Hehkutulpan vaihto väyryseen
Hehkutulpan vaihto väyryseen
Terve!
sanokaahan, kannattaako itse vaihtaa hehkua väyryseen vai vienkö suoraan korjaamoon. W115 ja W123:een aikoinaan vaihto meni leikitin, W124:äänkin onnistui, kun vaihtoi sukkapuikot sormien tilalle, mutta äkkiseltään kun katselin E300 D-väyrysen konehuoneeseen niin hyvä jos tulpan johdon näkee. Pitääkö tosiaan purkaa imuputkistot pois? Ilmeisesti samat tulpat kuin W124:ssäkin. Vai annanko vain kesän tulla ja unohdan koko homman syksyyn.
Jari
sanokaahan, kannattaako itse vaihtaa hehkua väyryseen vai vienkö suoraan korjaamoon. W115 ja W123:een aikoinaan vaihto meni leikitin, W124:äänkin onnistui, kun vaihtoi sukkapuikot sormien tilalle, mutta äkkiseltään kun katselin E300 D-väyrysen konehuoneeseen niin hyvä jos tulpan johdon näkee. Pitääkö tosiaan purkaa imuputkistot pois? Ilmeisesti samat tulpat kuin W124:ssäkin. Vai annanko vain kesän tulla ja unohdan koko homman syksyyn.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Jotenkin muistelisin että tässä mallissa on ALUMIININEN imusarja...? Olenko oikeassa? Jos näin on niin imusarja pitää irrottaa ennen kuin hehkuja pystyy vaihtamaan. Yleensä olen tavannut vaihtaa kaikki hehkut kerralla tälläiseen moottoriin missä pitää purkaa näin paljon.
Mutta jos on muovinen imusarja, niin siinä riittää kun ottaa ilmanputsarilta tulevan ja putken irti ja vaihtaa ne siitä välistä.
Hehkuista muistelisin sen verran että taisi mennä samat tulpat kuin 290TD- moottoriin. Mutta ainakaan ei mene samat kuin W124 uudempaan tai vanhempaan, eikä edes moniventtiilin hehkut.
Mutta jos on muovinen imusarja, niin siinä riittää kun ottaa ilmanputsarilta tulevan ja putken irti ja vaihtaa ne siitä välistä.
Hehkuista muistelisin sen verran että taisi mennä samat tulpat kuin 290TD- moottoriin. Mutta ainakaan ei mene samat kuin W124 uudempaan tai vanhempaan, eikä edes moniventtiilin hehkut.
Viimeksi muokannut E300TD, Ma 07.03.2005 19:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
VALURAUTAAKO?tereE300TD kirjoitti:Jotenkin muistelisin että tässä mallissa on valurautainen imusarja...? Olenko oikeassa? Jos näin on niin imusarja pitää irrottaa ennen kuin hehkuja pystyy vaihtamaan. Yleensä olen tavannut vaihtaa kaikki hehkut kerralla tälläiseen moottoriin missä pitää purkaa näin paljon.
Mutta jos on muovinen imusarja, niin siinä riittää kun ottaa ilmanputsarilta tulevan ja putken irti ja vaihtaa ne siitä välistä.
Hehkuista muistelisin sen verran että taisi mennä samat tulpat kuin 290TD- moottoriin. Mutta ainakaan ei mene samat kuin W124 uudempaan tai vanhempaan, eikä edes moniventtiilin hehkut.
- Dieselpower
- Vakiokalustoa
- Viestit: 463
- Liittynyt: Su 11.07.2004 21:01
- Paikkakunta: Kivialho City
hehkut vaihtuu helposti
suojamuovi pois
rost offia tulppien juureen
liittimet irti
10 pitkähylsy +räikkä ja pieni jatkovarsi
varovasti auki että ei mene kierre, helpoiten lähtee kun auto on ajettu kuumaksi.
Mitään ei tarvi muovin lisäksi ottaa pois!
Vielä kerran! Varovasti auki että ei tulppakatkea tai kierre vaurioidu. Jos meinaa jäykistyä anna rostoffin liota ja vetkuta edestakaisin
tulppa on Beru 349-GN003
rost offia tulppien juureen
liittimet irti
10 pitkähylsy +räikkä ja pieni jatkovarsi
varovasti auki että ei mene kierre, helpoiten lähtee kun auto on ajettu kuumaksi.
Mitään ei tarvi muovin lisäksi ottaa pois!
Vielä kerran! Varovasti auki että ei tulppakatkea tai kierre vaurioidu. Jos meinaa jäykistyä anna rostoffin liota ja vetkuta edestakaisin
tulppa on Beru 349-GN003
MB W210 270 CDi -01
MB W111 220Sb -64
MB W115 240 d 3.0 -75
MB W111 220Sb -64
MB W115 240 d 3.0 -75
Re: hehkut vaihtuu helposti
Tämä sopii CDI-koneeseen, mutta onko tässä kyse siitä?kempura kirjoitti:suojamuovi pois
rost offia tulppien juureen
liittimet irti
10 pitkähylsy +räikkä ja pieni jatkovarsi
varovasti auki että ei mene kierre, helpoiten lähtee kun auto on ajettu kuumaksi.
Mitään ei tarvi muovin lisäksi ottaa pois!
