Nyt loppuu jo konstit tuon kylmäkäynnityksen kanssa!!!
Jep hyvä kiitos
Juu taas lisää arvokasta tietoa tähän hommaan...
Elikkä täytyy mittiloida (tarvittaessa vaihtaa) se ilmamäärämittarin potikka ja kyselin tuossa vähän niin entinen omistaja oli vaihtanu koko ilmamäärämittarin rungon eikä ole kalibroinu sitä potikkaa ollenkaan ku eikös se pitäs
Sain tosiaan mitattua sen lämpötila-anturin jos se on tuo: http://oem.thepartsbin.com/parts/thepar ... 903BOS.JPG .tuossa nimittäin on niitä antureita siinä kannen päässä tuohon ei ainakaan tullu jännitettä
Ja pitikö anturi mitata toinen liittimeen tulevasta ja toinen maasta
Muistin että ei oireillu ennen oikosta lisäilmaluistimen johdoissa mutta kyllä se temppuili sitä ennenkin kun tarkemmin muistelen
Tosiaan vanha boxi on tallessa
Yritän selvittää että mikä boxi tuohon kuulus oikeasti...[/img]
Juu taas lisää arvokasta tietoa tähän hommaan...
Elikkä täytyy mittiloida (tarvittaessa vaihtaa) se ilmamäärämittarin potikka ja kyselin tuossa vähän niin entinen omistaja oli vaihtanu koko ilmamäärämittarin rungon eikä ole kalibroinu sitä potikkaa ollenkaan ku eikös se pitäs
Sain tosiaan mitattua sen lämpötila-anturin jos se on tuo: http://oem.thepartsbin.com/parts/thepar ... 903BOS.JPG .tuossa nimittäin on niitä antureita siinä kannen päässä tuohon ei ainakaan tullu jännitettä
Ja pitikö anturi mitata toinen liittimeen tulevasta ja toinen maasta
Muistin että ei oireillu ennen oikosta lisäilmaluistimen johdoissa mutta kyllä se temppuili sitä ennenkin kun tarkemmin muistelen
Tosiaan vanha boxi on tallessa
Yritän selvittää että mikä boxi tuohon kuulus oikeasti...[/img]
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
No katotaan, kun mittailet sen. Tyhjäkäyntijännite on se oleellinen ja tietenkin, että se on ehjä.entinen omistaja oli vaihtanu koko ilmamäärämittarin rungon eikä ole kalibroinu sitä potikkaa ollenkaan ku eikös se pitäs
Tarkasta myös, että ilmamäärämittarin runko on autoosi kuuluva.
Joo sun mallissa on tuollainen se anturi ja just noin mitataan. ECU:n, olihan se paikallaan ja virtapäällä, liittimestä 21 pitäisi tulla jännite sinne. Toiseen napaan tulee jännite sytkäboxilta. Luistin pitäisi kuitenkin toimia, vaikka lpt. tietoa ei tulisikaan, ECU vain olettaa, että kone on lämmin.Ja pitikö anturi mitata toinen liittimeen tulevasta ja toinen maasta
Mihinkähän nuo johtimet oikein vuotaa???
No hyvä. Voisko sitä vilkasta, että mikä sitä vaivaa ja saisko sen kuntoon? Postissahan tuo kulkee.Tosiaan vanha boxi on tallessa
Jees mittailen sen potikan toiminnan tuossa jahka taas ennätän viimeistään v-loppuna.
Yritän saada osanumeroita tuohon kuuluvan boxin ja ilmamäärämittarin.
Kyllähän sen boxin vois sulle laittaa jahka siiitä sais vielä toimivan kysyn vielä sen boxin numeron niin ei ainakaan turhaan korjaile tuota jos onkin väärä.
Kiitos
Yritän saada osanumeroita tuohon kuuluvan boxin ja ilmamäärämittarin.
Kyllähän sen boxin vois sulle laittaa jahka siiitä sais vielä toimivan kysyn vielä sen boxin numeron niin ei ainakaan turhaan korjaile tuota jos onkin väärä.
Kiitos
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Taas lisää mittauksia
Elikkä ilmamäärämittarin potikan liittimestä mitattuna navasta 2 virta päällä jännite läpän liikkeiden mukaan oli väliltä 7,81-7,84v onko liikaa
Käynnissä heitteli 8,10-8,50v välillä.
Ylimmän navan jännite 7,85 alimman 7,88 läpän liikkeet ei vaikuttanu asiaan.
