W123 500 TE?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

W123 500 TE?

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Mobile.de:tä aikani kuluksi selailin ja tollanen kummastus osui silmiin:

http://www.mobile.de/SIDb2h1ntcdpn9rfTy ... 50&top=85&

Meniskö tollanen kotomaan säännöksillä läpi? Ois meinaa aika räyhäkkä.
Onkohan kukaan törmänny Suomessa vastaaviin virityksiin?

Tulipahan linkille pituutta ! :oops:
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Sami S
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 184
Liittynyt: La 26.04.2003 20:06
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami S »

Tavallisella muutos katsastuksella ei onnistu. Pitäisi hankkia muutosluvat ja millä perustelet että tarvii tollasen moottorin alle.
KOvan paperisodan saa käydä ennenkuin tollasen saa liikenteeseen. Ainakin nyky säännöksillä.
Eksu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: La 05.07.2003 12:25
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Eksu »

Viime perjantain Keltaisessa pörssissä oli w123 450TE myynnissä.
Paikkakunta oli Heinävesi ja hintaa 4000euroa.Tietääkö kukaan tapausta?
-Maailma tarvitsee esikuvia-
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Eksu kirjoitti:Viime perjantain Keltaisessa pörssissä oli w123 450TE myynnissä.
Paikkakunta oli Heinävesi ja hintaa 4000euroa.Tietääkö kukaan tapausta?
Olihan se juu, mua kiinnosti samassa ilmoituksessa myynnissä olevat recarot..
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Aiheesta on ollut joskus aiemminkin keskustelua. W123 500:sia on Suomessa joitain yksilöitä. Nykyään se ei taida tosiaan mennä tyyppikatsatuksesta läpi. 350:n (W116 tai R107) koneen ainakin saa läpi. Tiedän muutaman tapauksen. Ja sillä yhellä on ne kotisivutkin.. Tosiaan 450:n sitten pitäisi ainakin teoriassa läpäistä typäri.

Tommosesta oon joskus haaveillu, mutta ne kustannukset. Ehkä suosiolla jäätävä kyttäämään W123 turbodieseliä. :o
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

Huuto.Netissä näkyi olevan tänään W115 350E V8. Ihan kiva peli.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Avatar
garbaazh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 108
Liittynyt: Ma 14.07.2003 20:30
Paikkakunta: Lilla Hoplax

Viesti Kirjoittaja garbaazh »

Ja sillä yhellä on ne kotisivutkin..
Enpä tuota 450 TE:tä löytäny pörssistä haulla.
Oiskohan ne sivut vielä jossain? Googletin huonolla menestyksellä.
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...

E320t cdi -00

Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Eksu kirjoitti:Viime perjantain Keltaisessa pörssissä oli w123 450TE myynnissä.
Paikkakunta oli Heinävesi ja hintaa 4000euroa.Tietääkö kukaan tapausta?
Jep.tapaus on tuttu.Lisätietoja YV:llä.Auto on muuten niin sanotusti "lasakka" peli.
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mitä tarkoittaa "lasakka" :?:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Juu samoin, myynnissä oleva (kauan!!!!) 450TE on joku inttifrendin frendin auto... Myös toi mobilen 500 TE on ollut ainakin 4 kuukautta...hohhoijaa... Kyllä sen kilpiin saa uskokaa nyt jo. Eikä tarvi kummosiakaan vippaskonsteja!!!! Palaan tarkemmin asiaan paremmalla ajalla jos tästä nyt jotain keskustelua tulee. Sitäpaitsi taitaa olla eri asia että onko kone jo tuotaessa alla vai vaihtaako sitä täällä jo jollain toiselle koneelle rekisteröityään.,....??!?
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

garbaazh kirjoitti:
Ja sillä yhellä on ne kotisivutkin..
Enpä tuota 450 TE:tä löytäny pörssistä haulla.
Oiskohan ne sivut vielä jossain? Googletin huonolla menestyksellä.
http://koti.mbnet.fi/nymis/

Runko on muistaakseni n. 750 tkm ajettu vanha taksi.

