W220 S-sarjan Mersun osto Suomesta

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Artsi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 17.03.2005 16:28
Paikkakunta: Espoo

W220 S-sarjan Mersun osto Suomesta

Viesti Kirjoittaja Artsi »

Kertokaapa te asiantuntijat, milloinka käytetyn W220:n osto kannattaisi suorittaa, jos käytettävissä olisi esim. 50 000 e? Miten ja millä aikataululla W221:n julkaisu ja toimitusten aloittainen vaikuttaa Suomessa käytettyjen W220:ien tarjontaan? Kyseeseen tulisi lähinnä v 2000 tai 2001 rekisteröity vähän ajettu riittävästi varusteltu S 320.

TM:n ja TL:n julkaisemien ensirekisteröintitaulukoiden mukaan Suomeen on vuosina 1999-2004 tuotu tasan 400 uutta W220:stä ja tullin julkaisemien sovellettujen verotusarvojen taulukoiden mukaan n. 98 kpl käytettyä. Pitääkö paikkansa? Tiedättekö tällä hetkellä rekisterissä olevien W220:ien kokonaismäärää Suomessa?

Löytyykö kaikki Suomessa myynnissä olevat W220:t Nettiautosta, Autotallista tai Oikotieltä vai onko vielä joku neljäs paikka jota kannattaisi seurata? Myynnissä on jatkuvasti ainakin 60 eri yksilöä, eikä kauppoja näyttäisi syntyvän juuri lainkaan, joten ylihintaa on vielä melkoisesti. Ihmetyttää vain, miten autokauppiaitten kannataa pitää niitä kuukausi ja vuositolkullakin myynnissä vaikka lopullinen toteutuva ostohinta laskee varmasti 500...1000 e joka kuukausi?

Kuinka monella Mersuforumlaisella on jo nyt W220? Kokemuksia? Jos ei ole vielä, niin mihin hintaan ja minkä moottorisen W220:n aiotte itse ostaa?
Avatar
W140
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 435
Liittynyt: Ma 07.04.2003 18:37

Viesti Kirjoittaja W140 »

Kun kerran Suomesta aiot ässän ostaa, suosittelen ehdottomasti laittamaan ostoilmoituksen sanomalehteen. Turun Sanomat, Hesari ja Aamulehti, ehkä Kalevakin voisivat olla hyviä. Siksi, että ihmiset, jotka ovat W220 Ässän uutena ostaneet, harvemmin lukevat Keltaista Pörssiä tai käyttävät Nettiautoa. Tuollaisella ostoilmoituksella voi löytää todellisia helmiä, eikä tarvitse tapella jobbareiden kanssa.
Oma valintani olisi todennäköisesti S430, koska polttoaineen kulutuksessa ei ole kovin suurta eroa verrattuna 320:in, mutta käytännön suorituskyvyssä ero on suuri veekasin matalalta tulevan väännön ansiosta.
Tuo W221:n tulo ei vaikuta hintoihin vielä ainakaan vuoteen, eli sen varaan ei kovin suuria mielestäni kannata laskea.
itsekin olen ihmetellyt autokauppiaiden kovaa halua pitää Ässiä kauheilla ylihinnoilla nurkissaan pyörimässä, kai ne itse ajelevat niillä viikonloput niin myynnilläkään ei ole sitten niin kiire. :D
Mercedes-Benz - Mitä muuta terve mies voi tarvita?
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Hintoja kannattaa seurata www.mobile.de yms. ja veroa www.tulli.fi

Ja sillä S320:llä kerkeää ihan riittävästi Suomen teillä. Kulutus pyörii siinä 9-12.5l/100km sekalaisessa ajossa. Matka-ajossa pääsee cruisellakin alle 9l helposti.
Viimeksi muokannut IsoE, To 19.01.2006 19:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

