300DT:n rakentelua

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

300DT:n rakentelua

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuli sitten mieleen avata itsellekin oma turbopalsta.

Kaikki projektiin oleellisesti liittyvä onkin hankittu. Nimittäin kilahtanut 300 D turbo kone. Siitä olisi sitten tarkoitus kevyesti virittämällä saada sen verran vetoja, ettei ihan joka tdi ole takapuskurissa kiinni.

Moottori on tällä hetkellä koneistamolla, saamassa takaisin tehtaan mittoja. Varaosat tilattu ja tulossa. Muut osat pesty, suuttimet testattu ja hyviksi havaittu.

Kokoonpanoon kuuluu luonnollisesti hyvin virtaava turbo ja mynän pumppu, jotka tulevat hankitaan vasta sisäänajon jälkeen. Jotenkin tuntuu, että moottori saattaa minun itsekurilla olla aika mielenkiintoisesti sisään ajettu, jos siinä on kaikki viripalikat alusta asti paikallaan. :oops:

Moottorin kasailen siis kaikessa rauhassa, odotellessani ostajan löytymistä tuolle bemarille. Kun bemari on myyty, alkaa w124:n hankita.
Viimeksi muokannut Perttu K, To 03.03.2005 17:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

eikö olisi hienompaa laittaa kunnon turbodiiseli tuohon 500sen keulille. niinkuin siinä aikojen saatossa olikin :D
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Se on testattu, eikä oikein hyväksi havaittu. w126:n sopii herrasmieskaahailuun suorilla teillä. Se on hyvin massiivisen tuntuinen ajaa, niin hyvässä kuin huonossakin. Lisäksi siinä on suuri dieselvero ja ilmanvastusta sen verran, ettei dieseliä siihen oikein säästösyistä kannata laittaa.

w124:n tuntuu todella modernille ajaa verrattuna siihen. Alusta on huomattavasti uudemmanaikainen ja osat halpoja. Lisäksi w124 on niin paljon, ettei yhtään säälitä tehdä sellaisesta supertuboa, kun taas w126 peruuttamaton muuttaminen ei tunnut oikein hyvältä. Lisäksi tuo kone käy w124:n keulaan heittämällä. Ihan puistattaa ajatella mikä työ oli sovittaa oikeaa moottoria v8:n tilalle. Mikään ei sopinut.
Avatar
pyhimys
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ti 03.08.2004 13:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja pyhimys »

Perttu K kirjoitti: ...ilmanvastusta sen verran, ettei dieseliä siihen oikein säästösyistä kannata laittaa.
Nyt ei ymmärrä??? sama ilmanvastushan ja kulutuksen kasvu siinä on myös bensalla ja kyllä se kulutuksen kasvu on bensalla vielä suhteessa suurempaa...
Ei oppinut olutta ojaan kaada
Perttu K
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1036
Liittynyt: Su 07.12.2003 22:31
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Tuollainen w126 kuluttaa dieseliä aika mukavasti. Dieselvero on sitä luokkaa, että sillä pitää myös ajaa aika paljon. Se on vain aika kallis omistaa, ajoi sitten vähän tai paljon. Minusta w126:nen on parempi pitää bensana ja ajaa sillä kohtuullisesti.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Perttu K kirjoitti:Se on testattu, eikä oikein hyväksi havaittu. w126:n sopii herrasmieskaahailuun suorilla teillä. Se on hyvin massiivisen tuntuinen ajaa, niin hyvässä kuin huonossakin. Lisäksi siinä on suuri dieselvero ja ilmanvastusta sen verran, ettei dieseliä siihen oikein säästösyistä kannata laittaa.
Apua nyt minun pitää vaihtaa bensakone vilmaan ? Sanoisin että w126:ssa on vielä kohtuu pieni dieselvero, mutta kaikki on niin suhteellista. Omassa w638 korissa bensakone vie oikeasti jotakin 15...20 l/100 ja diesel vie 8...12 l/100, joten kyllä se diesel tulee aika edulliseksi oli millanen kori tahansa, ja varsinkin isolla korilla.

Laskin näin, käyttövoimavero 700 € joka vastaa 2862 kg henkilöauton kokonaispainoa, bensaversio kuluttaa 9,7 litraa, diesel kuluttaa 7,1 litraa. Kulutukset perustuvat uuden Vianon ilmoitettuihin kulutuksiin. Käytännössä ero on varmasti suurempi dieselin hyväksi.

km bensa/€ diesel/€
10000 970 1282,2
20000 1940 1864,4
30000 2910 2446,6
40000 3880 3028,8
50000 4850 3611

eli jo alle 20 tkm vuosittaisella ajomäärällä, ja vaikka auton kokonaismassa on 2,8 tonnia, ja vaikka kokonaisilmanvastus on yli yhden, diesel on ihanan halpaa...mutta mikäli sillä ajaa vain 5 tkm niin sitten bensaa.

Olen huomannut, että bensiinikäyttöinen auto 'poljettaessa' nostaa kulutusta suhteessa enemmän kuin diesel, en tiedä mistä tuo johtuu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Vastaa Viestiin