Käsittääkseni laki on välissä muuttunut. Jälkiasennusmoottorissa saa olla korkeintaan 25 % enemmän tehoa kuin mallisarjan tehokkaimmassa. W123:n kohdalla 185hv *1,25= 231,25 hv. Ehto rajaa 500:sen käytön (240 hv).
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Mitkä olivatkaan konevaihdon muut rajapyykit

Viesti Kirjoittaja juuso »

Leka kirjoitti:
Käsittääkseni laki on välissä muuttunut. Jälkiasennusmoottorissa saa olla korkeintaan 25 % enemmän tehoa kuin mallisarjan tehokkaimmassa. W123:n kohdalla 185hv *1,25= 231,25 hv. Ehto rajaa 500:sen käytön (240 hv).
Valistakaa vähän, kun ei ole viimeaikoina ollut tekemisissä kuin standardijuttujen kanssa:

Onko tilavuuden muutoksen osalta jotain rajoitusta?
Mitä sai sitten tehdä aiemmin?
Mikähän on sitten proceduuri saada jotain radikaalimpaa läpi- vaatiiko "lujuuslaskelmia" tms :wink: ?
Mitenkä ahtaminen?

Perus 500 on myös 170kW = 231hv (K-jet, 82...85, vai muistanko väärin?)? Menisikö kuitenkin sitten edelleen?
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Mun muistikuvien mukaan 500:ssa on joskus ollut tosiaan 231 hv...???
Järkeähän tässä pelissä olisi vasta sitten kun 32 venasen 5 litraisen laittaisi nokalle... Mites onko Lekalla tietoa jos esim vanhemmasta 500 kuristaisi tehoja pois vai kiinnostaako niitä vain tehtaan arvot. Keinothan on monet, periaatteessahan se on aina katsastusinssin homma tutkia nämä kyhäelmät mutta usein tuntuvat melko laiskoja olevan.
Avatar
Tommi M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 208
Liittynyt: La 05.04.2003 15:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Tommi M »

Löytyy ihme kyllä 231hv:n 500sec 10/1981-09/1985 välisenä aikana??
http://www.mercefreaken.com/tekniskedata/126/500sec.htm
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?


W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Avatar
Daimler
Mersumies
Mersumies
Viestit: 616
Liittynyt: La 05.04.2003 07:33
Paikkakunta: RedNeckWonderland P-Karjala

Viesti Kirjoittaja Daimler »

epk kirjoitti:mitä tarkoittaa "lasakka" :?:

Jaahans,murrekohtaamisia part I: lasakka = rivakka=nopea

part II tolokunmuokkuu = hiustenleikkuu

East meets West.. :oops:
on mulla ollu joskus mersuja(kin).
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

ok, tuli sekin sitten selväksi :wink:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

raul kirjoitti:Mun muistikuvien mukaan 500:ssa on joskus ollut tosiaan 231 hv...???
Järkeähän tässä pelissä olisi vasta sitten kun 32 venasen 5 litraisen laittaisi nokalle... Mites onko Lekalla tietoa jos esim vanhemmasta 500 kuristaisi tehoja pois vai kiinnostaako niitä vain tehtaan arvot. Keinothan on monet, periaatteessahan se on aina katsastusinssin homma tutkia nämä kyhäelmät mutta usein tuntuvat melko laiskoja olevan.
Varmaan joku saastemalli toi 231 hv versio.

Itseasiassa olen suhteellisen tietämätön muutoskatsastuksen suhteen :oops:
Muistelen että jos moottorin tehoa on muutettu alkuperäisestä siitä on toimitettava "luotettava selvitys" (mikä se nyt on? suhteellinen käsite). Jossain luki vielä, että iskutilavuuskin saisi olla vain 25 % suurempi kuin malliston suurimmassa moottorissa. Tuntuu hieman epäuskottavalta.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Viesti Kirjoittaja juuso »

Leka kirjoitti:
Varmaan joku saastemalli toi 231 hv versio.
Tuo 231 hv versio oli tarkemmin kommentoiden ihan ainoa Eurooppa 500-versio vuosimalleissa 82...85- ei mikään erityinen saastemalli. Siitä oli erikseen matalapuristeinen malli- olisiko ollut jotain 210 heppainen Australiaan ja Jenkkeihin- kai. Tuo aluksi mainitsemasi 240 hv on myös ihan oikea tieto- aluksi (80...82) se oli nimenomaan tuota.