W140 kirjoitti:...suosittelen ehdottomasti laittamaan ostoilmoituksen sanomalehteen. Turun Sanomat, Hesari ja Aamulehti, ehkä Kalevakin voisivat olla hyviä. Siksi, että ihmiset, jotka ovat W220 Ässän uutena ostaneet, harvemmin lukevat Keltaista Pörssiä tai käyttävät Nettiautoa.
Ihmiset, jotka ovat W220:n uutena ostaneet lukevat varmaan yllämainittujakin enemmän Kauppalehteä. :lol:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Timppa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 293
Liittynyt: Pe 20.06.2003 14:42
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Näköjään jo muitakin alkaa kiinnostamaan W220.... :D
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Timppa kirjoitti:Näköjään jo muitakin alkaa kiinnostamaan W220.... :D
Luulet vaan.
Ei sitten niin yhtään.... :roll: :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
W210 Eemeli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 923
Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44

Re: W220 S-sarjan Mersun osto Suomesta

Viesti Kirjoittaja W210 Eemeli »

Tervehdys Artsi!

Taas tulee yksi arvailija lisää kun ei mullakaan ole kovin suurta kokemusta noista ässistä. Tosin viimeeksi istuin S430 kyydissä noin tunti sitten kun kävin yhtä BMW 740 koeajamassa. :wink:

Hienoa jos todella meinaat tuon W220 hankkia - omasta mielestä häpeilemättä yksi maailman kauneimmista ja parhaista autoista. Mulla on todella haaveena tuo W220 joku päivä pihaan tuoda, mutta todella odotellaan nyt tuon W221 julkaisua, jolloin tietty noiden vanhakoppasten hinnat tippuu niin Saksassa kuin meillä Suomessakin. Luulisin, että Saksan hintoihin tuo tulee heti vaikuttamaan, mutta meillä kun noita W221 tuskin kovin montaa rekisteröidään, vaikutus alkaa näkyä vasta parin vuoden päästä, joten sinne tuskin kannattaa odottaa jos autokuume vaivaa nyt jo.

Kuten nimimerkki W140 yllä mainitsi, itse suosittelisin myös malia S430 ja se olisi oma valintani luultavasti. Esimerkiksi kulutukset kaupungissa S320 17,1 ja S430 17,7; joten onko tuola nyt niin merkitystä? Vakuutus ym. kulut varmasti yhtä isot molemmissa ja huollotkin suurinpiirtein, niin miksi tyytyä veekutoseen? Veikkaanpa, että kun alat autoa joskus myydä, niin kasista saat kyllä takaisin sitten sen minkä olet kuluissa vähän hävinnyt. Eikä tuo hintaero Saksassa kovin kaksinen ole S320 ja S430 välillä.

Eiköhän tuossa tullut jo esille kaikki netissä olevat autonmyyntipaikat, mutta kyllä varmasti on noitakin enemmän kaupan kuin mitä netistä löytyy. Autopokkari kannattaa tietysti aina napata itselle kaupasta - ilmaiseksi kun vielä sen saa.

Kyllä tuo Mersun hyvä jälleenmyyntiarvo joskus vähän risoo kun Audi A8 tai BMW 700 lähtisi jo pilkkahinnalla, mutta 7 vuotta vanhasta S-Mersusta saa sen 25 000€ jo maksaa jos hyvän Saksasta halajaa ja verot piälle. Mutta kuten sanottu, niin hae ihmeessä Saksasta ja ota joku asiantuntija mukaan. Suomalaiset liikkeet voivat helposti lisätä omaan osuuteen kymppitonninkin noin arvokkaaseen autoon, joten ison sentin säästää jos itse hakee. Onnea auton hakuun ja hyvää kevättä.

Terveisin,
Joni
Avatar
Meesu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 418
Liittynyt: Ma 28.02.2005 11:54
Paikkakunta: Turun seutu

Viesti Kirjoittaja Meesu »

Niin taitaa ne olla suomen autoliikkeissä olevat Ässät toimitusjohtajien/omistajien omassa käytössä ja ovat myynnissä ainoastaan vakuutuksen ja autoedun kiertämisen vuoksi, tahalleen ylihinnoiteltu jotta saa ajella rauhassa.
MB 318CDI Sprinter -08
MB 313CDI Sprinter -12
MB 614D Vario -00
MB 310 4x4 Sprinter -98
MB 213CDI Sprinter -02
MB E500 Avantgarde -05
MB E320CDI Avantgarde -01
ex.MB 124 300TE 4-Matic -87
ex.MB 124 250D -89
ex.MB 124 300E -85
Artsi
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: To 17.03.2005 16:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Artsi »

Kiitoksia positiivisista kommenteista. Olin ihan varma, että te viisaammat ja kokeneemmat olisitte vain neuvoneet odottaan vielä muutaman kuukauden hintojen laskua ja varoittaneet kalliiksi tulevasta ylläpidosta. Ei taida olla olla mitään tunnettua tyyppivikaa?

