Nyt loppuu jo konstit tuon kylmäkäynnityksen kanssa!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Jep hyvä kiitos :lol:
Juu taas lisää arvokasta tietoa tähän hommaan...

Elikkä täytyy mittiloida (tarvittaessa vaihtaa) se ilmamäärämittarin potikka ja kyselin tuossa vähän niin entinen omistaja oli vaihtanu koko ilmamäärämittarin rungon eikä ole kalibroinu sitä potikkaa ollenkaan ku eikös se pitäs :?:

Sain tosiaan mitattua sen lämpötila-anturin jos se on tuo: http://oem.thepartsbin.com/parts/thepar ... 903BOS.JPG .tuossa nimittäin on niitä antureita siinä kannen päässä :roll: tuohon ei ainakaan tullu jännitettä :oops:
Ja pitikö anturi mitata toinen liittimeen tulevasta ja toinen maasta :?:

Muistin että ei oireillu ennen oikosta lisäilmaluistimen johdoissa mutta kyllä se temppuili sitä ennenkin kun tarkemmin muistelen :oops:

Tosiaan vanha boxi on tallessa :lol:
Yritän selvittää että mikä boxi tuohon kuulus oikeasti...[/img]
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

entinen omistaja oli vaihtanu koko ilmamäärämittarin rungon eikä ole kalibroinu sitä potikkaa ollenkaan ku eikös se pitäs
No katotaan, kun mittailet sen. Tyhjäkäyntijännite on se oleellinen ja tietenkin, että se on ehjä.
Tarkasta myös, että ilmamäärämittarin runko on autoosi kuuluva.
Ja pitikö anturi mitata toinen liittimeen tulevasta ja toinen maasta
Joo sun mallissa on tuollainen se anturi ja just noin mitataan. ECU:n, olihan se paikallaan ja virtapäällä, liittimestä 21 pitäisi tulla jännite sinne. Toiseen napaan tulee jännite sytkäboxilta. Luistin pitäisi kuitenkin toimia, vaikka lpt. tietoa ei tulisikaan, ECU vain olettaa, että kone on lämmin.
Mihinkähän nuo johtimet oikein vuotaa???
Tosiaan vanha boxi on tallessa
No hyvä. Voisko sitä vilkasta, että mikä sitä vaivaa ja saisko sen kuntoon? Postissahan tuo kulkee.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Jees mittailen sen potikan toiminnan tuossa jahka taas ennätän viimeistään v-loppuna.
Yritän saada osanumeroita tuohon kuuluvan boxin ja ilmamäärämittarin.
Kyllähän sen boxin vois sulle laittaa jahka siiitä sais vielä toimivan kysyn vielä sen boxin numeron niin ei ainakaan turhaan korjaile tuota jos onkin väärä.

Kiitos :lol:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Taas lisää mittauksia :roll:

Elikkä ilmamäärämittarin potikan liittimestä mitattuna navasta 2 virta päällä jännite läpän liikkeiden mukaan oli väliltä 7,81-7,84v onko liikaa :?:
Käynnissä heitteli 8,10-8,50v välillä.
Ylimmän navan jännite 7,85 alimman 7,88 läpän liikkeet ei vaikuttanu asiaan.

Lämpötila-anturin vastus lämpimällä koneella 20k ohmin alueella 0,91 eli paljon se nyt olikaan onko mikä pitäs :roll:
Lämpötila-anturille tulevien johtojen jännite vihreä-punainen: 4,84v
musta-vihreä:5,06v

