Faktaa ja mutua renkaista + vanteista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Simo K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 19.12.2004 20:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Simo K »

Päivää, päivää toivottaa tuore Meseilijä

Miten se onkaan ajo-ominaisuuksien kannalta, kun vanteen leveys muuttuu, niin käsittäkseni jos ET pysyy samana niin rengas levenee molempiin suuntiin, onko tämä suositeltavinta vai pitäisiko renkaan ulkoreunan tai sisäreunan pysyä samassa, siis muuttaa ET:tä?

Olipas tämä vaikee muotoilla, toivottavasti tajusitte.
280 SE 1978 W116
300D 126/123 seropi
Avatar
PerttiTee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 158
Liittynyt: Ke 06.10.2004 11:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja PerttiTee »

Pari linkkiä, voi tällätä omaan merkkiin vanteita ja on siellä rengasjuttujakin,
toinen ainakin tarvii makromedian flashplayerin :?

http://www.specialfalgar.se/
http://www.oclbrorssons.se/cgi-bin/evow ... b_frameset

toisessa aloitetaan PROVA FÄLGAR jutusta ja toisessa FÄLGAR:FALGPROVAREN, jos joku muukin ymmärtää yhtä huonosti vasenkätistä kuin meikäläinen :lol:
W639 110 CDI
W202 C240 T -00 (ex)
W124 230 E -89 (ex)
Olihan joskus tuollainenkin W123 220D -76
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Faijalle tarjottiin ässään, (300SE -89), tämän kokoisia vanteita: 7,5x17H2 ET 35. Sopiiko vai tuleeko ongelmia? Renkaina vanteilla on 225/45.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12791
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Sami J. E. kirjoitti:Faijalle tarjottiin ässään, (300SE -89), tämän kokoisia vanteita: 7,5x17H2 ET 35. Sopiiko vai tuleeko ongelmia? Renkaina vanteilla on 225/45.
eikös mene turhan sisään, meinaan että ottaa jo raidetangosta edestä kiinni, ässän et taisi aika pieni olla , 15-20 ?
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

epk kirjoitti:
Sami J. E. kirjoitti:Faijalle tarjottiin ässään, (300SE -89), tämän kokoisia vanteita: 7,5x17H2 ET 35. Sopiiko vai tuleeko ongelmia? Renkaina vanteilla on 225/45.
eikös mene turhan sisään, meinaan että ottaa jo raidetangosta edestä kiinni, ässän et taisi aika pieni olla , 15-20 ?
Ok, kiitti tiedosta. Pitänee sitten jatkaa etsimistä.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kuulimpa juttua kun tuo kesärengaskausi painaa taas päälle, että 225/40/18" gummia saapi pinnattunakin ens kaudelle..... Hinnat vähän huokeammat kuin uusilla gummeilla....
Joku mersupurkaamo??
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Voisiko joku kertoa onko järkeä ostaa käytettyjä renkaita, jotka ovat oheisen listan mukaisesssa kunnossa? Kokoa renkailla on 225/45/17" Kai noilla kesän - kaksi ajelee. Minkä verran on tuon kokoluokan renkaissa uutena?

Itse olen ollut tähän päivään saakka siinä uskossa, että reunalta pintaa on jonkin verran vähemmän ihan luonnostaan.

K = keskeltä ja R = reunalta mitattuna.

k8,0
r6,0

k8,0
r6,5

k7,5
r5,5

k7,0
r5,5
Väisänen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 415
Liittynyt: La 13.12.2003 14:50
Paikkakunta: Jämsä.

Viesti Kirjoittaja Väisänen »

15 000 km nyt takana Bridgestonen Noranzoilla,käytännössä koko matka sulalla moottoritiellä, ei valittamista.

-Yllättävän hiljaiset (nastarenkaaksi)
-Uskomaton sivuttaispito
-Pitkittäispito ei niin uskomaton
-Tuntus sopivan Mersun alle

Kestotesti jatkuu vielä muutaman viikon tänä keväänä ja syksyllä sitten taas lisää.

Ihmettelijöille tiedoksi että vaimo ajaa joka toisen viikon,siksi nastat eikä kitkat.