En ole välttämättä ostamassa vain Suomesta vaan sieltä, mistä halvimmalla saa. En näe mitään syytä miksi W220:n todelliset ostohinnat Suomessa olisivat nykyisin oleellisesti itse tuotua tai tuotettua autoa paljoakaan kalliimpia. Eikös osa nyt Suomessa myynnissä olevista W220:istä ole tuontiautoja, joista ainakin jotkut tullaan myymään jopa tappiolla. Tuonti- W220:iä näyttäisi tulevan joka kuukausi n. 5 kpl lisää. Eniten on tuotu S 320:ia (bensa). Halvin ylläpitää.

Pitänee ruveta seuraamaan HS:n ostoilmoituksia. Ei taida olla montaa yksityishenkilöiltä. 45000...55000 e autoja myydään ja ostetaan ja vaihdetaan tuhansittain vuodessa ilman ostoilmoituksia. Suurin osa uudehkoista W220:stä lienee vielä työsuhdeautoja ja ne tulevat kait liikkeisiin ihan vaan vaihdokkeina kalliimpiin (ja parempiin?) autoihin. Onko Kauppalehdessä ollut ilmoituksia, joita ei laitettaisi myös Oikotielle? Suurin ongelma ainakin minulle on mahdollisesti odotettavissa oleva hintojen normaalia suurempi lasku. Haluaisin tietysti ostaa vasta hintojen laskettua heti kun muutkin minua autoista paljon enemmän tietävät alkavat ostaa. Pitänee odottaa ainakin tullin julkaisemaa helmikuun tuontiautotaulukkoa.

W220:iä myytiin 1999 106 kpl, joten eiköhän W221:iä myydä ensi vuonna vähintään saman verran. Monella vaihdokkina W220. Uutta W220:stä ei varmastikaan kukaan enää tänä vuonna osta. W220-esittelyautot myydään tietysti hyvissä ajoin pois. Joten kyllä W221:n tulo näkyy jo nyt monella tavoin kalliimpien käytettyjen W220:in menekissä ja hinnoissa.

En ole huomannut, etta liikkeissä olevien W220:in mittarilukemia päiviteltäisiin ilmoituksissa, joten eiköhän ne seiso halleissa käyttämättöminä ja siisteinä yöt ja viikonloputkin. Pihoilta löytynee aina hyviä käyttöautoja myyjille/omistajille.

Kumpaa pidetään mersupiireissä parempana autona: vanhaa W220:stä (1999...2001) vai uutta E-sarjan W211:stä (tai S211)?
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Tuuletetut ortopedipenkit ovat varsin mukavat...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Henk.koht. W220 on omaan makuun.

Kannattaa sitten tosiaan kokeilla että kaikki toimii kun mieleisen auton löytää. Herkkuja on paljon ja niiden korjaamisen hinta on myös samassa suhteessa kuin auton kokonaishinta. Jos kaikki toimii niin luxusta löytyy :wink:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14032
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Autosta kun puhutaan, niin onko kukaan päässyt käpistelemään W220:aa ajan kanssa? Nimittäin autohan oli ensimmäinen Mersu, jossa suureen ääneen sanottiin/huomattiin nk. laadun heikentyneen. Materiaalit olivat halvan oloisia, harmaata muovia ympäriinsä jne. On vaan jäänyt mieleen videonpätkä, jossa heppu ottaa kiinni keskikonsolin alaosasta ja sehän heilui mukavasti sivusuunnassa. M-B kai hoksasi asian itsekin, ja asiaa korjattiin faceliftissä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Hieno laite sanokoot mitä vain...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Timo L. kirjoitti:Autosta kun puhutaan, niin onko kukaan päässyt käpistelemään W220:aa ajan kanssa?
Kyllä... Ja muutaman tankillisen bensaakin joutunut aina välillä lisäämään.

