Faktaa ja mutua renkaista + vanteista
Päivää, päivää toivottaa tuore Meseilijä
Miten se onkaan ajo-ominaisuuksien kannalta, kun vanteen leveys muuttuu, niin käsittäkseni jos ET pysyy samana niin rengas levenee molempiin suuntiin, onko tämä suositeltavinta vai pitäisiko renkaan ulkoreunan tai sisäreunan pysyä samassa, siis muuttaa ET:tä?
Olipas tämä vaikee muotoilla, toivottavasti tajusitte.
Miten se onkaan ajo-ominaisuuksien kannalta, kun vanteen leveys muuttuu, niin käsittäkseni jos ET pysyy samana niin rengas levenee molempiin suuntiin, onko tämä suositeltavinta vai pitäisiko renkaan ulkoreunan tai sisäreunan pysyä samassa, siis muuttaa ET:tä?
Olipas tämä vaikee muotoilla, toivottavasti tajusitte.
280 SE 1978 W116
300D 126/123 seropi
300D 126/123 seropi
Pari linkkiä, voi tällätä omaan merkkiin vanteita ja on siellä rengasjuttujakin,
toinen ainakin tarvii makromedian flashplayerin
http://www.specialfalgar.se/
http://www.oclbrorssons.se/cgi-bin/evow ... b_frameset
toisessa aloitetaan PROVA FÄLGAR jutusta ja toisessa FÄLGAR:FALGPROVAREN, jos joku muukin ymmärtää yhtä huonosti vasenkätistä kuin meikäläinen
toinen ainakin tarvii makromedian flashplayerin

http://www.specialfalgar.se/
http://www.oclbrorssons.se/cgi-bin/evow ... b_frameset
toisessa aloitetaan PROVA FÄLGAR jutusta ja toisessa FÄLGAR:FALGPROVAREN, jos joku muukin ymmärtää yhtä huonosti vasenkätistä kuin meikäläinen

