Eli kuten moni on jo aiemmin varmaan lukenutkin niin tuon w201 romuni jarruja ei saa ilmattua. Yritettiin ilmata, mutta ainakaan pumppaamalla takapäähän ei saa käytännössä minkäänlaista painetta, eli neste tulee ihan "kusemalla" ku avaa ilmauspropun ja polkimessakaan ei tunnu painetta
Eli mistä nyt kannattais vikaa etsiä ku perjantaina tuo pitäs kemijärvelle hurauttaa.
Olen tosin kuullut joskus, että mersun jarruja ei ilmattaisi pumppaamalla, mutta ainakin ku vaihdettiin tuohon mun 124:jään satula taakse niin se kyllä ilmattiin ihan pumppaamalla ja hyvä tuli...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Joskus on saanut pumpata ihan urakalla poljinta ilmatessa. Jos ilmaa on paljon saattaa mennä kymmeniä pumppauksia ennen kuin alkaa painetta löytyä Parikymmentä pumppausta->löräys->ruuvi kiinni poljin pohjassa, ja sama niin pitkään uudelleen ennen kuin jarrut löytyvät. Pumppauskerrat tietysti vähenevät sitä mukaa kun ilma vähenee. Ja eikun vatkaamaan...Onnistuu tietysti reutoamatta ruuvia kun laitat ruuvista letkun jarrunestepulloon ja huolehdit että säiliössä on nestettä. (letkun pää koko ajan pinnan alla) Ruuvi tietysti koko ajan auki . Olen tehnyt kyllä etujarruissa niinkin että vedän letkun suoraan ruuvilta säiliöön...
Hirviövannemies kirjoitti:Joskus on saanut pumpata ihan urakalla poljinta ilmatessa. Jos ilmaa on paljon saattaa mennä kymmeniä pumppauksia ennen kuin alkaa painetta löytyä Parikymmentä pumppausta->löräys->ruuvi kiinni poljin pohjassa, ja sama niin pitkään uudelleen ennen kuin jarrut löytyvät. Pumppauskerrat tietysti vähenevät sitä mukaa kun ilma vähenee. Ja eikun vatkaamaan...Onnistuu tietysti reutoamatta ruuvia kun laitat ruuvista letkun jarrunestepulloon ja huolehdit että säiliössä on nestettä. (letkun pää koko ajan pinnan alla) Ruuvi tietysti koko ajan auki . Olen tehnyt kyllä etujarruissa niinkin että vedän letkun suoraan ruuvilta säiliöön...
Mut ku sieltä takaa ei tule juurikaan minkäänlaista löräystä vaikka pumppaa 1000 kertaa.... Ihan "voimaton" pikku tiraus
Sinne ei kai pääse painetta tarpeeksi...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Hirviövannemies kirjoitti:Joskus on saanut pumpata ihan urakalla poljinta ilmatessa. Jos ilmaa on paljon saattaa mennä kymmeniä pumppauksia ennen kuin alkaa painetta löytyä Parikymmentä pumppausta->löräys->ruuvi kiinni poljin pohjassa, ja sama niin pitkään uudelleen ennen kuin jarrut löytyvät. Pumppauskerrat tietysti vähenevät sitä mukaa kun ilma vähenee. Ja eikun vatkaamaan...Onnistuu tietysti reutoamatta ruuvia kun laitat ruuvista letkun jarrunestepulloon ja huolehdit että säiliössä on nestettä. (letkun pää koko ajan pinnan alla) Ruuvi tietysti koko ajan auki . Olen tehnyt kyllä etujarruissa niinkin että vedän letkun suoraan ruuvilta säiliöön...
Mut ku sieltä takaa ei tule juurikaan minkäänlaista löräystä vaikka pumppaa 1000 kertaa.... Ihan "voimaton" pikku tiraus
Sinne ei kai pääse painetta tarpeeksi...
