Ilmamäärämittarin sopivuuksista.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
HOS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 13.03.2005 20:56

Ilmamäärämittarin sopivuuksista.

Viesti Kirjoittaja HOS »

Terve,

Olen uusi kirjoittaja tällä palstalla ja niinkuin useimmat keskellä
teknisiä ongelmia.

Tällä hetkellä kaipaisin tietoa ilmamäärämittareiden kelpoisuudesta
keskenään. Eli käykö 220 cdi autojen ilmamäärämittarit keskenään.

Aikaisempi malli on 6/99 malleihin asti.
Seuraava on 6/99 eteenpäin.

Voiko tuon uudemman asentaa vanhempaan malliin.

Mikä käytännön ero niillä on.

Niin auto on 220 cdi 10/1998 stw E-malli

Uudempaa saa pelkkänä anturina ja vanhemmassa tulee
holkki mukana. Hintaero on huimaava.
:wink:
Viimeksi muokannut HOS, Ti 22.03.2005 14:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Katso ensimmäiseksi siitä ilmamassamittarista (mustasta putkesta) se varaosanumero ja heitä tänne.
Jos se vaikka on sama kuin kolmesatasessa, niin sitähän saa boschilaisena hintaan 215e.

Vai joko nuo meikäläisen murheisiin liittyvät jutut olet lukenut läpi?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
HOS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 13.03.2005 20:56

Viesti Kirjoittaja HOS »

Joo,

Tuttu on kaiku askelten. Lueskelin kaikki kuusi sivullista tästä episodistasi
mittarin kanssa.

Ajatus on lähinnä siinä että aion kokeilla käykö uudempi mittari
vanhempaan autooni. Olis vaan kiva tietää joko joku on onnistunut
tai epäonnistunut vastaavassa toimenpiteessä.

Ongelmia tuon pelin kanssa on ollut nyt ihan riittävästi.

Kaikki alkoi kun peli sammui kuin leikaten kesken ajon.

Olen ollut Vehossa testerissä nyt kaksi kertaa ja vikalista on huimaava.
En viitsi edes luetella kaikki häiriöitä mitä on tallentunut.

Sammumisongelma poistui näillä näkymin O-renkaiden vaihdoilla.
Siis suodattimen ja siirtopumpun O-renkaat. Kaikki liittimet on ruiskupuolelta
nyt pidelty ja auto käy nyt sammumatta.

Testeri näytti ilmamäärämittarin olevan pimeänä joten aion vaihtaa sen.
Tehottomuuden kyllä aistii. Vaikka kyllä se vielä potkii ihan reippaasti.

Virtalukko on kuulema ongelman oletettava syy auton sisäpuolella oleviin
toimintahäiriöihin. Sähkölasit, keskuslukko, vilkut, äänimerkki, lämmitttimen
puhallin sisävalot yms renaavat yhtäaikaa tai vuoronperää.

Häiriöt olen saanut poistettua nappamalla akun miinusnavan irti n. 10 minuutiksi. Ja suurin osa laitteista taas pelaa. Tosin etuovien ikkunanostinten
katkaisijat ei pelaa pohja-asennossa ts ikkuna aukeaa tai sulkeutuu kokonaan.

Että tällaista :lol:
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

stw1998 kirjoitti:Tosin etuovien ikkunanostinten
katkaisijat ei pelaa pohja-asennossa ts ikkuna aukeaa tai sulkeutuu kokonaan.
Ikkunat pitää opettaa joka kerran uudestaan, kun akku on käytetty irti.
(Sama koskee varmaan kattoluukkuakin, jos sellainen on).

Eli ikkuna (yksi kerrallaan, aloita vaikka kuskin lasista) ajetaan ensin alas pitämällä nappia vain siinä ensimmäisessä pykälässä.
Sitten se ajetaan ylös nappi ensimmäisessä pykälässä.
Alas ja ylös siis niin pitkälle kuin menee l. rele/kytkin ovessa naksahtaa.