Siinä alkuperäisessä 80...82 lohkossa taisi olla jotain ongelmaa, kun kerran noin nopeasti pistivät vähän korjaten. Muutoksessa iskutilavuutta pienennettiin hieman pienentämällä sylinterin läpimittaa. Muuta fixausta samalla- esim muistelen joistakin kuvista, että lohkon jäähdytyskanavat muuttuivat. Sinänsä tuo 231 hv versio on hieman väännökkäämpi varsinaisella käyttöalueella, mutta tilttaa aiemmmin kiekoilla- ilmeisesti nokka-akseleiden ajoitukset tai pakosarjakonstruktio erilainen???
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
pakman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 09.09.2003 16:04
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pakman »

Joku aika sitten mulle tuli idea että laittaisi letukan pikkulohkon 123:sen nokalle, mutta kun sitä ei ole tehty suuremmalla kun kolmen litran moottorilla niin se on mahdotonta. Käsittääkseni moottorin litrakokokaan ei saa nousta 25% suurimpaan malliin nähden, joten jo 500 koneenkin laittamiselle on vaikea saada lupaa. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä jotta voin toteuttaa ideani.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

juuso kirjoitti:Siinä alkuperäisessä 80...82 lohkossa taisi olla jotain ongelmaa, kun kerran noin nopeasti pistivät vähän korjaten. Muutoksessa iskutilavuutta pienennettiin hieman pienentämällä sylinterin läpimittaa. Muuta
Oliko noin? Minusta kun W126 500:ssa on aina ollut 4973 cm3-moottori. 5025 cm3 oli ainoastaan 450 SLC 5.0:ssa.
Viimeksi muokannut Timo L., To 21.10.2004 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Timo L. kirjoitti:Oliko noin? Minusta kun W126 500:ssa on aina ollut 4973 cm3-moottori. 5025 cm3 oli ainoastaan 450 SLC 5.0:ssa.
Joo, näinhän se oli, eikä se 450 SLC:n konekaan kauaa ollut suurempi iskultaan, vuoden verran vaan.
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Viesti Kirjoittaja juuso »

Timo L. kirjoitti:
Oliko noin? Minusta kun W126 500:ssa on aina ollut 4973 cm3-moottori. 5025 cm3 oli ainoastaan 450 SLC 5.0:ssa.
Joo potaskaahan sitä tuli tietty kirjoitettua... tarkoitin siis nimenomaan "500:sta" konetta vuosimalliin -82 saakka, en mukaanlukien.

Malliin 450SLC 5.0 se tosiaan tuli- taisi olla mallivuosi -79, saattoi olla jo -78. Uuteen 5-litraiseen kasvatettiin sylinterin läpimittaa 450 moottorista, iskunpituus säilyi. Moottori (sillä 5025:lla) ei sinänsä ollut 450 rautakasin edelleen kehittely. Kyseessä oli uusi konstruktio ja oli minusta aika hienoa tekniikkaa- alumiinilohko ilman sylinteriputkia.

Vuodet -80...-81 tuo "5025" kone oli sitten sekä 126 tolppamallissa, että 107SL ja SLC:ssä- SLC:hän oli -80...-81 tyyppimerkinnällä 500SLC, kun sai nelivaihteisen lootan. On tosiaan aika harvinaisia nuo 450SCL 5.0 ja 500SLC- taidettiin 5.0:aa tehdä noin 1500 kappaletta, 500SLC:tä vain relut 1000.

Vuosimalliin -82, sekä 107& 126 (126 coupe taisi tullakin vasta silloin) meni tuo muokattu versio, johon pienennettiin porausta pikkuisen, nostettiin puristussuhdetta- ja pikkujuttuja muutenkin, olisiko esimerkiksi tyhjäkäynnin ohjaaminen kompuutterilla tullut juuri tähän. Niistä ajoitusmuutoksista ja jäähdytyshommista tulikin jo mainittua.
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14210
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juuso, en allekirjoita väitettäsi vieläkään. :-) 5025 cm3-M117:ää ei ole koskaan ollut missään muussa automallissa kuin 107.026:ssa. Käsissäni on 1979-1980 esite 380/500 SE/L:stä, jossa puhutaan 4973 cm3 iskutilavuudesta (240 hv puristussuhteella 8,8.).

