Turbokorjauksen kannattavuus?
Turbokorjauksen kannattavuus?
Siis yksinkertainen kysymys, joka tuli mieleen turbodieselin omistajana. Eli koska turbot eivät ikävä kyllä ole ikuisia, niin niiden uusiminen tai korjaus tulee jossain vaiheessa ajankohtaiseksi..
Kun on noita eri boardeja tullut luettua, niin korjauksella on melkein aina tullut enemmän hintaa kuin alussa oli arveltu ja korjatun turbon kesto on ollut vähän niin ja näin. Näin ollen tuleekin mieleen, että uudella turbolla saisi nimenomaan uuden eikä tarvitstisi miettiä kestoa.
Lisäksi noiden VNT-turbojen kohdallahan on ollut kysymys myös päästöistä eli jotkut valmistajat eivät enää myy korjausosia niihin.
Mikäs siinä jos rahallisesti ei ole väliä, uusi on aina uusi, mutta jos nyt mietitii asiaa hinta/hyötysuhteen kannalta.
Mitenkäs on, millaisia kokemuksia/tietoa löytyy täältä turboilijoiden joukosta huollon mielekkyydestä suhteessa uuden ostamiseen?
Kun on noita eri boardeja tullut luettua, niin korjauksella on melkein aina tullut enemmän hintaa kuin alussa oli arveltu ja korjatun turbon kesto on ollut vähän niin ja näin. Näin ollen tuleekin mieleen, että uudella turbolla saisi nimenomaan uuden eikä tarvitstisi miettiä kestoa.
Lisäksi noiden VNT-turbojen kohdallahan on ollut kysymys myös päästöistä eli jotkut valmistajat eivät enää myy korjausosia niihin.
Mikäs siinä jos rahallisesti ei ole väliä, uusi on aina uusi, mutta jos nyt mietitii asiaa hinta/hyötysuhteen kannalta.
Mitenkäs on, millaisia kokemuksia/tietoa löytyy täältä turboilijoiden joukosta huollon mielekkyydestä suhteessa uuden ostamiseen?
BMW-kuski on aina oikeassa
Keväällä oli carretin TA3:n huolto edessä mutta kummasti rauhoitti kun soittelin parille turbopajalle.
Uusi oli samanhintainen kuin vanhan korjausarvio ja siihen olisi tarvinut uusia laakerit ja tasapainottaa,ja uudet siivetkin?
Turbo lepää muiden superturbo osien seassa naapurissa,oli tarkoitus että siitä tehdään koemielessä kotitekoisesti ehjä turbo.
Laakereiden teko kuulemma "helppo homma" ammattilaiselle,tasapainoitus turhaa kun ehjä eikä ole mihinkään hipsinyt
Tosin en ehkä ihan uuteen koneeseen tuota laittaisi...
Uusi oli samanhintainen kuin vanhan korjausarvio ja siihen olisi tarvinut uusia laakerit ja tasapainottaa,ja uudet siivetkin?
Turbo lepää muiden superturbo osien seassa naapurissa,oli tarkoitus että siitä tehdään koemielessä kotitekoisesti ehjä turbo.
Laakereiden teko kuulemma "helppo homma" ammattilaiselle,tasapainoitus turhaa kun ehjä eikä ole mihinkään hipsinyt


Tosin en ehkä ihan uuteen koneeseen tuota laittaisi...
Itse olen tuollaisten vanhan ajattelun polttoaineen autoista niitä korjauttanut ja kyllä niissä ainakin se on halvempaa kuin uusi.
S40 T4 Volvo maksoi remppa 350€ lähetyksineen, uusi 1200€. Rempan hinta riippuu enenmmänkin sen ajankohdasta, jos reikä otassa on ajettu pakopesät halki jonka jälkeen on siivet rikki ja akseli kiero, niin varmasti maksaa uuden verran, koska se on sen jälkeen uusi, jälellä vaan imupuolen kotelo..
Sen verran halpaa huvia vrt täys tuho, että kannattaa laittaa huoltoon, helppo irroittaa ja asentaa kuitenkin.. yleensä..
S40 T4 Volvo maksoi remppa 350€ lähetyksineen, uusi 1200€. Rempan hinta riippuu enenmmänkin sen ajankohdasta, jos reikä otassa on ajettu pakopesät halki jonka jälkeen on siivet rikki ja akseli kiero, niin varmasti maksaa uuden verran, koska se on sen jälkeen uusi, jälellä vaan imupuolen kotelo..
Sen verran halpaa huvia vrt täys tuho, että kannattaa laittaa huoltoon, helppo irroittaa ja asentaa kuitenkin.. yleensä..
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Tai uuden turbon hinnasta,esim. em carret kallis korjata ja halpa ostaa uusi< korjaus järjetöntä.PT kirjoitti:S40 T4 Volvo maksoi remppa 350€ lähetyksineen, uusi 1200€. Rempan hinta riippuu enenmmänkin sen ajankohdasta.
Turbossa ei mitään havaittavaa vikaa josta olisi edes ääntä kuulunut,turbo piti ottaa irti kun koneessa tuli tunnit täyteen ts. aikansa kutakin. Kone oli ja olisi edelleen ajossa em. turbolla ellei muuta murhetta,turbosta riippumatonta.
Korjaus arvio oli tosiaan turboa näkemättä kun kuvailin horoksi

Tästä huomaakin että hyvää ja halpaa ei olekaan,halpa ostaa/kallis korjata...
Ilmeisesti VNT-turbojen korjaus on kielletty valmistajan (Garret) toimesta, koska niiden ohjurisiipien kalibroimista ei voida tehdä niin tarkasti, että se olisi enää tehtaiden spekseissä. KOrjaussarjoja myytiin jossain vaiheessa, mutta se on nyt lopetettu.
