ei meinaa sammua....

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

ei meinaa sammua....

Viesti Kirjoittaja Jube »

Vaikka kuinka joisi :evil:

No asiaan.
Eli tuossa laatikkohomma ohessa ku kerkesin jo irrottaa ilmanputsarikotelonkin niin nyt ku laitoin kotelon takas niin auto ei meinaa sammua, ei sitten millään jos on ollut käynnissä kauemmin.

Sitte ku se viimeinkin sammuu ja kun käynnistää uudelleen ja melkein heti sammuttaa niin sammuu normaalisti. Alipaineliitoksen silmämääräisesti kunnossa, ellei siiten virtalukolta ole alkanut vuotamaan...

Voiko olla vika muualla ku jossain liitoksessa ku näin yhtäkkiä tuli?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

minulla oli sen sammutuskellon letku murtunu ihan siitä liitoksen kohdalta ja tietenkin vielä siitä alapuolelta jolloin sitä ei mitenkään silmämääräisesti huomannut ja se aiheutti jus tommosia ongelmia, välillä sammu ja välillä ei...ja silloin kun ei sammunu niin saatto sammua jos kierroksia käytti korkealla..
kannattaa tarkistella ne letkujen liitoskohdat ihan kauttaaltaan...

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

niin arvelenkin että joku vanha harsal letku varmaan halkesi ku "runnoin" sen putsarikotelon kiireessä paikoilleen :oops:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Tyhjäkäynnin korotuslaitteen anturin toinen alipaineletku on todennäköisesti irti tai poikki. Anturi sijaitsee sylinterinkannessa imusarjan alla ja on väriltään vihreä.

Kun moottorin laittaa kylmänä käyntiin alipainekanava aukeaa tyhjäkäynnin korottajalle ja kierrokset nousee. Kun moottori saavuttaa noin 20-25asteen lämpötilan niin kanava sulkeutuu ja tyhjäkäynti laskee.

Nyt siihen sun vikaan: Jos korottajalle menevä letku on irti, niin moottorin ollessa kylmä siinä on alipainevuoto ja se ei sammu. Kun lämpötila nousee anturi katkaisee yhteyden korottajalle niin näin ollen alipainevuotoa ei silloin ole, ja moottori sammuu normaalisti. Ymmärsitkö? Tuli selitettyä ehkä liian monimutkaisesti. Mutta ilmottele jos ei selviä.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

E300TD kirjoitti:Tyhjäkäynnin korotuslaitteen anturin toinen alipaineletku on todennäköisesti irti tai poikki. Anturi sijaitsee sylinterinkannessa imusarjan alla ja on väriltään vihreä.

Kun moottorin laittaa kylmänä käyntiin alipainekanava aukeaa tyhjäkäynnin korottajalle ja kierrokset nousee. Kun moottori saavuttaa noin 20-25asteen lämpötilan niin kanava sulkeutuu ja tyhjäkäynti laskee.

Nyt siihen sun vikaan: Jos korottajalle menevä letku on irti, niin moottorin ollessa kylmä siinä on alipainevuoto ja se ei sammu. Kun lämpötila nousee anturi katkaisee yhteyden korottajalle niin näin ollen alipainevuotoa ei silloin ole, ja moottori sammuu normaalisti. Ymmärsitkö? Tuli selitettyä ehkä liian monimutkaisesti. Mutta ilmottele jos ei selviä.
Siis moottori ei sammu normaalisti kuumanakaan...

Sillon sammuu normaalisti ku moottorin sammuttaa (esim. suoraan pumpulta) ja käynnistää uudelleen ja sitten sammuttaa heti niin sillon sammuu normaalisti...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

....

Viesti Kirjoittaja jarski »

Sammuta vaihteella. :mrgreen:
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: ....

Viesti Kirjoittaja Jube »

jarski kirjoitti:Sammuta vaihteella. :mrgreen:
Ei sammu silläkään...

Liekkö se laatikko sittenkin paskana? Niin tai kytkin :?: :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Justiinsa. Ymmärsin aluksi "VÄHÄN" väärin..... No alipainevuoto se nyt kumminkin ilmeisesti on.....mutta missä....

Ymmärsin aluksi, ettei se sammu kylmänä ollenkaan, mutta kuumana sammuu. Tiedä häntä sitten mistä sain sellasta päähän.....

Mutta tuumaillaan yhessä (><)
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

E300TD kirjoitti:Justiinsa. Ymmärsin aluksi "VÄHÄN" väärin..... No alipainevuoto se nyt kumminkin ilmeisesti on.....mutta missä....