W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Faijalle tarjottiin ässään, (300SE -89), tämän kokoisia vanteita: 7,5x17H2 ET 35. Sopiiko vai tuleeko ongelmia? Renkaina vanteilla on 225/45.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Ok, kiitti tiedosta. Pitänee sitten jatkaa etsimistä.epk kirjoitti:eikös mene turhan sisään, meinaan että ottaa jo raidetangosta edestä kiinni, ässän et taisi aika pieni olla , 15-20 ?Sami J. E. kirjoitti:Faijalle tarjottiin ässään, (300SE -89), tämän kokoisia vanteita: 7,5x17H2 ET 35. Sopiiko vai tuleeko ongelmia? Renkaina vanteilla on 225/45.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Voisiko joku kertoa onko järkeä ostaa käytettyjä renkaita, jotka ovat oheisen listan mukaisesssa kunnossa? Kokoa renkailla on 225/45/17" Kai noilla kesän - kaksi ajelee. Minkä verran on tuon kokoluokan renkaissa uutena?
Itse olen ollut tähän päivään saakka siinä uskossa, että reunalta pintaa on jonkin verran vähemmän ihan luonnostaan.
K = keskeltä ja R = reunalta mitattuna.
k8,0
r6,0
k8,0
r6,5
k7,5
r5,5
k7,0
r5,5
Itse olen ollut tähän päivään saakka siinä uskossa, että reunalta pintaa on jonkin verran vähemmän ihan luonnostaan.
K = keskeltä ja R = reunalta mitattuna.
k8,0
r6,0
k8,0
r6,5
k7,5
r5,5
k7,0
r5,5
15 000 km nyt takana Bridgestonen Noranzoilla,käytännössä koko matka sulalla moottoritiellä, ei valittamista.
-Yllättävän hiljaiset (nastarenkaaksi)
-Uskomaton sivuttaispito
-Pitkittäispito ei niin uskomaton
-Tuntus sopivan Mersun alle
Kestotesti jatkuu vielä muutaman viikon tänä keväänä ja syksyllä sitten taas lisää.
Ihmettelijöille tiedoksi että vaimo ajaa joka toisen viikon,siksi nastat eikä kitkat.
Annetaan nyt vaikka neljä tähteä kun paremmista en vielä tiedä...
-Yllättävän hiljaiset (nastarenkaaksi)
-Uskomaton sivuttaispito
-Pitkittäispito ei niin uskomaton
-Tuntus sopivan Mersun alle
Kestotesti jatkuu vielä muutaman viikon tänä keväänä ja syksyllä sitten taas lisää.
Ihmettelijöille tiedoksi että vaimo ajaa joka toisen viikon,siksi nastat eikä kitkat.
Annetaan nyt vaikka neljä tähteä kun paremmista en vielä tiedä...
- satakakskuus
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: To 26.08.2004 07:52
[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, Ke 18.05.2005 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko kellään kokemusta / kokemuksia renkaiden "kunnostamisesta", eli kyseessä on sellainen tapaus, että renkaalla on ajettu johonkin, jolloin renkaiden kyljestä / sivusta on lähtenyt hiukan kumia ihan kuin vuoltuna.
Tuli vaan mieleen, että renkaitahan pinnoitetaan jne. niin luulisi, että tuohon voisi laitattaa pintaa samalla tavalla, jolloin ei olisi vaaraa räjähtämisestä tms.
Tuli vaan mieleen, että renkaitahan pinnoitetaan jne. niin luulisi, että tuohon voisi laitattaa pintaa samalla tavalla, jolloin ei olisi vaaraa räjähtämisestä tms.
Dean Tires
Onko kellään kokemuksia Dean Tires merkkisistä gummeista?
http://www.rengascenter.fi/?sivu=rengas ... an%20Tires
Vuoksen kumilla Lappeenrannassa tuota Quasar Plus mallia tarjos 123:een barokeille. Sanoi että ois paljon parempi ku Uniroyal, tosin ois noilla tuplaten hintaakin.
Uniroyaleja ois siis kokoa 175 R14 ja
Dean Tiresejä 195/75 R14
http://www.rengascenter.fi/?sivu=rengas ... an%20Tires
Vuoksen kumilla Lappeenrannassa tuota Quasar Plus mallia tarjos 123:een barokeille. Sanoi että ois paljon parempi ku Uniroyal, tosin ois noilla tuplaten hintaakin.
Uniroyaleja ois siis kokoa 175 R14 ja
Dean Tiresejä 195/75 R14
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- satakakskuus
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: To 26.08.2004 07:52
[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, Ke 18.05.2005 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Dean Tires
Sitähän se rengasliikkeessä sano, et nuo nykyset täysprofiiliset renkaat, esmes nuo Uniroyalit ois tarkotettu mielummin japanialaisiin autoihin ku Mersuun. Tarkotti siis ettei noissa mukamas oikein kantavuus riittäis, vaikka rekisteriotteen mukainen koko olisikin.satakakskuus kirjoitti:Miksi ihmeessä eurooppalaiseen laatu-autoon pitäisi laittaa jenkki-renkaat???, maksaa samalla kalliit rahtikustannukset ja elättää jotain neek.... PIIP! Sitäpaitsi 195 leveyden kanssa 70-sarjalainen gummi on paremmin balanssissa mitä 75srj
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Elikkä et25 on maksimi satakakskutoseen? Vai kuinka toi menee?satakakskuus kirjoitti:W126 ässän Offset eli ET = 25 mmSami J. E. kirjoitti:Ok, kiitti tiedosta. Pitänee sitten jatkaa etsimistä.epk kirjoitti:eikös mene turhan sisään, meinaan että ottaa jo raidetangosta edestä kiinni, ässän et taisi aika pieni olla , 15-20 ?Sami J. E. kirjoitti:Faijalle tarjottiin ässään, (300SE -89), tämän kokoisia vanteita: 7,5x17H2 ET 35. Sopiiko vai tuleeko ongelmia? Renkaina vanteilla on 225/45.