Pääsylinterin kumit voivat olla finaalissa, koeta vielä tuolla pullokonstilla...
markox kirjoitti:Voisitko tarkentaa miksi olet niitä ilmaamassa, eli mitä olet jo kerinnyt tekemään ennenkuin ilmaustarve syntyi.
Olen ilmaamassa niitä koska niissä tuntuisi olevan ilmaa, eli siis poljin menee syvälle
En ole kerinnyt tekemään mitään ku ilmaustarve on syntynyt edellisellä omistajalla, eli jarrut oli tuollaiset kun ostin tuon rottelon. Etujarrut ottaa kyllä ihan suttiin asti, mutta poljin menee syvälle
Niin ja edestäkin on ilmattu ja sinne tulee ihan kunnon paine, mutta poljinta ei saa "kovaksi" vaikka 267000 kertaa ja tosiaan taakse ei jostain syystä tunnu tulevan painetta
Niin ja edestä tuli pelkkää nestettä eli siellä ei ollut ilmaa...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Onko varmasti nestesäiliön takapäässä nestettä?
Pitää kaataa aika täyteen että lähtee takapäälle menemään nestettä.( siis korkin ylälaitaan)Äshh. kauluksen ennen kuin joku guru nus... nus....
kimmo l kirjoitti:Onko varmasti nestesäiliön takapäässä nestettä?
Pitää kaataa aika täyteen että lähtee takapäälle menemään nestettä.( siis korkin ylälaitaan)Äshh. kauluksen ennen kuin joku guru nus... nus....
Kyllä nestesäiliökin on iiihan piripinnassa....
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Edit: Oli ihan pakko tökätä tuo kommentti ja alkaa vasta sitten kirjoittaa varsinaista vastausta, toivottavasti kukaan ei ehdi saada raivaria...
Mutta asiaan; kuulostaa siltä että pääsylinterin kumit on hajalla.
Mersun jarrupiirithän on kuten tiedätte niin että takapää on erikseen, etupää erikseen.
Juben autossahan ei ollut ABSeja, kyllä jarrut pitäisi saada ilmattua kohtuudella pumppaamalla.
Viimeksi muokannut dealer, Ti 05.04.2005 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole mikään uusi juttu omassa ex W124 sessa ollut aina samoja ongelmia kun olen ottanut takajarrusatulat irti. Aluksi tuli nestettä ja ilmaa kuten pitääkin,sitten paineet hävisvät ja nestettä tuli pieni loraus.
Meinas mennä usko muutamaan otteeseen ja hermotkin. joo mikään ei tunnu auttavan vaihdoin jopa pääsylinterin kumitkin ja sama lopputulos.
Mitään varmaa syytä en ole keksinyt ja mikään muu auto oi ole tehnyt vastaavaa. Joskus sitkeys on lopulta palkittu joskus ei.
Yksi hyvä keino on laittaa pieni ylipaine jarrunestesäiliöön ja sitten vaan ilmaruuvi auki.
Eli ylimääräiseen jarrunestesäiliön korkkiin tubeless venttiili, säiliö täyteeen nestettä ja sitten rengasventtiili liitimet sopivan letkunpätkän molempiin päihin ja vajaasta auton renkaasta pieni paine ( 0.5 kg riittää) säiliöön ja johan alkaa nestettä tulla.
Tämä keino on toiminut... ja esim Biltemasta saa vastaavan ilmauslaitteen valmiina.
Itse ratkaisin täysin vastaavassa tilanteessa (124:ssa mutta kuitenkin) asian siten, että löysäsin konehuoneesta jarruputken ja pumppasin tippakannulla ilmausruuvin kautta jarruputken täyteen jarrunestettä siten että nestettä tuli reilusti avatusta päästä. Aukaistun pään vastakappale täytyy tietenkin tulpata.
