Ensimmäinen aamu tänään tälle syksylle kun startti suoritettiin jääskraapan kanssa ja tuo vuosia vaivannut hassu ilmiö pongahti kuin paska Pandoran
lippaasta esille.
Vilkku kiihdyttää tahtinsa hyvin nopeaksi kun lämpötila laskee. Jonkinlaista
tuntematonta käyrää noudattaen esim. -35 asteessa se kiihtyy suorastaan rätinäksi. Auton sisälämpötilan noustessa tahti laantuu ja on sivistyneen
tahdikas. Samoin kesällä. Kaikki vilkkupolttimot ovat työssä joten vika ei ole
polttimokontakteissa. Vilkkurele joka sijaitsee - ilmeisesti - keskikonsoolissa
voisi olla syypää. Kyselin saksalaisiltakin syytä ilmiöön mutta he eivät taas ymmärtäneet lämpötilaa -35C - vielä vähemmän että joku ajoneuvo liikkuu
siinä lämpötilassa. Joku väitti syyn olevan releen "likaisuudessa" ja ehdotti
pesua ultraäänipesurissa mutta sitä ei ole tullut kokeiltua.
Onkhan muila ollu samoja onkelmia ja miten ootta selevinny?
Marcus
350 SLC 1977
R/C 107 Lämpötilan mukaan säätyvä vilkkurele?
Minulla oli vilkkureleessä samantyyppisiä oireita. Aamulla vilkutti niin nopeasti, että merkkivalo ei ehtinyt juuri mukaan tahtiin. Iltapäivällä taas pysähtyi kokonaan, eli vilkku jäi palamaan yhtäjaksoisesti. Vaihdoin releen.
Viimeksi muokannut AriK123, Ma 01.09.2003 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Täälläkin rätisee..
Samaa rätinää havaittu 123:ssa, mutta myös kesähelteillä eli ei ainakaan johtunut kylmästä. Vilkkuviiksen heilutus auttaa joskus. Epäilen että omassani on vilkkuviiksen kontaktipinnoissa jotain kulumaa. Vilkun tahti on kyllä muutenkin ylipäänsä vähän vaihteleva joten taitaa relekkin vedellä viimeisiään..
ex-300D 1979
R/C 107 Lämpötilan mukaan säätyvä vilkkurele?
Otan kovasti osaa jos muillakin on sama ongelma, mutta tavoittelen tässä nyt neuvoa miten joku on homman hoitanut. Uusi rele on tietenkin ratkaisu, mutta en haluaisi originaalikunnossa olevaan neitsyeeseen vaihtaa UUSIA osia.
Marcus

Marcus
Oletteko funtsinut pelkän kosteuden mahdollisuutta releessä? Mulla joskus kaatu pepsicolaa sinne hätävilkkunamiskan päälle ja alkohan se pitää ihme siritystä, varmaan sokerihumalaan tuli 
Edit; nyt vasta luin kunnolla tuon ekan viestin, ja muistan monen muun merkkisestä autosta vastaavaa, että mikään vastaavantyyppinen sähköjuttu ei toiminut oikealla nopeudella, esim pyyhkijät. Hmm, mersukokemuksia asian tiimoilta ei taida muita ollakaan. Vedä nyt ekaksi se vaikka kosteudenpoistospraylla luulisin sen auttavan! Niin, ja semmonen -35 astetta nyt muutenkin on täysin epäinhimillistä, siinähän helposti menee jo itelläänki virrat ja vieterit .

Edit; nyt vasta luin kunnolla tuon ekan viestin, ja muistan monen muun merkkisestä autosta vastaavaa, että mikään vastaavantyyppinen sähköjuttu ei toiminut oikealla nopeudella, esim pyyhkijät. Hmm, mersukokemuksia asian tiimoilta ei taida muita ollakaan. Vedä nyt ekaksi se vaikka kosteudenpoistospraylla luulisin sen auttavan! Niin, ja semmonen -35 astetta nyt muutenkin on täysin epäinhimillistä, siinähän helposti menee jo itelläänki virrat ja vieterit .
kontaktihäiriöt
Saman korimallin sähköikkunat toimivat joskus aikoinaan vähän samalla tavoin ihmeellisesti. Homma korjaantui silloin ainakin toistaiseksi, kun releen vetäisi irti kannaltaan, puhdisti kontaktit ja pisti takaisin. Hapettuneitahan ne tahtoo vanhoissa olla.
107:n releet on lähes kaikki kabiinissa: osa on hansikaslokeron takana/ alla, osa matkustajan jalkatilan sivussa.
Hansikaslokeron taakse/ alle pääsee helpoiten käsiksi kun ottaa hansikaslokeron irti- toinen mahdollisuus on poistaa matkustajan jalkatilan paneeli, ja tunkea alakautta. Neitseellisen 107:n kolot on vaan aika ahtaat...
Sieltä hansikaslokeron takaa löytyy ainakin tyhjäkäynnin ohjausboksi (joilla sellainen on)- josko vilkkurele?
Toinen paketti löytyypi poistamalla matkustajan jalkatilan sivupaneeli. Enpäs ole vilkkureleen kanssa ollut tekemisissä, mutta ainakin ikkunoiden rele löytyypi sieltä jalkatilan sivulta. Siellä sivulla on 5...6 muutakin- joten mahdollisuus vilkkureleen löytymiseen sieltä on olemassa. Sitäpaitsi sivupaneeli on helppo irroittaa ja vaikka jättää irti seurannan ajaksi, kunhan muistaa ohjeistaa mukanamatkustavan seuralaisen.
107:n releet on lähes kaikki kabiinissa: osa on hansikaslokeron takana/ alla, osa matkustajan jalkatilan sivussa.
Hansikaslokeron taakse/ alle pääsee helpoiten käsiksi kun ottaa hansikaslokeron irti- toinen mahdollisuus on poistaa matkustajan jalkatilan paneeli, ja tunkea alakautta. Neitseellisen 107:n kolot on vaan aika ahtaat...

Sieltä hansikaslokeron takaa löytyy ainakin tyhjäkäynnin ohjausboksi (joilla sellainen on)- josko vilkkurele?
Toinen paketti löytyypi poistamalla matkustajan jalkatilan sivupaneeli. Enpäs ole vilkkureleen kanssa ollut tekemisissä, mutta ainakin ikkunoiden rele löytyypi sieltä jalkatilan sivulta. Siellä sivulla on 5...6 muutakin- joten mahdollisuus vilkkureleen löytymiseen sieltä on olemassa. Sitäpaitsi sivupaneeli on helppo irroittaa ja vaikka jättää irti seurannan ajaksi, kunhan muistaa ohjeistaa mukanamatkustavan seuralaisen.
Unelmilla on tapana toteutua...