"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
En katsonut aivan nastakohtaisesti mutta nyt on jo kaksi talvea takana 215/65R15nelosilla ilman nastakatoa. Tuntuu kuitenkin siltä että pito on heikentynyt siitä mitä se oli uutena, vai onko vaan jotain perstuntumaa eli mutua. Lisäksi nyt keväällä tuntuisi että renkaat on muuttuneet äänekkäiksi, josko karkealla asfaltilla olisi osuutta asiaan.Pasi M. kirjoitti:Eipä ollut lähtenyt yhtään nastaa talven aikana irti syksyllä hankituista 205/65R15 HP Nelosista, kilometrejä tuli ~15th. Takarenkaat olivat kuluneet pari milliä, eturenkaissa on vielä yli 8mm, hyvät gummit kaikenkaikkiaan.
Nokian NRT2 kesiksistä seuraavanlainen stoori: ostin sarjan 205/70R15 keväällä 2001. Kolmantena kesänä eli 2003 alkoi jumputus ja ravistus - oikean puolen renkaat oli soikeat. Niissä oli pintaa noin 4 mm jäljellä, ja sain viime kevääksi uuden parin alle Vianorilta maksamalla satasen (eli kulutetun pinnan osuus). Kaikki 4 kpl tarkastettiin tuolloin ja 2 todettiin runkovaurioituneeksi. No, viime syksynä ne toisetkin 2 kpl lysähti kasaan ja jouduin siirtämään ne vanhat sitten taka-akselille jotta voisi edes jotensakin ajaa ilman tuntuvaa tutinaa. Nyt talvella nekin 2 kpl uusittiin, niissä oli pintaa jäljellä noin 3 mm ja sain taas 2 kpl uutta maksamalla 120 euroa.
Eli alla on nyt takana uusi pari ja edessä kesän ajettu pari - ei vapinoita ja tutinoita ainakaan vielä havaittu. Jos rungot kestää ryhdissä niin näillä ajan varmaan 4 kesää. Eli alkuperäinen satsi maksoi 325 euroa (1950 mk) ja nyt on pulitettu 220 euroa lisää: kahdeksan kesän (teoria siis) ajelut kustantaa 545 euroa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Ja nyt satakakskutoseen tarjottiin 8Jx16H2 ET23-kokoisia fillareita, pitäis vaan tietää että sopiiko nuo ko. autoon 

"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Eiköhän nuo sovi, levittävät 11mm sisäänpäin ja 16mm ulospäin. Jotain huhua on kuulunut että eräällä HiPo-Raapus-miehellä pyörisi? äSsässä 9x18 ET26:set, jotka levittävät 26mm sisään ja 24mm ulos.Sami J. E. kirjoitti:Ja nyt satakakskutoseen tarjottiin 8Jx16H2 ET23-kokoisia fillareita, pitäis vaan tietää että sopiiko nuo ko. autoon


Ja taas asian ytimeenPasi M. kirjoitti:Eiköhän nuo sovi, levittävät 11mm sisäänpäin ja 16mm ulospäin. Jotain huhua on kuulunut että eräällä HiPo-Raapus-miehellä pyörisi? äSsässä 9x18 ET26:set, jotka levittävät 26mm sisään ja 24mm ulos.Sami J. E. kirjoitti:Ja nyt satakakskutoseen tarjottiin 8Jx16H2 ET23-kokoisia fillareita, pitäis vaan tietää että sopiiko nuo ko. autoonAlkuperäisessä 8X16" AMG:ssä ET on muuten 11...