Tuo tehdään muistaakseni kaksi tai kolme kertaa.
Ja sitten seuraavalle ikkunalle sama operaatio.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

Tutulta kuulostavia sähkövikoja. Oletko lukenut tarinani: http://mersuforum.net/forum/viewtopic.p ... highlight=
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
HOS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 13.03.2005 20:56

Viesti Kirjoittaja HOS »

Joo,

Tutun tuntuista tekstiä. Olen omistanut tämän auton n. 4 vuotta ja
kokoajan siinä on ollut sähköpuolella "pikkuvikkaa".

Nyt kun tämä käyntiongelma ilmaantui niin aloin tosissani
paneutua tähän koko ongelmavyyhtiin.

Saitko muuten selville sen väylävian, oliko liittimissä vai johdoissa.
Jos oli niin missä?
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

stw1998 kirjoitti:Ajatus on lähinnä siinä että aion kokeilla käykö uudempi mittari
vanhempaan autooni.
Mitä tällä kokeilulla haet ?
Onko se pelkkä anturi uudempaan niin paljon halvempi, että kokeilu on mielekästä?

Tuohon meidän mersuun nimittäin MAF:n vaihto on käsittääkseni ensimmäinen kerta seitsemään vuoteen, joten vuotta päälle jaettuna omassa tapauksessa 215e ei ole päätä huimaava.

Epäilet siis että nykyinen anturi on viallinen?
Jos lähiseudulta olet, niin tuo entinenhän jäi meille varalle ja joutaa kyllä vähäksi aikaa lainaan, jos haluat kokeilla.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
Juha R
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 409
Liittynyt: Ma 19.07.2004 08:05
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Juha R »

stw1998 kirjoitti:Saitko muuten selville sen väylävian, oliko liittimissä vai johdoissa.
Jos oli niin missä?
Jep, vika oli löystynyt/ melkein irronnut väylän liitin konehuoneen sulakerasiassa (alapuolella).
- MB E55 AMG '99, Calibra 2.0i-16v '96, Calibra 2.0i-8v '94 ja '96, Calibra V6 2.5i-24v '94, V70 2,5T AWD '04 -

[size=75]Exät: BMW 318, 320, 518, 2 x 520i, 528i, 535iA, Ford Taunus GT, Escort MkIV, MB 380 SE W126, E300TDT Avantgarde (S210), Opel Astra F 1.8i-16v Car, 1.8i-16v Sport, Corsa A, Kadett E 1.6i, 1.8 GSi, 2.0-16v GSi, Vectra B1 Sport, B2 1.8 CD, B2 100 Edition 2.0i-16v 1999, Vectra A2 2.0i-16v, Calibra 2.0i-16v DTM, 2.0i-16v x 3, 2.0i-8v, 4x4 2.0i-16v, 2.5i-24v, Senator 3.0i-24v CD aut, VW Golf 1.3, 1.8 GT, 1.8 GTi-16v, Jetta 1.6D, 1.9TD, 1.8i Flair, Passat 1.8 Variant, Golf Cabrio GLi, Porsche 924, Suzuki GSX-R 750[/size]
HOS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 13.03.2005 20:56

Viesti Kirjoittaja HOS »

Niin,

Se mittarin viallisuus selvisi Vehon testerissä. Jos niihin nyt sitten
uskominen on. Tosin mittailin sitä vanhaa enkä kyllä saanut
elonmerkkejä siitä esiin.

Pelkän anturin uudempaan malliin saa 70,- €:lla. Ja niinkuin
sanoitkin niin holkin kanssa se vanhempi maksaa reilut 200€.

Joku väitti ettei niiden arvoissa suuria eroja ole edes
eri automerkkien kesken mutta kun en tiedä niin
kyselempä täällä lisää infoa.

Kiitos auttavasta tarjouksestasi mutta välimatkaa on
muutama sata kilometriä joten pelkkiin rahteihin
kokeilussa uppoaisi jo muutama kymppi. Kiitos kuitenkin. :)

Katsotaan nyt mihin kaikki johtaa. Can-väyliinkö :?:
HOS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 13.03.2005 20:56

Viesti Kirjoittaja HOS »

Jep, vika oli löystynyt/ melkein irronnut väylän liitin konehuoneen sulakerasiassa (alapuolella).
Hyvä,

Kummanpuolen sulakerasiassa. Apumiehen puolella on siellä
boxissa kanssa muutama sulake päävirtarele-pohjassa.

