Turbokorjauksen kannattavuus?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Turbokorjauksen kannattavuus?

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Siis yksinkertainen kysymys, joka tuli mieleen turbodieselin omistajana. Eli koska turbot eivät ikävä kyllä ole ikuisia, niin niiden uusiminen tai korjaus tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi..

Kun on noita eri boardeja tullut luettua, niin korjauksella on melkein aina tullut enemmän hintaa kuin alussa oli arveltu ja korjatun turbon kesto on ollut vähän niin ja näin. Näin ollen tuleekin mieleen, että uudella turbolla saisi nimenomaan uuden eikä tarvitstisi miettiä kestoa.

Lisäksi noiden VNT-turbojen kohdallahan on ollut kysymys myös päästöistä eli jotkut valmistajat eivät enää myy korjausosia niihin.

Mikäs siinä jos rahallisesti ei ole väliä, uusi on aina uusi, mutta jos nyt mietitii asiaa hinta/hyötysuhteen kannalta.

Mitenkäs on, millaisia kokemuksia/tietoa löytyy täältä turboilijoiden joukosta huollon mielekkyydestä suhteessa uuden ostamiseen?
BMW-kuski on aina oikeassa
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Keväällä oli carretin TA3:n huolto edessä mutta kummasti rauhoitti kun soittelin parille turbopajalle.
Uusi oli samanhintainen kuin vanhan korjausarvio ja siihen olisi tarvinut uusia laakerit ja tasapainottaa,ja uudet siivetkin?

Turbo lepää muiden superturbo osien seassa naapurissa,oli tarkoitus että siitä tehdään koemielessä kotitekoisesti ehjä turbo.
Laakereiden teko kuulemma "helppo homma" ammattilaiselle,tasapainoitus turhaa kun ehjä eikä ole mihinkään hipsinyt :lol: 8)

Tosin en ehkä ihan uuteen koneeseen tuota laittaisi...
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Itse olen tuollaisten vanhan ajattelun polttoaineen autoista niitä korjauttanut ja kyllä niissä ainakin se on halvempaa kuin uusi.

S40 T4 Volvo maksoi remppa 350€ lähetyksineen, uusi 1200€. Rempan hinta riippuu enenmmänkin sen ajankohdasta, jos reikä otassa on ajettu pakopesät halki jonka jälkeen on siivet rikki ja akseli kiero, niin varmasti maksaa uuden verran, koska se on sen jälkeen uusi, jälellä vaan imupuolen kotelo..

Sen verran halpaa huvia vrt täys tuho, että kannattaa laittaa huoltoon, helppo irroittaa ja asentaa kuitenkin.. yleensä..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 721
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

PT kirjoitti:S40 T4 Volvo maksoi remppa 350€ lähetyksineen, uusi 1200€. Rempan hinta riippuu enenmmänkin sen ajankohdasta.
Tai uuden turbon hinnasta,esim. em carret kallis korjata ja halpa ostaa uusi< korjaus järjetöntä.
Turbossa ei mitään havaittavaa vikaa josta olisi edes ääntä kuulunut,turbo piti ottaa irti kun koneessa tuli tunnit täyteen ts. aikansa kutakin. Kone oli ja olisi edelleen ajossa em. turbolla ellei muuta murhetta,turbosta riippumatonta.

Korjaus arvio oli tosiaan turboa näkemättä kun kuvailin horoksi :lol: Kaveri purkanut turbon myöhemmin eikä muuta vikaa kuin laakerit ts. messinki puslat kuluneet.

Tästä huomaakin että hyvää ja halpaa ei olekaan,halpa ostaa/kallis korjata...
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Ilmeisesti VNT-turbojen korjaus on kielletty valmistajan (Garret) toimesta, koska niiden ohjurisiipien kalibroimista ei voida tehdä niin tarkasti, että se olisi enää tehtaiden spekseissä. KOrjaussarjoja myytiin jossain vaiheessa, mutta se on nyt lopetettu.

Eli käytännössä ainoa toimiva ja pitkä-ikäinen korjauskeino on uuden ostaminen.
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Frankie kirjoitti:Ilmeisesti VNT-turbojen korjaus on kielletty valmistajan (Garret) toimesta, koska niiden ohjurisiipien kalibroimista ei voida tehdä niin tarkasti, että se olisi enää tehtaiden spekseissä. KOrjaussarjoja myytiin jossain vaiheessa, mutta se on nyt lopetettu.

