Nahkan "käsittelyä"?
Nahkan "käsittelyä"?
Käsittelin tuossa just autosta penkit "Woly" merkkisellä nahkankäsittelyspraylla.
Kunnon suhautukset penkkeihin, puolen tunnin vaikutusaika ja pyyhintä rievulla.
Loppuraportti:
-Silmiä kaivaa
-Nenää ärsyttää
-Auto haisee ponnekaasulle
Jälleen kerran lorottivat puupäätä oikein Porvoonmitalla. Epäilisin että kipakka ja märkä pieru hoitaisi asian tehokkaammin, eikä haisisi ponnekaasu Mersussa. Silmistä ja nenästä ei liene tarpeen enempää kommentoida.
Kunnon suhautukset penkkeihin, puolen tunnin vaikutusaika ja pyyhintä rievulla.
Loppuraportti:
-Silmiä kaivaa
-Nenää ärsyttää
-Auto haisee ponnekaasulle
Jälleen kerran lorottivat puupäätä oikein Porvoonmitalla. Epäilisin että kipakka ja märkä pieru hoitaisi asian tehokkaammin, eikä haisisi ponnekaasu Mersussa. Silmistä ja nenästä ei liene tarpeen enempää kommentoida.
Re: Nahkan "käsittelyä"?
Kokeile www.leatherique.com aineita. Mömmöjen käyttöjärjestys on juuri päinvastoin kun järki sanoo, eli lue ohjeet ensin.vesa kirjoitti:Käsittelin tuossa just autosta penkit "Woly" merkkisellä nahkankäsittelyspraylla.
Norjalainen Euroopan jakelija on näköjään hävinnyt maailmankartalta.
S320L -97
Ei kannata käyttää mitään halpistuotteita nahan hoidossa. Jos Leatheriqueta tms. ei ole saatavilla, kannattaa käyttää ensihätään vaikka Autoglymin ainetta. Oikotietä onneen ei ole, vaan aine on jyystettävä käsin penkkeihin ja varattavalämmin vuorokausi koko proseduurille.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Ei riitä korpikylän puupäällä rohkeus tilailla nahkaliemiä ulkomailta
, ja mehiläisvaha ei tule kysymykseen käytettävissä olevan aikamarginaalin perusteella.
On huomenna sen sortin kyyti ettei kärsi olla tunika visvassa.
Tuo "Woly" nyt ainakin on siita hyvä aine ettei muuta penkin pintaa suuntaan eikä toiseen.
Konsultaatioapua otetaan mielellään vastaan esim. kimppatilauksen muodossa jos joku on aikeissa tilailla tuota"leatheriqueta"
Nahkoillahan ei ole mitään akuuttia hätää kuten ihottumaa tai finnejä, joten kesälläkin vielä keretään. Ajatuksena olisi saada ne "pehmitettyä" kun ovat vähän kovat pinnaltaan.

On huomenna sen sortin kyyti ettei kärsi olla tunika visvassa.

Tuo "Woly" nyt ainakin on siita hyvä aine ettei muuta penkin pintaa suuntaan eikä toiseen.