Lämpötila-anturin vastus lämpimällä koneella 20k ohmin alueella 0,91 eli paljon se nyt olikaan onko mikä pitäs
Lämpötila-anturille tulevien johtojen jännite vihreä-punainen: 4,84v
musta-vihreä:5,06v
X11 testiliittimen 1 pistokkeen jännite: 10,6v
VOISIN PONTON LAITTAA SULLE TUON VANHAN BOXIN
MIKÄHÄN IHME TUOSSA NYT TÖKKII
Elikkä ilmamäärämittarin potikan liittimestä mitattuna navasta 2 virta päällä jännite läpän liikkeiden mukaan oli väliltä 7,81-7,84v onko liikaa
Käynnissä heitteli 8,10-8,50v välillä.
Ylimmän navan jännite 7,85 alimman 7,88 läpän liikkeet ei vaikuttanu asiaan.
Lämpötila-anturin vastus lämpimällä koneella 20k ohmin alueella 0,91 eli paljon se nyt olikaan onko mikä pitäs
Lämpötila-anturille tulevien johtojen jännite vihreä-punainen: 4,84v
musta-vihreä:5,06v
X11 testiliittimen 1 pistokkeen jännite: 10,6v
VOISIN PONTON LAITTAA SULLE TUON VANHAN BOXIN
MIKÄHÄN IHME TUOSSA NYT TÖKKII
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
No täysin perseellään, pitäs olla n. 0,9 - 4,6V.Elikkä ilmamäärämittarin potikan liittimestä mitattuna navasta 2 virta päällä jännite läpän liikkeiden mukaan oli väliltä 7,81-7,84v onko liikaa
Ylin napa on MAA.Ylimmän navan jännite 7,85 alimman 7,88 läpän liikkeet ei vaikuttanu asiaan.
Alin napa on ECU:lta navasta 18 tuleva syöttöjännite n.5V. Se tulee sellaisenaan, eikä siihen mitkään kalibroinnit vaikuta.
Siis 910 ohmia vastaa 45C ja jännitettä n.0,75V. 325 ohm vastaa 80C ja 0,3V.Lämpötila-anturin vastus lämpimällä koneella 20k ohmin alueella 0,91 eli paljon se nyt olikaan onko mikä pitäs
Nämä on OK.Lämpötila-anturille tulevien johtojen jännite vihreä-punainen: 4,84v
musta-vihreä:5,06v
Se on OK ja pitäisi mennä ECU:n napaan 25.X11 testiliittimen 1 pistokkeen jännite: 10,6v
No ainakin tuolle potikalle tuleva syöttöjännite ja siten potikalta navasta 2 ECU:n napaan 17 menevä mittausjännite, jos se nyt yleensä tässätapauksessa on sinne edes menossa eli pitäs tsekata mistä tuo syöttöjännite tulee???MIKÄHÄN IHME TUOSSA NYT TÖKKII
Kun tuo mittausjännite on alueen ulkopuolella, ECU on vikatilassa, jossa se ei ohjaa luistia ollenkaan.
Kokeile nyt vielä sillä minkälaiset jännitteet se antaa.VOISIN PONTON LAITTAA SULLE TUON VANHAN BOXIN
Ja mikä siinä on yleensä vialla?
Eli tuo eculta tuleva jännite alinmpaan napaan on jo täysin pielessä kun on 7,88v ja pitäs olla 5v mistä vois johtua ecu sökö/väärä
Jos yli napa on maa miks siihenkin tulee jännitettä eli on +
Ja sitten kun potikka ei pudota jännitettä oikeastaan ollenkaan jos kerta 5v syöttö jänniteellä on jännite 0,9 - 4,6V
Pitäskö nyt olla sitten kuitekin alle 7v jos potikka kunnossa vai eikö ohjaa noin korkeata jännitettä ollenkaan vaikka ois kunnossa
Mulla ois toinen potikka vaihtaa tilalle jos kannattaa kokeilla
Joo kone oli puolilämmin kun mittasin lämpötila-anturin joten se on kunnossa sit.
Kokeilen nuita samoja mittauksia vielä sillä vanhalla boxilla
Että tämmöstä
Jos yli napa on maa miks siihenkin tulee jännitettä eli on +
Ja sitten kun potikka ei pudota jännitettä oikeastaan ollenkaan jos kerta 5v syöttö jänniteellä on jännite 0,9 - 4,6V
Pitäskö nyt olla sitten kuitekin alle 7v jos potikka kunnossa vai eikö ohjaa noin korkeata jännitettä ollenkaan vaikka ois kunnossa
Mulla ois toinen potikka vaihtaa tilalle jos kannattaa kokeilla
Joo kone oli puolilämmin kun mittasin lämpötila-anturin joten se on kunnossa sit.