Tilannetta sotkee ehkä hieman se, että malleja 500 SLC ja 450 SLC 5.0 valmistettiin tovi rinnakkain.

450 SLC 5.0: pilotti 9/77, valm. 4/78-9/81
500 SLC: 4/80-->

Kirjallisuus puhuu 450 SLC 5.0:n moottorista ikäänkuin kokeilukappaleena ennen uuden M117:n ottamista laajamittaiseen tuotantoon. Moottori otettiin kokeiltavaksi C107:n "erikoismallissa", jota ei koskaan ajateltukaan laajamittaiseen tuotantoon. Täten tuolloin havaitut virheet voitiin korjata otettaessa moottori pitkään tuotantoon W126:ssa. Porausta pienentämällä saatiin sylinterien väliin enemmän tilaa, juuri niille mainitsemillesi uusille vesikanaville, joita 5025 cm3-motissa ei ollut (!). Kyynisesti voitaneen ajatella, että kokeilu suoritettiin autosta kovan rahan maksaneiden asiakkaiden kustannuksella... tosin ei tuo suurempitilavuuksinen kone liene ihan täysi susi ollut? Harmi kun ei ole kokemusta :wink: .

Vuosimalliin 1982 purivat taas ns. Energy Conceptin kuviot, joka itse asiassa sai alkunsa toisesta öljykriisistä 1979 ja DB:n halusta olla kehityksen kärjessä polttoainetalouden suhteen. Nämä muutokset jo mainitsitkin puristussuhteen muutoksineen, mutta iskutilavuutta ei muutettu kuin M116:ssa, joka itsessään on erityisen kiehtova tarina.

Kuten joku jo aiemmin viikolla totesikin, pieni pilkun "nusandeeraus" aina silloin tällöin pitää mielen virkeänä :-).
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
juuso
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 170
Liittynyt: Ma 23.06.2003 15:49

Viesti Kirjoittaja juuso »

Timo L. kirjoitti:Juuso, en allekirjoita väitettäsi vieläkään. :-) 5025 cm3-M117:ää ei ole koskaan ollut missään muussa automallissa kuin 107.026:ssa. Käsissäni on 1979-1980 esite 380/500 SE/L:stä, jossa puhutaan 4973 cm3 iskutilavuudesta (240 hv puristussuhteella 8,8.).

Kuten joku jo aiemmin viikolla totesikin, pieni pilkun "nusandeeraus" aina silloin tällöin pitää mielen virkeänä :-).

Jees- moista en ole edes ehdotellut. Siksi merkitsin sen "5025" lainausmerkkkeihin- koodi kun ei ole varmaksi mielessä. Tuosta oikein 5025cm3 tilavuuksisesta versiosta tehtiin kai vajaat 1000 kpl, jotka varmaan meni kaikki 107:aan. Sen jälkeen pienennettiin alkuperäisestä luokkaa 0.5mm. Lohkon tyyppi lienee ...960 en varmuudella tiedä, kun ei ole tietosanakirjoja esillä, eikä edes lähellä- tiedän , että korjaatte tarvittaessa. Joka tapauksessa, lohko on edelleen tuo "kokeiluversio"... tulee varmaan juuri tuo mainitsemasi 4.973 litraa. Tätä moottoria asennetaan sitten minunkin mielestäni myös 126 ja 107:aan. Voi hyvin olla että 107 5.0 ja ja 500SLC:tä tehtiin rinnakkain- ei liity tähän kuitenkaan mitenkään. Ainakin pääsääntöisesti nelivaihteinen 722.3 laatikolla on kuitenkin 500SLC ja 3 vaihteinen 5.0- voi olla jotakin muutakin eroa. Moottorin tyypppi lie tässä vaiheessa edelleen 117 960? tai 117 961?, riippuen mihin joutuu- kun kerran -82 tullut versio oli 962/963 (tämän tiedän melko varmaksi).