Konsultaatioapua otetaan mielellään vastaan esim. kimppatilauksen muodossa jos joku on aikeissa tilailla tuota"leatheriqueta"
Nahkoillahan ei ole mitään akuuttia hätää kuten ihottumaa tai finnejä, joten kesälläkin vielä keretään. Ajatuksena olisi saada ne "pehmitettyä" kun ovat vähän kovat pinnaltaan.
Mömmöjä
Eipä tuo vaikeata ole - omani hankin tosin edesmenneeltä norjalaiselta agentilta. Luottokortti esiin ja tilauslomaketta täyttämään.vesa kirjoitti:Ei riitä korpikylän puupäällä rohkeus tilailla nahkaliemiä ulkomailta. Konsultaatioapua otetaan mielellään vastaan esim. kimppatilauksen muodossa jos joku on aikeissa tilailla tuota"leatheriqueta".
Mikäli jotain menee v*tuiksi, kuten tavaraa ei tule niin ilmoitus luottokorttiyhtiölle ja aiheetonta laskua ei tarvitse maksaa. Mikäli tavara on kelvotonta, niin reklamaatio luottokorttiyhtiöön ja homma on taas hoidossa. Lisäksi reklamaatiotapauksissa toimittajan oikeus myydä luottokortilla on vaarassa -> firma konkassa per heti. Tätä riskiä jenkit eivät ota.
Eli käytännössä riskejä ei ole ellei tilaa jotain jo lähdössä epäilyttävää kamaa, kuten muutamaa laattaa Pfizerin sinistä tai aitoja Rolexeja handicrafted in Italy.
Kustannukset jenkkitilauksista ovat hinta konvertoituna Euroiksi + rahti, jonka aina saa etukäteen tietoon + 25% ALV+tulli yhteensä.
Leatheriquesta puheenollen: olen sitä nyt käyttänyt kahden auton nahkoihin (+vinyyleihin) ja hyvä on tullut. Firman kotisivut on tosin ilmeisesti perheyrityksen vähäpojan tekemät.
S320L -97
K-Maatalousraudasta saa nahkasaippuaa, valjasrasvaa sekä nahkaöljyä. Käytetään em. järjestyksessä.vesa kirjoitti:Ei riitä korpikylän puupäällä rohkeus tilailla nahkaliemiä ulkomailta.
Samoja tököttejä saa myös Biltemasta, mutta ei niin halvalla (jos ostaa kilon purkin rasvaa kuten itse tein).
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
Nahkapenkit
Nahkapenkkien hoitoon kannattanee käyttää vain aineita joita soveltaisi oman ihonsa hoitoon - siinä järjestyksessä.karra kirjoitti:K-Maatalousraudasta saa nahkasaippuaa, valjasrasvaa sekä nahkaöljyä. Käytetään em. järjestyksessä.
S320L -97
Eläppä tilaile tietämättä, jos sopii?Timo L. kirjoitti:Minä olen kyllä aikeissa tilata.
Eikä tietysti pidä suoralta kädeltä tuomita noita rautakaupan rasvojakaan. Ainoa mikä arveluttaa on tuo imeytymisaika ja tahraavuus. Jos vaikka viikon on pylly kölässä operaation jälkeen ei ole hyvä sekään. Voishan sitä tietysti ohjastaa mersua viikon nahkapöksyt jalassa, mutta kun näin pienellä paikkakunnalla nahkahousupojat leimautuvat niin helposti...

Ja Markun sanaan; en kyllä omaan nahkaan laittaisi valjas/satularasvaa


Satularasva
Niin minne aioitkaan sitä satularasvaa sitten hieroa jatkotutkimusten jälkeen?vesa kirjoitti:en kyllä omaan nahkaan laittaisi valjas/satularasvaa.
Täytyy varmaan käydä tiirailemaan hevostyttöjen takapuolia että selviää se tahraavuus.
S320L -97
Re: Satularasva
Jaha, ja taas mentiin...En tunne hevosen anatomiaa kovinkaan kummoisesti, mutta olen kuullut puhuttavan sellaisesta kehon osasta kuin "lautaset".markku kirjoitti:Niin minne aioitkaan sitä satularasvaa sitten hieroa jatkotutkimusten jälkeen?vesa kirjoitti:en kyllä omaan nahkaan laittaisi valjas/satularasvaa.
Täytyy varmaan käydä tiirailemaan hevostyttöjen takapuolia että selviää se tahraavuus.

Ja kun seuraa ketjun juonta voi helposti olettaa että Markku tarkoittaa allekirjoittaneen käyttävän satularasvaa hevostyttöjen "lautasten" välissä olevan
kehon aukon voiteluun. Jaa-a, kom sii ,kom saa


Olettamahan voi tietysti olla meikäläisen sairaan pään tuotoksiakin


Se on näköjään nyt tämmöstä tamä nahkan käsittely tälläkertaa....
Re: Satularasva
vesa kirjoitti: Jaa-a, kom sii ,kom saa. Se on näköjään nyt tämmöstä tamä nahkan käsittely tälläkertaa....
Niinpä.vesa kirjoitti:On huomenna sen sortin kyyti ettei kärsi olla tunika visvassa.
S320L -97
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kaikenmoiselta joutavalta "voitelulta" sitä näemmä onneksi (?) välttyy, kun pysyy kangasverhoilluissa vain.
Seuraavassa taitaa olla nahkapenkit, sen verran hauskalta se kaikesta huolimatta kuulostaa....