Kokeilen nuita samoja mittauksia vielä sillä vanhalla boxilla
Että tämmöstä
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Se maa voi olla poikki sieltä potikan sisältäkin, silloin ulkopuolisen maan tuonti ei auta. Tosin kannattaa se maa vetää ja laittaa yleismittari kiinni potikan napoihin, jotta näkee heti jännitteestä, että toimiiko. Eikös se lepoasennossa ollut 4,6 volttia, vai oliko päinvastoin, en muista.
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Mutta kannattaako nyt kokeilla tuota potikan vaihtoa vai
Tosiaan kun tuo jännitteen muutos pitäs olla noin paljon niin eihän sekään tuossa toimi niinku pitäs vai eikö se lask nuin korkeata jännitettä ollenkaan
Eli ilmeisesti potikka on rikki ja onko noin korkea jännite voinu rikkoa sen
Potikkaa en ole vielä tarkastanu kuin mittaamalla eli liukupintoja en ole vielä tarkastanu
Tosiaan kun tuo jännitteen muutos pitäs olla noin paljon niin eihän sekään tuossa toimi niinku pitäs vai eikö se lask nuin korkeata jännitettä ollenkaan
Eli ilmeisesti potikka on rikki ja onko noin korkea jännite voinu rikkoa sen
Potikkaa en ole vielä tarkastanu kuin mittaamalla eli liukupintoja en ole vielä tarkastanu
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Ilmamäärämittarin potikan napojen 1 ja 3 välillä pitäis olla 3,6-4,4 kilo-ohmia. Lisäksi napojen 1 ja 2 välisen vastuksen pitäisi kasvaa katkeamatta kun ilmämäärälautasta poikkeutetaan. Noin 2/3 liikeradasta pitäisi vastuksen kasvaa ja sitten taas pudota.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Olisko se ECU sitten väärästä moottorista. Joissain 102-moteissa tulee potikalle kolme johtoo ECU:lta. Siihen potikan 1 liittimeen navasta 14. Koitappas piruuttaan onko ECU:n navasta 14 yhteys potikan napaan 1. Ei meinaan pitäis olla 102.983:ssa. Saitko katottua sitä ECU:n osanumeroo?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Jaa-a. Niin WIS:si väittää.mjo33400 kirjoitti:Miksi pudota?
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Joo pittää mittailla nuo taas kun on aikaa...
En saanu ku pitäs soittaa melkein vaikka KL-varaosiin ja kysyä täällä turha veholla käydä kun kattoovat vaan kummissaan että mikä se ja mitä sillä tiedolla teet? Kaikki ainakin olevinaan kiireisiä
En saanu ku pitäs soittaa melkein vaikka KL-varaosiin ja kysyä täällä turha veholla käydä kun kattoovat vaan kummissaan että mikä se ja mitä sillä tiedolla teet? Kaikki ainakin olevinaan kiireisiä
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Joo napojen 1 ja 3 välillä oli vastus 4,3 kilo-ohmia.jesse kirjoitti:Ilmamäärämittarin potikan napojen 1 ja 3 välillä pitäis olla 3,6-4,4 kilo-ohmia. Lisäksi napojen 1 ja 2 välisen vastuksen pitäisi kasvaa katkeamatta kun ilmämäärälautasta poikkeutetaan. Noin 2/3 liikeradasta pitäisi vastuksen kasvaa ja sitten taas pudota.
Ja 1 ja 2 välillä vastus nousi katkeamatta ja laski sitten.
Eli ilmamäärämittarin asentopotikka on kunnossa.
Maan laittaminen suoraan ylimpään napaan ei auttanut mitään.