Siellä pyörii 9,5" ET 26. Sen kyllä uskallan sanoa varmaksi että 10" tuolla ET:llä ei enää mahdu alle

- Sami J. E.
- Mersumies
- Viestit: 653
- Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
- Paikkakunta: Belgia
Tattista tiedosta, rupeenkin hieromaan kauppoja niistä hunajakennofillareista. Faijan autoonhan ne tulis ja kuulemma tykkäis vanteiden ulkonäöstäkin.Pasi M. kirjoitti:Eiköhän nuo sovi, levittävät 11mm sisäänpäin ja 16mm ulospäin. Jotain huhua on kuulunut että eräällä HiPo-Raapus-miehellä pyörisi? äSsässä 9x18 ET26:set, jotka levittävät 26mm sisään ja 24mm ulos.Sami J. E. kirjoitti:Ja nyt satakakskutoseen tarjottiin 8Jx16H2 ET23-kokoisia fillareita, pitäis vaan tietää että sopiiko nuo ko. autoonAlkuperäisessä 8X16" AMG:ssä ET on muuten 11...
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Kokemuksia Kumho 712
Onko kenellekään kokemuksia noista uusista Kumhon 712sta?
Varma "tieto" kertoi, että toimivat hyvin ainakin 18" kokoisena myös raskaissa autoissa.
Mitenkä lie totuus???
Varma "tieto" kertoi, että toimivat hyvin ainakin 18" kokoisena myös raskaissa autoissa.
Mitenkä lie totuus???
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
Edellä Väisänen kehui Bridgestone Noranza-nastakumeja. liityn kehujien kerhoon. Itselläni menneen talven ollut Noranzat nastoilla alla, kaikenlaisia teitä polanteisiin saakka liikun ja ei voi moittia, yllättävän hiljaiset ovat.
Rouvan ajokissa (VW Passat Var 1.9 TDI) toista talvea myös Noranzat ja sama juttu.
Kesärenkaaksi Väyryseen mikä? Nyt ajossa ovat ostaessa alla olleet kitkarenkaat Dunlopit jotka menee tämän kuun aikana kierrätykseen...
Rouvan ajokissa (VW Passat Var 1.9 TDI) toista talvea myös Noranzat ja sama juttu.
Kesärenkaaksi Väyryseen mikä? Nyt ajossa ovat ostaessa alla olleet kitkarenkaat Dunlopit jotka menee tämän kuun aikana kierrätykseen...
Mahtuuko 225/45 17" 40milliä madallettuun W201.seen ??? (mahtuuko pyörimään??)
Niin ja vanne on 7" levee ja Et on 35 (tai38?!?!?)
Sais kaverilta sika halvalla gummit......
Niin ja vanne on 7" levee ja Et on 35 (tai38?!?!?)
Sais kaverilta sika halvalla gummit......
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."
Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
- satakakskuus
- Sisäänajossa
- Viestit: 37
- Liittynyt: To 26.08.2004 07:52
[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, To 10.11.2005 07:25. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-Aivan varmasti turvallinen ostos.Toyo on maailman 4:si suurin rengasvalmistaja ja toimittaa ensiasennusrenkaat mm. porschelle. Suomessa näihin asti ollut tunnettu lähinnä raskaan kaluston renkaista.Ilmeisesti maahantuoja puuttunut tms. Nyt tuotetta tuo maahan koivusaari oy, ja kokemuksesta tiedän että hinnat ovat todella kilpailukykyisiä ainakin tuolla vakiokokojen puolella.Samuli H kirjoitti:Mitäs mieltä Noista TOYO:n kumeista? Kiinnostaisi nuo Proxes T1-S:t.
Taakse 255/40/17 ja eteen 225/45/17.
Painotuksessa on ollut paikallisella huoltiksella kummastelua, koska koko sarjat menevät aivan mitättömillä punnusmäärillä täysin nollille. Tämä on ollut kokemus täältäpäin. Täytyy olla tasainen tuo työn laatu.( made in japan- ei kumma!)
Nimim. 3 sarjaa omistuksessa, ja lisää tulee!


250TD -86, 260E LANG -90