Tämän jälkeen linjaan löytyi paine ja sen sai ilmattua loppuun "normaalein" metodein... kannattaa kokeilla jos ei ratkaisua löydy.
kyllä mersun ilmauksen kanssa on tullut tapeltua.Vanhassa 124:ssa
ilmasin joskus jarruja.Meni pitkään,että huomas tuon,ettei toinen säiliö
täytykään niin helposti.Taisi vielä olla pienempikin tilavuudelta.
Huomasin tuon vasta,kun nyppäsin säiliön kumituteista irti.Toinen piiri näytti olevan kuiva.
Toinen kerta jäi mysteeriksi,kun edestä hajos jarruputki.Poljin meni
lattiaan saakka.Vaihdoin uudet putket kummallekkin puolen.Takapää ei ollut auki.Jostain kumman syystä ei painetta alkanut tulla.Kiukkuspäitten
hain käytetyn pääsylinterin purkaamolta.Tämän jälkeen alkoi taas painetta tulla ja sain ilmattua.
Asia jäi vaivaamaan.Muistan joskun kaverilla,et koitettiin vaihtaa
tiivisteitä kyseiseen pääsylinteriin.Toiset on helppo vaihtaa,mutta toiset
kyllä jäivät vaihtamatta.Pienellä tapilla on kokonaisuus lukittu,eikä saa millään
tollaiseen pihdillä kiinni.
Avasin jokin aika sitten tuon pääsylinterin rälläkällä.
Näyttivät tiivisteet olevan silmämääräisesti ehjät.Mikä lie aikoinaan vaikuttanut,ettei tehnyt painetta?
Joskus on käynyt niin, että sailiöstä pääsylinteriin johtava kanava on tukkeutunut jostain hyhmästä, jolloin järjestelmään ei pääse tietenkään nestettä. Vaiva on hoitunut paineilmalla puhaltamalla ilmausruuvista.
Silloinhan tietty ilmaa on putken täydeltä, mutta äkkiä se sieltä poistuu perinteisellä ruuvi kiinni --> 3 pumppausta --> poljinpohjassa ruuvi auki ja kiinni --> ja taas kolme pumppausta....jne.
(jos painaa ilmaa sinne, niin säiliössä ei voi vähäsen roiskahtaa... ja korkki kannattaa olla irti, ettei tule liikaa painetta)
JYYRÄ kirjoitti:perinteisellä ruuvi kiinni --> 3 pumppausta --> poljinpohjassa ruuvi auki ja kiinni --> ja taas kolme pumppausta....jne.
Tämä on muuten hyvä vinkki eli kerätään painetta sinne putkeen ruuvin ollessa kiinni. Kun pumppaa ja ruuvi on auki se ilma tahtoo nytkyä siellä putkessa edestakaisin, eli jo kertaalleen ulkona käynyt ilma menee takaisin eikä valmista tahdo tulla. Siinä ruuvin päässä on hyvä olla henkilö, joka älyää vetää ruuvin aina kiinni, kun näkee että ilmakupla meinaa mennä takaisin putkistoon..
Itse olen huomannut hyväksi sellaisen, että pidetään lievää vastapainetta vaikka ruuvi on auki, onnistuu esimerkiksi sillä bilteman takaiskuventtiilillä. Siitä saa säädettyä sitä jousta/kuulaa.
Olen nähnyt luontevaksi pitää ruuvia vähän kireällä, jotta on hieman vastapainetta pumppaukselle, ja avustanut pumppailua pitällä koneen käynnissä.
Onkos olemassa jokin syy tuohon jarrujen ilmaukseen puolipäivää poljinta potkimalla??? Laitan aina alipaineen ilmausnippaan ja polttelen nortin ja siirryn seuraavaan satulaan ja sitten sama juttu.
Vähän sama juttu kuin nuo jäähdytysjärjestelmän ilmausmurheet.
Kytkintä en ole koskaan edes onnistunut ilmaamaan ilman "alipaineimuria".
No, jokainen tietysti omalla tyylillään.