Näköjään harhaanjohtavasti kirjoitin iskutilavuuden muutoksesta- tarkoitin verrattuna alkuperäiseen lohkoon ...960. En tiedä muutettiinko lohkon valua edes tässä vaiheessa (vm -82) uudelleen, vai ei. Oletan, että korjattiin vielä uudellen, mutta tämä minulle kertokaa. Jotenkin minulle on joka tapauksessa jäänyt kuva välimallista/ kokeilusta, kun kerran koneelle tehtiin käytännössä täysrevisio. Mersu ei ole monesti aina täysin samaa moottoria eri korimalleihin pistänyt, pikkuisen erilaisia keskennän olivat muistaakseni nämäkin parit- siis 960/961 ja 962/963.


Minusta tuo uudempi nyt ei kuitenkaan mikään erityinen saastemalli ollut- onpahan vaan autoteollisuuden jatkuvaa kehitystä. Siihen kuuluu myös polttoainetaloudesta huolehtiminen- tietty energiakriisi aiheuttaa painopistettä johonkin suuntaan. Uusi moottori oli käytännön kierrosluvuilla pikemminkin pikkuisen vahvempi, kuin yhtään heikompi. Myöskään facelift -85 ei tuonut käytännön suorituskykyyn muutosta, vaikka hevosia tuli taas uudestaan vähän lisää.

Täytyy tietenkin miettiä vähän tarkemmin mitä kirjoittaa... ja pysytellä tiukemmin niissä topiceissa mistä jotain ymmärtää. :wink:
Unelmilla on tapana toteutua...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

pakman kirjoitti:Joku aika sitten mulle tuli idea että laittaisi letukan pikkulohkon 123:sen nokalle, mutta kun sitä ei ole tehty suuremmalla kun kolmen litran moottorilla niin se on mahdotonta. Käsittääkseni moottorin litrakokokaan ei saa nousta 25% suurimpaan malliin nähden, joten jo 500 koneenkin laittamiselle on vaikea saada lupaa. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä jotta voin toteuttaa ideani.
En ymmärrä edelleenkään minkä takia sellasta pitäisi alkaa lusikoimaan sinne koska silloin saa ihan turhaan puurtaa kiinnikkeiden, sarjojen ja putkien ja pahimmassa tapauksessa laatikon ja kardaanien kanssa.

En muista että säännöksissä rajoitettaisiin iskutilavuutta. Sallittu tehonlisäys taisi olla sen 20-25% ja paino 25%. Jos sama koskisi iskutilavuutta, silloinhan esim 4,5 litrainen DB-V8 ei olisi mahdollinen! Näitähän meillä jo on... :D Edelleen, DB moottoreistahan löytyy myös paljon muita vaihtoehtoja; 3,5 á la W116--R/C107, mahdollisesti myös W126 3,8 Litrainen mikä sinällään on hemmetin hyvä kone. Aina voi yrittää rusikoida myös BMW:n 3.0 litrasta V8:a, mitä sai joskus 90-luvulla 700 srj:an.
Hauska projekti sinänsä minkä tahansa moottorin saattaminen itsellään jo "selkeään" W123:n moottoritilaan saattaisi olla, jos ei ole ihan totinen eikä tähtää auton leimaan saamiseen tms... Tai, ainahan voi maksaa autoveroja muutamia kymppitonneja... :lol:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

raul kirjoitti:[En muista että säännöksissä rajoitettaisiin iskutilavuutta. Sallittu tehonlisäys taisi olla sen 20-25% ja paino 25%. Jos sama koskisi iskutilavuutta, silloinhan esim 4,5 litrainen DB-V8 ei olisi mahdollinen! Näitähän meillä jo on... :D Edelleen, DB moottoreistahan löytyy myös paljon muita vaihtoehtoja; 3,5 á la W116--R/C107, mahdollisesti myös W126 3,8 Litrainen mikä sinällään on hemmetin hyvä kone. Aina voi yrittää rusikoida myös BMW:n 3.0 litrasta V8:a, mitä sai joskus 90-luvulla 700 srj:an.
Hauska projekti sinänsä minkä tahansa moottorin saattaminen itsellään jo "selkeään" W123:n moottoritilaan saattaisi olla, jos ei ole ihan totinen eikä tähtää auton leimaan saamiseen tms... Tai, ainahan voi maksaa autoveroja muutamia kymppitonneja... :lol:
Itseäkin epäilyttää kyseinen 25% tilavuussääntö. Sanoit, että jo näitä 4,5 litraisia meillä on. Niin on myöskin 5,0 litraisia. On edelleen sellainen kutina, "välissä ovat säännöt muuttuneet." Itse olen kuullut DB:n 3,8 litraisesta täysin päinvastoisia kommentteja.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kerro ihmeessä tietosi tänne? Minkälaisessa käytössä?
Ollaan keskusteltu myös ilmenneistä vioista mutta ei ole ollut mitään liian vakavaa ainakaan omasta mielestä.
Saisin nimittäin sellasen koneen (tai sitten ehkä kuitenkin mielummin etsisi vielä 4.2 L) vaihdettua 123:een kunhan aika on kypsä korin ehostamiseen...
Avatar
pakman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Ti 09.09.2003 16:04
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja pakman »

