Taas kuuluu 250D TRRRRR!!!
Taas kuuluu 250D TRRRRR!!!
Nonnii!
Saatiin tärräys eli TRRR ääni pois 250D 1991 farkusta, kun vaihdettiin moniurahihna kaikkine ohjuri-rullineen ja laakereineen.
Mutta nyt ääni tuli takaisin. Sellainen kierrosten mukaan muuttuva TRRR-ääni.
Loppuu kun kierrokset noin 1300rpm. Ääni on sekoitus "resonoivasta" ja "alumiinikalinasta". Kylmänä kaikkein pahin, mutta myös lämpinä kuuluu.
Saatiin tärräys eli TRRR ääni pois 250D 1991 farkusta, kun vaihdettiin moniurahihna kaikkine ohjuri-rullineen ja laakereineen.
Mutta nyt ääni tuli takaisin. Sellainen kierrosten mukaan muuttuva TRRR-ääni.
Loppuu kun kierrokset noin 1300rpm. Ääni on sekoitus "resonoivasta" ja "alumiinikalinasta". Kylmänä kaikkein pahin, mutta myös lämpinä kuuluu.
Meitsilläkin kilisee se iskarin alapää. Helppo testata; vänkää vaikka ruuvarilla sitä iskaria.jpk kirjoitti:Vaihoitteko kiristimen iskunvaimentajankin?
W209 240CLK -04
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
S204 180CDI -12
Exät MB:t:
S211 220CDI -04.
W211 220CDI -04.
S203 200CDI -02.
W202 200CDI -99.
W124 E200D -94.
S124 300TE -86.
W115 200D -74.
Kyllä sekin vaihdettiin. Tämä moniurahihnan ja siihen liittyvien osien vaihto ei välttämättä liity mitenkään toisiinsa...Voi olla vain sattumaa, että samankaltainen ääni ilmestyi nyt. Tai sitten ei, ota tuosta nyt selvää. Nämä äänet on välillä vaikea paikallistaa.
Äsken kun kuuntelin lämpimänä, niin sievästi kävi, ei mitään sivuääntä.
Ja nostajat on OK, samoin jakoketju on vaihdettu n.150tkm sitten, jos huoltovihkoa on uskominen...Mitenkähän lie jakoketjun kiristin, voisko se pitää tuollaista ääntä?? Ei ehtisi kylmänä "mukaan".
Äsken kun kuuntelin lämpimänä, niin sievästi kävi, ei mitään sivuääntä.
Ja nostajat on OK, samoin jakoketju on vaihdettu n.150tkm sitten, jos huoltovihkoa on uskominen...Mitenkähän lie jakoketjun kiristin, voisko se pitää tuollaista ääntä?? Ei ehtisi kylmänä "mukaan".
TRRRRR
Tervehdys. Omassani oli tämä vastaava ilmiö TRRRR kutakuinkin noilla moottorikierroksilla. Syykin sitten selvisi, tosin vahinko pääsi tapahtumaan ja korjaukselle tuli ylimääräistä hintaa. Tarvittiin osia ja työtä.
Joten katsopa pikapuoliin, ettei ole ohjaustehostimen pumpun alin korvake murtunut, tai löysällä.Korvakkeen murtumakin saattaa jo olla olemassa, joten kannattaa tutkia tarkasti. Omassa automaatissani tehostimen alakorvakkeen murtumisen myötä lähti moniurahihna paikoiltaan ja murtui sitten myös moottorin etulohkosta tehostimen korvake irti. On kuulemma aika tyypillinen vika tuo murtuminen. No mene ja tiedä. Tuttavallani oli sama ilmiö omassa Mesessään ja vika oli sama. Korjaus vain ehti ajoissa. Loppui molemmista tuon korjauksen jälkeen TRRRR- ääni.
Joten katsopa pikapuoliin, ettei ole ohjaustehostimen pumpun alin korvake murtunut, tai löysällä.Korvakkeen murtumakin saattaa jo olla olemassa, joten kannattaa tutkia tarkasti. Omassa automaatissani tehostimen alakorvakkeen murtumisen myötä lähti moniurahihna paikoiltaan ja murtui sitten myös moottorin etulohkosta tehostimen korvake irti. On kuulemma aika tyypillinen vika tuo murtuminen. No mene ja tiedä. Tuttavallani oli sama ilmiö omassa Mesessään ja vika oli sama. Korjaus vain ehti ajoissa. Loppui molemmista tuon korjauksen jälkeen TRRRR- ääni.