Seuraavassa taitaa olla nahkapenkit, sen verran hauskalta se kaikesta huolimatta kuulostaa....
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Nahanhoitaineista
Satun työkseni puunaamaan autoja, siellä olemme käyttäneet Pro:n Leather lotion:ia, valitettavasti emme enää kyseistä tuotetta saa, koska maahantuojamme ei enää edusta kyseistä merkkiä. Tuolla kyllä sai käsiteltyä nahkaverhoilut ja jätti hyvän pinnan ja suojaa myös. Jenkeistä moista ainetta vielä saa, mutta tulee ehkä vähän hintavaksi rahteineen.. Tässäpä linkki:
http://www.prowax.com/dress_waterbase.shtml
Ja siitä heti se eka tuote... Vastaavia tuotteita löytyy varmasti muiltakin valmistajilta, mutta tuo ainakin oli todella hyvää!
Toivottavasti tost nyt jotain iloo löytyy!
http://www.prowax.com/dress_waterbase.shtml
Ja siitä heti se eka tuote... Vastaavia tuotteita löytyy varmasti muiltakin valmistajilta, mutta tuo ainakin oli todella hyvää!
Toivottavasti tost nyt jotain iloo löytyy!
MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
http://www.tope.fi/nahkiss/
Tuota käyttää Saab-klubilaiset. Siellä on ollut paljon juttua nahanhoitoaineista.
Tuota käyttää Saab-klubilaiset. Siellä on ollut paljon juttua nahanhoitoaineista.
C 220 D elegance -96
190 D -91
Vito 115 aut. ikkunapaku -04
190 D -91
Vito 115 aut. ikkunapaku -04
Nahoista vielä
Sen verran tossa juttelin kollegan kanssa, että on pakko vielä vähän tilittää...:
Eli kyllähän ne noita jos jonkinmoisia nahanhoitoaineita käyttävät, mutta kun eivät oikein tahdo imeytyä, kun eivät ole suunniteltu tuota tarkoitusta varten...
kesällä kun aurinko lämmittää mustaa nahkapenkkiä ja siinä sitten perse hikoaa, niin saattaapi valkonen jakku-puku olla dalmatialais-risteytetty
Mahtaa mamma heittää volttia mersun katolla
Auto Glymin nahanhoitoaineen pitäisi olla hyvää, mutta jonninverran tyyristä.
...ELÄMÄ ON...
Eli kyllähän ne noita jos jonkinmoisia nahanhoitoaineita käyttävät, mutta kun eivät oikein tahdo imeytyä, kun eivät ole suunniteltu tuota tarkoitusta varten...


Mahtaa mamma heittää volttia mersun katolla

Auto Glymin nahanhoitoaineen pitäisi olla hyvää, mutta jonninverran tyyristä.
...ELÄMÄ ON...

MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
Kaapissa lojuu Eestistä investoitu "Goldenmix" niminen w.a.s.p-vahaa sisältävä nahkaröppö joka ainakin tuoteselosteen mukaan on identtistä saappiklupin suositteleman töhkän kanssa.
Kysymys kuuluukin mihin tahtiin pasteija imeytyy nahkaan, ja livettääkö vielä viikon kuluttuakin?
Purkin kun avaa niin käry on ainakin melko muikea
Jos jollakulla on tuntumaa asiaan taallä ollaan pelkkänä silmänä.
Kysymys kuuluukin mihin tahtiin pasteija imeytyy nahkaan, ja livettääkö vielä viikon kuluttuakin?
Purkin kun avaa niin käry on ainakin melko muikea