Autossa on mielestäni tapahtunut iso harppaus W140 ajoilta. Auto näyttää nuoremmalta ja nykyaikaisemmalta. Toiset taas pitävät tätä huonona asiana, makuasioita. Kaikki nappulat on selkeitä ja helppoja käyttää. On vihdoin päästy tästä hölmöstä vaihdekepin ympäristössä olevasta nappula laumasta eroon ja esim. ikkunoiden nappulat ovat ovissa kuten niiden kuuluukin. Itse en ole sanut muovimaista oloa vaikka moisella vehkeellä on joutunutkin joskus ajelemaan. Ilmajousitus on mukava ja säätö mahdollisuusksia riittämiin. Pienelle ihmiselle autoa ei ole suunniteltu se on selvää. Penkkien muotoilu suosii vain "hieman" isompia henkilöitä. Säätöjä on riittämiin joten asennosta ei tule ongelmaa...
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Tuonpa omankin korteni kekoon tähän keskusteluun..en niinkään sen suhteen kuinka uuden korimallin tulo pudottaa vanhojen hintoja, mutta hintakehitykseen muilta osin kuitenkin..

Vaikka itselläni alkaa pienenpieni Mersukuume uusikoppaisen CLK:n osalta orastaakin niin alan taipumaan siihen että lykkään tilaussopimusta/vähän ajetun käytetyn hankintaa sen verran että on olemassa 100% VARMAA FAKTAA siitä KUINKA autoverotus tulee tämän vuoden loppupuoliskolla muuttumaan.

Kuten tiedämme, tällä hetkellä faktaa on vain se että muutoksia tulee tämän vuoden loppupuoliskolla ja että niitä valmistellaan parasta aikaa kovalla tohinalla. Sen sijaan se mitä tulee tapahtumaan on pelkkien arvailujen varassa.
Osa haluaa väellä ja vängällä uskoa että muutos ei tulisi vaikuttamaan autojen hintoihin käytännössä mitään..osa puolestaan uskoo että verotus tulee siirtymään nykyisestä hankintahintaan liitetystä verosta käyttömaksuihin lähes kokonaan ( = autojen hinnat putoaisivat jopa noin parikymmentä-% )

Totuus lienee jossain siinä välillä, mutta sen kokonaiskuvan perusteella jonka olen itselleni luonut kaikista niistä tiedonrippeistä..ja huhuistakin..mitä viimeisen vuoden aikana on liikkeellä ollut, alan taipumaan sille kannalle että verotus voinee hyvinkin siirtyä lähes kertarysäyksellä oston verottamisesta käytön verottamiseen..jolloin siis hankintahinnat putoavat roimasti.

Näin ollen itselläni ei taida tässä, tältä osin epävarmuutta täynnä olevassa tilanteessa, olla kanttia ostaa hankintahinnaltaan 50-60t euron CLK:ta jonka saattaa saada vuoden lopulla/ensi vuoden alussa jopa sen parikymmentä prosenttia halvemmalla.

Sitä en tiedä miksi asiasta ollaan hiirenhiljaa..ehkä ainakin osin siksi että JOS NYT julkaistaisiin tieto että lokakuussa luovutaan oston verottamisesta, niin autokauppa tyssäisi tyystin yli puoleksi vuodeksi..
Tällä hetkellä kauppa käy kun verouudistuksen sisältö pidetään salassa..

No, arvailuahan tämä on..faktaa on vain se että verotus muuttuu tämän vuoden lopulla..miten, sitä ei taida tällä hetkellä kovin moni tietää.. Kuitenkin paineet ovat monelta suunnalta varsin suuret luopua oston verottamisesta ja siirtyä käytön verottamiseen.
deore
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 10.09.2004 19:27

Viesti Kirjoittaja deore »

Olisipa aika erikoista, jos täysin puskasta vedettäisiin esiin veret seisauttava autoverouudistus. En oikein usko, että niin voisi käydä. Mutta jos niin kävisi, niin jva jätti huomioimatta yhden merkittävän seikan: Olemassaoleva autokanta on jo kertaalleen hankinnasta verotettu. Siten jos uudet autot vapautettaisiin hankinnan verosta, uusi huomattavasti korkeampi käyttömaksu koskisi vain niitä. Suomeen syntyisi kaksi autoluokkaa:

1) Verouudistusta ennen rekisteröidyt autot. Käyttömaksu samaa luokkaa kuin nykyään.

