Öljysyöppö 87-termari??

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Öljysyöppö 87-termari??

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Talven huippupakkasilla tuli vaihdettua uusi 87-asteinen termari, niin vanha kasikymppinen ei jaksanut nostaa lämpöjä kuin viisaria vajaa 80-asteeseen ja senkin vasta 5-8 km ajon jälkeen.

Nyt nousevat lämmöt hyvin, mutta olen pannut merkille jonkinlaisen lieveilmiön. Mielestäni öljynkulutus on noussut kuumemman termarin kanssa, jos ennen vei 1-1.5 litraa/10tkm, niin nyt vauhti olisi äkkiä laskien 2-2.5l/10tkm. Savutusta tms. ei ole havaittavissa. Auton seistyä maa/tallinpohja/asfaltti on aina puhdas, ei pieniäkään öljyvuotoja.

Tiedossa on, että venavarren kumit ovat piakkoin vaihtoon menossa, mutta voisiko kymmenisen astetta korkeampi käyntilämpötila vaikuttaa vanhojen kumien "läpipäästävyyteen"? Vai nouseeko öljynmenekki lämpötilan myötä - äkkiseltään ajatellen turhan viileä kone söisi öljyä hanakammin kuin oikeanlämpöinen.

OT: Viikonloppuna tuli pariin otteeseen ajeltua uuden talon katsantoon. Mikäpä siinä ajellessa, suoraa baanaa ovelta ovelle.
Vaan on se hurjaa - kun 40 km Treelta poispäin on täynnä, alkavat miespuolisten kulkijoiden pulisongit uhkaavasta paksuuntua ja muistuttaa muodoltaan kiekkomaalivahdin mailaa.
Päähineiden lipat pitenevät samassa suhteessa kuin housunpuntit kohoavat kohti polvia. Sininen tikkitakki tuntuu oleva asuste nro 1 vielä juhannukseen asti.

Melkoista meininkiä metsäkulmilla. Odotan vain kauhulla sitä hetkeä, kun lähellä virtaavan puron ylittävälle sillalle ilmestyy huonohkohampainen poika soittamaan banjoa.... :?
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Uteliaisuudesta vaan...

Viesti Kirjoittaja PM »

Onkos tuo Pohja se Kuhmalahden vieressä majaileva Pohja? :shock: Jos näin on, niin kyllä muuten kieltämättä on aikas Perä-Jepuaa tuo seutu. Siellä Kuhmalahden mutaisilla sivuteilla on aina semmoinen kelirikko, että oksat pois. Autoa saa kesälläkin varmaan pestä päivittäin, huhhuh.
Ja se kapea tie, joka menee Sahalahden / Kuhmalahden läpi, joskus sitä ei edes aurata ensimmäiseen kymmeneen tuntiin lumimyrskyn jäljiltä. Lisäksi jos sieltä mettästä pomppaa hirvi eteen satasen kesänopeuksilla, niin alkaa kabiini oleen aikaslailla täynnä käsiä...
Noh, on sielläpäin jotain hyvääkin. Saa ainakin olla rauhassa ja hyvät kalastus / tuulastusvedet. Pilkkisaalit sen sijaan eivät ole usein kovin mairittelevia.
Tämä siis vaan, jos kyseessä oli tuo Kuhmalahden Pohja, muista Pohjista on vähemmän kokemusta. :lol:
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Henri Junkkala
Perustaja
Perustaja
Viestit: 1290
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
Paikkakunta: Pitkäjärvi
Viesti:

Öljyn viskositeetti

Viesti Kirjoittaja Henri Junkkala »

Sinänsä öljyhän on aina sitä ohuempaa mitä korkeampi lämpötila on kyseessä mutta ei nyt kyllä kuulosta yhtään realistiselta että noin pieni lämpötilan muutos tekisi sen vertaa muutosta että sitä edes huomaisi.

Mitkäs "völjyt" siellä on sisässä ja minkä ikäiset?

Edellinen omistaja ajeli tuolla meitin nokilekalla mineraaliöljyillä eli ns. dinosaurusmehulla ja kehui että "ei tartte lisätä öljyä sillä viidellä tonnilla lainkaan vaikka pinta tietysti alenee".

No laitatin sinne parasta mitä putkasta löytyi eli tuota Mobil Ykköstä ei mitään rally formulaa vaan sitä ehtaa tavaraa) ja kuinka ollakaan ajettuani noin 6000km ei ole edes pinta laskenut.

Jotta taitaa sillä öljyn laadulla olla tosiaan merkitystä myös öljynkulutuksen kannalta. Ilmeisesti nimenomaan sillä, miten paljon "liikaa" öljy ohenee korkeilla lämpötiloilla/rasituksessa/kierroksilla jolloin mitä ohuempaa litkua, sitä enemmän sitä palaa moottorin palotiloissa.

Henkka
"Kyllä maalla on mukavaa"
"Kohta Kaapokin pitää luontevana käydä lähikaupassa kumisaappaat jalassa, likaisissa verkkahousuissa ja räjähtäneessä työtakissa, ruma lippalakki päässä, hiukset alta hapsottaen, kädet kyynärpäitä myöten moottoriöljyssä ja parta ajamatta. Ei olis mustakaan vanhasta jupista uskonut :-D"

2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build

EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne

"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Pohjalta vai yksi tie: ylös

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Juu, kyllä se samaa paikkaseutua noin osapuilleen on. Koska lienet viimeksi poikennut maisemissa? Viime kesänä tieosuudelle tehtiin 10 km verran päällystystöitä, joten ainakin näihin aikoihin matkanteko on varsin siedettävää, eikä sivuteille tarvitse pahasti poikkeilla. Työmatkaa tulee ajallisesti n. 20 min lisää, talvella varmasti enemmän (pitäisikö sittenkin taipua G-mallin puoleen....)