Annetaan nyt vaikka neljä tähteä kun paremmista en vielä tiedä...
Avatar
satakakskuus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2004 07:52

Viesti Kirjoittaja satakakskuus »

[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, Ke 18.05.2005 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Onko kellään kokemusta / kokemuksia renkaiden "kunnostamisesta", eli kyseessä on sellainen tapaus, että renkaalla on ajettu johonkin, jolloin renkaiden kyljestä / sivusta on lähtenyt hiukan kumia ihan kuin vuoltuna.

Tuli vaan mieleen, että renkaitahan pinnoitetaan jne. niin luulisi, että tuohon voisi laitattaa pintaa samalla tavalla, jolloin ei olisi vaaraa räjähtämisestä tms.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3500
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Dean Tires

Viesti Kirjoittaja jackie »

Onko kellään kokemuksia Dean Tires merkkisistä gummeista?
http://www.rengascenter.fi/?sivu=rengas ... an%20Tires
Vuoksen kumilla Lappeenrannassa tuota Quasar Plus mallia tarjos 123:een barokeille. Sanoi että ois paljon parempi ku Uniroyal, tosin ois noilla tuplaten hintaakin.
Uniroyaleja ois siis kokoa 175 R14 ja
Dean Tiresejä 195/75 R14
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
satakakskuus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2004 07:52

Viesti Kirjoittaja satakakskuus »

[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, Ke 18.05.2005 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3500
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Dean Tires

Viesti Kirjoittaja jackie »

satakakskuus kirjoitti:Miksi ihmeessä eurooppalaiseen laatu-autoon pitäisi laittaa jenkki-renkaat???, maksaa samalla kalliit rahtikustannukset ja elättää jotain neek.... PIIP! Sitäpaitsi 195 leveyden kanssa 70-sarjalainen gummi on paremmin balanssissa mitä 75srj
Sitähän se rengasliikkeessä sano, et nuo nykyset täysprofiiliset renkaat, esmes nuo Uniroyalit ois tarkotettu mielummin japanialaisiin autoihin ku Mersuun. Tarkotti siis ettei noissa mukamas oikein kantavuus riittäis, vaikka rekisteriotteen mukainen koko olisikin.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

satakakskuus kirjoitti:
Sami J. E. kirjoitti:
epk kirjoitti:
Sami J. E. kirjoitti:Faijalle tarjottiin ässään, (300SE -89), tämän kokoisia vanteita: 7,5x17H2 ET 35. Sopiiko vai tuleeko ongelmia? Renkaina vanteilla on 225/45.
eikös mene turhan sisään, meinaan että ottaa jo raidetangosta edestä kiinni, ässän et taisi aika pieni olla , 15-20 ?
Ok, kiitti tiedosta. Pitänee sitten jatkaa etsimistä.
W126 ässän Offset eli ET = 25 mm
Elikkä et25 on maksimi satakakskutoseen? Vai kuinka toi menee? :oops:
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
zahmuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Ti 02.09.2003 16:16
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja zahmuli »

Mikäs et pitäis olla 17 * 7.5 vanteilla 124t:hen? 35?
230ce 91
300d 2.5 turbo 92
Sprinter 316cdi bussi
Raadot
250td 91
Sprinter 312D bussi
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Eipä ollut lähtenyt yhtään nastaa talven aikana irti syksyllä hankituista 205/65R15 HP Nelosista, kilometrejä tuli ~15th. Takarenkaat olivat kuluneet pari milliä, eturenkaissa on vielä yli 8mm, hyvät gummit kaikenkaikkiaan. 8)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13630
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Pasi M. kirjoitti:Eipä ollut lähtenyt yhtään nastaa talven aikana irti syksyllä hankituista 205/65R15 HP Nelosista, kilometrejä tuli ~15th. Takarenkaat olivat kuluneet pari milliä, eturenkaissa on vielä yli 8mm, hyvät gummit kaikenkaikkiaan. 8)
En katsonut aivan nastakohtaisesti mutta nyt on jo kaksi talvea takana 215/65R15nelosilla ilman nastakatoa. Tuntuu kuitenkin siltä että pito on heikentynyt siitä mitä se oli uutena, vai onko vaan jotain perstuntumaa eli mutua. Lisäksi nyt keväällä tuntuisi että renkaat on muuttuneet äänekkäiksi, josko karkealla asfaltilla olisi osuutta asiaan.

