Ilmastointi
Ilmastointi
ostin auton syksyllä.Ei ole vielä päässyt kokeileen ilmastointia.
Lähteekö toimimaan tietyssä lämpötilassa?Eikös pitäisi toimia niin,et
ec-kytkimessä ei pala merkkivalo ja säädetään kiekoista kylmälle?
Entäs tämä sisäkiertokytkimen asento?
Eilen kokeilin,mutta ei ainakaan mitään ihmeellistä
tapahtunut.Hieman kylläkin kierroslukumittariviisari värähti.
Pitäiskä leftien lähtee pyörimään ja missä vaiheessa?
Autona MB 202 c220d-98
Lähteekö toimimaan tietyssä lämpötilassa?Eikös pitäisi toimia niin,et
ec-kytkimessä ei pala merkkivalo ja säädetään kiekoista kylmälle?
Entäs tämä sisäkiertokytkimen asento?
Eilen kokeilin,mutta ei ainakaan mitään ihmeellistä
tapahtunut.Hieman kylläkin kierroslukumittariviisari värähti.
Pitäiskä leftien lähtee pyörimään ja missä vaiheessa?
Autona MB 202 c220d-98
- jytäkkä
- Mersumies
- Viestit: 679
- Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
- Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue
Luultavasti lähtee noin +3 asteen kohdilla päälle.
Jos moottorin kierrokset tippuu laitettaessa ilmastointi päälle
niin kompura ainakin lähtee päälle.
Jos suulakkeista ei tule kylmää niin ehkä kylmäaineet lopussa.
Sisäilmankierto pois päältä.
Jos moottorin kierrokset tippuu laitettaessa ilmastointi päälle
niin kompura ainakin lähtee päälle.
Jos suulakkeista ei tule kylmää niin ehkä kylmäaineet lopussa.
Sisäilmankierto pois päältä.
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Valmet 602T-80 ****************
EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin
---------------------------------------------------------------------
Ilmastointi
saattaa olla mehu vähissä.Pitäiskö näyttää tarkistusikkunasta miltä?
Näyttäis olevan kuplia.Kyllähän se hetken varmaan kestää,ennenkuin viileää
alkaa tulemaan?.Eihän tyhjäkäynillä niinkään varmaan jäähdytä?
Näyttäis olevan kuplia.Kyllähän se hetken varmaan kestää,ennenkuin viileää
alkaa tulemaan?.Eihän tyhjäkäynillä niinkään varmaan jäähdytä?
Muistaakseni oli niin ettei sais kuplia tulla linssiin.Itellä sama vika mutta kyllä sieltä semmosta viileää tulle kun +20c hallissa kokeilin,mutta taitaa olla täyttö edessä.
Maailmassa on vain kahden laisia autoja, on uusia mersuja ja käytettyjä mersuja.
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Sitä pitää nuorena mennä,ettei tarvi vanhaikodissa valehdella...
ex-W201 2.0 Bensa -87
ex-W124 250D -90
ex-S202 250 Turbodiesel -96
ex- Audi A6 1.8T -97
ex- Volvo V70 2.4 -01
ex- MB S203 200cdi -01
ex-BMW E46 320D farkku -02
ex-BMW E46 330DA M-sport farkku -02
MB Sprinter 316cdi -01
MB S204 200cdi -08
ex- kesälelu Kawasaki zzr 600 -91
ex- Yamaha R6 -07
ex- Honda CBR 1000 RR -08
Kun aineet on vähissä, niin ensin häviää teho tyhjäkäynnillä. Sitten kierroksilla. Lopuksi ei enää kompurakaan kytkeydy.
Täydessa latauksessa oleva ilmastointi alkaa tuottamaan kylmää aika nopeasti ja teho riittää myös tyhjäkäynnillä. Tosin täysi teho on käytössä vasta vähän suuremmilla kierroksilla.
Täydessa latauksessa oleva ilmastointi alkaa tuottamaan kylmää aika nopeasti ja teho riittää myös tyhjäkäynnillä. Tosin täysi teho on käytössä vasta vähän suuremmilla kierroksilla.
Ilmastointi
voipi olla mehut vähissä.Eiköhän ne aikaa päälle vähene,vaikkei niin vuotoakaan?Aika olematon on tuon kierroslukumittarin heilahdus.