X11 testiliittimen 1 pistokkeen jännite: 10,6v

VOISIN PONTON LAITTAA SULLE TUON VANHAN BOXIN :lol:
MIKÄHÄN IHME TUOSSA NYT TÖKKII :?: :?: :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Elikkä ilmamäärämittarin potikan liittimestä mitattuna navasta 2 virta päällä jännite läpän liikkeiden mukaan oli väliltä 7,81-7,84v onko liikaa
No täysin perseellään, pitäs olla n. 0,9 - 4,6V.
Ylimmän navan jännite 7,85 alimman 7,88 läpän liikkeet ei vaikuttanu asiaan.
Ylin napa on MAA.
Alin napa on ECU:lta navasta 18 tuleva syöttöjännite n.5V. Se tulee sellaisenaan, eikä siihen mitkään kalibroinnit vaikuta.
Lämpötila-anturin vastus lämpimällä koneella 20k ohmin alueella 0,91 eli paljon se nyt olikaan onko mikä pitäs
Siis 910 ohmia vastaa 45C ja jännitettä n.0,75V. 325 ohm vastaa 80C ja 0,3V.
Lämpötila-anturille tulevien johtojen jännite vihreä-punainen: 4,84v
musta-vihreä:5,06v
Nämä on OK.
X11 testiliittimen 1 pistokkeen jännite: 10,6v
Se on OK ja pitäisi mennä ECU:n napaan 25.
MIKÄHÄN IHME TUOSSA NYT TÖKKII
No ainakin tuolle potikalle tuleva syöttöjännite ja siten potikalta navasta 2 ECU:n napaan 17 menevä mittausjännite, jos se nyt yleensä tässätapauksessa on sinne edes menossa eli pitäs tsekata mistä tuo syöttöjännite tulee???
Kun tuo mittausjännite on alueen ulkopuolella, ECU on vikatilassa, jossa se ei ohjaa luistia ollenkaan.
VOISIN PONTON LAITTAA SULLE TUON VANHAN BOXIN
Kokeile nyt vielä sillä minkälaiset jännitteet se antaa.
Ja mikä siinä on yleensä vialla?
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Eli tuo eculta tuleva jännite alinmpaan napaan on jo täysin pielessä kun on 7,88v ja pitäs olla 5v mistä vois johtua ecu sökö/väärä :?:
Jos yli napa on maa miks siihenkin tulee jännitettä eli on +

Ja sitten kun potikka ei pudota jännitettä oikeastaan ollenkaan jos kerta 5v syöttö jänniteellä on jännite 0,9 - 4,6V
Pitäskö nyt olla sitten kuitekin alle 7v jos potikka kunnossa vai eikö ohjaa noin korkeata jännitettä ollenkaan vaikka ois kunnossa :?:
Mulla ois toinen potikka vaihtaa tilalle jos kannattaa kokeilla :?:

Joo kone oli puolilämmin kun mittasin lämpötila-anturin joten se on kunnossa sit.

Kokeilen nuita samoja mittauksia vielä sillä vanhalla boxilla :oops:
Että tämmöstä :oops: :roll: :oops: :roll:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Onko varmaa, että sinne potikalle tulee maa. Vaikuttaa siltä, että maa leijailee jossain ja konkka nostaa 5 voltin jännitteen 1,42 kertaiseksi kun ei ole kuormaa. :roll:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Just noin eli vedä sinne vaikka erillinen maa piuha.
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Se maa voi olla poikki sieltä potikan sisältäkin, silloin ulkopuolisen maan tuonti ei auta. Tosin kannattaa se maa vetää ja laittaa yleismittari kiinni potikan napoihin, jotta näkee heti jännitteestä, että toimiiko. Eikös se lepoasennossa ollut 4,6 volttia, vai oliko päinvastoin, en muista.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Mutta kannattaako nyt kokeilla tuota potikan vaihtoa vai :?: :?: :?:
Tosiaan kun tuo jännitteen muutos pitäs olla noin paljon niin eihän sekään tuossa toimi niinku pitäs vai eikö se lask nuin korkeata jännitettä ollenkaan :?: :?: :?:
Eli ilmeisesti potikka on rikki ja onko noin korkea jännite voinu rikkoa sen :?: :?: :?:
Potikkaa en ole vielä tarkastanu kuin mittaamalla eli liukupintoja en ole vielä tarkastanu :roll:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ilmamäärämittarin potikan napojen 1 ja 3 välillä pitäis olla 3,6-4,4 kilo-ohmia. Lisäksi napojen 1 ja 2 välisen vastuksen pitäisi kasvaa katkeamatta kun ilmämäärälautasta poikkeutetaan. Noin 2/3 liikeradasta pitäisi vastuksen kasvaa ja sitten taas pudota.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Olisko se ECU sitten väärästä moottorista. Joissain 102-moteissa tulee potikalle kolme johtoo ECU:lta. Siihen potikan 1 liittimeen navasta 14. Koitappas piruuttaan onko ECU:n navasta 14 yhteys potikan napaan 1. Ei meinaan pitäis olla 102.983:ssa. Saitko katottua sitä ECU:n osanumeroo?
mjo33400
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1161
Liittynyt: Ma 19.04.2004 18:51
Paikkakunta: Vihti / Otalampi

Viesti Kirjoittaja mjo33400 »

Jesse kirjoitti:
Noin 2/3 liikeradasta pitäisi vastuksen kasvaa ja sitten taas pudota.

Miksi pudota? Onko johdot mitattaessa kiinni? En ymmärrä. :oops:
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

mjo33400 kirjoitti:Miksi pudota?
Jaa-a. Niin WIS:si väittää.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo pittää mittailla nuo taas kun on aikaa...
En saanu ku pitäs soittaa melkein vaikka KL-varaosiin ja kysyä täällä turha veholla käydä kun kattoovat :shock: vaan kummissaan että mikä se ja mitä sillä tiedolla teet? Kaikki ainakin olevinaan kiireisiä :evil:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

jesse kirjoitti:Ilmamäärämittarin potikan napojen 1 ja 3 välillä pitäis olla 3,6-4,4 kilo-ohmia. Lisäksi napojen 1 ja 2 välisen vastuksen pitäisi kasvaa katkeamatta kun ilmämäärälautasta poikkeutetaan. Noin 2/3 liikeradasta pitäisi vastuksen kasvaa ja sitten taas pudota.
Joo napojen 1 ja 3 välillä oli vastus 4,3 kilo-ohmia.
Ja 1 ja 2 välillä vastus nousi katkeamatta ja laski sitten.
Eli ilmamäärämittarin asentopotikka on kunnossa.
Maan laittaminen suoraan ylimpään napaan ei auttanut mitään.
Ecu varmaan sökö :evil:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

eli just ostin itelleni toisen kokonaisen ruiskun 230 meseen ja kokeilin huvikseni osia omaani, useita päiviä osia pyöritellessä tapahtunu seuraavaa.ilmamäärämittarin potikan väärällä asennolla auto voi käydä sika huonosti koko ajan tai sitten ei käydä tyhjää mutta pedaalia painaessa käy "huonosti".tosi tarkkaa kalibroiko sen sinne alku päähän vai loppuun mikä on loppu tulos.sillä voi saada tyhjä käynninkin jäämään sinne 2000 jos haluaa tai jopa hetkeks sinnne 2000 ja tippuu hetken päästä sinnne 1000 tietämille.vaikutus väärällä asennolla on aikas moninainen.sitten paine-erosäätimen vaihto vaikutti siten että "se uus oli luultavasti rikki"auto ei käyny edes kylmänä tyhjää kuin 3 sekunttia vaikka paino kaasua ja ajaminen oli tosi laiskaa ja nykivää kun vaihdoin sen lämpösenä olevaan koneeseen.eli kokeiltaa tosta aatella jotain :)
aina vaan fixataan :) 230te -86
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

No mittausten perusteella pitäs olla kunnossa Jessen antamien ohjeiden mukaan.