Nokian NRT2 kesiksistä seuraavanlainen stoori: ostin sarjan 205/70R15 keväällä 2001. Kolmantena kesänä eli 2003 alkoi jumputus ja ravistus - oikean puolen renkaat oli soikeat. Niissä oli pintaa noin 4 mm jäljellä, ja sain viime kevääksi uuden parin alle Vianorilta maksamalla satasen (eli kulutetun pinnan osuus). Kaikki 4 kpl tarkastettiin tuolloin ja 2 todettiin runkovaurioituneeksi. No, viime syksynä ne toisetkin 2 kpl lysähti kasaan ja jouduin siirtämään ne vanhat sitten taka-akselille jotta voisi edes jotensakin ajaa ilman tuntuvaa tutinaa. Nyt talvella nekin 2 kpl uusittiin, niissä oli pintaa jäljellä noin 3 mm ja sain taas 2 kpl uutta maksamalla 120 euroa.

Eli alla on nyt takana uusi pari ja edessä kesän ajettu pari - ei vapinoita ja tutinoita ainakaan vielä havaittu. Jos rungot kestää ryhdissä niin näillä ajan varmaan 4 kesää. Eli alkuperäinen satsi maksoi 325 euroa (1950 mk) ja nyt on pulitettu 220 euroa lisää: kahdeksan kesän (teoria siis) ajelut kustantaa 545 euroa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Ja nyt satakakskutoseen tarjottiin 8Jx16H2 ET23-kokoisia fillareita, pitäis vaan tietää että sopiiko nuo ko. autoon :oops:
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Avatar
PM
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4204
Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:34
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja PM »

Sami J. E. kirjoitti:Ja nyt satakakskutoseen tarjottiin 8Jx16H2 ET23-kokoisia fillareita, pitäis vaan tietää että sopiiko nuo ko. autoon :oops:
Eiköhän nuo sovi, levittävät 11mm sisäänpäin ja 16mm ulospäin. Jotain huhua on kuulunut että eräällä HiPo-Raapus-miehellä pyörisi? äSsässä 9x18 ET26:set, jotka levittävät 26mm sisään ja 24mm ulos. :D Alkuperäisessä 8X16" AMG:ssä ET on muuten 11... 8)
Avatar
HVM
Hupimestari
Hupimestari
Viestit: 3410
Liittynyt: Ma 20.09.2004 23:05
Paikkakunta: Tajunkangas

Viesti Kirjoittaja HVM »

Pasi M. kirjoitti:
Sami J. E. kirjoitti:Ja nyt satakakskutoseen tarjottiin 8Jx16H2 ET23-kokoisia fillareita, pitäis vaan tietää että sopiiko nuo ko. autoon :oops:
Eiköhän nuo sovi, levittävät 11mm sisäänpäin ja 16mm ulospäin. Jotain huhua on kuulunut että eräällä HiPo-Raapus-miehellä pyörisi? äSsässä 9x18 ET26:set, jotka levittävät 26mm sisään ja 24mm ulos. :D Alkuperäisessä 8X16" AMG:ssä ET on muuten 11... 8)
Ja taas asian ytimeen :shock: :

Siellä pyörii 9,5" ET 26. Sen kyllä uskallan sanoa varmaksi että 10" tuolla ET:llä ei enää mahdu alle :D .
Avatar
Sami J. E.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 653
Liittynyt: Pe 04.04.2003 17:38
Paikkakunta: Belgia

Viesti Kirjoittaja Sami J. E. »

Pasi M. kirjoitti:
Sami J. E. kirjoitti:Ja nyt satakakskutoseen tarjottiin 8Jx16H2 ET23-kokoisia fillareita, pitäis vaan tietää että sopiiko nuo ko. autoon :oops:
Eiköhän nuo sovi, levittävät 11mm sisäänpäin ja 16mm ulospäin. Jotain huhua on kuulunut että eräällä HiPo-Raapus-miehellä pyörisi? äSsässä 9x18 ET26:set, jotka levittävät 26mm sisään ja 24mm ulos. :D Alkuperäisessä 8X16" AMG:ssä ET on muuten 11... 8)
Tattista tiedosta, rupeenkin hieromaan kauppoja niistä hunajakennofillareista. Faijan autoonhan ne tulis ja kuulemma tykkäis vanteiden ulkonäöstäkin.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
SekkiC126
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: To 01.07.2004 17:56

Kokemuksia Kumho 712

Viesti Kirjoittaja SekkiC126 »

Onko kenellekään kokemuksia noista uusista Kumhon 712sta?

