Pitäisi autoa porailla taas mutta minne.Ulkoapäin katselin että otollinen paikka voisi olla lyhtyjen alla oleva pelti- platta.(saa vaihdettua jos... ) mutta mahtuneeko tökkelin takaosa sen taakse? Seuraava paikka taitaakin sitten olla jossain puskurissa(kuskin puolelle). Autossa muuten konehuoneessa normaali 220V.n pistoke,lieneekö taas sitten jotain orkkiskamaa(=sisätilan pistoke kiinni ja Defa tai Calix systeemit perään?!)Eli mikäköhän olisi Forumistien mielestä upotettavalle rasialle fiksu paikka
fidldee kirjoitti:Pitäisi autoa porailla taas mutta minne.Ulkoapäin katselin että otollinen paikka voisi olla lyhtyjen alla oleva pelti- platta.(saa vaihdettua jos... ) mutta mahtuneeko tökkelin takaosa sen taakse? Seuraava paikka taitaakin sitten olla jossain puskurissa(kuskin puolelle). Autossa muuten konehuoneessa normaali 220V.n pistoke,lieneekö taas sitten jotain orkkiskamaa(=sisätilan pistoke kiinni ja Defa tai Calix systeemit perään?!)Eli mikäköhän olisi Forumistien mielestä upotettavalle rasialle fiksu paikka
Ei ehkä vastaus kysymykseesi mutta totean että minulla on lohkolämppärin pistorasia sisällä takaluukussa. On helppo talvella, ja benzin takaluukun tiiviste ei paina johtoa nimeksikään. Jatkojohdon kun ottaa seinästä niin sen kun pudottaa sinne takaluukkuun makaamaan. Auton päästä sitä ei tarvitse irroittaa ja mukana kulkee ihan niin monta metriä johtoa kuin tarvitsee, eli kaverin pihassa riittä johto vähän pitemmällekin. Minulla on kymmenen metrin jatkojohto. Eikä tarvitse sitä kallista minipistoketta vaan voi ihan yhtä hyvin käyttää näita vanhoja halpoja täysikokoisia malleja. Ei pilaa maskia ulkonäöllisesti, on hyvin vaikea rikkoa ajamalla hankeen, eikä tarvitse kömpiä autoon avaamaan konepeltiä jne.jne.jne. En ole ratkaisusta vielä keksinyt yhtään huonoa puolta.
Ainoastaan asentaessa niin joutuu maksamaan vähän enemmän kun noita jatkoja menee jonkin verran että pääsee takaluukkuun saakka.
Suosittelen.
,Tero
PS. ai niin - ja sitten tietysti sen jälkeen auto on parkissa näyttävästi keula ulospäin - niin kuin mersun kelpaakin.
Joo pistin hätäpäissäni torven alle siihen puskuripalkin päälle ,joutuu tosin avaamaan konepellin mut muuten ihan jees.
Terveisin Jamppa
300da
500e
sprintteri
Pistä vaan taakse jos yhtään jaksat piuhoja vedellä. Talviaamuna tarttee raapia vaan tuulilasi ja kovilla pakkasilla pääsee heti liikenteeseen ettei tartte ulkona kärvistellä!
Itsellä on jatkoroikkatolppapaikka ilman omaa tolppaa niin pidän autoa samantien nokka lähtösuuntaan, roikka on vedetty konepellin välistä. Konetilaan saa myös voroilta piiloon ajastimen jota tolpassa ei ole.
Dieselissä vois takana laitaa pistokkeen vaikka polttoainetankinkorkinsuojaluukun taakse piiloon, mutta sulla on bensavehje niin saatta aiheuttaa jopa tulipalovaaran!
Tai jos omistat peräkoukun niin laita koukunvarteen peräkärryn pistokkeen toiselle puolelle!
Mutta tärkein peruste on ehdottomasti seuraava:
tero kirjoitti:
PS. ai niin - ja sitten tietysti sen jälkeen auto on parkissa näyttävästi keula ulospäin - niin kuin mersun kelpaakin.
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Itse laitoin pistokkeen etupuskurin apukuskin puoleiselle sivulle aika alas, ihan hyvä paikka, johdot sai kivasti vedettyä siitä ylös, vaikkakin TDT:n ilmanpitsari onkin hiukka tiellä, paikka on muutenkin hyvä, kun kaikki loska ja paska eivät ihan suoraan lennä siihen. Siinä kohdassa ei ole metallia takana joten reikä oli helppo porata.
Edit:Katso Avattaresta
Viimeksi muokannut Mauri H., To 04.09.2003 15:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt kun alkaa oleen ajankohtaista lämppärin asennus tuohon velipojan katiskaan, niin kysytääs nyt sitten samassa threadissä...
Onkos siinä pakkastulpan irroittamisessa jotain jippoja, vaatiiko se jotain erikoistyökaluja etc???
Vaikutti niin simppeliltä hommalta, ettei siitä kyllä 80€ kannata maksaa.
Muutenkin se on parempi asentaa hyvissä ajoin ennen pakkaskauden alkua; kun siellä pellin alla joutuu kuitenkin puoli päivää säätämään, niin jäätyis sitten asennusoluetkin perskules.
Pasi M. kirjoitti:Nyt kun alkaa oleen ajankohtaista lämppärin asennus tuohon velipojan katiskaan, niin kysytääs nyt sitten samassa threadissä...
Onkos siinä pakkastulpan irroittamisessa jotain jippoja, vaatiiko se jotain erikoistyökaluja etc???
Vaikutti niin simppeliltä hommalta, ettei siitä kyllä 80€ kannata maksaa.
