2-massa vauhtipyörä korvattu kiinteällä, jyristää tämäkin...
2-massa vauhtipyörä korvattu kiinteällä, jyristää tämäkin...
Nyt on satakaksnelkussa kiinteä vauhtipyörä. 2-massainen jyristi ikävästi kiihdytyksessä. Laitoin ensin jousittamattoman kytkinlevyn, mutta tyhjäkäynnillä kuuluva rapina ei oikein kuulostanut sivistyneelle. Myös pintakaasuajossa voimansiirrosta kuului tosi ikävää ääntä. (6-sylinterinen varmaan kävisi tasaisemmin kuin tämä viitonen).
Tänään vaihdoin sitten kytkinlevyn, jossa on jousitettu keskiö (300D). Tyhjäkäynnin rapina loppui miltei kokonaan (edelleen tosin hiljaisempi kytkin pohjassa). Ajossa ei enää muuten häiritse, mutta 1500-1800 rpm alueella jyristää edelleen. Nelosvaihteella (suora) kaikkein pahimmin. Paketti tuntuu kestävän täyskaasukiihdytyksiä 2000 rpm alkaen hyvin (paljon paremmin kuin 2-massaisella). Uskoisin vääntöä olevan 300-400 Nm välillä.
Toisaalta 2-massainen absorboi tyhjäkäynnin ja "normaali"kiihdyttelyn värähtelyt todella hienosti. Käyttökelpoinen vetoalue alkoi paljon alempaa kuin nyt.
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
Uusi vaihdelaatikko on -89 mallisesta kakskuuskymppisestä kolariautosta(W201) ja lähes ajamaton. Eroaako bensamallin vaihteisto dieselin laatikosta jotenkin sisuskaluiltaan? Eli voisiko ylimääräiset voimansiirron äänet johtua bensamallin vaihdelaatikosta?
Auttaisikohan toisentyyppiset vaihteistoöljyt ? (nyt on ATF).
Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
Tänään vaihdoin sitten kytkinlevyn, jossa on jousitettu keskiö (300D). Tyhjäkäynnin rapina loppui miltei kokonaan (edelleen tosin hiljaisempi kytkin pohjassa). Ajossa ei enää muuten häiritse, mutta 1500-1800 rpm alueella jyristää edelleen. Nelosvaihteella (suora) kaikkein pahimmin. Paketti tuntuu kestävän täyskaasukiihdytyksiä 2000 rpm alkaen hyvin (paljon paremmin kuin 2-massaisella). Uskoisin vääntöä olevan 300-400 Nm välillä.
Toisaalta 2-massainen absorboi tyhjäkäynnin ja "normaali"kiihdyttelyn värähtelyt todella hienosti. Käyttökelpoinen vetoalue alkoi paljon alempaa kuin nyt.
Onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?
Uusi vaihdelaatikko on -89 mallisesta kakskuuskymppisestä kolariautosta(W201) ja lähes ajamaton. Eroaako bensamallin vaihteisto dieselin laatikosta jotenkin sisuskaluiltaan? Eli voisiko ylimääräiset voimansiirron äänet johtua bensamallin vaihdelaatikosta?
Auttaisikohan toisentyyppiset vaihteistoöljyt ? (nyt on ATF).
Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Et ole yksin tuon ongelman kanssa. MInulla oli täysin vakio 300D, joka jyrisi juuri samoin. Lisäki olen ajanut monella 250D:llä, joissa on tuo sama jyrinä.
Ratkaisua en tiedä tuohon ongelmaan. Arvaus voisi löytyä. Eikös joissakin malleissa ole kardaanissa värinänvaimennin vaihteiston laippaa vasten. Kaikissa viitosissa ei ole kaksoismassavauhtipyörää, eikä niiden silti kuulu täristää. PItäisiköhän normaalinvauhtipyörän ja viitosen yhdistelmässä olla juuri tuo värinänvaimennin?