Voisko olla sitten että tuo potikka on väärässä asennossa kun entisellä boxilla teki just niin että jäi 2000rpm ja tippu siitä vähän ajan päästä normaaliin 1000rpm :roll:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

kannattaa sen potikan säädön kanssa hetki viettää ja tarkasti kokeilla joka asentoo ja joka asennossa vielä sammuttaa auto ja kokeilla jääkö se käymään vai sammuuko heti käynnistymisen jälkeen.semmostaki tekee väärässä kohdassa.kyllä se hyvä kohtaki löytyy.
aina vaan fixataan :) 230te -86
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Ei mitään vaikutusta potikan asennolla tyhjäkäyntiin eikä muuhunkaan kierrosalueeseen :roll:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Pietu71
Mersumies
Mersumies
Viestit: 602
Liittynyt: Ke 19.01.2005 21:51

Viesti Kirjoittaja Pietu71 »

sitte kai vois sanoo että se ainakin on 100 varmasti rikki jos ei mitään vaikuta käyntiin sen kääntely :)
edit.oot kai jo kattonu onko hiilipinnoista mitään jäljellä potikan sisäpuolella.
aina vaan fixataan :) 230te -86
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

En katsonut ku kiieellä vaan löysäsin ja kääntelin pitää vaihtaa tuossa kun kerkee.
Laitoin sitten samaan kohtaa kun ei vaikutusta.
Mutta toimisko auto muuten hyvin kun tuo ei toiminnassa :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

M.R kirjoitti: Joo napojen 1 ja 3 välillä oli vastus 4,3 kilo-ohmia.
Ja 1 ja 2 välillä vastus nousi katkeamatta ja laski sitten.
Eli ilmamäärämittarin asentopotikka on kunnossa.
Tämän perusteella ilmamäärämittarin potikka toimii niinkuin sen pitääkin eli on kunnossa, mutta antaa vääriä jännitearvoja toimiessaan. Eli ECU ohjaa sitä väärin. Eli ECU taitaa olla väärästä autosta. 16V-moottorissa ECU:lta tulee potikalle kaksi piuhaa, mutta joissakin (muistaakseni ainakin 2.3 8V), tulee myös kolmas piuha ECU:lta luistille. Tämä piuha tulee juurikin siihen luistin napaan, jossa pitäisi 16V-moottorissa olla maa. Nyt sitä maata ei siinä ole, joten eikös se sitten ole varma merkki siitä että ECU on väärä. Kyseinen kolmas johto, joka menee 8V-koneessa luistille, tulee ECU:n navasta 14. 16V-koneessa napa 14 on käyttämätön. Eli sinuna keskittyisin selvittämään ECU:n oikeellisuutta.

Niin ja suosittelen edelleen mittaamaan onko luistin liittimen navasta 1 yhteys ECU:n liittimen napaan 14.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Kyseinen kolmas johto, joka menee 8V-koneessa luistille, tulee ECU:n navasta 14. 16V-koneessa napa 14 on käyttämätön.
Joissain vanhemmissa malleissa tulee maa (napaan 1) tuolta ECU:n 14 navasta, mutta se nyt on ihan sama mistä se tulee, kunhan tulee. Syöttö potentiometrille (navat 3/1) on n. 5V (mitattu 4,92V) ja mittauksen (navat 2/1) jännitteen tulee olla välillä 0,25-4,65V (tyhjäkäynnillä ~0,55V), muuten ECU on vikatilassa, eikä käytä mittausta mihinkään (=> ei kylmäkäynnistyksen ohjausta, tyhjäkäynnin (luistin) säätöä, kiihdytys/täyskaasu rikastusta, moottorijarrutuksen polttoaineen syötön katkaisua, (kierrosluvun rajoitusta, jos ECU:ssa), ainoastaan labda-säätö toimii.

