Tyhjäkäynti ajon jälkeen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Tyhjäkäynti ajon jälkeen?

Viesti Kirjoittaja code »

Muistelen, että joskus aikaisemminkin asiasta on täällä keskusteltu,
mutten hyvästä yrityksestä huolimatta löytänyt aihetta, joten:

Kuulin äskettäin väitteen, että mersun konetta olisi hyvä käyttää tyhjäkäynnillä ajon jälkeen muutama minuutti ennenkuin sammuttaa, jotta jäähdytys ennättäisi hoitaa tehtävänsä...

Onko väitteessä perää?

-mk-
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Turboahdetuissa lienee välttämätöntä, ja hyväksi pitkissä moottoreissa. Omaa M102.980:aa (kuten sinullakin) olen käyttänyt pitkään tyhjällä vain erittäin hektisen ajon jälkeen. Muuten olen antanut käydä vain alle minuutin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Ke 30.04.2003 13:11
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja code »

Timo L. kirjoitti:Turboahdetuissa lienee välttämätöntä, ja hyväksi pitkissä moottoreissa. Omaa M102.980:aa (kuten sinullakin) olen käyttänyt pitkään tyhjällä vain erittäin hektisen ajon jälkeen. Muuten olen antanut käydä vain alle minuutin.
Oikeastaan tämä tuli mieleen kun huomioin, että lämmöt ovat nätisti 90:n pinnassa ajon aikana, mutta kun pysäköin, lämmöt alkavat pikkuhiljaa kivuta ylöspäin hiukan, ja muutaman minuutin pyörityksen jälkeen se taas laskee normaalille tasolle. Tämä lienee aivan normaalia toimintaa, jälkilämpöä?
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Morjens.
Asiasta on puhuttu usein.
Pääosin jäähdyttelyn tarve/aika riippuvat ajon laadusta. Jos nyt suhautat kotipihalta kilometrin päähän markettiin, ei mitään rituaaleja tarvita.
Sitä vastoin jo 30 km maantieajon jälkeen voi olla ihan fiksua pitää hetki tyhjäkäynnillä. Usein tällöin voi tosin riittää jo se, että viimeiset 300-400 metriä ajetaan hissukseen jotain pihakatua omalle tontille...jos taas on vedetty kärryä tai painettu tukka putkella moottoritietä, kannattaa pelin ihan suosiolla antaa käydä noin minuutti ehkä hiukan tavallista nopeampaa joutokäyntiä. Mitä isompi mylly, sen pidempään: muun muassa meillä on aikanaan ollut Toyota HJ 61 Turbo, jossa oli nelilitrainen dieselkutonen, oikein työkone. Sille valmistaja suositteli jopa kahden minuutin tyhjäkäyntiä raskaan ajon jälkeen.

Vallankin kutosten ja turbokoneiden yhteydessä tuo jäähdyttely useimmin onkin tarpeen. Kutosessa kansi lämpiää joskus epätasaisesti ja tyhjäkäynti tasaa lämpöjä. Tällä säästetään kantta ja sen tiivistettä.
Turboissa taas ahdin on kuuma paikka, sielllä pitää kiertää jäähdyttävän öljyn jonkin aikaa. Vaikka ahdin ei kuumaksi olisikaan päässyt, se pyörii hurjaa vauhtia ja jää vauhtiin helposti vaikka kone sammutettaisiinkin. Koneen sammmisen myötä loppuu öljnkierto myös ahtimella, ja jos ei turbiinin ole annettu pysähtyä (se hyytyy itsekseen, kun kone on hetken tyhjäkäynnillä) ei ahtimen laakeri tykkää hyvää kun voitelu loppuu. Lisäksi ahtimele jäävä öljy voi tässä tapauksessa "koksiintua" , jolloin vaarana on pidemmän päälle öljykanavien tukkeutuminen.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14215
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tulihan tuosta turistua kuukausi takaperin:

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... l%E4mm%F6t
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Vastaa Viestiin