Varma "tieto" kertoi, että toimivat hyvin ainakin 18" kokoisena myös raskaissa autoissa.

Mitenkä lie totuus???
MB S 320CDi W221 2007
ex MB R350 2006 W251 (liikaa vikoja)
ex MB Sprinter 315 A 2008 W906 (käytännöllisin)
ex MB S 320 2000 W220
ex MB 350SE 1976 W116 (aito klassikko)
ex MB 420SE 1988 W126
ex MB 300 TD A Elegance Carlsson 1999 W210
ex MB 316 A Sprinter 2004
ex SL 600 1993 R129 (hienoin - nyyh...)
ex SEC 420 1987 S126 (kaunein)
ex 230E A 1990 W124
ex 300D A 1983 W123
ex 230E A 1981 W123
ex 220D 1975 W115
etc.
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Edellä Väisänen kehui Bridgestone Noranza-nastakumeja. liityn kehujien kerhoon. Itselläni menneen talven ollut Noranzat nastoilla alla, kaikenlaisia teitä polanteisiin saakka liikun ja ei voi moittia, yllättävän hiljaiset ovat.

Rouvan ajokissa (VW Passat Var 1.9 TDI) toista talvea myös Noranzat ja sama juttu.

Kesärenkaaksi Väyryseen mikä? Nyt ajossa ovat ostaessa alla olleet kitkarenkaat Dunlopit jotka menee tämän kuun aikana kierrätykseen...
pekkakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 323
Liittynyt: La 09.04.2005 12:02

Viesti Kirjoittaja pekkakoo »

Nokian nrhi 215/55-16. tasan 600 ecua. Edulliset.
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mitäs mieltä Noista TOYO:n kumeista? Kiinnostaisi nuo Proxes T1-S:t.

Taakse 255/40/17 ja eteen 225/45/17.
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

215/17 Uniroyal Rainsport HYVÄT
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
Avatar
Juhana H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 162
Liittynyt: Ke 15.09.2004 00:33
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Juhana H. »

Käykö normaalialustaiseen 4Matic W124:seen 15" 5x112 ET37 vanteet 195/65/15 renkailla?
MB 300E 4Matic -93 (481 Bornite metallic)
Juhol@IRCnet, Quakenet
Avatar
Zalbeer
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1165
Liittynyt: Ma 21.02.2005 01:40
Paikkakunta: Jkl Mlk

Viesti Kirjoittaja Zalbeer »

Mahtuuko 225/45 17" 40milliä madallettuun W201.seen ??? (mahtuuko pyörimään??)

Niin ja vanne on 7" levee ja Et on 35 (tai38?!?!?)

Sais kaverilta sika halvalla gummit......
Zalbeer@hotmail.com
"Ihmiset autoissa aiheuttavat vahinkoja. Vahingot autoissa aiheuttavat ihmisiä."

Ei ole mulla autoa ei, mutta siitä viis mä välitän..
Avatar
satakakskuus
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: To 26.08.2004 07:52

Viesti Kirjoittaja satakakskuus »

[viesti poistettu]
Viimeksi muokannut satakakskuus, To 10.11.2005 07:25. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Avatar
romu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 783
Liittynyt: La 25.12.2004 13:16
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja romu »

Samuli H kirjoitti:Mitäs mieltä Noista TOYO:n kumeista? Kiinnostaisi nuo Proxes T1-S:t.

Taakse 255/40/17 ja eteen 225/45/17.
-Aivan varmasti turvallinen ostos.Toyo on maailman 4:si suurin rengasvalmistaja ja toimittaa ensiasennusrenkaat mm. porschelle. Suomessa näihin asti ollut tunnettu lähinnä raskaan kaluston renkaista.Ilmeisesti maahantuoja puuttunut tms. Nyt tuotetta tuo maahan koivusaari oy, ja kokemuksesta tiedän että hinnat ovat todella kilpailukykyisiä ainakin tuolla vakiokokojen puolella.

Painotuksessa on ollut paikallisella huoltiksella kummastelua, koska koko sarjat menevät aivan mitättömillä punnusmäärillä täysin nollille. Tämä on ollut kokemus täältäpäin. Täytyy olla tasainen tuo työn laatu.( made in japan- ei kumma!)

Nimim. 3 sarjaa omistuksessa, ja lisää tulee! :P :P
250TD -86, 260E LANG -90
Vastaa Viestiin