Ihmetyttää vaan jos "joku" pumppailee jarruja ilmaruuvi auki? Järjen käyttö on sallittua , joskus jopa suotavaa........ Voihan sitä laittaa letkupätkän ilmaruuvista ja toinen pää purkkiin ja poltella sit se nortti.
Asiaan onko tämä ongelma selvinnyt? Siis saitko jarrut siihen mersuun?
tomaatti kirjoitti:Onkos olemassa jokin syy tuohon jarrujen ilmaukseen puolipäivää poljinta potkimalla??? Laitan aina alipaineen ilmausnippaan ja polttelen nortin ja siirryn seuraavaan satulaan ja sitten sama juttu.
Vähän sama juttu kuin nuo jäähdytysjärjestelmän ilmausmurheet.
Kytkintä en ole koskaan edes onnistunut ilmaamaan ilman "alipaineimuria".
No, jokainen tietysti omalla tyylillään.
Syy tuohon polkemiseen on siinä että se on yksinkertainen systeemi, jossa näkee koska ilma on tullut pois. Alipaine toimii varmaan mutta ei sitä joka paikassa ole tarjolla.
Toinen etu mikä polkemisesta tulee, on se että tuntee jalkaansa koska poljin on normaali, jolloin järjestelmä on ilmaton.
itsellä oli sama ongelma kun vaihdoin takasatulat. Varmaan pari tuntia koitettiin ilmata jarruja ilman tulosta. Sitten oli pakko antaa periksi ja viedä auto korjaamolle. Siellä jarrut ilmattiin imemällä ilmausruuvien kautta ja jarrunesteet vaihdettiin samalla. Aikaa meni n. puolituntia ja lysti maksoi 30e nesteen kanssa. Kyllä joskus täytyy antaa periksi vaikka ropaaminen onkin mukavaa
Saattaa kuulostaa todella hölmöltä ehdotukselta, mutta. Ymmärsin niin, että tämä 201 on Juben projektiauto, eikä kuitenkaan tulossa hetkeen liikenteeseen. Jos siellä jossain päin järjestelmää on roska => ei mene takajarrulle painetta. Mitäs jos tyhjäis koko järjestelmän. Tämän jälkeen puhaltais paineilmalla putket läpi. Ja uudelleentäyttö tuoreella nesteellä. Onhan ne tehtaallakin aluksi tyhjät ne putkistot. Vai onko lie sitten iso homma saada koko järjestelmä täyteen ja vielä ilmattuakin.. Taitaavat tehtaalla vetää jollain koneella alipaineella nesteet järjestelmään Mutta jos siellä on roskaa, niin tuolla se pitäisi puhtaaksi tulla..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
veppe kirjoitti:Saattaa kuulostaa todella hölmöltä ehdotukselta, mutta. Ymmärsin niin, että tämä 201 on Juben projektiauto, eikä kuitenkaan tulossa hetkeen liikenteeseen. Jos siellä jossain päin järjestelmää on roska => ei mene takajarrulle painetta. Mitäs jos tyhjäis koko järjestelmän. Tämän jälkeen puhaltais paineilmalla putket läpi. Ja uudelleentäyttö tuoreella nesteellä. Onhan ne tehtaallakin aluksi tyhjät ne putkistot. Vai onko lie sitten iso homma saada koko järjestelmä täyteen ja vielä ilmattuakin.. Taitaavat tehtaalla vetää jollain koneella alipaineella nesteet järjestelmään Mutta jos siellä on roskaa, niin tuolla se pitäisi puhtaaksi tulla..
Ite tuli kerran tehtyä tollanen projekti. Takajarrut auki eli männät irti ja semmost. Eikä lähteny liikkeelle ku rasvaprässillä. Putket puhalsin paineilmalla. Uskomaton määrä mustaa töhnää tuli putkista. Ei todellakaan saanu ilmattua ennen ku putket puhalsi puhtaaks