Luin tuossa eräällä istunnolla vanhaa huulilasia jossa oli juttua niiden uittamasta 124:sta. Siinä oli mainintaa tuosta alipainepumpun laakerista mutta ei ollut mitään mainintaa auto iästä tai onko sitä mitenkään paranneltu aikojen kuluessa.
Oli myös epäilys että ppumpun vaihto on ajankohtaista 200thk:n kohdalla.
Onko kyseinen kohta ns heikoin lenkki, tulisiko tarkistella tarkkaan kyseinen osa kun kauppoja vääntää autosta?
W 124:n alipainepumppun laakeri
W 124:n alipainepumppun laakeri
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Joo
Todellakin melkein ohjeistaisin vaihtamaan alipainepumpun, jos se on vielä alkuperäinen (niitit kannessa), omassa -92:sa oli vielä vanhanaikainen pumppu jossa on kuulalaakerit, jos laakerit kämähtävät, lähtevät kuulat kierroksella, mahdollisesti jakoketjun väliin tai muualle yhtä ikävään paikkaan, seuraukset voi jokainen varmasti arvata ihan itse.
Uudessa mallissa on liukupinnat laakereina, ja ne ovat vaarattomia, omassa esim. on Pierburgin pumppu ja siinä on ruuvit kannessa.
En ole varma onko missään W124:ssä ollut vakiona tuota uutta mallia, voi olla että sen saa vain varaosana.
Pumppu ei muuten välttämättä varoittele yhtään ennen hajoamista, mutta kyllä omassa se oli kestänyt hyvin melkein 400 tkm ja oli vielä tosi hyvän näköinen kun otettiin varmuden vuoksi ulos ja uusi tilalle.
Uudessa mallissa on liukupinnat laakereina, ja ne ovat vaarattomia, omassa esim. on Pierburgin pumppu ja siinä on ruuvit kannessa.
En ole varma onko missään W124:ssä ollut vakiona tuota uutta mallia, voi olla että sen saa vain varaosana.
Pumppu ei muuten välttämättä varoittele yhtään ennen hajoamista, mutta kyllä omassa se oli kestänyt hyvin melkein 400 tkm ja oli vielä tosi hyvän näköinen kun otettiin varmuden vuoksi ulos ja uusi tilalle.
Re: Joo
Omaan -90 250D:hen vaihdettiin tuo pumppu maahantuontihuollon yhteydessä ja uudessa on juuri nuo ruuvit kannessa. Molemmat mallit ovat kuulalaakeroituja, mutta tuossa uudemmassa mallissa laakerin suojana on levy, joka estää haulien poistumisen pumpusta. Mistäköhän tämä huhu liukulaakereista on peräisin?Mauri H. kirjoitti:Uudessa mallissa on liukupinnat laakereina, ja ne ovat vaarattomia, omassa esim. on Pierburgin pumppu ja siinä on ruuvit kannessa.
-- Tommi
Re: Joo
Joo, tästäkin olen kuullu kahta juttua, liukulaakereista puhui eräs dieselhuolto.Kangas kirjoitti:Omaan -90 250D:hen vaihdettiin tuo pumppu maahantuontihuollon yhteydessä ja uudessa on juuri nuo ruuvit kannessa. Molemmat mallit ovat kuulalaakeroituja, mutta tuossa uudemmassa mallissa laakerin suojana on levy, joka estää haulien poistumisen pumpusta. Mistäköhän tämä huhu liukulaakereista on peräisin?Mauri H. kirjoitti:Uudessa mallissa on liukupinnat laakereina, ja ne ovat vaarattomia, omassa esim. on Pierburgin pumppu ja siinä on ruuvit kannessa.
-- Tommi
Perinteisestihän bensavehkeissä riittävä alipaine löytyy imusarjasta, joten tuskin niissä erillistä pumppua on. Myy pumppu pois, forumilaisia luulisi kiinnostavan, kun uusi maksaa KL:ssä 205 euroa. Tai vielä parempaa, vaihda pensapeli jäykillä tulpanjohdoilla varustettuun malliin ja ruuvaa pumppu siihen.ksutinen kirjoitti:Miten on?
-- Tommi