250 TRRRR
Selvisikö äänen aiheuttaja?
Omassa mallissani tasonsäädölle on oma pumppunsa ja se on koneen etupuolella yläosassa oleva pyöreähkö "murikka". Mutta kuten aikaisemmassa viestissä sanottiin myös ns. kaksoispumppuja esiintyy.
Toivottavasti olet saanut apua.
Omassa mallissani tasonsäädölle on oma pumppunsa ja se on koneen etupuolella yläosassa oleva pyöreähkö "murikka". Mutta kuten aikaisemmassa viestissä sanottiin myös ns. kaksoispumppuja esiintyy.
Toivottavasti olet saanut apua.
Etsintä jatkuu......Kiitos vaan hyvistä vinkeistä, Hieno Forum!
Ihmetyttää, että miksi lämpimänä ei kuulu, eli kun kone on noin 50...80C. Tähän menee näillä keleillä( 0...+5) n.15min. Jokin paikka laajenee lämmetessään, eikä siten pääsee enää ääntämään??
Mulla on kans peränsäädön murikka nokka-akselin päässä erikseen. Auto on vm.1991.
Ihmetyttää, että miksi lämpimänä ei kuulu, eli kun kone on noin 50...80C. Tähän menee näillä keleillä( 0...+5) n.15min. Jokin paikka laajenee lämmetessään, eikä siten pääsee enää ääntämään??
Mulla on kans peränsäädön murikka nokka-akselin päässä erikseen. Auto on vm.1991.
Äänen aiheuttaja löytyi!
Se on tuo perän hydraulipumppu nokka-akselin päässä, mikä pitää ääntä. Ei epälystäkään, kun puukepillä hain äänen aiheuttajaa.
Nythän on niin, että KL-osilla ko. osa maksaa 575euroa.....Joten en vaihda sitä oikopäätä, haluan selvittää miksi pumppu trallattaa! Purkaamoista osan saisi takuuosana puoleen hintaan, jopa halvemmalla. Onkohan pumpussa jokin sokka, ettei nokka-akseli katkea jos pumppu "leipoo" kiinni?
Minulla on epäily, että pumppu on menossa siksi, että perän tasonsäätö ei ole täydessä iskussa.
Siksi kaipaisinkin vinkkejä, mikä tuon peräntaso-systeemin toimintaperiaate on?
-Pitääkö pumppu perän painetta yllä suoraan, eli lpumpun ähtöpuolella "kovat" paineet ja tulopuolella ei?
-Missä siellä on venttiilejä ja voiko niitä "lukita"(esim jos perän haluaa ylös...?)
-Missä "säätötanko/tangot? ...ja voiko niitä säätää? Eli kun mulla on perä ylhäällä, niin onko se tarkoituksella säädetty pyytämään painetta?
-ym...
Se on tuo perän hydraulipumppu nokka-akselin päässä, mikä pitää ääntä. Ei epälystäkään, kun puukepillä hain äänen aiheuttajaa.
Nythän on niin, että KL-osilla ko. osa maksaa 575euroa.....Joten en vaihda sitä oikopäätä, haluan selvittää miksi pumppu trallattaa! Purkaamoista osan saisi takuuosana puoleen hintaan, jopa halvemmalla. Onkohan pumpussa jokin sokka, ettei nokka-akseli katkea jos pumppu "leipoo" kiinni?
Minulla on epäily, että pumppu on menossa siksi, että perän tasonsäätö ei ole täydessä iskussa.
Siksi kaipaisinkin vinkkejä, mikä tuon peräntaso-systeemin toimintaperiaate on?
-Pitääkö pumppu perän painetta yllä suoraan, eli lpumpun ähtöpuolella "kovat" paineet ja tulopuolella ei?
-Missä siellä on venttiilejä ja voiko niitä "lukita"(esim jos perän haluaa ylös...?)