Ratkaisua en tiedä tuohon ongelmaan. Arvaus voisi löytyä. Eikös joissakin malleissa ole kardaanissa värinänvaimennin vaihteiston laippaa vasten. Kaikissa viitosissa ei ole kaksoismassavauhtipyörää, eikä niiden silti kuulu täristää. PItäisiköhän normaalinvauhtipyörän ja viitosen yhdistelmässä olla juuri tuo värinänvaimennin?

Taisi olla -89 kun tuli kaksoismassavauhtipyörä ja samalla katosi värinänvaimennin. Itsellä tuo aiheutti ihmetystä, että onko Helmut jättänyt nuukuuksissaan vaihtamatta edellisen hajotessa. Sain sitten jälkeenpäin tietää tuon syyn siihen puuttumiseen. Toisin sanoen, jostakin värinänvaimennin kokeeksi..
Edit: veikkaan, että kaksoismassavauhtipyörä vaimentaa värähtelyä tehokkaammin kuin värinänvaimennin, onhan vauhtipyörässä jonnin verran suuremmat hitausmomentit. Lisäksi ehkäisee jonkin verran vaihdetta vaihtaessa syntyviä nytkyttelyjä.. Minä kyllä asentaisin sen kaksoismassavauhtipyörän takaisin
Edit: veikkaan, että kaksoismassavauhtipyörä vaimentaa värähtelyä tehokkaammin kuin värinänvaimennin, onhan vauhtipyörässä jonnin verran suuremmat hitausmomentit. Lisäksi ehkäisee jonkin verran vaihdetta vaihtaessa syntyviä nytkyttelyjä.. Minä kyllä asentaisin sen kaksoismassavauhtipyörän takaisin

ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Ehotus: Kytkinlevyn jouset pohjaa tai todennäköisempi vaihtoehto niinku monella muulla + itellä, kardaanin ristikot on kankottunu. Nyt kiihdytettäessä parhaalla vääntöalueella perä painuu alimpaan asentoon ja kardaani menee mutkalle jolloin ristikot alkaa liikkumaan enemmän mutta kun ovat jumissa niin se tärrää. Useimmiten tärinät on loppunu ristikoiden uusimisella vaikka niiden pitäisi olla kunnossa.
mullaki on mese
Kiitos vinkeistä tähän asti. Mutta kyllä liittynee lähinnä vauhtipyörä-kytkin-vaihdelaatikko -alueelle.
Jyrinää on 1500-1800 rpm kierrosluvulla. Siis moottorin. Ajonopeus=kardaanin pyörimisnopeus ei vaikuta. Eli isoilla vaihteilla jyrinä on suuremmissa nopeuksissa kuin pikkuvaihteilla.
Työmatkallani on useampi kilometri 40 rajoitusaluetta. Ennen ajelin hiljaisesti nelosella, mutta nyt pitää huudattaa kakkosella, että kierrokset pysyy yli 2000 rpm!
Mitenkäs kokemukset 200 DTurboista? Noissahan ei ole ollut 2-massavauhtipyöriä. Onko esim. ollut vaikutusta, kun on pumppuun vaihdettu isommat tapit? Tällöinhän sylinteri saa polttoaineannoksensa lyhyemmässä ajassa ja tästä (+pumpun ajoituksesta) johtuen käyntiääni on hieman terävämpi. Kuuluuko tämä terävyys myös voimansiirron kautta? 4-sylinterinen moottori käy näistä varmastikin epätasaisimmin, joten mahdolliset ongelmat pitäisi tulla esiin.
2-massavauhtipyörä on muuten hyvä, mutta ei kestä vääntöä. Voisikohan sitä vahvistaa?
Automaatissa momentinmuunnin suodattaa kaikki moottorin vääntövärähtelyt. Mutta automaattia en muista syistä enää huoli.
Taidanpa kokeilla erityyppisillä vaihteistoöljyillä (tyhjäkäyntirapinaa ei esiinny kylmällä vaihdelaatikolla, ainoastaan lämpimällä) ja toisaalta katsoa, voiko esim. sytytystä myöhästämällä pehmentää jyrinää.
