitään.
No ajoin sen kotiin ja mitään isompia teknisiä ongelmia ei ilmennyt, mitä nyt vähän valo- ja vilkkuongelmia.

Noh nyt auto on seisonut kolmisen viikkoa.
Sinä aikana tein valoille uudet sähköt ja ne pelaakin hienosti, mutta nyt ilmeni hieman outo ongelma.
Hehkun jälkeen kone kyllä lähtee nätisti käymään, mutta heti kun antaa hieman kierroksia niin se tukehtuu ja sammuu.
Eikä tartte yhtään sahata starttia vaan hörähtää heti tulille.
Ja sitten ei lähde enää käymään uudelleen. Ei vaikka kuinka koittaa sahata.
Ei lähde ennenkuin pitää pidemmän tauon ja lataa akun täyteen verkkovirtalaturilla.
Ja sitten taas sama homma. Kerrasta käyntiin ja vähän kun kierroksia lisää niin tukehtuu ja sammuu.

Missä vika?
Voiko olla niin, että olen vahingossa katkaissut johtoja, joita ei olisi pitänyt katkaista samalla kun tein uusia sähköjä?
Katkoin meinaan aika monet johdot, mutta kuvittelin kaikkien olevan vain valoihin liittyviä tai siltä ne ainakin näyttivät.
Yksi tuttu jo epäili jonkin sortin sähkövikaa, mutta mitäs täällä todetaan?
Onko kenellekään käynyt samalla tavalla?

Kiitokset jo etukäteen kaikille vastauksista ja vaivannäöstä.
Olishan se hienoa jos ton nyt sais jotenki selvitettyä ja sais pickupin ajoon.

Mikko
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Hei,

minä en nyt ole mikään maailman paras asiantuntija mutta tässä omia näkemyksiä:
Et ole katkaissut liikaa johtoja, sillä jos se lähtee käyntiin niin sehän noissa vanhoissa riittää. Lähtisin kattomaan tuota vikaa ensin polttoaine puolelta, sillä vika kuulostaa siltä että kun käynnistää ja käy tyhjäkäyntiä niin sinne virtaa kyllä polttoainetta, mutta kun polokasee kaasua niin tulo tyssää. Eli se voi hörpätä ilmaa jostain, oletko vahingössa räplännyt polttoaineputkia kun remonttia teit? Voisit tarkistaa myös karkeasuodattimen, onko se tukossa?

Näistä on hyvä lähteä liikkeelle, ja onhan ilmanputsari sen verran puhdas että sillä ilma liikkuu tarpeeksi?
varmasti monia asiantuntevia vastauksia tulee lisää mutta tässä omat näkemykset. :)

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

joo.. itse olen kokenu saman ongelman ainoastaan silloin kun polttoaineen filtteri on vanha ja väsynyt, ja yleensä se vaatii nollakelin että temput alkaa.. eli vettä on kertynyt pääsuodattimen sisään, ja nollakelin tai pikku pakkasen jalkeen vesi jäätyy, ja rupee tukkimaan polttoaineen pääsyn kaasua annettaessa.. toimii yleensä tyhjäkäynnillä hyvin.

sama juttu voi tietysti olla, jos on päässy kovasti paskaa kertymään suodattimeen.. eli vaihtoon. kummatkin. sekä esi- että pää suodin.

siitä lähtisin ensin kokeilee :wink:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 18187
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sähköviasta ei ole kysymys, mersusi ei sammu "sähköllä".

Polttoainepuolta tutkimaan kuten dansku ja malm kirjoittivat.
Joku paikka on tukossa - letku / putki lintassa, roska tms.
wiimax.fi
taksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 16.04.2005 23:54

Viesti Kirjoittaja taksu »

Okei kiitoksia jo vastauksista, nopeaa toimintaa muutes.
Menen tiistaina koittamaan jos suodatinten vaihto auttaisi asiaan.
Sitten saatte väliraportin kuinka kävi.

Mikko
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Mistäpä tuo auto saa alipaineen sammutusventtiilille/miten tätä tapahtumaa ohjattaan autossasi, kannattaisiko tarkistaa (pakko)sammutusnamiskan liike mikäli siis kyseessä on jonkun muun merkkinen auto ja siinä on jokin muu kuin mersun virtalukko?
Ville S.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 256
Liittynyt: Su 05.10.2003 19:35
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Tempaise alipaineletku irti sammuttimelta syöttöpumpusta, niin sitten se nalkuttaa niin kauan kun naftaa tulee. Saa ainakin yhden vikapaikan eliminoitua.
E 290TDT Avantgarde
taksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 16.04.2005 23:54

Viesti Kirjoittaja taksu »

Päivitystä tilanteeseen!

Eli vaihdoin naftasuodattimet uusiin ja tarkastin myös ilmansuodatimen.
Sekin on juuri vaihdettu eli aivan puhdas.
Ei ollut mitään vaikutusta.
Vika tosin on muuttunut hieman eli kone ei lähde enää lainkaan käyntiin, vaikka kuinka sahaisi.
Aina välillä vaan hieman yskäisee, mutta ei käynnisty.

Tohon on rakennettu sammutus siten, että siinä on vaijeri kabiinissa, jota vetämällä saa koneen sammumaan.
Siihen on myöhemmin leimamiehen kehoituksesta rakennettu systeemi, jolla se sammuu normaalisti avaimesta.

Ton vaijerisysteemiin eliminoin vikalähteenä, koska se oli varmasti auki asennossa, kun koitin käynnistää konetta.
Eli vika löytyy varmaankin tuosta avaimen kautta toimivasta sammutusjutusta.
En tiedä vielä tarkkaan missä vika olisi, mutta tutkin sitä vielä myöhemmin lisää.
Ehdotuksia missä vika. Ei saa maita tai ilmavuoto on oma veikaus...
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

onko se virta-avaimen toteutus tehty alipaine venttiilillä?
kokeile tosiaan sitä että nappaset kaikki sammutuselimet pois päältä, eli alipaine letku ja varmista että se pumpun vipu on ylä-asennossa, mitäköhän se sitten sanoo?

-risto

Edit: tuli tuossa mieleen että voisko olla niin että suodattimien vaihdon yhteydessä putkistoon jäi niin paljon ilmaa ja ei ole vielä kerennyt täyttyä putket naftasta, kuinka kauan sahasit?

Syöttöpumpusta itsestään voi pumpata mekaanisesti naftaa liikenteeseen, siinä on semmonen valkoinen melkein korkin näköinen systeemi, niin sen kun kiertää auki niin se nousee ylös ja siitä pumppaamalla nafta sitten liikkuu..
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

vielä tuli mieleen että kannattaa kokeilla kun tankin korkki on pois paikoltaan, jos nimittäin korvausilman saanti puuttuu.

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
taksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: La 16.04.2005 23:54

Viesti Kirjoittaja taksu »

Vika selvisi tänään ja on korjattu jo.
Naftan hienosuodattimelle tuleva "bensaletku" oli viiden sentin matkalta letkun alapinnasta heikossa kunnossa.
Ilmeisesti se imi hieman ilmaa siitä sisään ja ei siksi lähteny käyntiin.
Nyt taas pelittää hienosti.
Kiitoksia kaikille vastanneille.

Mikko
Vastaa Viestiin