2) Verouudistuksen jälkeen rekisteröidyt autot. Käyttömaksu useita kertoja suurempi kuin luokan 1 autoilla.

Samalla syntyisi kahdet markkinat erikseen kummallekin luokalle. Luokan 1 autot säilyttäisivät silti hintansa ainakin osittain, sillä ne eivät kärsi kalliista käyttömaksusta. Luokan 2 autot menettäisivät arvoaan nopeammin käytettyinä kuin luokan 1 autot.
Avatar
Arno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 526
Liittynyt: Su 06.02.2005 12:40
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Arno »

deore kirjoitti:Olisipa aika erikoista, jos täysin puskasta vedettäisiin esiin veret seisauttava autoverouudistus. En oikein usko, että niin voisi käydä. Mutta jos niin kävisi, niin jva jätti huomioimatta yhden merkittävän seikan: Olemassaoleva autokanta on jo kertaalleen hankinnasta verotettu. Siten jos uudet autot vapautettaisiin hankinnan verosta, uusi huomattavasti korkeampi käyttömaksu koskisi vain niitä. Suomeen syntyisi kaksi autoluokkaa:

1) Verouudistusta ennen rekisteröidyt autot. Käyttömaksu samaa luokkaa kuin nykyään.

2) Verouudistuksen jälkeen rekisteröidyt autot. Käyttömaksu useita kertoja suurempi kuin luokan 1 autoilla.
Itse veikkaan, että jos tosiaan autoverotukseen tehdään radikaaleja muutoksia eli ei puhuta alennuksista, joissa 100´000km ajava säästäisi tankillisen, vaan kunnon alennuksista, niin se tehdään aikamoisella rysäyksellä varoittamatta. Itse en näe oikein muutakaan järkeä, koska muuten autokauppa kuolee ilmoitushetkestä toimeenpanohetkeen.

Jos veroa meinataan laskea kunnolla, niin vaikein kysymys tuleekin olemaan juuri, että kuinka estää ennen veromuutosta hankittujen autojen arvon romahdus.

Mutta kuten aiemmin sanottiin, on helppo arvailla ja arvailla loputtomiin.
EQC400 4Matic AMG -20 (N293)
ex- E350 CDI Coupe -10 (C207)
ex- E270 CDI Classic -02 (W211)
ex- A190 Avantgarde -99 (W168)
Avatar
jva
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2510
Liittynyt: Pe 11.07.2003 18:20

Viesti Kirjoittaja jva »

Asiasta on esitetty arvioita ja näkemyksiä jos jonkinmoisia.. (verouudistus siis)

Osa uskoo..ihan kelpo perusteluinkin..että verotus uudistetaan pitkähköllä siirtymäajalla vähitellen.

Osa taas uskoo siihen että homma hoidetaan kertarytinällä varoittamatta..ihan hyviä perusteluita löytyy siihenkin lukuisia.

Itse uskoin pitkään kivenkovaan ensimmäiseen vaihtoehtoon..eli pitkähköön siirtymäaikaan ja yhdellä kerralla vain vähäisiin muutoksiin. Olen kuitenkin nyttemmin alkanut kallistumaan jälkimmäisen vaihtoehdon kannalle..eri koko homma "yhdessä yössä" kertarysäyksellä.

Hankaluuksia ja mietittävää on jokaisessa vaihtehdossa varmasti riittämiin sitä valmistelevalle taholle. Pidän kuitenkin selviönä sitä että asiaan EI SAADA ratkaisua joka olisi tasapuolinen kaikille. Kaikkiaan uskon että suurimmat paskat jää käteen niille (joihin itsekin kuulun) jotka ovat ostaneet uuden/uudehkon auton..sanotaanko parin viime vuoden aikana.