Saattaa olla,et aineet on vähissä.No,eiköhän sitä lämpimät kelit vielä ala,niin pääsee testaamaan.
Mitäs tuollaisesta kylmäaineen lisäämisestä joutuu pussia
keventään?Joutuuko kenties jotakin muutakin vaihtaan vai riittäkö pelkkä lisäys?
Saattaa olla,et aineet on vähissä.No,eiköhän sitä lämpimät kelit vielä ala,niin pääsee testaamaan.
Mitäs tuollaisesta kylmäaineen lisäämisestä joutuu pussia
keventään?Joutuuko kenties jotakin muutakin vaihtaan vai riittäkö pelkkä lisäys?
tähän väliin sellanen kysymys, että miten tota ilmastointia käytetään, kun itellä ei ole suomenkielistä ohjekirjaa...
Eli ilmastointi on "jatkuvasti" päällä, kun mikään merkkivalo ei pala? Mikä tuo EC- kytkin on? entä sen yläpuolella oleva? ja tuo alin on sisäkierto...
ja auto 220 e W124 koppa -94
Eli ilmastointi on "jatkuvasti" päällä, kun mikään merkkivalo ei pala? Mikä tuo EC- kytkin on? entä sen yläpuolella oleva? ja tuo alin on sisäkierto...
ja auto 220 e W124 koppa -94
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Hakua käyttämällä tähänkin olisi löytynyt vastaus...etl kirjoitti:tähän väliin sellanen kysymys, että miten tota ilmastointia käytetään, kun itellä ei ole suomenkielistä ohjekirjaa...
Klik!etl kirjoitti:Mikä tuo EC- kytkin on?
Ja se ylin nappi on huurteenpoisto, kuivattaa sisäänpuhallettavaa ilmaa, kun ulkolämpötila on +5 astetta tai yli. Näppärä mm. syyssateilla. Kun toiminto on kytketty päälle ja lämpötila yli +5C, ilmastoinnin kompressori pyörii jatkuvasti.
Ilmastointi
tuossa vähän kyselin tropin lisäämisen taksoja.Paikkakunnalla on kolme kylmäkoneasentajaa ja yksi merkkiliike.Merkkiliikkeestä en vielä kysynyt.
Halvin tarjous oli 30eur,sitten 40 eur ja 100eur.Aika ero halvimman ja kalleimman.Loppuviimeksi,ainehan ei sinänsä maksa paljon mitään.
Aika hyvän tuntipalkan saa näköjään.
Halvin tarjous oli 30eur,sitten 40 eur ja 100eur.Aika ero halvimman ja kalleimman.Loppuviimeksi,ainehan ei sinänsä maksa paljon mitään.
Aika hyvän tuntipalkan saa näköjään.
Re: Ilmastointi
On sillä litkullakin hintaa, saati sitten laitteilla. Joku saattaa koettaa elääkin hommallaPetromax kirjoitti:tuossa vähän kyselin tropin lisäämisen taksoja.Paikkakunnalla on kolme kylmäkoneasentajaa ja yksi merkkiliike.Merkkiliikkeestä en vielä kysynyt.
Halvin tarjous oli 30eur,sitten 40 eur ja 100eur.Aika ero halvimman ja kalleimman.Loppuviimeksi,ainehan ei sinänsä maksa paljon mitään.
Aika hyvän tuntipalkan saa näköjään.

Ilmastointi
aika halpa toi 30 euron tarjous täytöstä.Eihän tuo aine niin paljoja maksa.
Eikös ole samaa ainetta muussakin käytössä?R134
Olen kuullut,että asentajat ottavat ainetta kylmälaitteista talteen ja myyvät sen sitten tavallaan uudestaan?
Saapi nähdä,tuleeko nyt sitten ilmastointi tällä kuntoon?
Ei tosiaan paljon kierroslukumittari liikahda käynnistettäessä ilmastointi.
Pitäskö tarkistusikkunasta näyttää miltä,jos ainetta täynnä?
Eikös ole samaa ainetta muussakin käytössä?R134
Olen kuullut,että asentajat ottavat ainetta kylmälaitteista talteen ja myyvät sen sitten tavallaan uudestaan?