ECU:lta tulee kahdentasoista syöttöjännitettä; 12V kytkimille (12V auki, 0V kiinni eli maissa) ja 5V antureille. Jos jonnekin tulee jotain muuta esim. 7V, niin ECU on hajalla. Nuo jännitteet voi mitata suoraan ECU:n liittimistä, kun kytkee sille jännitteen napoihin 1(+12V) ja 2(-).
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Pietu71 kirjoitti:paine-erosäätimen vaihto vaikutti siten että "se uus oli luultavasti rikki"auto ei käyny edes kylmänä tyhjää kuin 3 sekunttia vaikka paino kaasua ja ajaminen oli tosi laiskaa ja nykivää kun vaihdoin sen lämpösenä olevaan koneeseen
Todennäköisesti on rikki tai sitten sen kalibrointi on persiellään, se pikkuruuvi. Kokeile haulla "EHA".
Tuonkin rikkoutuminen pannaan yleensä määräjakajan viaksi, no onhan se osa sitä.
Sitä voi testata, irrottamalla sen liittimen ja sitten kokeilla ajettavuutta kone lämpösenä.
Tai tarkastamalla ohjauspaineen/EHA:n ohjaus virta. Tai helpoiten vaihtamalla uuden tai tunnetusti ehjän varaosan tilalle.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ponton kirjoitti:Joissain vanhemmissa malleissa tulee maa (napaan 1) tuolta ECU:n 14 navasta, mutta se nyt on ihan sama mistä se tulee, kunhan tulee.
Joo niin se varmaan onkin, että vanhemmissa malleissa tulee maa ECU:lta, mutta eikös nyt ollut asian laita niin että siihen ykkösnapaan tulee jännite. Eli väärä ECU. Ja jos ECU on väärä niin eikös ole todennäköistä, että vaikka luistin 1 napaan pistäisi suoraan maan, niin ECU ohjaisi silti potikkaa väärin, koska on ECU on tarkoitettu toiseen moottoriin. Eli mielestäni mittaukset osoittavat potikan olevan täysin kunnossa ja ECU on väärä/rikki.
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

mutta eikös nyt ollut asian laita niin että siihen ykkösnapaan tulee jännite
Mun käsityksen mukaan tuo mittaus suoritettiin niin, että potikka oli kytkettynä. Eli jos MAA (1) ei ole maissa, niin ei virtakaan kulje ja kaikissa potikan navoissa on ECU:lta tuleva syöttöjännite.

Tiedossa on jo, että ECU on väärä (varaosanumeron perusteella) ja tuon potikan syöttöjännitteen suuruuden perusteella myös rikki.

Jos ECU olisi kunnossa ja potikan kalibrointi kohdallaan (ja napa 1 maissa, 2 ECU:n 17:sta, 3 ECU:n 18:sta), niin tämä vääräkin ECU yrittäisi säätää lisäilmaluistia. Tuo potikkamittaus ja lisäilmaluistin ohjaus on samanlainen kaikissa "uudemmissa" ECU:issa (siis poislukien vanhemmat mallit, joissa lisäilmaluistin liitin on 3-napainen ja jolle on kaksi eri ohjausta ECU:lta auki/kiinni). Tietenkin tässäkin olisi vielä se mahdollisuus, että luistin ohjaus ECU:lla ei toimisi, mutta jos olisi kunnossa.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Vaihoin ilmamäärämit. potikan varulta entinenkin oli hyvä ei kulunu ollenkaan eli tosiaan kunnossa.

Joo tosiaankin nyt paikallaan oleva ecu on väärä mutta oikea on onnes tallessa ja meneekin varmaan tohtorille :wink:

Se vanha nimittäin ohjaileen väärin luistinta eli se paikallaan jäi kaasu päälle 2000rpm paris sekunnis ja kylmäkäynnistys ei toimi.

Uusi boxi toimii muuten mutta kylmäkäynnistys ei pelaa.

Ja potikan mittasin paikallaan ja maan kokeilin niin, että oma maajohto oli irti ja potikan liittimestä suoraan maihin.

Pitäs tehä nuo mittaukset ja kokeilut tuolla vanhalla boxilla vielä :oops:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Vastaa Viestiin