vanhemmassa 80hv versiossa on sarjaan kytketyt hehkut kun uudemmassa 88hv mallissa on rinnan kytketyt eli jokaiselle hehkulle menee omat johto. ja toinen ero on syöttöpumpussä. uudemmassa on pumpun kyljessä luukku pumppuelementtien kohdalla... vanhassa ei ole. muitakin eroja varmasti on joku viisaampi voi valaista hieman
ja eikös uudemmassa ole pikkusen isommat männät ja erilaiset esikammiot.ja taitaapa pumpussakin olla enemmän alipaineletkuja(ainakin240d-83).lisäksi termostaattikotelo on eri mallinen/eri paikassa kun vanhemmassa.
sooppa kirjoitti:ja eikös uudemmassa ole pikkusen isommat männät ja erilaiset esikammiot.ja taitaapa pumpussakin olla enemmän alipaineletkuja(ainakin240d-83).lisäksi termostaattikotelo on eri mallinen/eri paikassa kun vanhemmassa.
Männät on samankokoiset mutta erimuotoiset. Esikammiot on erilaiset. Muita toimintaan vaikuttavia muutoksia ei kai koneessa ole (no pumpussa tietysti on)?
Kuinkas öljynsuodatin? Pystärissä se oli ahtaimmassa paikassa mitä konehuoneesta löytyy, eli ohjaussimpukan alapuolella, auton alta vaihdettava. Onko paikka vaihdettu jo ensimmäiseen 123:een, vai vasta koneen "faceliftissä"?
Yykaa-kolmosissa öljynputsari on ainakin kaikisssa Iso-D malleissa ollut aina vastaavasti helpoimmassa mahdollisessa paikassa, eli siinä jarrutehostajan vieressä.
kyllähän tuon "uudemman" vm.81 uudemmat tunnistaa helposti pumpusta ym.ja lohkossakin näkyy olevan vuosimalli syöttöpumpun takana.
mutta haenkin tässä sitä tietoa onko nuo ennen vm.81 valmistetut moottorit kaikki 80hv
etenkin tämmösen moottorin no.617 912 10 092 3088 pollet kiinnostais! vm.79
satakaskolmonen kirjoitti:mutta haenkin tässä sitä tietoa onko nuo ennen vm.81 valmistetut moottorit kaikki 80hv
etenkin tämmösen moottorin no.617 912 10 092 3088 pollet kiinnostais! vm.79
Tehohan kasvoi jo 9/-79.
Mainitsemasi moottori taitaa olla vielä mallia 80 hv.
ja tulipa tuossa mieleeni että vanhemmissa koneissa on hihnapyörät ja kiilahihnat ohuemmat kuin uudemmissa ja ohjaustehostin on hiukan erinäköinen, myös kaasuvivusto on vahän muutunut vuosien varrella
kuitsi kirjoitti:eipä pumputkaan aina kerro koneen ikää, ne kun voi vaihtaa keskenään mutta lohkossa on kyllä selvä merkintä valmistus vuodesta
Eipä sitä tiedä varmasti mistään jos ottaa osien vaihtomahdollisuuden huomioon. Vanhaan koneeseen voi panna porauksen yhteydessä uudet männät ja päinvastoin. Vanhaan kanteen voi laittaa uudemmat pyöreäpäiset etukammioa ja toisinkin päin. Pumpun voitelussa taisi olla eroja mutta mitäs sekään kertoo jos pumppua on rukattu.