Saapi nähdä,tuleeko nyt sitten ilmastointi tällä kuntoon?
Ei tosiaan paljon kierroslukumittari liikahda käynnistettäessä ilmastointi.
Pitäskö tarkistusikkunasta näyttää miltä,jos ainetta täynnä?
Kävin viime vuonna loppukesästä kysymässä paikallisesta kylmälaite huollosta onnistuuko kylmäaineen lisäys.. kun tuntui että ei niin tehokkaasti viilennä...
Setä kertoi että, ei ala lisäilemään aineita.. uusi täyttö ja puhui että täytyy aina vaihtaa kuivain uuteen...
noin 250-300€ koko homma, joten jätin silloin homman teettämättä...
Mites tuo nyt on näin kevään tullessa.. auttaako/ kannattaako se kuivaimen vaihto toimivassa systeemissä mitään??
Setä kertoi että, ei ala lisäilemään aineita.. uusi täyttö ja puhui että täytyy aina vaihtaa kuivain uuteen...

noin 250-300€ koko homma, joten jätin silloin homman teettämättä...
Mites tuo nyt on näin kevään tullessa.. auttaako/ kannattaako se kuivaimen vaihto toimivassa systeemissä mitään??
300SEL -88
E200Cdi -02
E270Cdi T -03
E200Cdi -02
E270Cdi T -03
Jokakeväinen ilmastointikeskustelu
Ilmastointinesteen seassa on myös kompressoriöljy. Täyttö tehdään oikeaoppisesti siten, että systeemi imetään tyhjäksi, ottaa n. puoli tuntia, mitataan poistetun nesteen määrä ja sen jälkeen täytetään oikealla määrällä kylmäainetta + kompressoriöljyä + merkkiaineella. Jos lisätään vain halvalla pelkkää kylmäainetta eikä öljyä ole tarpeeksi, leikkaa kompressori kiinni ja vaihto maksaa €€€€.
Mikäli systeemi on päässyt tyhjäksi, niin kuivain kannattaa myös vaihtaa, sillä ilmastoinnin sisällä oleva kosteus=vesi + fluoripohjainen kylmäaine muodostavat mielenkiintoisia yhdisteitä jotka syövyttävät systeemin sisältäpäin puhki.
Eli oikeaoppinen tyhjennys+täyttö+ mahdollinen kuivain maksavat sen 150...300 € autoilmastointeihin erikoistuneessa yrityksessä.
Mikäli systeemi on päässyt tyhjäksi, niin kuivain kannattaa myös vaihtaa, sillä ilmastoinnin sisällä oleva kosteus=vesi + fluoripohjainen kylmäaine muodostavat mielenkiintoisia yhdisteitä jotka syövyttävät systeemin sisältäpäin puhki.
Eli oikeaoppinen tyhjennys+täyttö+ mahdollinen kuivain maksavat sen 150...300 € autoilmastointeihin erikoistuneessa yrityksessä.
S320L -97
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 629
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: Jokakeväinen ilmastointikeskustelu
[quote="markku"]Ilmastointinesteen seassa on myös kompressoriöljy. Täyttö tehdään oikeaoppisesti siten, että systeemi imetään tyhjäksi, ottaa n. puoli tuntia, mitataan poistetun nesteen määrä ja sen jälkeen täytetään oikealla määrällä kylmäainetta + kompressoriöljyä + merkkiaineella. Jos lisätään vain halvalla pelkkää kylmäainetta eikä öljyä ole tarpeeksi, leikkaa kompressori kiinni ja vaihto maksaa €€€€.
Suosittelen tarkastamaan nuo nesteet vaikka ei oireilisikaan pahasti. Aakkosesta tuo kompura karahti juntturaan päivän rolokotettuaan (onneksi kerkesin huoltoon ettei jäänyt tien päälle). Kai tuostakin rahalla selviää...?
Ec- asennossa ei pyöri kompura ainakaan.Ilmastoinnin saat testattua talvellakin kun laitat auton kuumaksi, ja sitten pyydät jäähdytystä.Keulapäässä pitäis kuulua sähkökytkimen läiskettä ja lauhdutinmoottorin pitäis myös pyörähdellä.
Aakkosessa ainakin hihna pyörittää kompuraa kokoajan riippumatta tuosta Ec-kytkimen asennosta.