Vaan tuolla mökkiseudulla Pohojammaalla on saanut tottua vielä kovasti, kovasti raaempaan menoon :D
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Öljyä ja verkkareita

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Öljyt ovat Castrolin 5W-30 eli laitettiin syyskuun alussa, eikä talvella kulutusta juurikaan ilmennyt. Nyt kun litkulla on ajettu 10.000 ja rapiat päälle, niin kuluminen on ollut jo havaittavaa. Olisiko niin, notta kun vaihtoväli alkaa olla kypsä, niin kulutus alkaa kiihtyä.

10tkm aikana on lisätty 3 x 0.5 litraa, kun tikun ala- ja ylärajan väli on 2 litraa - ensimmäisen 6000 tkm aikana ei lisäystarvetta ollut, vaan nyt 4000 km aikana on menekki kasvanut. On tullut vaan lisättyä jo ennen aikojaan, kun se pirun öljynmäärävalo on niin herkkä - jo ennen puoliväliä alkaa vilkutella.

Eipä sitä olisi tosiaan uskonut, kun jolppeina painatettiin Miami Vice -kuteet kiiltäen ja takatukat liehuen Bempun ratissa pitkin baanoja. Siis sitä, että häviävän hetken kuluttua istutaan pappa-Mersun ratissa ja kaivellaan perunamaata punaisen tuvan kulmalla, keskellä ei mitään :wink:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Viimeksi muokannut Matti N, Pe 18.03.2011 14:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viimeksi eilen olin...

Viesti Kirjoittaja PM »

...pilkillä tuolla Kuhmalahdella. Kieltämättä tuo päätie on nyt paremmassa kunnossa, kuin pari vuotta sitten. Mutta jahka tuo routa alkaa vaikuttamaan kevätauringon lämmittäessä...
Eipä siinä ollut kun pari semmoista routaheittoa, että velipoijaan Bemarin röörit otti tiehen kiinni ja tämäkin tapahtui takaisinpäin Tampereelle ajellessa kun meikäläinen istui takapenkillä. :lol: Mutta sitä onkin madallettu 60mm, joten eipä sekään mikään käyttöauto oikeastaan ole. Hädintuskin päästiin sillä rantaan saakka varovasti ajaen, vaikka kelirikko oli vasta aluillaan. Peilikirkkaalla jäällä olikin sitten hauska koheltaa... 8)
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Mökkihommia

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Lieneekö kesämökki seuduilla noilla, jos saa udella? Tuon tien kanssa ton tullut tultua sinuiksi jo pidemmältä ajalta, joten jos ei kauheasti pahemmaksi mene mitä se on viimeisen 10 v. ajan ollut, niin eipä hätää.

Täytyy varmasti alkaa hahmottelemaan öljynvaihtoa, se teki samantyyppistä kulutuskasvua aikaisemminkin, silloin oli sisällä Mobil 1 RF. Näyttää olevan tuolle koneelle ominaista kulutuksen kasvu vaihtojakson loppua kohden. Tojon V6-koneisessa bensamaasturissa liemi pysyi pidempään, toisaalta se söi esim. Shellin Helixiä uutenakin kuin hevonen - liki litran tonnille, Mobilia ei taas pisaraakaan. Tämä Castrolin menekki näyttää olevan sitten siinä välissä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Kaveri...

Viesti Kirjoittaja PM »

...asui aikanaan Kuhmalahdella, tosin nykyään Tampereella. Heillä on siellä mökki, tosin eipä siellä ole paljon tullut mökkeiltyä; kerran grillailin kyrsää takassa pilkinnän lomassa. :lol: Pääasiallisesti on tullut kalasteltua, tuo kaveri kun tuntee lähes kaikki kunnan asukkaat (mukaanlukien kalastuksen valvojan, joka taisi olla jotain sukua), niin eipä tarvi lupia isommin hankkia. :oops:
Aikas hassu juttu muuten: rakensivat aikoinaan kohtalaisen kokoisen talon tuonne Kuhmalahdelle ja mökki oli jokseenkin viiden kilometrin päässä talosta. :shock: Tosin joutuivat luopumaan erinäisten syiden vuoksi tuosta talosta kohtalaisen nopeasti valmistumisen jälkeen, samoin kun rivitalon pätkästä myöskin tuolla samaisella paikkakunnalla. Mutta se onkin jo eri tarina... :wink:

"...ja täähän oli Mersupalsta?"
[size=84]Kalustoa: MB SLK230A Kompressor AMG-Styling -99 Brillantsilber, MB C230TA Kompressor -98 Obsidianschwarz, Volvo Amazon 121 "GT" -70
Varakalustoa: MB 260SE -88 Perlmuttgrau (telakalla), Honda Civic LSi Sedan -93[/size]
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kaapolle: Olisko sulla "kankeammat" öljyt, jotka sitten korkeammassa lämmössä ovat "ohuempia" ? Ja siitä johtuis tuo kulutuksen lisäys.

Offtopicista sen verran, että kyllä maalla on mukavaa :wink: ja oma talli ehoton...mutta sekin sais olla sen kokonen ,että siellä mahtus jotain tekemäänkin :oops:

Nimimerkillä: talli täynnä :shock:
Matti N
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:34
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Matti N »

-
Vastaa Viestiin