raul Lähetetty: Lau 13.09, 2003 13:30 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

pakman kirjoitti:
Joku aika sitten mulle tuli idea että laittaisi letukan pikkulohkon 123:sen nokalle, mutta kun sitä ei ole tehty suuremmalla kun kolmen litran moottorilla niin se on mahdotonta. Käsittääkseni moottorin litrakokokaan ei saa nousta 25% suurimpaan malliin nähden, joten jo 500 koneenkin laittamiselle on vaikea saada lupaa. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä jotta voin toteuttaa ideani.

En ymmärrä edelleenkään minkä takia sellasta pitäisi alkaa lusikoimaan sinne koska silloin saa ihan turhaan puurtaa kiinnikkeiden, sarjojen ja putkien ja pahimmassa tapauksessa laatikon ja kardaanien kanssa.


Onhan se vaikeampi toteuttaa mutta letukan kone on ehkä halvin kone virittää ja ylläpitää. 400 hevosvoiman saaminen ei ole homma eikä mikään. Tosin kyllähän nua 500:senkin tehot ehkä riittäs :? Olis vaan tollanen pikkulohko tuolla nurkas odottaas.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Aivan totta... Ainakin 350lle on palikoiden valikoima niin runsas ettei aina tiedä mitä suunnitella. :lol: Ja tosiaan, otetaan vaikka 305 tai 350, niin eihän siinä 5,7 parhaimpaan aikaan ollut kuin 170 ilmoitettua hevosvoimaa, joten ainakin lukuina sopiva aihio. Siihen sitten vaan vakiopalikat kiinni katsastukseen ja kireemmät kadulle... Ruotsissa törmäsin tutun kautta yhteen 123een missä oli pitkällisen projektin jälkeen oldsin 307 isomman letukan yläkerralla. Laatikosta ja perästä en tiedä. Oikeastaan, aina kun tällänen keskustelu viriää, niin alkaa itelläänkin mielenkiinto taas voimistua :D Ainoa vaan että päähänpinttymänä haluaisin mersuun aina ruiskukoneen... :roll:
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

raul kirjoitti:Kerro ihmeessä tietosi tänne? Minkälaisessa käytössä?
Ollaan keskusteltu myös ilmenneistä vioista mutta ei ole ollut mitään liian vakavaa ainakaan omasta mielestä.
Saisin nimittäin sellasen koneen (tai sitten ehkä kuitenkin mielummin etsisi vielä 4.2 L) vaihdettua 123:een kunhan aika on kypsä korin ehostamiseen...
Joo olisi suotavaa perustella ennen kuin alkaa esittämään väitteitä.

Vehossa työskennellyt tuttava muisti aina haukkua 380:sta kovasti. Sanoi, että mikäli V8:lla haluaa pitää ehdottomasti olla 500. Tyyppillisesti ei nyt kirveellääkään tule mieleen mikä siinä nyt oli niin huonoa. Muistan myös lukeneeni artikkelin, jossa kerrottiin 380:n muuttuessa 420:en mitä muutoksia "ongelmakohtiin" oli tehty.

No joo vähän heikolla pohjalla tässä ollaan, mutta tollanen kuva on ko. moottorista jäänyt. Voihan se toki olla tyyppivikavapaa tuttavan väitteistä huolimatta. Täytyy tavattaessa kysästä aiheesta.
Vastaa Viestiin