Suosittelen tarkastamaan nuo nesteet vaikka ei oireilisikaan pahasti. Aakkosesta tuo kompura karahti juntturaan päivän rolokotettuaan (onneksi kerkesin huoltoon ettei jäänyt tien päälle). Kai tuostakin rahalla selviää...?
Ec- asennossa ei pyöri kompura ainakaan.Ilmastoinnin saat testattua talvellakin kun laitat auton kuumaksi, ja sitten pyydät jäähdytystä.Keulapäässä pitäis kuulua sähkökytkimen läiskettä ja lauhdutinmoottorin pitäis myös pyörähdellä.
Aakkosessa ainakin hihna pyörittää kompuraa kokoajan riippumatta tuosta Ec-kytkimen asennosta.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
Re: Ilmastointi
Pikku Mersu ja Markku ovat ihan oikeassa. Kuitenkin kannattaa käyttää tervettä maalaisjärkeä ettei sorru hätävarjelun liioitteluun. Muuten maksaa pelkästä mielenrauhasta. Mikä sekin tietysti on arvokas asia.Petromax kirjoitti:tuossa vähän kyselin tropin lisäämisen taksoja.Paikkakunnalla on kolme kylmäkoneasentajaa ja yksi merkkiliike.Merkkiliikkeestä en vielä kysynyt.
Halvin tarjous oli 30eur,sitten 40 eur ja 100eur.Aika ero halvimman ja kalleimman.Loppuviimeksi,ainehan ei sinänsä maksa paljon mitään.
Aika hyvän tuntipalkan saa näköjään.
Mikäli sinulla ei ole freoneita koneessa (niinkuin noin uudessa autossa ei varmastikaan ole), voit tehdä edullisen tekohengityksen luultavasti jopa itse. Täälläpäin maailmaa ainakin sitimarketeissa myydään kylmäainesettejä. Semmoinen maksaa n. 10 USD. Homma on helppo kun lukee ohjeet.
Itse luultavasti ostaisin ensin tullaisen tee-se-ite -kitin. Laittaisin ainetta sen verran että kompura alkaa käydä ja kylmää tulla. Sitten ajelisin muutaman minuutin koeajon ja katsoisin toimiiko systeemi edelleen. Jos kylmää tulee edelleen, asia tuli nähtävästi kuntoon helpolla ja halvalla. Jos kylmän tuleminen lakkasi taas, ajaisin auton oikeaan ilmastointilaitehuoltoon, koska silloin systeemissä on nähtävästi vuoto josta aine tulee ulos. Ilmastoinnissa on sen verran isot paineet, että pienikin vuoto tyhjentää aineet aika pian.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Ilmastointi
nyt on sitten mehua lisätty.Haettiin vähän aikaa tuota täyttötulppaa.
Insinöörin suunnittelema.Olis voinut olla vähän pidempi putki,ettei olis tarvinnut pissapojansäiliöö irrottaa.No,pieni hommahan tuo.
Täyttö oli 40 eur.Nyt tulee raikasta
Insinöörin suunnittelema.Olis voinut olla vähän pidempi putki,ettei olis tarvinnut pissapojansäiliöö irrottaa.No,pieni hommahan tuo.

Täyttö oli 40 eur.Nyt tulee raikasta

Re: Ilmastointi
Ero voinee johtua myös siitä, että osa on ilmoittanut verottoman hinnan eli tekevät tollasia pikkuhommia pimeenä. Isäukkeli aikoinaan pyöritti kylmäkonefirmaa ja 200-300mk oli yleensä huoltotaksa riippuen aineen määrästä.Petromax kirjoitti:Halvin tarjous oli 30eur,sitten 40 eur ja 100eur.Aika ero halvimman ja kalleimman.Loppuviimeksi,ainehan ei sinänsä maksa paljon mitään.
Aika hyvän tuntipalkan saa näköjään.
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
-300 CE-
Ei löydy kittejä Suomesta, ameriikoissa on ilmastointi Ladassakin, ero johtuu siitä. Täyttöpaikka on ison venttiilihatun näköinen.Skeeter kirjoitti:Eli vielä muutama kysymys edellisille:
1. Näitä freoni-"kittejä", onko saannissa Suomessa? Itelläni ei oo vastaan tullu.
2. Missä sijaitsee W202-korisen(-95) kylmäaineen täyttö-paikka?
Kiitos tiedoista!!