-Missä "säätötanko/tangot? ...ja voiko niitä säätää? Eli kun mulla on perä ylhäällä, niin onko se tarkoituksella säädetty pyytämään painetta?
-ym...
Paas laittaen hakuun vaikka "tasonsäätö" niiin löytyy aika lailla juttuja.
Kyllä sen perän voi "lukita" haluamaansa korkeuteen, irrottaa vaan säätötangon.
Ota auto ylös ja mene katselemaan, siinä perämurikan vieressä hanttarin puolella. Systeemi haistelee perän asentoa koriin nähden ja säätää sen mukaan.
Kyllä sen perän voi "lukita" haluamaansa korkeuteen, irrottaa vaan säätötangon.
Ota auto ylös ja mene katselemaan, siinä perämurikan vieressä hanttarin puolella. Systeemi haistelee perän asentoa koriin nähden ja säätää sen mukaan.
Löytyi hyvin linkkejä haulla tältä forumilta!
Eli näyttäisi näin tietokoneen ääressä pääteltynä, että mulla on "lukittu" perä ylimpään asentoonsa, jolloin paine on kovimmillaan koko ajan. Eihän pumppu sellaista koko aikaa voi kestää? Jos kerran 100baria jopa paine!!! Eli nyt jos vaihdan uuden pumpun, niin sekin menee.
Mutta eikös mulla ole nuo paineakut sitten ehjät, jos kerran perä ei laske milloinkaan, vaikka viikon olisi parkissa...Vai voiko paineen lukita vielä jostain venttiileistä siten, että iskarit jää täydelle paineelle? Toisaalta silloinhan ne pamahtaisi montuissa p...ksi...
Mutta...Nämä päätelmät on tehty tietokoneen äärellä, täytyy lähteä tutkimaan!
Eli näyttäisi näin tietokoneen ääressä pääteltynä, että mulla on "lukittu" perä ylimpään asentoonsa, jolloin paine on kovimmillaan koko ajan. Eihän pumppu sellaista koko aikaa voi kestää? Jos kerran 100baria jopa paine!!! Eli nyt jos vaihdan uuden pumpun, niin sekin menee.
Mutta eikös mulla ole nuo paineakut sitten ehjät, jos kerran perä ei laske milloinkaan, vaikka viikon olisi parkissa...Vai voiko paineen lukita vielä jostain venttiileistä siten, että iskarit jää täydelle paineelle? Toisaalta silloinhan ne pamahtaisi montuissa p...ksi...
Mutta...Nämä päätelmät on tehty tietokoneen äärellä, täytyy lähteä tutkimaan!
Tarkista sieltä auton pohjasta se säätöventtiilin tanko joka menee kallistuksen vakaimeen, että se on kiinni.(jaa mutta onkos se 124sessa kallistuksen vakaimessa kiinni? 126sessa on) Voi kuluneena irrota omia aikojaan.
Tosiaan pumppu varmasti alkaa ääntämään jos se kokoajan pukkaa täyttä painetta. Oikein toimiessaa auton perän noustua oikeaan korkeuteen se säätöventtiili siellä auton pohjassa päästää öljyn kiertämään vapaa kierrolla pumpulta säätimelle ja sieltä vapaasti takaisin öljysäiliöön. Iskareihin jää paine vaikka auto ei kävisikään. Siitä huolehtii se samainen säätömutikka sielä pohjassa. paineakut on kunnossa jos auton perä joustaa. Ne hoitaa juuri sen joustamisen mahdollisuuden kun öljynpaine on päällä.
Tosiaan pumppu varmasti alkaa ääntämään jos se kokoajan pukkaa täyttä painetta. Oikein toimiessaa auton perän noustua oikeaan korkeuteen se säätöventtiili siellä auton pohjassa päästää öljyn kiertämään vapaa kierrolla pumpulta säätimelle ja sieltä vapaasti takaisin öljysäiliöön. Iskareihin jää paine vaikka auto ei kävisikään. Siitä huolehtii se samainen säätömutikka sielä pohjassa. paineakut on kunnossa jos auton perä joustaa. Ne hoitaa juuri sen joustamisen mahdollisuuden kun öljynpaine on päällä.