Totta on että nykyjärjestelmän aikana ostaneet ovat jo maksaneet autostaan veron ostohetkellä..jolloin äkkiseltään loogista olisi ajatella että seurauksena olisi kaksi rinnakkaista verojärjestelmää. Eli uusien autojen verotus ja vanhan järjestelmän aikaisten autojen verotus.
Väittäisin kuitenkin että tämän kaltainen tilanne aihauttaisi mm autokaupan alalle melkoisia ongelmia.
Kaksiverojärjestelmässä käytetyt autot ja uudet autot olisivat ostohinnoiltaan hyvin lähellä toisiaan..jolloin käytettyjen autojen kysyntä vähentynee radikaalisti..jolloin niiden hintoja on pakko pudottaa roimasti..jolloin liike tekee tuhottomasti tappiota joka-ainoasta käytetyn auton kaupasta. Samoin välirahat kasvaisivat nykyisestäänkin kun asiakas vaihtaa vanhaa autoaan uuteen..

En tiedä..hiton hankala on valmistelijoiden työ kun miettivät sitä kuinka järjestelmästä saadaan edes auttavasti tasapuolinen kaikkia osapuolia kohtaan.

Näinollen pitkähkö siirtymäaika pienin kertamuutoksin vaikuttaisi inhimilliseltä..mutta toisaalta taas esim Ruotsissa muutos toteutettiin kertarysäyksellä, ilman välivaiheita, rinnakkaisjärjestelmiä ja siirtymäaikaa..

Itse uskon kertarysäykseen..jolloin suurimpia voittajia ovat ne joilla on uudehko auto josta ei ole lainaa/rahoitusta jäljellä..jolloin halventuneiden hintojen ansiosta suunnilleen yhtä suurella rahamäärällä kuin hän on edellisen auton aikanaan hankkinut voi nyt ostaa uuden, kokonaan eri tasolla olevan auton kuin aikaisempi oli. Vastaavasti eniten häviävät ne joilla on uudehko auto, siitä paljon lainaa jäljellä..jolloin yhdessä yössä lainamäärä muuttuu suuremmaksi kuin itse auton arvo on..
deore
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Pe 10.09.2004 19:27

Viesti Kirjoittaja deore »

Tässä keskustelussa unohdetaan nyt se, että autoverotuksen muuttaminen Suomessa on oltava vähintään nollasummapeliä, jos ei suorastaan haeta valtiolle lisää tuottoja.

Rautalangasta vääntäen valtio siis ottaa vähintään sen minkä aiemminkin, mutta vaan eri muodossa.

Nyt jos autovero lakkautetaan yhdessä yössä, ja autojen hinnat putoavat 30%, se tarkoittaa sitä että sama tuotto on jatkossa saatava vuosittaisista käyttömaksuista, jotka moninkertaistuvat. Kuitenkaan ei ole mahdollista tehdä niin, että kertaalleen verotetuista autoista alettaisiin perimään moninkertaista käyttömaksua. Se maksu on perittävä vaan uusista verottomista autoista. Siten vaikka uudistus tehtäisiinkin "kertarysäyksellä", syntyisi kahdet markkinat, uusille ja vanhoille autoille.

Kuka tietää vähennettiinkö Ruotsissa aidosti veropohjaa ja sitä kautta verotuloja. Suomessahan tällaisesta ei ole mitään toivoa, vaan autoilijan verorasitus kokonaisuudessaan ei tule muuttumaan.
keef
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1004
Liittynyt: Ma 09.02.2004 21:00

Viesti Kirjoittaja keef »

Millä perusteella autoverotus muuttuis vuoden lupussa, lokakuun hinta harmonisoinnin takia? Ite uskon, että käyttömaksut nousevat ja hinta harmonisointi nostaa autojen hintaa :D Sitten vasta, jos Golffin hinta karkaa käsistä autovero tippuu 5-10%......

Saksasta saa kohta ilmasia Väyrysiä kun niissä ei ole huikkassuodatinta, vero muuttuu siellä. Kimppatilausta kehiin 8)
Vastaa Viestiin