Ymmärsin aluksi, ettei se sammu kylmänä ollenkaan, mutta kuumana sammuu. Tiedä häntä sitten mistä sain sellasta päähän.....

Mutta tuumaillaan yhessä (><)
Huomenna katon virtalukon samalla ku asennan ledivalot mittaristoon...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

onhan noissa se virtalukon venttiilikin joskus hajonnut kyllä, vaikka olisi letkut kunnolla kii niin ei välttämättä toimi...
kokeile samalla ajovalosäätimen letkut, tukkimalla se toinen että sammuuko silloin...?
:arrow: risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Taas alko sammumaan, se mersu vaan koetteli vielä mun hermoja sen laatikkohomman jäljiltä...

Eli vika korjaantui itsestään ja taas sammuu 8)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Jube kirjoitti:Taas alko sammumaan, se mersu vaan koetteli vielä mun hermoja sen laatikkohomman jäljiltä...

Eli vika korjaantui itsestään ja taas sammuu 8)
:D Pitäsköhän mun tuoda sulle yksi OM120 moottori, jos sinnekkin vaihtuis männänrenkaat ja kaikki liuskat ihan itsestänsä!!!!! Ei meinaa oikeen piisata motivaatio tuohon moottoriin.... Mutta lyöntiin se pitäisi saada. Onneksi ei oo oma!!!! :D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

E300TD kirjoitti:
Jube kirjoitti:Taas alko sammumaan, se mersu vaan koetteli vielä mun hermoja sen laatikkohomman jäljiltä...

Eli vika korjaantui itsestään ja taas sammuu 8)
:D Pitäsköhän mun tuoda sulle yksi OM120 moottori, jos sinnekkin vaihtuis männänrenkaat ja kaikki liuskat ihan itsestänsä!!!!! Ei meinaa oikeen piisata motivaatio tuohon moottoriin.... Mutta lyöntiin se pitäisi saada. Onneksi ei oo oma!!!! :D
Tuo tänne vaan niin minä vähän juttelen sille koneelle niin eiköhän se heräile henkiin :lol:

Eilen ku sanoin mersulle, että vois nuo viat jo loppua niin tänään toimi taas hyvin 8)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Nyt nyt se ei SA%"¤##¤"NA sammu ennä ollenkaan ja alipainevuotoa en löydä mistään :!:

Tehostajaki huutaa taas stana....

Täytyy alkaa varmaan juomaan! (vitsi)
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Jube kirjoitti:Nyt nyt se ei SA%"¤##¤"NA sammu ennä ollenkaan ja alipainevuotoa en löydä mistään :!:

Tehostajaki huutaa taas stana....

Täytyy alkaa varmaan juomaan! (vitsi)
Osta audi!!! :lol: :lol:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

kimmo l kirjoitti:
Jube kirjoitti:Nyt nyt se ei SA%"¤##¤"NA sammu ennä ollenkaan ja alipainevuotoa en löydä mistään :!:

Tehostajaki huutaa taas stana....

Täytyy alkaa varmaan juomaan! (vitsi)
Osta audi!!! :lol: :lol:
Elä puhu pa**kaa :lol:
Mersun kans on niin mukava taistella nyt ku taas alko vikaa tulemaan :evil:

Jostain syystä tykkään siitä niin paljon että jaksan korjata, jos joku muu merkki noin tiheään v**ttuilisi niin tuuppaisin välitön kuusakosken lavalle...
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Niin eli onko jotain keinoja lähteä hakemaan vikaa ku liitokset on ok ainakin mun silmään, eli voiko virtalukko olla rikki? miten testataan?
Entä se itse sammutin?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Jube kirjoitti:Niin eli onko jotain keinoja lähteä hakemaan vikaa ku liitokset on ok ainakin mun silmään, eli voiko virtalukko olla rikki? miten testataan?
Entä se itse sammutin?
sammuttimen testaus on helppo ota letku irti jostakin että se yltää suuhun :shock: ime letkusta... :D sammutin kalvo ei saa vuotaa kun sillä on alipaine. sammuttimelle tuleva alipainekkin on aika helppo todeta. letku irti sammuttimesta ja avaimesta sammuttaa. ja varmistaa että letku imee... :D
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

kyllä se virtalukon venttiili voi ihan hyvin ollakkin jumissa... :?
sen voisi testata esimerkiksi siten että kaivaa ne letkut, jotka ovat konehuoneen puolella ja menevät virtalukolle. Ottaa vaikka molemman pään irti missä ovatkaan kiinni, toinen ilmeisesti tietenkin siinä sammutus kellolla..
Kokeilee sit liikkuuko niiden letkujen välillä ilma kun aito on sammutus asennossa. Näin minä ainakin lähtisin liikenteeseen.