Muutenkin se on parempi asentaa hyvissä ajoin ennen pakkaskauden alkua; kun siellä pellin alla joutuu kuitenkin puoli päivää säätämään, niin jäätyis sitten asennusoluetkin perskules.
Tota noin, lämmitysvehkeet kannattaa varata avuksi, se tulppa on peltiä, ja se on pirun kovaa kiinni tiivisteen avulla. Vaikka siinä on räikkähylsyn mentävä kuvio, ei se irtoa ilman lämmitystä, älkää siis vääntäkö sitä mutteria pyöreäksi, vaan polttakaa se punaiseksi reunoista niin että tiivisteet palavat, ja sitten vääntäkää räikällä irti. M103:ssa se varmaan on ihan helppo juttu, omassa vehkeessä tietty on turbo juuri tiellä ja paikka aika ahdas. Muutama tunti voi mennä jos ottaa rennosti ja käyttää aikaa johtojen vetämiseen.
Pasi M. kirjoitti:Nyt kun alkaa oleen ajankohtaista lämppärin asennus tuohon velipojan katiskaan, niin kysytääs nyt sitten samassa threadissä...
Onkos siinä pakkastulpan irroittamisessa jotain jippoja, vaatiiko se jotain erikoistyökaluja etc???
Kattelin niitä Defan sivuja ilmeisesti tuohon on mahdollista laittaa jompi kumpi malli 265 oli kierteellä ja toinen sellainen kiilamainen...onkohan siinä lohkossa sitten kaksi erillistä tulppaa muka? Pakosarjan puolella näytti olevan kuitenkin. Siellä esiteltiin ulosvetäjä ja vasara+ruuvitaltta-tekniikka ilman kierrettä olevaan tulppaan
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Pasi M. kirjoitti:Nyt kun alkaa oleen ajankohtaista lämppärin asennus tuohon velipojan katiskaan, niin kysytääs nyt sitten samassa threadissä...
Onkos siinä pakkastulpan irroittamisessa jotain jippoja, vaatiiko se jotain erikoistyökaluja etc???
Kattelin niitä Defan sivuja ilmeisesti tuohon on mahdollista laittaa jompi kumpi malli 265 oli kierteellä ja toinen sellainen kiilamainen...onkohan siinä lohkossa sitten kaksi erillistä tulppaa muka? Pakosarjan puolella näytti olevan kuitenkin. Siellä esiteltiin ulosvetäjä ja vasara+ruuvitaltta-tekniikka ilman kierrettä olevaan tulppaan
EDIT: oon hidas hämäläinen...
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Pasi M. kirjoitti:Nyt kun alkaa oleen ajankohtaista lämppärin asennus tuohon velipojan katiskaan, niin kysytääs nyt sitten samassa threadissä...
Onkos siinä pakkastulpan irroittamisessa jotain jippoja, vaatiiko se jotain erikoistyökaluja etc???
Kattelin niitä Defan sivuja ilmeisesti tuohon on mahdollista laittaa jompi kumpi malli 265 oli kierteellä ja toinen sellainen kiilamainen...onkohan siinä lohkossa sitten kaksi erillistä tulppaa muka? Pakosarjan puolella näytti olevan kuitenkin. Siellä esiteltiin ulosvetäjä ja vasara+ruuvitaltta-tekniikka ilman kierrettä olevaan tulppaan
Joo, noita kiilaelementtejä on kanssa saatavilla, itse vaan katsoin varmemmaksi laittaa kierteillä olevan. Ne tosiaan tulee eri reikiin, ja kyllähän tuolla vasara-ruuvarimenetelmälläkin tulpan pois saa....
Viimeksi muokannut Mauri H., To 04.09.2003 14:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
itse päädyin laittamaan vesiletkun väliin tulevan defan lämmittimen, asentajan mainostettua että omassa mesessäänkin on samanlainen.
Kuulemma ko.asentamokin vie autot veholle tulpanpoistoon jos lohko asennetaan,ovat kuulemma niin hankalia irrottaa....
Lämmitinelementti tällättiin siis syylärin ylävesiletkuun ja pistoke tuonne repsikan puolelle puskurin alle. Niin ja tietysti pistoke kabiiniin ja defan piuhoihin sattuva akkulaturi....eli siis kun lohkon piuha on kiinni latautuu akku samalla, oli muuten helevetin kallis putikka tuo lataussysteemi tais olla jotain 150e, yht 400e +sisätilanlämmitin.
Boss kirjoitti:
Lämmitinelementti tällättiin siis syylärin ylävesiletkuun ja pistoke tuonne repsikan puolelle puskurin alle. .
Ihan tyhmä peruskysymys: siis termostaatin syylärinpuoleiseen osioon?
Lainkaan henkilökohtaisuuksiin menemättä voin todeta, että ainakin isoissa dieseleissä tuo on vähemmän hyvä sijoituspaikka. Vastus lämmittää juuri hiukan vesiletkua ja senkin jostain muualta kuin koneen yhteydestä, niin että vaikutus kovemmissa pakkaissa on kyseenalainen. Kyllähän ruisku-bensakone Etelä-Suomen keleissä lähtee käyntiin vaikka lämmitysvaikutus olisi vähäisempi -- mutta kun se voisi olla tehokkaampikin, niin miksi syytää sähköä syylärille.
Ajatuksena muuten on käynyt usein tuo lohkolämppärin ym. pistokkeiden sijoittaminen juuri auton takapäähän, vaikka sitten takakonttiinkin. Meikäläinen ainakin tapaa suorittaa 99% pysäköinneistään ruutuun peruuttamalla, jolloin tuo lämmitystolppa ja auton töpseli ovat jo luonnostaan melko lähekkäin.