Eli käytännössä ainoa toimiva ja pitkä-ikäinen korjauskeino on uuden ostaminen.
Niinhän tuo Riikonenkin jutteli, että eivät enää saa korjailla niitä vaan uutta kehiin. Jonkun 530d ahtimen oli korjannut (merkki, malli turbon..?) mutta kuulemma "hassu" kasata..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Frankie »

Niin, tämä homma tuli mieleen kuin omassa E39:ssä tuo turbo (garretin VNT) viheltää jonkun aikaa kun kone on kylmä. Jos ajaa vaikkapa 300-400m, niin se loppuu, eikä enää vihellä vaikka mitä tekee. Eivät oikein osanneet noissa turboputiikeissa sanoa mitään. Jos olisi epätasapainossa, niin pitäisi vinkua sitten koko ajan. Öljynpaineetkin pitäisi olla ok, koska testeri ei ainakaan siitä valittanut. Sitten jo veikattiin jotain muuta vuotoa muualta, joka sitten lämpölaajenemisen myötä menisi hiljaiseksi eli tukkoon. Tiedä häntä. Hyvin vetää eikä savuta mitenkään ihmeellisesti.
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
petska
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1138
Liittynyt: Ti 11.11.2003 19:33
Paikkakunta: pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja petska »

Olen kyllä kuullut huhua ainakin yhdestä paljon ajetusta bemarista olikohan vm 01 tai 02 missä olis turbo hajonnut ja särkenyt moottorin muistaakseni 525 tai saattoi olla 530 mut kaikki tietysti särkyy jos väärin käytetään ja samasta oli hajonnut vielä automaatti laatikkokin...
Itse tein ja säästin
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Frankie kirjoitti:Niin, tämä homma tuli mieleen kuin omassa E39:ssä tuo turbo (garretin VNT) viheltää jonkun aikaa kun kone on kylmä. Jos ajaa vaikkapa 300-400m, niin se loppuu, eikä enää vihellä vaikka mitä tekee. Eivät oikein osanneet noissa turboputiikeissa sanoa mitään. Jos olisi epätasapainossa, niin pitäisi vinkua sitten koko ajan. Öljynpaineetkin pitäisi olla ok, koska testeri ei ainakaan siitä valittanut. Sitten jo veikattiin jotain muuta vuotoa muualta, joka sitten lämpölaajenemisen myötä menisi hiljaiseksi eli tukkoon. Tiedä häntä. Hyvin vetää eikä savuta mitenkään ihmeellisesti.
Näitä bemarin turboja oli kait korjailtu muutamia sen jälkeenkin ja silloin aika uusista autoista. Mega-auton kautta nuo turbot sinne Riikoselle menee. En tiedä osaako hän valaista asiassa sen paremmin, tai oletko jo ehtinyt sinne soittaa ja kysyä, mutta Turbohuolto Riikonen ja numero varmaan netistä löytyy..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Frankie
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ti 17.08.2004 20:48
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja Frankie »

PT kirjoitti:
Frankie kirjoitti:Niin, tämä homma tuli mieleen kuin omassa E39:ssä tuo turbo (garretin VNT) viheltää jonkun aikaa kun kone on kylmä. Jos ajaa vaikkapa 300-400m, niin se loppuu, eikä enää vihellä vaikka mitä tekee. Eivät oikein osanneet noissa turboputiikeissa sanoa mitään. Jos olisi epätasapainossa, niin pitäisi vinkua sitten koko ajan. Öljynpaineetkin pitäisi olla ok, koska testeri ei ainakaan siitä valittanut. Sitten jo veikattiin jotain muuta vuotoa muualta, joka sitten lämpölaajenemisen myötä menisi hiljaiseksi eli tukkoon. Tiedä häntä. Hyvin vetää eikä savuta mitenkään ihmeellisesti.
Näitä bemarin turboja oli kait korjailtu muutamia sen jälkeenkin ja silloin aika uusista autoista. Mega-auton kautta nuo turbot sinne Riikoselle menee. En tiedä osaako hän valaista asiassa sen paremmin, tai oletko jo ehtinyt sinne soittaa ja kysyä, mutta Turbohuolto Riikonen ja numero varmaan netistä löytyy..
On kysytty ja eipä sen kummempaa osannut sanoa. Eihän se ihan normaalia ole, mutta missä vika.
BMW-kuski on aina oikeassa
Avatar
juk3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 21.03.2004 15:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juk3 »

Paljon turbo kestää kilsoja? faijalla on 325000 ajettu E290 td eli onko siinä millon turbo remppaa tiedossa. Samalla sinne vois heittää isompaa turboa, jos remppaa olisi noilla kilsoilla tiedossa.
Kuljettimet
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63


ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jpk kirjoitti:Laakereiden teko kuulemma "helppo homma" ammattilaiselle,tasapainoitus turhaa kun ehjä eikä ole mihinkään hipsinyt :lol: 8)

Tosin en ehkä ihan uuteen koneeseen tuota laittaisi...
Olen sitä mieltä että mikäli ahtimen huoltaa, se tarkoittaa että kaikki liikkuvat osat puretaan, kuulapuhalletaan ja kulutusosat uusitaan. Kokoonpanon jälkeen ahdin ei mitenkään voi olla tasapainossa. Tottamooses hinta lähestyy uuden ahtimen hintaa ja kovaa kyytiä, mutta miksi siivet pitäisi uusia, jos ne ei ole saaneet pahaa ?

Sanoivat ettei noita GT sarjankaan kannata korjata ja niinhän se onkin. Ilmeisesti korjaussarja (sisältääkö sitten laakeroinin käytännössä) on niin kallis, että kokonaishinta kipuaa lähelle uuden hintaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin