W123 pyöräntuentaongelma!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

W123 pyöräntuentaongelma!

Viesti Kirjoittaja raul »

Nyt kun tässä on jo pari tuntia tullut ruudun ääressä naputeltua, niin pitää nyt kaivaa esille eilen kiukun nostattanut ongelma:

W123:ni kartturinpuolen eturengas raiskaa lokarinkaarta koko ajan mutta kuskin puoli ei.

- Madallettu heinäkuussa - joten osasyy saattaa olla kuolettumista, joskin vaihdoin pienenpään rengastukseen sen jälkeen

-alatukivarret vaihdoin myös heinäkuussa

-kummallakin kerralla kulmien säätö

-auto ei silmämääräisesti seiso vinossa

-ei ylimääräisiä ääniä

-ei tarvitse olla muita matkustajia, ja siltikään oma puoleni ei ole YHTÄÄN raapasua sisälokariin saanut


Voiko olla alapallossa vikaa? Muita ehdotuksia kaivataan kipeästi ennenkuin marssin vihaisena taas kulmiensäätöön!
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

hmm..

Viesti Kirjoittaja jarski »

Olisiko lokasuoja sitten mallia hieman erilainen kuin toinen?
w115,123,124,126,140, 210 yms.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Miten muuten madalsit?
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: hmm..

Viesti Kirjoittaja raul »

jarski kirjoitti:Olisiko lokasuoja sitten mallia hieman erilainen kuin toinen?
AInakaan minun silmään ei ole eroja. Ja yleensä se on melko tarkka tollasissa. Näyttäisi enemmän että vasen vanne tulisi liian ulos...???
Pitäisikö avaa jarrut ja laakerit jne...?

Jussi L.:

H&R 50mm jousilla ja KYBin kaasuilla.
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2070
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Mitähän sellainen madallus maksoi??
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Voihan sen pyöränlaakerin tarkistaa nostamalla pyörä ylös , ottaa kiinni renkaan ylä ja alareunasta ja kokeilee heiluttaa pyörää, jos välystä on paljon, niin laakerin kiristys tai vaihto, jos pitää ääntä.

Pyöränkulmaa voi hiukan säätää myös ylätukivarresta, konehuoneen puolelta. Kannattaa ainakin katsoa missä asennossa säätö on siellä.
w115,123,124,126,140, 210 yms.
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Meitin 124:sessa ratas raapi kaarta kääntyessä ja pikku möykkyyn ajaessa.
Oli iskari aika heikola hapella.

Parkissa seisoessaa pirssi oli ihan pikkusen lintassa oikealle puolelle, ei huomannu muulla kuin sormimääräisesti mittailemalla renkaan ja lokarin väliä.
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Auto katsastettiin madalluksen jälkeen, ja välystä ei ollut, eikä muutakaan huomauttamista. Täytyy yrittää purkaa tässä vähän niinkuin osa kerrallaan... Myös täristystä on alkanut ilmetä 120-140 vauhdissa mutta sehän voi johtua huonoista renkaista...

Jouset bungas 354, iskarit 200 ja meidän hovinarrille heitin vaivanpalkkaa kun itse en saa autoa ylös ja helpoin tapahan on sitten jouset saada irti irrottaa perä.

Ja lisäksi mulla on tosiaan sama juttu, sormenväliä on omalla puolella enemmän kuin ongelmapuolella! Mistä johtuu? Voi olla että osa myös siitä JOS vanne tosiaan tulee ulommas tai lokari olisi erilainen... t.turhautunut
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Tarkistitko jousen yläpäässä olevan kumin paksuuden, että ne ovat molemmin puolin saman korkuisia, ne voivat olla eri paksuisia teeseitse miesten jäljiltä. Lisäksi camperin ja casterin kulmat vaikuttavat renkaan asentoon 8 katso onko mittapapereissa eroavaisuuksia vasemman ja oikeanpuolen välillä )
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kiitos varmasti hyvästä vihjeestä, täytyy tarkistaa toi ensitilassa, sitä vaan en voi kotipihalla taas tehdä :twisted:
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Kumit olivat kummallakin puolella saman numeroiset. Jos ei vikaa muutoin löydä mietin josko laittaisi ongelmapuolelle vain yksinkertaisesti korkeamman kumin....?

Casterit saattoi olla hieman eroavaiset, kieltämättä... :oops: Lisäksi silminnähden juuri apparin rengas harittaa selkeästi kun ohjauksen pitäisi olla suorassa...

En ymmärrä miksei niitä olisi saatu ohjearvoihin :roll:
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää aiheesta

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tarkista vielä yksi juttu siitä kulmien säädöstä. :
Kerran oli oman auton kanssa siinä "hässäkkää".

Syyksi selvisi, että tehostetulle ja tehostamattomalle, oli erilaiset arvot !?
Olettivat että eihän näissä suomi-autoissa mitään herkkuja ole....
( tehostin vakiona '82 - )
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Su 19.10.2008 01:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää.....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

ei millään pahalla, mutta ainakin omassa tapauksessani vika oli
säätäjän ammattitaidossa. 4-pyörä suuntauksen tekeminen huolellisesti
on aikaa ja huolellisuutta vaativa työvaihe.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14217
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Onko kaikki tangot pyöräntuennassa suoria? Ettei vaan kanto tms. olisi osunut, ja vääntänyt mutkalle?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin