W124, E300 TD -95, ongelmia sujuvan vaihtamisen kanssa
W124, E300 TD -95, ongelmia sujuvan vaihtamisen kanssa
Alla hyvä rauta, mutta vaihtaminen on sen verran vaikeaa, että emännän kanssa perheriita on varmaa jos ei itse ole ratissa. (: Ja tällä kertaa en ensimäisenä olisi katsomassa peiliin, sillä kyllä muuten manuaalien kanssa on tullut toimeen mutta tämä vasta on epeli...
Ongelmankuvaus:
Sujuva vaihtaminen ei tahdo onnistua. Ongelma on se, että normaali dieselkiihdytyksellä johonkin 2500-3000rpm tienoille, ja rauhallinen kytkimen painallus, kaasun helppaus, vaihto ja kytkin ylös ei tahdo millään onnistua.
Ongelmana tuntuu olevan se, että vaikka miten kaasua koittaa helpata sopivasti, niin kierrokset putoavat melkein aina liikaa tai sitten jäävät liian korkeiksi.
Eli ongelman ytimenä taitaa olla kaasupolkimen "tunnottomuus" ja kierrosten vaeltaminen suhteessa siihen, mikä on polkimen asento. Lisänä olen koittanut vaide vapaalla painaa kierrokset esim tasan 2000rpm, mutta tuntuu, että hetken oltuaan tässä kohtaa, niin moottori innostuu ottamaan lisää kierroksia vaikka polkimen pitää juuri paikallaan... Outoa tällä dieselmoottoreiden kokemuksella...
Ainoa resepti on kiihdyttää reippaasti 3000-4000rpm tienoille ja sitten rivakka ja nopea vaihto, jolloin kierrokset eivät ehdi pudota niin alas. Mutta kun ei aina viitsisi revittää siihen malliin vaan käyttäisi sitä mukavaa vääntöä, jota insinööri on koneeseen loihtinut.
Onko ongelma tuttu kenellekään muulle? Vinkkejä miten kaasupolkimeen ja sen komentoon saisi ryhtiä.
Etukäteen kiittäen,
Markus
Ongelmankuvaus:
Sujuva vaihtaminen ei tahdo onnistua. Ongelma on se, että normaali dieselkiihdytyksellä johonkin 2500-3000rpm tienoille, ja rauhallinen kytkimen painallus, kaasun helppaus, vaihto ja kytkin ylös ei tahdo millään onnistua.
Ongelmana tuntuu olevan se, että vaikka miten kaasua koittaa helpata sopivasti, niin kierrokset putoavat melkein aina liikaa tai sitten jäävät liian korkeiksi.
Eli ongelman ytimenä taitaa olla kaasupolkimen "tunnottomuus" ja kierrosten vaeltaminen suhteessa siihen, mikä on polkimen asento. Lisänä olen koittanut vaide vapaalla painaa kierrokset esim tasan 2000rpm, mutta tuntuu, että hetken oltuaan tässä kohtaa, niin moottori innostuu ottamaan lisää kierroksia vaikka polkimen pitää juuri paikallaan... Outoa tällä dieselmoottoreiden kokemuksella...
Ainoa resepti on kiihdyttää reippaasti 3000-4000rpm tienoille ja sitten rivakka ja nopea vaihto, jolloin kierrokset eivät ehdi pudota niin alas. Mutta kun ei aina viitsisi revittää siihen malliin vaan käyttäisi sitä mukavaa vääntöä, jota insinööri on koneeseen loihtinut.
Onko ongelma tuttu kenellekään muulle? Vinkkejä miten kaasupolkimeen ja sen komentoon saisi ryhtiä.
Etukäteen kiittäen,
Markus
Eikös tästä ollu puhetta aikasemminki. Siinä visiin oli joku tanko joka piti kiekat tasasena vaihon aika, tai jotain. on nuo lohisoppa veheet vähän utopiaa.
Joku viisaampi, kerro tarkemmin ja korjaa mun höpinät
Joku viisaampi, kerro tarkemmin ja korjaa mun höpinät
Bil & Traktor.
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
https://www.facebook.com/RolloverMotorsport
Kaasuvivuston iskari
Kantsii tarkistaa kaasuvivustossa sijaitsevan iskunvaimentimen kunto, se nimittäin kunnossa ollessaan hidastaa vivuston liikkeitä ja rauhoittaa vaihtamista. Iskari on syytä vaihtaa jos on vuotanut, halpa osa.
Minäkin ihmettelin tuota kierrosten karkaamista jo kymmenisen vuotta sitten kun ensimmäisen kerran diesel mersua kokeilin. Johonkin 1700rpm asti pystyy kierrokset pitämään vakiona vaihde vapaalla, mutta siitä ylöspäin se tuntui olevan mahdotonta koska kierrokset karkaavat. Näin ainakin W124 kanssa. Ja kyseessä oli tuolloin lähes uusi auto. Se on kai jonkinsortin ominaisuus vaan.
-300D -85
Re: Kaasuvivuston iskari
jep, vaikuttaa ihan sikana tuohon vaihtamiseen, itse oppisin jo ajamaan ilman kyseistä iskaria, nytkun vaihdoin sen: nyt voi vaihtaa ihan miten sattuu , ilman et "nykii"Rod kirjoitti:Kantsii tarkistaa kaasuvivustossa sijaitsevan iskunvaimentimen kunto, se nimittäin kunnossa ollessaan hidastaa vivuston liikkeitä ja rauhoittaa vaihtamista. Iskari on syytä vaihtaa jos on vuotanut, halpa osa.

siinä sen pitäis olla moottorin sammutus vivun vieressä (punainen stop-tarra), pitäisi löytyä kun vaan seuraa tuota systeemiä kaasuvaijerista eteenpäin. siinä koneen imuilmaputkien alla suunnilleen, ilmanputsarista eteenpäinMSA kirjoitti:Kiitos vinkistä koskien vaihtamista ja kaasuvivuston hidastinta.
Voisitteko vielä täsmentää missä ko. osan pitäisi sijaita ja miten siihen pääsee parhaiten käsiksi? Ensimäisellä jäljityskierroksella kun ei jäänyt haaviin...
Kiitos!
Yst terv.
Markus
- Sami J. E.
- Mersumies