Letkujen värityksenhän näkee kun ottaa mittariston pois...

-risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

Malm kirjoitti:
Letkujen värityksenhän näkee kun ottaa mittariston pois...

-risto
Ruskea on väri sen......... Siis sammutimen letkujen.
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
koohoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 495
Liittynyt: La 23.10.2004 16:53
Paikkakunta: Itäinen Uusimaa

Viesti Kirjoittaja koohoo »

Kai M kirjoitti:Mersuhan on ajoa varten...ei sitä kesken ole tarkoituskaan kesken kaiken sammutella.. :lol:
Ja nyt Kai HETI NUKKUMAAN! Aamulla on aikainen herätys ja olet vielä toipilaskin :evil:
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ti 21.10.2008 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kalmar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: To 06.01.2005 17:29

Viesti Kirjoittaja kalmar »

Pysäyttimen alipainesylinterin alapuolella olevat vivustot kuluvat ja luiskahtaa lopulta paikaltaan, helppo laittaa takaisin, välyksen saa pois vivuista kun kääntää sylinteriä hieman myötäpäivään. Tässä yksi vaihtoehto jos alipainevuotoa ei löydy.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Nyt sammu, mutta hiitaastiii :evil:

Siinä jakajassa joka on jarrtehostajan lähellä oli pikku reikä, korjasin popniitillä :shock:

Eli vaikka yhdistää sen valkean letkun joka tulee sinne jarrutehostajan vieressä olevalle jakajalle suoraan sammuttimelle menevään niin siltikkin sammuu hitaasti eli vika ei ole popniittipatentissani :P

Edelleen täytyy siis olla jotain pikku vuotoa jossain siellä ihan alipainensysteemien alkupäässä. Voiko alipainepumppu olla paskana?
Ei ole ainakaan sen näköinen että olisi vasta vaihdeetu.

Mistä Noita mesen alipaineletkuja saa? Tai muistaako kukaan mikä on halkaisija jos ostaa kumiletkua ihan metritavarana?

Jurppii tuokin asia suunnattomasti kaikkien muiden asioiden keskellä :evil:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Tarkistappa alipainepumpusta jarrutehostimelle menevä nylon-letku. Monesti on vuotanut siitä kohdasta mistä se ylittää ilmanputsarin ilmanotto putken.

EDIT:
Tai sitten se kohta mistä se on tuettu polttoainesuodattimen runkoon...
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

E300TD kirjoitti:Tarkistappa alipainepumpusta jarrutehostimelle menevä nylon-letku. Monesti on vuotanut siitä kohdasta mistä se ylittää ilmanputsarin ilmanotto putken.

EDIT:
Tai sitten se kohta mistä se on tuettu polttoainesuodattimen runkoon...
Täytyypä tarkistaa! Se kumi ainaki on paskana jolla se on tuettu sihen suodattimen runkoon...

Mutta eikö tuo vaikuttaisi jarrujen toimintaan jos tuo putki vuotaisi?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Voipa olla mutta kannattaa silti tarkistaa se putki. Ja tee myös näin: Polje jarrua muutamia kertoja, kun auto ei ole käynnissä. Sitten jätät paineen jarruihin, eli pidät vaan poljinta niin syvällä kun menee. Sit laita auto käyntiin, ja pidä sitä tyhjäkäynnillä, niin polkimen pitäisi heti laskea vähän. Tällä saadaan ainakin todistettua alipainepumpun riittävä teho.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jrrutehostajan putki vaikuttais ehjältä ja ku pumppaa jarrua ja starttaa auton niin poljin painahtaa hieman syvemmälle.

Vian täytyy varman olla siinä ekassa jakajassa heti pumpun jälkeen (näyttää kyllä se jakaja ihan ehjältä) tai siellä kylmäkäynnistys jutussa, mutta sekin kyllä toimii...

Hankalaa :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
E300TD
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 370
Liittynyt: Ma 28.02.2005 20:11
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja E300TD »

Toimiiko valojen korkeuden säätö? Jos ei toimi, niin vuoto on löytynyt!!!! Tai toisaalta voihan se vuotaa siitä korkeudensäätö ruuvistakin. Mutta.... Jotain pitää aina ehdottaa!!!!
Vastaa Viestiin