Vielä kerran! Varovasti auki että ei tulppakatkea tai kierre vaurioidu. Jos meinaa jäykistyä anna rostoffin liota ja vetkuta edestakaisin
tulppa on Beru 349-GN003
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: hehkut vaihtuu helposti
Juu, ei meilläkään mitään muoveja moottorissa ole.E300TD kirjoitti:Tämä sopii CDI-koneeseen, mutta onko tässä kyse siitä?
Sehän on moottori, eikä ompelukone

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: hehkut vaihtuu helposti
Älähän hätäile. Sitä tiedä, mihin kaikkeen ne muovia nykyään käyttää. Kohta on männätkin jotain muoviseosta ja sitten ihmetellään, kun männät sulaa helteellä..Ari66 kirjoitti: Juu, ei meilläkään mitään muoveja moottorissa ole.
Sehän on moottori, eikä ompelukone

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Kiitos ohjeista
kiitoksia ohjeista, mukavasti sai aikaan sananvaihtoa. Taidan siis sittenkin vaihtaa itse. Toivottavasti imusarjoissa ei ole mitään tiivisteitä joita pitäisi vaihtaa ja hankkia siis etukäteen. Paha lähteä osia ostamaan kun on kone leväällään.
Näköjään eri tulppamallit vaikka konerungot ihan samanlaisia. Tässä mallissa on tulpissakin jonkinlainen ajonesto (motonetin hinnaston mukaan). Muuten on tavallinen moniventtiili 300 D eli ilman turboa. En uskaltanut turboa ostaa kun ne on Saksassa jo valmiiksi revitettyjä eikä tarvitse sitten itsekään niin huolehtia koko ajan lämmöistä. Vaikka ei se lämpömittariin tuijottaminen ja murehtiminen mitään auta. Mutta vapari on enemmän koko perheen auto.
Se minua ihmetytti tällä kertaa että mikään merkkivalo ei näyttänyt että tulppa oli mennyt. W124:ssäkin hehkuvalo toimii erilailla jos on hehkuja pimeänä. Tässä ei mitään eroa. Menee se kehitys taaksepäin vaikka taitaa olla monessa kohtaa muutenkin mennyt W210:ssä. Siitä vain hehkuvian huomasi kun käynti ei ollut paras mahdollinen alkuun pakkasesta. Mittaamalla asia sitten varmistui.
Jari
Näköjään eri tulppamallit vaikka konerungot ihan samanlaisia. Tässä mallissa on tulpissakin jonkinlainen ajonesto (motonetin hinnaston mukaan). Muuten on tavallinen moniventtiili 300 D eli ilman turboa. En uskaltanut turboa ostaa kun ne on Saksassa jo valmiiksi revitettyjä eikä tarvitse sitten itsekään niin huolehtia koko ajan lämmöistä. Vaikka ei se lämpömittariin tuijottaminen ja murehtiminen mitään auta. Mutta vapari on enemmän koko perheen auto.
Se minua ihmetytti tällä kertaa että mikään merkkivalo ei näyttänyt että tulppa oli mennyt. W124:ssäkin hehkuvalo toimii erilailla jos on hehkuja pimeänä. Tässä ei mitään eroa. Menee se kehitys taaksepäin vaikka taitaa olla monessa kohtaa muutenkin mennyt W210:ssä. Siitä vain hehkuvian huomasi kun käynti ei ollut paras mahdollinen alkuun pakkasesta. Mittaamalla asia sitten varmistui.
Jari
Tällä hetkellä:
MB E300 TDT 1998
MB E300 TDT 1998
Re: hehkut vaihtuu helposti
Saisivat vaan reilusti lisätä komposiittien käyttöä, mihin kuuluvat myös komposiittimuovit. Alkaavathan nuo ennen ajanlaskun alkua keksityt rakennusaineet, kuten rauta ja raudasta valmistettava teräs, olemaan museotavaraa. Jotkin ihmiset eivät välttämättä ymmärrä tai ole edes kuulleet, että muovit voivat olla jotain aivan muuta kuin kaupan muovikasseja tai taipuvia hammasharjanvarsia.veppe kirjoitti:Älähän hätäile. Sitä tiedä, mihin kaikkeen ne muovia nykyään käyttää. Kohta on männätkin jotain muoviseosta ja sitten ihmetellään, kun männät sulaa helteellä..Ari66 kirjoitti: Juu, ei meilläkään mitään muoveja moottorissa ole.
Sehän on moottori, eikä ompelukone
Kyllä 2-3 kertaa kestävämpi, paremmin lämpöä sietävä ja 5 kertaa terästä kevyempi komposiitti olisi ainakin minun mielestä parempi materiaali moneen paikkaan. Nykyään joidenkin komposittien hinta on vielä korkea, mutta tulevaisuudessa varmasti halvempaa. Olihan nykyään männissä käytettävä alumiini Napoleonin aikaan sen verran kallista, että Napoleon teetti alumiinista juhlalautaset korvaamaan umpikultaiset.
Ei ESA tai NASA käytä edes laadukkainta terästä sellaisissa paikoissa joissa vaaditaan kestävyyttä. Rauta on mielenkiintoinen aine, tehdään siitä vaikka pikkuautoja lapsille tai yritetään vähentää sen käyttöä sellaisissa paikoissa joihin se ei sovellu. Muuhun voidaan käyttää komposiitteja.