Ruisku-Guru?
Ruisku-Guru?
Sousitelkaa paikkoja pääkaupunkiseudulla, mistä löytyisi osaamista vanhaan ruiskukoneeseen. Auto on W111 220 SEb, vm. 62
Alppilaan minäkin veisin. Toinen vaihtoehto voisi olla kysyä esim Turun Triangle Motorsista apua -- koskapa paja tarjoaa täyden palvelun entisöinnin, sen kautta saa myös hoidatettua ruiskunsa kuntoon. Eri juttu on sitten, jos myö Triangle ostaa ruiskutyöt Alppilasta...raul kirjoitti:Kysele Alppilan autohuollosta, karjalankatu 9 hki.
Toi on kai vielä kakspumppunen ruisku? Voi tehdä tiukkaa tuollekin firmalle.
Sieltä ehkä osaavat neuvoa eteenpäin?
Laitteistoa ei varsinaisesti suomessa tollaisen säätämiseen ole...`?
Niin joo, kokeile myös forumin hakua.
BTW raul, mitä tarkoitat kaksipumppuisella ruiskulla?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Melkein unohtaisin alppilan, helsingissä sellainen kuin Kari Hätälä oy tai jotain sellaista ja sitten Triangle motors turussa . Se vaan ikävä kyllä on niin että, suomesta alkaa olee tekijät "loppu". Kunnolliseen säätöön tarvitsee aivan varta vasten tätä moottori/ruisku tyyppiä tehdyt "asteikkosäätölevyt" ja lähimmät löytyvät n. 300km tukholmasta alaspäin. Joskus 10vuotta sitten juttelin alppilan-autohuollon(silloin bosch-center) ruiskupuolen kouluttajan kanssa ja kaveri sanoi että heilläkin oli sellaiset ollut mutta, kun niille ei oikein ollut käyttöä niin heittivät roskiin kaikki!!! Kaverilla oli kyllä tietoa/taitoa juuri noista mek.ruiskuista, oli ollut niitä korjaamassa/säätämässä kun ruiskut olivat "nuoria" niin kuin itsekin. Valitettavasti taitaa mies olla jo eläkkeellä. Hätälän Karilla on ainakin vahva kokemus ruiskuista ja triangle motorssin pojilta löytyy varmasti tieto/taitoa kans. ps. onko bilika sulla ihan ajossa? Voisit vaikka kurvaa johonkin niin voisin vaikka vilkaista sitä, mulla nimittäin löytyy SUOMENkielinen säätöohjekirja sun ruiskupumppuun 045-6386326 Artsi
Mielenkiintoista kuulla eriäväkin mielipide Alppilasta. Yleensähän sinne on viety lähes automaattisesti kaikki iäkkäämmät ruiskut...
Täytyy itse toivoa että oma ruisku on kohtalaisissa säädöissä, ainakin tyhjäkäyntiä käy siististi ja ottaa kieppiä kunnolla.
Mites, mertzi, jaksatko valottaa onko näissä "dieselmallisissa" MB:n ruiskuissa joitain osia jotka tykkäävät erityisen kyttyrää pidemmästä seisomisesta? Ainakin bensaletkut menevät haperoksi, mutta onko itse mötiköissä jotain tietämisen arvoista?
Täytyy itse toivoa että oma ruisku on kohtalaisissa säädöissä, ainakin tyhjäkäyntiä käy siististi ja ottaa kieppiä kunnolla.
Mites, mertzi, jaksatko valottaa onko näissä "dieselmallisissa" MB:n ruiskuissa joitain osia jotka tykkäävät erityisen kyttyrää pidemmästä seisomisesta? Ainakin bensaletkut menevät haperoksi, mutta onko itse mötiköissä jotain tietämisen arvoista?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
No varmaan ainakin noi suuttimet menee jumiin(bensan seisomisesta) eikä niitä voi purkaa, klaukkalassa paja missä kaveri oli tehnyt pesulaitteen ihan näitä vanhan mallisia suuttimia varten, saan tarkemman osoitteen myöh.
