250 TD:n takaluukun sulkijamoottori
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ke 04.02.2004 15:27
- Paikkakunta: Varkaus
250 TD:n takaluukun sulkijamoottori
124 farmarista hajosi tuo takaluukun sulkija, joka imaisee viimeiset sentit kiinni. Olin ironista kyllä lähdössä juuri paikalliselta pajalta hakemaan varaosia mersuuni kun takaluukkua sulkiessa moottori alkoi hurjimaan.
Kun luukun laittoi kiinni moottori vain pyöri ja pyöri ja rattaat rutisi. Painoin äkkiä nappia ja luukku auki ettei rikkoonnu....nyt moottori alkoi pyöriä yhtäkkiä toiseen suuntaan ja ryske vaan kuului. Kohta liike lakkasi ja savu alkoi nousta luukun raosta. Ihmettelin eikö tässä sulake tai mikään pala (paloi kyllä lopulta) ja lopulta aloin purkamaan verhoilua ja revin koko lukon moottoreineen pois ettei koko auto pala.
Haju oli tyrmistyttävä ja muistuttaa kyllä tapahtumasta vielä jonkin aikaa kun tarttui verhoiluun. Moottori oli käynyt todella kuumana. Verhoilu oli vierestä vähän tummunut. Auto käyntiin ja huoltoon kun sinne oli matka. Pajalla heppu sanoi ettei noita ikinä ole tarvinnut laittaa. Selvitti kuitenkin osan hinnan.
Paketti olisi maksanut 780 euroa!!! Moottori ja alennusvaihde. Vehon kautta ja tilaamalla kun ei suomessa ole hyllyssä! Kotona otin moottorin ja alennusvaihteen irti ja laitoin lukkohässäkän takaisin...kyllä minä joudan konttia paiskomaankin.
Tutkiskelin tuota moottorihässäkkää sitten tarkemmin. Alennusvaihdehässäkkä on kyllä hieno VDO:n tekemä mutta moottori näytti samanlaiselta kuin esim. halvoissa akkuporakoneissa. Täytyykin kokeilla pelaako se itsekorjattuna. Todennäköisesti moottorin poltti jonkun mikrokytkimen vioittuminen. Lukko ei tajunnut missä asennossa on.
ps. On se taas insinöörin päänvaiva ollut tuo lukko. Nauru pääsi kun ekan kerran näin. Liikkuvia osia enemmän kun koko muussa autossa yhteensä.
Kun luukun laittoi kiinni moottori vain pyöri ja pyöri ja rattaat rutisi. Painoin äkkiä nappia ja luukku auki ettei rikkoonnu....nyt moottori alkoi pyöriä yhtäkkiä toiseen suuntaan ja ryske vaan kuului. Kohta liike lakkasi ja savu alkoi nousta luukun raosta. Ihmettelin eikö tässä sulake tai mikään pala (paloi kyllä lopulta) ja lopulta aloin purkamaan verhoilua ja revin koko lukon moottoreineen pois ettei koko auto pala.
Haju oli tyrmistyttävä ja muistuttaa kyllä tapahtumasta vielä jonkin aikaa kun tarttui verhoiluun. Moottori oli käynyt todella kuumana. Verhoilu oli vierestä vähän tummunut. Auto käyntiin ja huoltoon kun sinne oli matka. Pajalla heppu sanoi ettei noita ikinä ole tarvinnut laittaa. Selvitti kuitenkin osan hinnan.
Paketti olisi maksanut 780 euroa!!! Moottori ja alennusvaihde. Vehon kautta ja tilaamalla kun ei suomessa ole hyllyssä! Kotona otin moottorin ja alennusvaihteen irti ja laitoin lukkohässäkän takaisin...kyllä minä joudan konttia paiskomaankin.
Tutkiskelin tuota moottorihässäkkää sitten tarkemmin. Alennusvaihdehässäkkä on kyllä hieno VDO:n tekemä mutta moottori näytti samanlaiselta kuin esim. halvoissa akkuporakoneissa. Täytyykin kokeilla pelaako se itsekorjattuna. Todennäköisesti moottorin poltti jonkun mikrokytkimen vioittuminen. Lukko ei tajunnut missä asennossa on.
ps. On se taas insinöörin päänvaiva ollut tuo lukko. Nauru pääsi kun ekan kerran näin. Liikkuvia osia enemmän kun koko muussa autossa yhteensä.
"Rahalle pitää saada vastinetta"
kun ostin tuon oman farkun vajaa vuosi aikaa niin siinä ei pelannut tuo ko sulkija mekanismi. Tietenki mie uteliaana miehenä purin verhoilun ja vot, sieltähän oli johdot irti. Tuikkasin liittimen paikoilleen ja sulkijan moottori alko surrata itsekseen vallattaomasti ja samalla alko välkkyä kilpivalot ja pyyhkijäkin piti ääntä
Purin sitte johtosarjan näkösälle, siellähän oli melko siljo, 13 johtoa, joista 10 irtipoikki ja loput menivät poikki vetämällä
Ennekö laitat uuden sulkija mekanismin paikoilleen, niin ehkä kannattaa katsoa myös johtosarjan kunto??? Tämähän on tietysti hakuammuntaa, mutta voi silti olla täysin mahdollista......