Jos jollakulla on tuntumaa asiaan taallä ollaan pelkkänä silmänä.
Kannattanee kokeilla etukäteen jollekin pienelle alueelle, esim. selkänojan taakse, lehtipussiin tms. Mutta kuten jo sanoin, homma vaatii joka tapauksessa _aikaa_, ja mahdollisesti uusintakäsittelyn. Ja lämpimän kelin/hallin, pakkasella on turha laittaa mitään tököttiä penkkiin -> imeytymisaika mitataan viikoissavesa kirjoitti:Kaapissa lojuu Eestistä investoitu "Goldenmix" niminen w.a.s.p-vahaa sisältävä nahkaröppö joka ainakin tuoteselosteen mukaan on identtistä saappiklupin suositteleman töhkän kanssa.
Kysymys kuuluukin mihin tahtiin pasteija imeytyy nahkaan, ja livettääkö vielä viikon kuluttuakin?
Purkin kun avaa niin käry on ainakin melko muikea![]()
Jos jollakulla on tuntumaa asiaan taallä ollaan pelkkänä silmänä.

Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Mersullahan on ilman muuta lämmin talli
Muijan auto seisoo pihalla hangessa kun meikäläinen joutuu heräämään huomenna jo puolilta päivin, ja emännän ei tarvitse mennä vasta kuin aamu kahdeksaan töihin, eli joutaa paremmin höyläämään laseja
Pitää kokeilla sitä tököttiä kun sisukset autosta lämpiävät, ja tosiaankin johonkin huomaamattomaan paikkaan.
Raportoin katastrofin laajuudesta testin valmistuttua.


Pitää kokeilla sitä tököttiä kun sisukset autosta lämpiävät, ja tosiaankin johonkin huomaamattomaan paikkaan.
Raportoin katastrofin laajuudesta testin valmistuttua.
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Kas, teillähän on samanlainen järjestely kuin meillävesa kirjoitti:Mersullahan on ilman muuta lämmin talliMuijan auto seisoo pihalla hangessa kun meikäläinen joutuu heräämään huomenna jo puolilta päivin, ja emännän ei tarvitse mennä vasta kuin aamu kahdeksaan töihin, eli joutaa paremmin höyläämään laseja
![]()

Paitsi että meillä ei ole kuin yksi auto (ilman tallia), niin emännän ei tartte edes krapata klaseja kun "pääsee" bussilla (jonkun matkaa kun kävelee tietty ensin, mutta pysyy kilot kurissa)

* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Penkit rasvassa - not
Leatheriquen etuna on että mömmöt käytetään seuraavassa järjestyksessä:
Öljy+ imeytys(tunteja) -> puhdistusaine(~saippua) -> vesihuuhtelu.
Tämän jälkeen voi välittömästi parkkeerata morsiamen valkoisen sifonkipuvun freesille puhtaalle nahkapenkille, kuten meidän autossa tapahtuu ensi lauantaina. Morsian ei tosin ole oma vaan pojan.
Öljy+ imeytys(tunteja) -> puhdistusaine(~saippua) -> vesihuuhtelu.
Tämän jälkeen voi välittömästi parkkeerata morsiamen valkoisen sifonkipuvun freesille puhtaalle nahkapenkille, kuten meidän autossa tapahtuu ensi lauantaina. Morsian ei tosin ole oma vaan pojan.
S320L -97
Onkos kukaan kokeillut noita aineita nahkarattiin? Mulla on varmaan aurinko kuivattanut vasemmalle reunalle pieniä halkeimia. Lisäksi kun 13 vuotta paskasilla käsillä veivailtu niin alkaa olla ratti melkoisen kovettunut ja kaikki nahan huokoset täynnä scheisseä. Onko mitään mahdollisuutta saada tuota palautettua alkuperäisen tuntuiseksi/näköiseksi?
1991 420 SE
Ratti
On kokeillut: kiilto + lika lähti ja tuli nahean pehmeä, kuten pitääkin.Wikke kirjoitti:Onkos kukaan kokeillut noita aineita nahkarattiin?
Nahka kun nahka.
S320L -97
Hoitelin edellisen auton(audi a6) nahat noilla hevostarvikeliikkeen tuotteilla ja ei voi muuta, kuin kehua. Jälki oli hyvää ja ei ne ole tahranneet yhtään. Kaupanpäälliseksi saa vielä "uuden auton tuoksun".
Nyt pitäisi kesällä käsitellä nuo mercedeksen jakkarat, mutta nämä on vähän erilaiset, kuin audissa.... ....Näissä on näitä reikiä paljon niin istuinosassa, kuin selkänojassakin. Sitten on vielä lämmityksetkin.
Elikkä.... ...Miten näiden öljyjen käyttö?? Valuuko öljyt näistä reijistä suoraan penkin sisälle?? Miten tämä lämmitys?? Tahriintuuko vastukset öljyyn ja käryää sitten??
Niin.... ...jos niitä penkkejä ei nyt suoraan uittaisi siinä rasvassa, eli käyttää hillitysti tätä rasvaa, niin ehkä tällä voi välttää rasvan valumisen penkin sisään?
Nyt pitäisi kesällä käsitellä nuo mercedeksen jakkarat, mutta nämä on vähän erilaiset, kuin audissa.... ....Näissä on näitä reikiä paljon niin istuinosassa, kuin selkänojassakin. Sitten on vielä lämmityksetkin.
Elikkä.... ...Miten näiden öljyjen käyttö?? Valuuko öljyt näistä reijistä suoraan penkin sisälle?? Miten tämä lämmitys?? Tahriintuuko vastukset öljyyn ja käryää sitten??
Niin.... ...jos niitä penkkejä ei nyt suoraan uittaisi siinä rasvassa, eli käyttää hillitysti tätä rasvaa, niin ehkä tällä voi välttää rasvan valumisen penkin sisään?
Edelliset mercedekset:
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
W 123 240 D -1984
W 107 450 SLC -1973
W 124 220CE -1992
w ??? 508 -1979
W170 230 SLK -1998
--------------------------------------------
Tämänhetkiset ajoneuvot:
1983 Mercedes 300SD
2002 316 Mercedes Sprinter ála FRANKIA 7000 (mobilehome)
2001 986 Porsche Boxster S
KTM 690 Rally 2008
nahat
Noilla rasvoilla saa kyllä todella hienon pinnan
. Jossain vaiheessa se nahka kuitenkin lämpenee sopivaan lämpötilaan ja alkaa ns. "hikoilemaan", jolloin se rasva lämpiää ja tarttuu esim. vaatteisiin... valitettavasti 


MB 300 CE -90
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
[url=http://photobucket.com/albums/v235/johtotahti/bmw325cabriolet/?action=logout]BMW 325i cabriolet[/url]
ex MB 220 D -78
No nyt on penkit jynssätty kuvassa näkyvällä tötkällä. Alkuvaikutelma on mielestäni hyvä, mutta mersu saa nyt hikoilla vuorokauden lämpimässä tallissa sisälämppärillä terästettynä.
Tämän jälkeen pyyhitään mahdollinen imeytymätön kölä pois.
Toivottavasti odööri haihtuu kesään mennessä poies kun mehiläiset heräävät, muutoin on luvassa vauhtia ja vaarallisia tilanteita
Kottero lemuaa erehdyttävästi mehiläispesälle ja tästä johtuen arvelisin sen kiinnostavan niitä melko runsaasti.
Mitä nyt vähän valkoisella lakanalla (ei kerrota eukolle) pyyhkäisin, ei näyttänyt tahraavankaan.
Vuorokauden päästä ollaan viisaampia.



Töhkä on niin riittoisaa että sillä jynssäisi varmaan bussin kahteen kertaan.
Tämän jälkeen pyyhitään mahdollinen imeytymätön kölä pois.
Toivottavasti odööri haihtuu kesään mennessä poies kun mehiläiset heräävät, muutoin on luvassa vauhtia ja vaarallisia tilanteita

Kottero lemuaa erehdyttävästi mehiläispesälle ja tästä johtuen arvelisin sen kiinnostavan niitä melko runsaasti.
Mitä nyt vähän valkoisella lakanalla (ei kerrota eukolle) pyyhkäisin, ei näyttänyt tahraavankaan.
Vuorokauden päästä ollaan viisaampia.




Töhkä on niin riittoisaa että sillä jynssäisi varmaan bussin kahteen kertaan.