Mimittäin noilla uusimmilla pajoilla se ei tunnu onnistuvan (paine ongelmat)
Sit yks heikko lenkki on kuluneet vivuston "kuulapäät" kun klappia ei sais olla niinku yhtään. Päät uusiks ja/tai kunnon rasvaa niihin ja se vivusto pitäis yrittää "virittää" siten et siihen tulis sellainen pieni "esijännitys" tietenkin sekoittamasta tankojen säätöarvoja. Elikä siis ihan pientä kiristystä siihen koko vivustoon, kun kaasupolkimelta tulevaa vipua liikutetaan pikkaisenkin niin niin ilmakurkun vipuakseli ja ruiskupumpun vipuakseli pitää kummankin liikahtaa just samaan aikaan. Imusarjan päällä on sellainen 6-8mm suuri reikä ja päätangossa(joka menee venakopan yli) on kiinteä vipuakseli johonka tulee iilmaläpältä tanko, tän päätangon vipuakselin kuulan on osuttava samaan kohtaa kuin se reikä imusarjassa.Työntämällä reikään sopivan putkenpätkän ja toinen pää vipuakselin kuulatappiin, saadaan lukittua päätanko oikeaan kohtaan sen jälkeen säädetään muut tangot päätankoon sopiviksi HUOM. säädä ainoastaan tankoja älä koske ilmaläpän/ pumpun rajoitinruuveihin. Muistakaa stendis ja kärjet kans oikeissa säädöissä,toivottavasti saate jotain tolkkua tästä
Sit siinä ruiskupumpussa on ilmanputsari(pyöreä halkaisian. 30-40mm) joka pitäisi tehtaan mukaan uusia n. 40Tkm välein. Vaatii yleensä erikoisohuen olikse nyt 22-23mm kiintoavaimen(eli siis vähän rälläkkää peliin) ei kannata lähtee aukasemaa millään tongeilla se hajoo melko varmasti. Sen pistää bensaan likoo vähäks aikaa ja vielä kerran pari vaihtaa sen bensan niin eiköhän toimi taas ja jos se on ihan loppu niin ei se uusi maksa hirveitä paitsi veholla, näppärä kaveri tekee vaikka itse sellaisen. Kaikki ruiskupumpulta lähtevät putket pitäis uusia 70Tkm välein tehtaankirjan mukaan mut eiköhän ne tänä päivänä saa jollain litkulla kunnolla putsattua. Tankki kannattaa putsata hyvin, nykyjään löytyy hyvät aineet sitä varten ja sit se siirtopumpun sisään menopuoli mistä oli juttua aikasemmin ja kaikki bensaputket ja letkut
Mimittäin noilla uusimmilla pajoilla se ei tunnu onnistuvan (paine ongelmat)
Sit yks heikko lenkki on kuluneet vivuston "kuulapäät" kun klappia ei sais olla niinku yhtään. Päät uusiks ja/tai kunnon rasvaa niihin ja se vivusto pitäis yrittää "virittää" siten et siihen tulis sellainen pieni "esijännitys" tietenkin sekoittamasta tankojen säätöarvoja. Elikä siis ihan pientä kiristystä siihen koko vivustoon, kun kaasupolkimelta tulevaa vipua liikutetaan pikkaisenkin niin niin ilmakurkun vipuakseli ja ruiskupumpun vipuakseli pitää kummankin liikahtaa just samaan aikaan. Imusarjan päällä on sellainen 6-8mm suuri reikä ja päätangossa(joka menee venakopan yli) on kiinteä vipuakseli johonka tulee iilmaläpältä tanko, tän päätangon vipuakselin kuulan on osuttava samaan kohtaa kuin se reikä imusarjassa.Työntämällä reikään sopivan putkenpätkän ja toinen pää vipuakselin kuulatappiin, saadaan lukittua päätanko oikeaan kohtaan sen jälkeen säädetään muut tangot päätankoon sopiviksi HUOM. säädä ainoastaan tankoja älä koske ilmaläpän/ pumpun rajoitinruuveihin. Muistakaa stendis ja kärjet kans oikeissa säädöissä,toivottavasti saate jotain tolkkua tästä
Sit siinä ruiskupumpussa on ilmanputsari(pyöreä halkaisian. 30-40mm) joka pitäisi tehtaan mukaan uusia n. 40Tkm välein. Vaatii yleensä erikoisohuen olikse nyt 22-23mm kiintoavaimen(eli siis vähän rälläkkää peliin) ei kannata lähtee aukasemaa millään tongeilla se hajoo melko varmasti. Sen pistää bensaan likoo vähäks aikaa ja vielä kerran pari vaihtaa sen bensan niin eiköhän toimi taas ja jos se on ihan loppu niin ei se uusi maksa hirveitä paitsi veholla, näppärä kaveri tekee vaikka itse sellaisen. Kaikki ruiskupumpulta lähtevät putket pitäis uusia 70Tkm välein tehtaankirjan mukaan mut eiköhän ne tänä päivänä saa jollain litkulla kunnolla putsattua. Tankki kannattaa putsata hyvin, nykyjään löytyy hyvät aineet sitä varten ja sit se siirtopumpun sisään menopuoli mistä oli juttua aikasemmin ja kaikki bensaputket ja letkut
Oho, tulipa tukevasti asiaa jo pieneen kysymykseen. Tuhannet kiitokset, tuloestetaanpa tämä tästä heti talteen. Osa noista tehtaan neuvoista liittyy varmaan ihan 60-luvun bensaankin, putsausvinkit ja muut.