Kuskinpuolella on sulakerasia jossa on kaksi sulakerivi-pohjaa
sekä testeripistokkeen takapuolella sulakerivit sekä relerivistö
erillisessä pohjassa. Ei ole käsitystä edes miltä ne väylän johdot
näyttävät. Tuleeko se myös virtalukolle.

Sen verran Vehossa selvisi että näitä väyliä on kaksi. High- ja Low.
Toinen niistä oli varattu näille sisätilan härpättimien vioille.

Mielenkiinnolla odotellen. Loppuiskohan tää sähkopiina joskus
muullakin tavalla kuin autoa vaihtamalla.

Edellisellä w126 MB:llä ajelin 8,5 vuotta suhtkoht huolettomasti
verrattuna tähän peliin.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

stw1998 kirjoitti:Se mittarin viallisuus selvisi Vehon testerissä. Jos niihin nyt sitten
uskominen on.
Tässä meidän tapauksessa jo ensimmäisellä testerikäynnillä löytyi "herja" ilmamassamittarista eli sen perusteella jotain uskomista siihen lienee.
stw1998 kirjoitti: Tosin mittailin sitä vanhaa enkä kyllä saanut
elonmerkkejä siitä esiin.
Eli mittasit siitä vitosnastasta jysin ohjeiden mukaan tasajännitteen ja toinen mittapää rungossa?

On muuten pirullinen mitata, sen anturin liittimen kuoret pitää purkaa jotta näkee mikä on nasta 5 ja sitten olla vielä terävä piikki, jonka saa eristeen läpi, sillä kontaktia ei saa liittimen pohjasta "väärältäkään" puolelta.

Ensimmäinen minun mittaukseni meni täysin poskelleen, sen mukaan eloa ei myöskään ollut.
Uusintamittaus sitten antoikin tuloksia, mutta kuten varmaan luitkin jo, eloa anturissa ei ollut sittenkään riittävästi kelvolliseen toimintaan.

Oletko harkinnut puhdistamista?
Siinä ei paljoa sitten menetä, jos anturi jo "rikki" on....
Ota anturi pois putkesta ja katso hyvässä valossa, näkyykö sieltä sisukaluista avoimista aukoista peilikirkasta pintaa.
Jos ei, niin noessa/piessä se on ja silloin puhdistus voisi auttaa.
stw1998 kirjoitti:Katsotaan nyt mihin kaikki johtaa. Can-väyliinkö :?:
Toivottavasti ei....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
HOS
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Su 13.03.2005 20:56

Viesti Kirjoittaja HOS »

Kyllä,

Lueskelin mittailuistasi mutten en ollut kyllä yhtä perusteellinen
niissä. Koetin putsaustakin. Saattaa olla että puhdistus vei sen
viimeisenkin elämän.

Vehossa sanoivat että esim AMG-versioissa ilmamäärämittari
vaihdetaan 80 000 km välein. :shock:

Joten tulin kyllä testerin, omien vajavaisten mittausteni
sekä koneen suorituskyvyn alentumisen johdosta tähän
vaihto ajatukseen.

Jos vaihto-operaatio maksaa 70€ olettaen että uudemman
mittari käy niin mielestäni kannattaa tehdä se.

Jostain lueskelin että tällaiseen vastusmenetelmään perustuva
anturi on verrattavissa hehkulamppuun. Loppu koittaa ennemmin
tai myöhemmin.

Näissä ajatuksissa
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Kuuleman mukaan Boschin mittareissa on kaikissa samat sisuskalut, eli kaupasta halvin mahdollinen mittari ja sisuskalut vanhaan... Olen myöskin kuullut että mittareita olisi korjailtu siten että sisuskalun "runkoon" olisi porattu reikä jolloinka ilma virtaa nopeammin osan lävitse ja siten luulee että ilmaa menee enemmän lävitse, eli pieni reikä ja sähköisten arvojen mittaus -> poraa taas reikää isommaksi niin kauan kunnes arvot kohdillaan...

Perseestähän tommonen puljaus on mutta jos kerta halvalla haluatte päästä...
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Vastaa Viestiin