Ecu varmaan sökö
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
eli just ostin itelleni toisen kokonaisen ruiskun 230 meseen ja kokeilin huvikseni osia omaani, useita päiviä osia pyöritellessä tapahtunu seuraavaa.ilmamäärämittarin potikan väärällä asennolla auto voi käydä sika huonosti koko ajan tai sitten ei käydä tyhjää mutta pedaalia painaessa käy "huonosti".tosi tarkkaa kalibroiko sen sinne alku päähän vai loppuun mikä on loppu tulos.sillä voi saada tyhjä käynninkin jäämään sinne 2000 jos haluaa tai jopa hetkeks sinnne 2000 ja tippuu hetken päästä sinnne 1000 tietämille.vaikutus väärällä asennolla on aikas moninainen.sitten paine-erosäätimen vaihto vaikutti siten että "se uus oli luultavasti rikki"auto ei käyny edes kylmänä tyhjää kuin 3 sekunttia vaikka paino kaasua ja ajaminen oli tosi laiskaa ja nykivää kun vaihdoin sen lämpösenä olevaan koneeseen.eli kokeiltaa tosta aatella jotain
aina vaan fixataan :) 230te -86
No mittausten perusteella pitäs olla kunnossa Jessen antamien ohjeiden mukaan.
Voisko olla sitten että tuo potikka on väärässä asennossa kun entisellä boxilla teki just niin että jäi 2000rpm ja tippu siitä vähän ajan päästä normaaliin 1000rpm
Voisko olla sitten että tuo potikka on väärässä asennossa kun entisellä boxilla teki just niin että jäi 2000rpm ja tippu siitä vähän ajan päästä normaaliin 1000rpm
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
En katsonut ku kiieellä vaan löysäsin ja kääntelin pitää vaihtaa tuossa kun kerkee.
Laitoin sitten samaan kohtaa kun ei vaikutusta.
Mutta toimisko auto muuten hyvin kun tuo ei toiminnassa
Laitoin sitten samaan kohtaa kun ei vaikutusta.
Mutta toimisko auto muuten hyvin kun tuo ei toiminnassa
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Tämän perusteella ilmamäärämittarin potikka toimii niinkuin sen pitääkin eli on kunnossa, mutta antaa vääriä jännitearvoja toimiessaan. Eli ECU ohjaa sitä väärin. Eli ECU taitaa olla väärästä autosta. 16V-moottorissa ECU:lta tulee potikalle kaksi piuhaa, mutta joissakin (muistaakseni ainakin 2.3 8V), tulee myös kolmas piuha ECU:lta luistille. Tämä piuha tulee juurikin siihen luistin napaan, jossa pitäisi 16V-moottorissa olla maa. Nyt sitä maata ei siinä ole, joten eikös se sitten ole varma merkki siitä että ECU on väärä. Kyseinen kolmas johto, joka menee 8V-koneessa luistille, tulee ECU:n navasta 14. 16V-koneessa napa 14 on käyttämätön. Eli sinuna keskittyisin selvittämään ECU:n oikeellisuutta.M.R kirjoitti: Joo napojen 1 ja 3 välillä oli vastus 4,3 kilo-ohmia.
Ja 1 ja 2 välillä vastus nousi katkeamatta ja laski sitten.
Eli ilmamäärämittarin asentopotikka on kunnossa.
Niin ja suosittelen edelleen mittaamaan onko luistin liittimen navasta 1 yhteys ECU:n liittimen napaan 14.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Joissain vanhemmissa malleissa tulee maa (napaan 1) tuolta ECU:n 14 navasta, mutta se nyt on ihan sama mistä se tulee, kunhan tulee. Syöttö potentiometrille (navat 3/1) on n. 5V (mitattu 4,92V) ja mittauksen (navat 2/1) jännitteen tulee olla välillä 0,25-4,65V (tyhjäkäynnillä ~0,55V), muuten ECU on vikatilassa, eikä käytä mittausta mihinkään (=> ei kylmäkäynnistyksen ohjausta, tyhjäkäynnin (luistin) säätöä, kiihdytys/täyskaasu rikastusta, moottorijarrutuksen polttoaineen syötön katkaisua, (kierrosluvun rajoitusta, jos ECU:ssa), ainoastaan labda-säätö toimii.Kyseinen kolmas johto, joka menee 8V-koneessa luistille, tulee ECU:n navasta 14. 16V-koneessa napa 14 on käyttämätön.
ECU:lta tulee kahdentasoista syöttöjännitettä; 12V kytkimille (12V auki, 0V kiinni eli maissa) ja 5V antureille. Jos jonnekin tulee jotain muuta esim. 7V, niin ECU on hajalla. Nuo jännitteet voi mitata suoraan ECU:n liittimistä, kun kytkee sille jännitteen napoihin 1(+12V) ja 2(-).