Jyrinää on 1500-1800 rpm kierrosluvulla. Siis moottorin. Ajonopeus=kardaanin pyörimisnopeus ei vaikuta. Eli isoilla vaihteilla jyrinä on suuremmissa nopeuksissa kuin pikkuvaihteilla.
Työmatkallani on useampi kilometri 40 rajoitusaluetta. Ennen ajelin hiljaisesti nelosella, mutta nyt pitää huudattaa kakkosella, että kierrokset pysyy yli 2000 rpm!
Mitenkäs kokemukset 200 DTurboista? Noissahan ei ole ollut 2-massavauhtipyöriä. Onko esim. ollut vaikutusta, kun on pumppuun vaihdettu isommat tapit? Tällöinhän sylinteri saa polttoaineannoksensa lyhyemmässä ajassa ja tästä (+pumpun ajoituksesta) johtuen käyntiääni on hieman terävämpi. Kuuluuko tämä terävyys myös voimansiirron kautta? 4-sylinterinen moottori käy näistä varmastikin epätasaisimmin, joten mahdolliset ongelmat pitäisi tulla esiin.
2-massavauhtipyörä on muuten hyvä, mutta ei kestä vääntöä. Voisikohan sitä vahvistaa?
Automaatissa momentinmuunnin suodattaa kaikki moottorin vääntövärähtelyt. Mutta automaattia en muista syistä enää huoli.
Taidanpa kokeilla erityyppisillä vaihteistoöljyillä (tyhjäkäyntirapinaa ei esiinny kylmällä vaihdelaatikolla, ainoastaan lämpimällä) ja toisaalta katsoa, voiko esim. sytytystä myöhästämällä pehmentää jyrinää.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Ei se pyörimisnopeus vaan se kuinka linkussa perä on ja vastaavasti kardaani. = kova vääntöalue jos sulla on vakioinen kone.... jos ei ole kalliit ristikot niin niillä olis aika helppo homma aloittaa vian etsintä ku aika oudon tuntonen on tuo sun vikas. Toivottavasti se löytyy jostain.paloviita kirjoitti:liittynee lähinnä vauhtipyörä-kytkin-vaihdelaatikko -alueelle.
Jyrinää on 1500-1800 rpm kierrosluvulla. Siis moottorin. Ajonopeus=kardaanin pyörimisnopeus ei vaikuta. Eli isoilla vaihteilla jyrinä on suuremmissa nopeuksissa kuin pikkuvaihteilla.
mullaki on mese
Mika kerro lisää perämurikan kannakkeista. Kuuluiko ääni vain alle 2000 rpm moottorin kierroksilla? Moottorin kumit ja vaihteiston takakannake vaikuttaisivat hyväkuntoisilta. Jyrinä tosiaankin esiintyy vain noin 1700 kierroksilla, vaihteesta riippumatta. Koko auto tärisee niin, että vaikea sanoa mistä kohtaa voimansiirron tärinä siirtyy koriin. Ennemmin takaa kuin edestä, joten perämurikka voisi olla mahdollinen syyllinen. Jyrinä kuuluu / tuntuu jo pintakaasulla, mutta voimistuu vedättäessä.Mika.T kirjoitti:empä ole ollut kuin kerran sellaisen 124sen kyytissä joka jyristi. ja siitä oli perämurikan kannakekumit loppu. voihan jyrinä tulla vaikka moottorin kumista tai vaihteiston takakannekkeesta.
Pumpun ajoituksen myöhästäminen 2,5 asteella ei vaikuttanut jyrinään. Ei myöskään kardaanin kannatinlaakerin vaihto. Rättinivelet on ehjät samoin keskitysholkki. Ristinivel vaihdettiin ja kardaani tasapainotettiin 140 tkm sitten. Nivelessä ei tunnu väljää.