Ilmastointi
Skeeter,ainakin mulla täyttötulppa löytyi pissapojan säiliön vasemmalta
puolen edestä katsottuna.Pissapoika on lukittu yhdellä mutterilla.Se auki
ja anturin johto irti.Nyt säiliö lähtee nostamalla.Letkuissa riittää varaa,ei tartte irroittaa.Riittää,kun nostaa sivuun.Täyttötulpan päässä on musta tulppa.
Hieman on hankalassa paikassa,olis saanut olla vähän pidempi putki ylöspäin.Etumaskisssa on kans jokin ilmastointilaitteen tulppa.Kylmäasentaja sanoi,et olis jokin poistotulppa.
puolen edestä katsottuna.Pissapoika on lukittu yhdellä mutterilla.Se auki
ja anturin johto irti.Nyt säiliö lähtee nostamalla.Letkuissa riittää varaa,ei tartte irroittaa.Riittää,kun nostaa sivuun.Täyttötulpan päässä on musta tulppa.
Hieman on hankalassa paikassa,olis saanut olla vähän pidempi putki ylöspäin.Etumaskisssa on kans jokin ilmastointilaitteen tulppa.Kylmäasentaja sanoi,et olis jokin poistotulppa.
Re: Jokakeväinen ilmastointikeskustelu
Josku olen kuullut että kondessivesi poistetaan kuivaamalla ilmastointijärjestelmä ennen uutta täyttöä. Vastaakö tämä kuivain sitä vai miten se toimii?markku kirjoitti: Eli oikeaoppinen tyhjennys+täyttö+ mahdollinen kuivain maksavat sen 150...300 € autoilmastointeihin erikoistuneessa yrityksessä.
Re: Jokakeväinen ilmastointikeskustelu
Laitteisto imetään tyhjäksi "tyhjiöpumpulla" kaikesta nesteestä ja ilmasta, jonka jälkeen lyödään uudet aineet sisään. Kuivain itsessään on sitten järjestelmän yksi osa.jusamb kirjoitti: Josku olen kuullut että kondessivesi poistetaan kuivaamalla ilmastointijärjestelmä ennen uutta täyttöä. Vastaakö tämä kuivain sitä vai miten se toimii?
[img]http://img.photobucket.com/albums/v333/Rieskale/sign.jpg[/img]
-300 CE-
-300 CE-
Re: Jokakeväinen ilmastointikeskustelu
Tyhjennysprosessi eli alipainekäsittely poistaa vanhat kylmäaineet ja myös veden kiehuttamalla sitä lähes tyhjössä ~puoliskan tuntia.jusamb kirjoitti:Joskus olen kuullut että kondessivesi poistetaan kuivaamalla ilmastointijärjestelmä ennen uutta täyttöä. Vastaakö tämä kuivain sitä vai miten se toimii?
Kuivain on kaljapurkin kokoinen sylinteri, joka on täytetty silikageelillä tai vastaavalla vettä absoboivalla aineella.
Kun systeemi on päässyt tyhjäksi ja sinne ilmaa + vettä, niin kuivain on heikossa hapessa eikä pysty enää uuden täytön jälkeen hoitamaan hommiaan eli sitomaan systeemiin tulevaa vettä. Kyllä, ilmastointiin tulee ilmaa vaikka se on täytetty, systeemi ei ole hermeettinen kuten jääkaapin kompressori vaan sisältää nipun liitoksia ja muutaman akselitiivisteen jotka vuotavat kunnossa ollessankin.
R134A on 1,1,1,2-tetrafluoroetaania joka veden kanssa reagoidessaan ilmeisesti muodostaa varsin mielenkiintoisia yhdisteitä kuten fluorivetyhappoa joka tehokkaasti syövyttää ilmastoinnin sisäpuolelta.
Tästä syystä kannattaa satsata uuteen kuivaimeen systeemin huollon yhteydessä. Kuivain ei saa olla ilman suojatulppia kuin hetken ennen asennusta paikalleen ettei mene pilalle.
Elämä on...
S320L -97