Tosiaan itsellä ei ole mitään tietoa siitä, onko oman auton ruiskua ihmeemmin ainakaan viimeiseen 20 vuoteen säädetty. Toimii muuten hyvin, mutta käynnistäessä pitää painaa kaasua ihan "milli-pari" ja joskus kuumastartissa on tiettävästi ollut luvattoman pitkä vieteri. Eli ei kai tuo nyt ihan poskellaan ole. Toivottavasti säädöt eivät ole seonneet ihan täysin siinä vaiheessa, kun kone nostettiin nokalta pois talvella. Se odottaa yhden pytyn kunnostusta (nelospytty on melkoisen naarmuinen) ja luonnollisesti tässä kohdassa pistetään sitten ainakin osa tiivisteistä uusiksi. Perästä kuuluu.
Tosiaan itsellä ei ole mitään tietoa siitä, onko oman auton ruiskua ihmeemmin ainakaan viimeiseen 20 vuoteen säädetty. Toimii muuten hyvin, mutta käynnistäessä pitää painaa kaasua ihan "milli-pari" ja joskus kuumastartissa on tiettävästi ollut luvattoman pitkä vieteri. Eli ei kai tuo nyt ihan poskellaan ole. Toivottavasti säädöt eivät ole seonneet ihan täysin siinä vaiheessa, kun kone nostettiin nokalta pois talvella. Se odottaa yhden pytyn kunnostusta (nelospytty on melkoisen naarmuinen) ja luonnollisesti tässä kohdassa pistetään sitten ainakin osa tiivisteistä uusiksi. Perästä kuuluu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Kiva että kelpas, se että startatessa pitää painaa kaasua pikkaisen varsinkin koneen olessa lämmin kuuluu asiaan näin sanoo omistajan käsikirjakin, itse asiassa suosittelee reilua kaasun painamista ennen starttia(ei pumppaamista) kun taas "kylmän koneen startissa käännetään ensin avainta ja ensimmäisten "sytysten" aikana painetaan kaasupoljinta varovasti, mutta virta-avain vapautetaan vasta sitten, kun moottori käy tasaisesti". Nää pari viimeistä riviä tuli kopsattua melkein suoraan omistajan käsikirjasta et pitäis olla fakta tietoa
Onpa on. Tuommoinen omistajan käsikirja olisikin kiva saada, itselläni on vaan auton "räjäytyskuvakirja" joka toisaalta on sekin ihan hyötyisä juttu.mertzi60 kirjoitti: Nää pari viimeistä riviä tuli kopsattua melkein suoraan omistajan käsikirjasta et pitäis olla fakta tietoa
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Nostellaas tämäkin vielä ylös.
Noista huolloista kun oli puhetta, niin joitain nimiähän tässä jo onkin mainittu.
Sain lisäksi tietooni, että Turussa Dieselhuolto Häkkinen pystyy kuulemma tekemään ainakin jotain tiivisteenvaihtoa ym. noihin vanhempiin mekaanisiin pumppuihin. Korjaamoon pääsee käsiksi: http://www.asdhakkinen.com/
Mutta säädöstä. Tiettävästi säätökirjat ja apua asiassa löytyy myös Kiskon US-Motorsista, jossa ikänsä autoja laittanut päämonttööri tuumi, että homma ei ole mahdoton, jos ei kova kiire tarvitse olla. Joitain mekaanisia pumppuja heillä on säädelty, ja tosiaan mustaa valkoisella säädön suorittamiseksi eli kirjat, arvot ja jotainmuutamitä löytyy yhä.
Tuo Kiskohan löytyy noin 30 km Salosta ja yhteyden saa: (02) 739 2400/ Veikko Vainio.
Noista huolloista kun oli puhetta, niin joitain nimiähän tässä jo onkin mainittu.
Sain lisäksi tietooni, että Turussa Dieselhuolto Häkkinen pystyy kuulemma tekemään ainakin jotain tiivisteenvaihtoa ym. noihin vanhempiin mekaanisiin pumppuihin. Korjaamoon pääsee käsiksi: http://www.asdhakkinen.com/
Mutta säädöstä. Tiettävästi säätökirjat ja apua asiassa löytyy myös Kiskon US-Motorsista, jossa ikänsä autoja laittanut päämonttööri tuumi, että homma ei ole mahdoton, jos ei kova kiire tarvitse olla. Joitain mekaanisia pumppuja heillä on säädelty, ja tosiaan mustaa valkoisella säädön suorittamiseksi eli kirjat, arvot ja jotainmuutamitä löytyy yhä.
Tuo Kiskohan löytyy noin 30 km Salosta ja yhteyden saa: (02) 739 2400/ Veikko Vainio.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Laitetaan nyt tänne muiden ruiskuseppien joukkoon sellainen nimi kuin Veikko Könönen Joensuusta. On sen ikäinen mies että saattaisi ymmärtää mekaanisen ruiskunkin päälle. Joka paikassa täälläpäin ohjattiin autosähköpajoilta suoraan hänen pakeilleen kun exässä oli hämminkiä D-jetronicissa, ainakin sen hallitsee ainoana näilläkulmin.
Valtuutettu Bosch-huolto ja dieselpaja.
Valtuutettu Bosch-huolto ja dieselpaja.