Todennäköisesti on rikki tai sitten sen kalibrointi on persiellään, se pikkuruuvi. Kokeile haulla "EHA".Pietu71 kirjoitti:paine-erosäätimen vaihto vaikutti siten että "se uus oli luultavasti rikki"auto ei käyny edes kylmänä tyhjää kuin 3 sekunttia vaikka paino kaasua ja ajaminen oli tosi laiskaa ja nykivää kun vaihdoin sen lämpösenä olevaan koneeseen
Tuonkin rikkoutuminen pannaan yleensä määräjakajan viaksi, no onhan se osa sitä.
Sitä voi testata, irrottamalla sen liittimen ja sitten kokeilla ajettavuutta kone lämpösenä.
Tai tarkastamalla ohjauspaineen/EHA:n ohjaus virta. Tai helpoiten vaihtamalla uuden tai tunnetusti ehjän varaosan tilalle.
Joo niin se varmaan onkin, että vanhemmissa malleissa tulee maa ECU:lta, mutta eikös nyt ollut asian laita niin että siihen ykkösnapaan tulee jännite. Eli väärä ECU. Ja jos ECU on väärä niin eikös ole todennäköistä, että vaikka luistin 1 napaan pistäisi suoraan maan, niin ECU ohjaisi silti potikkaa väärin, koska on ECU on tarkoitettu toiseen moottoriin. Eli mielestäni mittaukset osoittavat potikan olevan täysin kunnossa ja ECU on väärä/rikki.Ponton kirjoitti:Joissain vanhemmissa malleissa tulee maa (napaan 1) tuolta ECU:n 14 navasta, mutta se nyt on ihan sama mistä se tulee, kunhan tulee.
Projekti topic (190E 2.3-16 Kompressor): http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=39366
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Projektikuvia: http://s21.photobucket.com/user/jessero ... /projekti/
Mun käsityksen mukaan tuo mittaus suoritettiin niin, että potikka oli kytkettynä. Eli jos MAA (1) ei ole maissa, niin ei virtakaan kulje ja kaikissa potikan navoissa on ECU:lta tuleva syöttöjännite.mutta eikös nyt ollut asian laita niin että siihen ykkösnapaan tulee jännite
Tiedossa on jo, että ECU on väärä (varaosanumeron perusteella) ja tuon potikan syöttöjännitteen suuruuden perusteella myös rikki.
Jos ECU olisi kunnossa ja potikan kalibrointi kohdallaan (ja napa 1 maissa, 2 ECU:n 17:sta, 3 ECU:n 18:sta), niin tämä vääräkin ECU yrittäisi säätää lisäilmaluistia. Tuo potikkamittaus ja lisäilmaluistin ohjaus on samanlainen kaikissa "uudemmissa" ECU:issa (siis poislukien vanhemmat mallit, joissa lisäilmaluistin liitin on 3-napainen ja jolle on kaksi eri ohjausta ECU:lta auki/kiinni). Tietenkin tässäkin olisi vielä se mahdollisuus, että luistin ohjaus ECU:lla ei toimisi, mutta jos olisi kunnossa.
Vaihoin ilmamäärämit. potikan varulta entinenkin oli hyvä ei kulunu ollenkaan eli tosiaan kunnossa.
Joo tosiaankin nyt paikallaan oleva ecu on väärä mutta oikea on onnes tallessa ja meneekin varmaan tohtorille
Se vanha nimittäin ohjaileen väärin luistinta eli se paikallaan jäi kaasu päälle 2000rpm paris sekunnis ja kylmäkäynnistys ei toimi.
Uusi boxi toimii muuten mutta kylmäkäynnistys ei pelaa.
Ja potikan mittasin paikallaan ja maan kokeilin niin, että oma maajohto oli irti ja potikan liittimestä suoraan maihin.
Pitäs tehä nuo mittaukset ja kokeilut tuolla vanhalla boxilla vielä
Joo tosiaankin nyt paikallaan oleva ecu on väärä mutta oikea on onnes tallessa ja meneekin varmaan tohtorille
Se vanha nimittäin ohjaileen väärin luistinta eli se paikallaan jäi kaasu päälle 2000rpm paris sekunnis ja kylmäkäynnistys ei toimi.
Uusi boxi toimii muuten mutta kylmäkäynnistys ei pelaa.
Ja potikan mittasin paikallaan ja maan kokeilin niin, että oma maajohto oli irti ja potikan liittimestä suoraan maihin.
Pitäs tehä nuo mittaukset ja kokeilut tuolla vanhalla boxilla vielä
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
W124 300TDT -90
W123 240D -84
EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87