Eli käytännössä ainoa toimiva ja pitkä-ikäinen korjauskeino on uuden ostaminen.
Eli käytännössä ainoa toimiva ja pitkä-ikäinen korjauskeino on uuden ostaminen.
BMW-kuski on aina oikeassa
Niinhän tuo Riikonenkin jutteli, että eivät enää saa korjailla niitä vaan uutta kehiin. Jonkun 530d ahtimen oli korjannut (merkki, malli turbon..?) mutta kuulemma "hassu" kasata..Frankie kirjoitti:Ilmeisesti VNT-turbojen korjaus on kielletty valmistajan (Garret) toimesta, koska niiden ohjurisiipien kalibroimista ei voida tehdä niin tarkasti, että se olisi enää tehtaiden spekseissä. KOrjaussarjoja myytiin jossain vaiheessa, mutta se on nyt lopetettu.
Eli käytännössä ainoa toimiva ja pitkä-ikäinen korjauskeino on uuden ostaminen.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Niin, tämä homma tuli mieleen kuin omassa E39:ssä tuo turbo (garretin VNT) viheltää jonkun aikaa kun kone on kylmä. Jos ajaa vaikkapa 300-400m, niin se loppuu, eikä enää vihellä vaikka mitä tekee. Eivät oikein osanneet noissa turboputiikeissa sanoa mitään. Jos olisi epätasapainossa, niin pitäisi vinkua sitten koko ajan. Öljynpaineetkin pitäisi olla ok, koska testeri ei ainakaan siitä valittanut. Sitten jo veikattiin jotain muuta vuotoa muualta, joka sitten lämpölaajenemisen myötä menisi hiljaiseksi eli tukkoon. Tiedä häntä. Hyvin vetää eikä savuta mitenkään ihmeellisesti.
BMW-kuski on aina oikeassa
Näitä bemarin turboja oli kait korjailtu muutamia sen jälkeenkin ja silloin aika uusista autoista. Mega-auton kautta nuo turbot sinne Riikoselle menee. En tiedä osaako hän valaista asiassa sen paremmin, tai oletko jo ehtinyt sinne soittaa ja kysyä, mutta Turbohuolto Riikonen ja numero varmaan netistä löytyy..Frankie kirjoitti:Niin, tämä homma tuli mieleen kuin omassa E39:ssä tuo turbo (garretin VNT) viheltää jonkun aikaa kun kone on kylmä. Jos ajaa vaikkapa 300-400m, niin se loppuu, eikä enää vihellä vaikka mitä tekee. Eivät oikein osanneet noissa turboputiikeissa sanoa mitään. Jos olisi epätasapainossa, niin pitäisi vinkua sitten koko ajan. Öljynpaineetkin pitäisi olla ok, koska testeri ei ainakaan siitä valittanut. Sitten jo veikattiin jotain muuta vuotoa muualta, joka sitten lämpölaajenemisen myötä menisi hiljaiseksi eli tukkoon. Tiedä häntä. Hyvin vetää eikä savuta mitenkään ihmeellisesti.
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
On kysytty ja eipä sen kummempaa osannut sanoa. Eihän se ihan normaalia ole, mutta missä vika.PT kirjoitti:Näitä bemarin turboja oli kait korjailtu muutamia sen jälkeenkin ja silloin aika uusista autoista. Mega-auton kautta nuo turbot sinne Riikoselle menee. En tiedä osaako hän valaista asiassa sen paremmin, tai oletko jo ehtinyt sinne soittaa ja kysyä, mutta Turbohuolto Riikonen ja numero varmaan netistä löytyy..Frankie kirjoitti:Niin, tämä homma tuli mieleen kuin omassa E39:ssä tuo turbo (garretin VNT) viheltää jonkun aikaa kun kone on kylmä. Jos ajaa vaikkapa 300-400m, niin se loppuu, eikä enää vihellä vaikka mitä tekee. Eivät oikein osanneet noissa turboputiikeissa sanoa mitään. Jos olisi epätasapainossa, niin pitäisi vinkua sitten koko ajan. Öljynpaineetkin pitäisi olla ok, koska testeri ei ainakaan siitä valittanut. Sitten jo veikattiin jotain muuta vuotoa muualta, joka sitten lämpölaajenemisen myötä menisi hiljaiseksi eli tukkoon. Tiedä häntä. Hyvin vetää eikä savuta mitenkään ihmeellisesti.
BMW-kuski on aina oikeassa
Paljon turbo kestää kilsoja? faijalla on 325000 ajettu E290 td eli onko siinä millon turbo remppaa tiedossa. Samalla sinne vois heittää isompaa turboa, jos remppaa olisi noilla kilsoilla tiedossa.
Kuljettimet
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63
ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63
ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
Olen sitä mieltä että mikäli ahtimen huoltaa, se tarkoittaa että kaikki liikkuvat osat puretaan, kuulapuhalletaan ja kulutusosat uusitaan. Kokoonpanon jälkeen ahdin ei mitenkään voi olla tasapainossa. Tottamooses hinta lähestyy uuden ahtimen hintaa ja kovaa kyytiä, mutta miksi siivet pitäisi uusia, jos ne ei ole saaneet pahaa ?jpk kirjoitti:Laakereiden teko kuulemma "helppo homma" ammattilaiselle,tasapainoitus turhaa kun ehjä eikä ole mihinkään hipsinyt![]()
![]()
Tosin en ehkä ihan uuteen koneeseen tuota laittaisi...
Sanoivat ettei noita GT sarjankaan kannata korjata ja niinhän se onkin. Ilmeisesti korjaussarja (sisältääkö sitten laakeroinin käytännössä) on niin kallis, että kokonaishinta kipuaa lähelle uuden hintaa...
Lisää tietoa: www.skg.fi