V8 Mersujen omistajat!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

V8 Mersujen omistajat!

Viesti Kirjoittaja nokileka »

millä kierrosluvulla laatikko vaihtaa isompaa silmään?

oma lehmä tässä tapauksessa on se, että isolohko vitoseen tuli 300CE:n venttiilikoneisto ja vaihdot tapahtuu korvia raastavalla +6000 kierrosluvulla. ennen kuin Sprinterin kanki kurkkaa kyljestä ulos haluan tehdä asialle jottain :roll:
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

2000-2500 rpm eellä, ässällä n.3000. Siis ilman hullun polkemista.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Mulla on tuossa yksi 560:sen laatikko, ja siinä taitaa vaihto tapahtua 5000 kierroksen nurkilla kun kerran suurimmat tehot on noilla malleilla 4800 - 5200.

Olisi dieseliin sopiva venttiilikoneisto.
Avatar
Taxana
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 525
Liittynyt: Pe 23.01.2004 20:10
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja Taxana »

Juu Mauri on oikeessa. 560 pakkovaihtaa 1->2 5000 rpm:ssä. Muut pykälät käyvät rundit tappiin. Demecillä sanoivat että tuota voi säätää halutessa.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm

B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000

Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Jabba
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Pe 04.03.2005 14:55

Viesti Kirjoittaja Jabba »

amg v8 vaihtaa punarajalla 6000rpm kun pitää pedaalia tiskissä...
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Dieselissähän on erillinen kick down rele, joka katkaisee sen solenoindin virtaa kun rele haluaa isomaa silmään. Idea on siinä, että rele katkaisee tuon virran kun tietty kierrsluku ylittyy, vaihteisto vaihtaa silloin isompaa, kierroset laskevat ja rele kytkee virran takaisin, mutta vaihteistopa ei enää vaihdakkaan pienemmälle. Vaihtokierrosluku taitaa olla n. 5100. Se on muistaakseni merkitty siihen releeseen. Erilaisia releitä löytyy bensoista ym:sta. Releostoksille siis.

Vaihteiston on siis säädetty niin, että vaihdot menisivät ylikierroksille ilman releen vaihtokäskyä. Näin saadaan kaasu pohjassa moottorista kaikki irti ja vaihto tapahtuu juuri oikealla hetkellä, vaikka vaihteistolla olisi ajettu 500tkm.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

Perttu K kirjoitti:Dieselissähän on erillinen kick down rele, joka katkaisee sen solenoindin virtaa kun rele haluaa isomaa silmään. Idea on siinä, että rele katkaisee tuon virran kun tietty kierrsluku ylittyy, vaihteisto vaihtaa silloin isompaa, kierroset laskevat ja rele kytkee virran takaisin, mutta vaihteistopa ei enää vaihdakkaan pienemmälle. Vaihtokierrosluku taitaa olla n. 5100. Se on muistaakseni merkitty siihen releeseen. Erilaisia releitä löytyy bensoista ym:sta. Releostoksille siis.

Vaihteiston on siis säädetty niin, että vaihdot menisivät ylikierroksille ilman releen vaihtokäskyä. Näin saadaan kaasu pohjassa moottorista kaikki irti ja vaihto tapahtuu juuri oikealla hetkellä, vaikka vaihteistolla olisi ajettu 500tkm.
liittyykö releeseen mitenkään kierroslukumittari ja sen anturi? mulla kiekkamittari lopettaa näyttämisen 2500rpm jälkeen ja isoilla kierroksilla jopa valuu vähän alemmas.

minkä vehkeen rele pitäis metsästää jos haluan vaihdot ajottuvan välille 5000-5500rpm?
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Liittyy. Releeseen menee sama TD-navasta lähtevä signaali kuin kiekkamittariinkin.

Diesel vaihtaa minusta normaalistikin siinä 5000 tienoilla. Mauri H. varmaan tietää paremmin.

En muuten ole ihan varma ymmärtääkö bensakoneen rele dieselin signaalia. Bensoissa on samaan yhdistetty usein rajoitin.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

mulla 300d vaihtaa kickdown kiihdytyksessä isompaa 4600-4700 paikkeilla.
Avatar
Mauri H.
Valvoja
Valvoja
Viestit: 5513
Liittynyt: Ke 12.03.2003 13:04
Paikkakunta: Varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja Mauri H. »

Perttu K kirjoitti:Liittyy. Releeseen menee sama TD-navasta lähtevä signaali kuin kiekkamittariinkin.

Diesel vaihtaa minusta normaalistikin siinä 5000 tienoilla. Mauri H. varmaan tietää paremmin.

En muuten ole ihan varma ymmärtääkö bensakoneen rele dieselin signaalia. Bensoissa on samaan yhdistetty usein rajoitin.
Joo, noi vaihtaa alkuperäisenä 4800 - 5000 kierroksella.

Mulla kanssa jumittaa kiekkamittari ja tuntuu vetävän esim. kakkosella jonnekin 5200-5500 kierrokselle, ei haittaa kun voimaa löytyy vielä ylempää.

Mutta tuossa 300 E:n laatikossahan voi olla ongelmana venttiilikoneistokin, kun muistaakseni oma sellainen aikoinaan vaihtoi kaasu pohjassa (mutta ei KD) 6000 kierroksella, ja KD:n kanssa rajoittajassa 6600, se oli tietty releohjattu se KD. Tämä tietty toimimattoman kiekkamittarin kanssa kai selittäisi koko ilmiön.
Viimeksi muokannut Mauri H., Pe 11.03.2005 08:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuli muuten mieleen, että 24v dieseleissä on varmaan kovempia kierroksia pitävä rele. 300D 24:ssähän on huipputehokin vasta tasan 5000:ssa.
Vastaa Viestiin