Jyrinä alkoi, kun 2-massavauhtipyörä vaihdettiin tavalliseen ja vaihdelaatikko bensamallin laatikkoon.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
juu ääni tosiaan kuului noin 2000kierroksen paikkeilla ja allekkin. ymmärrettävästi ääni hiljenee kun kone pyörii kovempaa ja vetää tasaisemmin.paloviita kirjoitti:Mika kerro lisää perämurikan kannakkeista. Kuuluiko ääni vain alle 2000 rpm moottorin kierroksilla? Moottorin kumit ja vaihteiston takakannake vaikuttaisivat hyväkuntoisilta. Jyrinä tosiaankin esiintyy vain noin 1700 kierroksilla, vaihteesta riippumatta. Koko auto tärisee niin, että vaikea sanoa mistä kohtaa voimansiirron tärinä siirtyy koriin. Ennemmin takaa kuin edestä, joten perämurikka voisi olla mahdollinen syyllinen. Jyrinä kuuluu / tuntuu jo pintakaasulla, mutta voimistuu vedättäessä.Mika.T kirjoitti:empä ole ollut kuin kerran sellaisen 124sen kyytissä joka jyristi. ja siitä oli perämurikan kannakekumit loppu. voihan jyrinä tulla vaikka moottorin kumista tai vaihteiston takakannekkeesta.
Pumpun ajoituksen myöhästäminen 2,5 asteella ei vaikuttanut jyrinään. Ei myöskään kardaanin kannatinlaakerin vaihto. Rättinivelet on ehjät samoin keskitysholkki. Ristinivel vaihdettiin ja kardaani tasapainotettiin 140 tkm sitten. Nivelessä ei tunnu väljää.
Jyrinä alkoi, kun 2-massavauhtipyörä vaihdettiin tavalliseen ja vaihdelaatikko bensamallin laatikkoon.
ääni kuului aika selvästi takaa ja perämurikassahan on takana kaks kannatinta jotka on koriin (apurunkoon) yhteydessä kuminvälityksellä ja kun kumit kovettuu/ hapertuu niin pahimmassa tapauksessa pultit pääsee vastaamaan suoraan siihen apurunkoon. etupäässä murikkaa on ainaki pikkuperäsissä vain yks kannake joka kans kannattaa vaihtaa jos ja kun niitä alkaa vaihtamaan. taitaa olla pahin juuri viissylinterisissä. kuten joku jo sanoi... w123 300D manuaalista jyrinää ei tahdo saada mitenkään pois.
Minäpä oon kerran koeajanut w123 300D:tä joka ei jyristänyt yhtään!!
w124 300D jyninän pitäisi loppua kytkinlevy vaihtamalla. Siinä levyssä olevat jouset eivät ole ikuisia ja kun ne pohjaavat, siirtyy värinä koko voimansiirtoon, jonka jälkeen koko auto jyrisee pienillä kierroksilla vedätettäessä. Muistaakseni kolmosella ei pystynyt ajamaan alle 40, eikä nelosella alle 60.
Onkos muuten viitosessa erilainen kytkinlevy kuin kuutosessa. Jos vaikka levyissä olisi erilaiset jouset, eikä kuutosen levy sovellutuisi viitoseen. Viitosen vääntövärähtelyt eivät ole mitään pieniä.

w124 300D jyninän pitäisi loppua kytkinlevy vaihtamalla. Siinä levyssä olevat jouset eivät ole ikuisia ja kun ne pohjaavat, siirtyy värinä koko voimansiirtoon, jonka jälkeen koko auto jyrisee pienillä kierroksilla vedätettäessä. Muistaakseni kolmosella ei pystynyt ajamaan alle 40, eikä nelosella alle 60.
Onkos muuten viitosessa erilainen kytkinlevy kuin kuutosessa. Jos vaikka levyissä olisi erilaiset jouset, eikä kuutosen levy sovellutuisi viitoseen. Viitosen vääntövärähtelyt eivät ole mitään pieniä.