Purin sitte johtosarjan näkösälle, siellähän oli melko siljo, 13 johtoa, joista 10 irtipoikki ja loput menivät poikki vetämällä

Ennekö laitat uuden sulkija mekanismin paikoilleen, niin ehkä kannattaa katsoa myös johtosarjan kunto??? Tämähän on tietysti hakuammuntaa, mutta voi silti olla täysin mahdollista......
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: 250 TD:n takaluukun sulkijamoottori
Tulipa pitkästä aikaa iltapuhteina nysväiltyä omia romuja. Vaihoin matickiin takaluukun kaasujouset, ja nyt kun se luukku kerran suostuu ylhäällä pysymään, ajattelin samoilla lämpösillä vaihtaa takaluukun sulkijan moottorin. Auton edellinen omistaja kertoi ottaneensa moottorin piuhat irti, koska se jumi ja poltti sulaketta. Nyt kun vaihoin tilalle ehjän moottorin, ei sulkeutuminen silti tapahtunut loppuun, vaan ainoastaan "tuulihakaan" asti. Aikani tuota lukkosysteemiä piuhojen varassa roikuttaen ihmeteltyäni totesin, että sulkija kyllä toimisi, mutta se ei saa käskyä tehdä viimeistä liikettä. Sulkijaa ohjaavaa mikrokytkimen lirpaketta ruuvimeisselillä sörkkimällä liikkeet toteutuu loppuun asti, mutta jostain syystä lukkomekanismi ei tuota viimestä liikettä sinne aikasiks saa.
Onko kellä tullu vastaavaa ongelmaa vastaan? Tuosta kuvasta tuskin kukaan saa selvää, puuttuuko tuolta mikrokytkimen liuskan kieppeiltä mahollisesti jotain?

Onko kellä tullu vastaavaa ongelmaa vastaan? Tuosta kuvasta tuskin kukaan saa selvää, puuttuuko tuolta mikrokytkimen liuskan kieppeiltä mahollisesti jotain?

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: 250 TD:n takaluukun sulkijamoottori
Moottorinhan pitäisi alkaa vetää vasta siinä vaiheessa kun luukku naksahtaa "tuulihakaan", eli onko nyt jokin mikrokytkin väärässä säädössä / vääntynyt / jotain...
wiimax.fi
Re: 250 TD:n takaluukun sulkijamoottori
Kyl se alkaa toimii miusta iha oikeesee aikaa, eli ei tarvii ku "tökätä huulille", ni aparaatti hoitaa loput -ei vaan loppuun asti.dealer kirjoitti:Moottorinhan pitäisi alkaa vetää vasta siinä vaiheessa kun luukku naksahtaa "tuulihakaan", eli onko nyt jokin mikrokytkin väärässä säädössä / vääntynyt / jotain...
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)