Kytkinlevy on uusi. Kokeilin ensin jäykällä levyllä, mutta jyrinä oli tosi paha. Nykyinen levy on 300D:stä. Jyrinää voisi kuvailla nyt enemmänkin voimakkaaksi resonanssiääneksi. Saattaa tulla koriin vetopyörästön paikkeilta.
Katselin perän ja taka-apurungon kumeja, enkä löytänyt niistä huomautettavaa.
Käyköhän Sprintterin 2-massavauhtipyörä tuohon moottoriin/vaihdelaatikkoon?
Katselin perän ja taka-apurungon kumeja, enkä löytänyt niistä huomautettavaa.
Käyköhän Sprintterin 2-massavauhtipyörä tuohon moottoriin/vaihdelaatikkoon?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
En tiedä ollaanko samassa jyrinässä mutta meillä oli aikoinaan Scorpio jossa oli vaihelaatikon hännässä iso rautamurikka joka oli jonkinlainen värinänvaimennin.
Se on lisätty niihin juuri moottorin/vaihteiston jyrinöiden vähentämiseksi.
Vanhemmissä Fordeissa en moista ole nähnyt !
Se on lisätty niihin juuri moottorin/vaihteiston jyrinöiden vähentämiseksi.
Vanhemmissä Fordeissa en moista ole nähnyt !
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ihan oli viisivaihteinen manuaali.Mika.T kirjoitti:Perttu K kirjoitti:Minäpä oon kerran koeajanut w123 300D:tä joka ei jyristänyt yhtään!!![]()
Automaatti

Kun sitä sitten tarkemmin erään teollisuushallin pihalla tutkiskelin ja w123:n raksuttaessa tyhjäkäyntiä, alkoi yhtä'kkiä tuntua kuin 80-luvun rötösliikemiehelle. Vain salkku ja puku puuttui, autoliikkeen w123:n mersu ja jonkun toisen teollisuushalli oli jo


Eikös kaksoismassavauhtipyörällisessä ole jäykkä kytkinlevy? Siis ilman jousia.. Itsellä ei muuten jyrise yhtään, vitosella saa ajaa (vedättää) vielä alle 50:n. Käytännössä alle 1000 rpm, eikä jyrise...Perttu K kirjoitti: w124 300D jyninän pitäisi loppua kytkinlevy vaihtamalla. Siinä levyssä olevat jouset eivät ole ikuisia ja kun ne pohjaavat, siirtyy värinä koko voimansiirtoon, jonka jälkeen koko auto jyrisee pienillä kierroksilla vedätettäessä. Muistaakseni kolmosella ei pystynyt ajamaan alle 40, eikä nelosella alle 60.
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
Kaksoismassapyörällä ei ollut minullakaan jyrinöitä. Virimoottorin vääntöä tuo vakio 2-massanen ei kuitenkaan kestä ja joutuu vaihtamaan kiinteään pyörään, järeämpään 2-massaiseen (vrt. CDI?) tai automaattiin.veppe kirjoitti:Eikös kaksoismassavauhtipyörällisessä ole jäykkä kytkinlevy? Siis ilman jousia.. Itsellä ei muuten jyrise yhtään, vitosella saa ajaa (vedättää) vielä alle 50:n. Käytännössä alle 1000 rpm, eikä jyrise...
Kaikilla tuo yksimassainen vauhtipyörä ei ole lisännyt jyrinää/resonointia, joten etsin edelleen syitä (ja ratkaisua) ongelmaani...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Vaihdoin tänäaamuna kaikki vetopyörästön kannatinkumit. Etummaiset osoittautuivat jo aikansa eläneiksi. Jyrinäongelmaan kumien vaihdolla ei kuitenkaan valitettavast ollut vaikutustaMika.T kirjoitti:empä ole ollut kuin kerran sellaisen 124sen kyytissä joka jyristi. ja siitä oli perämurikan kannakekumit loppu. voihan jyrinä tulla vaikka moottorin kumista tai vaihteiston takakannekkeesta.

MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04