W123 240 D ja öljyn kulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Pyra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: To 30.10.2003 11:56
Paikkakunta: Loppi

Viesti Kirjoittaja Pyra »

Ari66 kirjoitti:
Timo999 kirjoitti:Yllämainittu öljynputsarin jalka (minulla valutti sieltä kytkinkoppaan...)
Mulla valutti koneen kylkeä alas ja pohjaan.
Pysyi pohja hyvin "ruostesuojattuna".

Hankala paikka vaan nähdä vuotoa (ainakin 300:ssa), jos ei tiedä juuri oikeaa paikkaa katsoa :?
Auton alla käydessä sen kyllä huomasi helposti, että jostain "vähän vuotaa" :shock:
Tuohon vois sanoa että jos koneesta vuotaa sitä rikillistä ym. vanhaa öljyä pohjaan niin syöpyminen eli ruostuminen on ajansaatossa saletti :wink:
SEKKIMIES

ex. MB W123 280E -80
ex. MB W123 300D -81
ex. MB W126 280S -81
ex. MB W126 280SE -82
ex. MB W126 500SEC -81
ex. MBW202 200D -95
MB W126 500SEC -83
Toyota Corolla Verso DCat-06
Volvo V40 -02
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Ja öljy+Mersun pohjan kumimassa= :shock:
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

jarski kirjoitti:Ja öljy+Mersun pohjan kumimassa= :shock:
Kaikki mikä 1982-mallisen pohjassa pysyy, lienee vain hyväksi :D
Pitää olla iloinen, että on pohja :?
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Juho kirjoitti:mersun kirjan mukaan 2desilitraa/100km on normaali kulutus eli 2 litraa tuhannelle vaihto väli on 5000km ja raskaissa käyttö olosuhteissa 2500 eli -20 pakkanen vaunun vetäminen kova ajo lämä pohjassa jatkuva kaupunkiajo näin sanoo 114 ,115 kirjat suomen ja saksan kieliset koskee bensa ja diesel koneita öljy on halpaa mäntiin verrattuna eli kannattaa vaihtaa ainakin 5000 välein ja keväällä ja syksyllä itse vaihdan aina autoihin 5000 välein ja moottoripyöriin 2500 välein
No p...le, turhaanhan tässä asiaa ressaamaan, muistaa vaan tarpeeksi usein kattella ja lisäillä öljyä! :D
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Keke P.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 109
Liittynyt: Ma 31.01.2005 14:19
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Keke P. »

Voe voe, vaihdoin meseen Shellin 10W-30 -öljyt ja öljyn kulutus suorastaan räjähti käsiin, nyt menee "jalka suorana" ajaessa jo litra öljyä/200 km.

Voiko tosiaan öljymerkeillä olla näin suurta eroa? En kyllä ennen moiseen ole törmännyt, tosin aiemmat autot ovatkin olleen bensalla käyviä.

Edelleenkään auto ei savua eikä pohja ole märkä, tosin siitä öljynsuodattimen kannesta ja öljynpainemittarin lähdöstä pitää vähän kosteana.

Jos öljyä kovilla kierroksilla vuotaisi enemmän kuin tyhjäkäynnillä, niin luulisi pohjan olevan öljyssä vaaan kun ei ole!

Pitäsköhän tehdä "arskat" ja köyttää rautalangalla purkinpohja suodatinkotelon alle, ja kattoa 100 km ajon jälkeen, onko sinne kertynyt paljon öljyä... :lol:

Häätynee siirtyä takaisin Mobil Superiin, sitä ei kulunut kuin 1,5 - 2 litraa/1000km :roll:

...kele ....tana ....llu ovat Norjan kaupunkeja :evil:
EX: W123 240D -84
Bensafarkku kiikarissa!
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Veikkaanpa minäkin, että kyllä sielä vaan vuoto on jossakin ja kun kerran se putsarin jalka on märkä niin ekana vaan se irti ja sinne uus tiiviste. Jos se polttais tuon öljymäärän niin kyllä se jossain näkyis, perä ois mustana ja pakoputki mustassa löhnässä ja varmaan savuakin tulis. Ja tuosta huohotuksesta, mulla pystärin 220d kone puhalsi heti kunnolla, mutta öljyä ei tarvinnut vaihtovälillä lisäillä, ei kuluttanut öljyä paljo mitään silti, eli ei sen koneen kuulu öljyä syödä vaikka vähä ois harvakin.
Millhill Performance
-Built With Pride-
johtaja300
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 488
Liittynyt: Su 12.03.2006 17:17
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja johtaja300 »

Mitä öljyä panen tuohon 200d 123:seen en tiedä mitkä siellä nyt on sisällä kun, sen vasta olen ostanut. 8)
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Sylinterit kiillottuneet, ei kai tuo muuta tarvitse. Noin suuren vuodon pitäis kyllä näkyä jo aika helposti.
Onhan tuo 400 tkm jo aika iso määrä ja jos halvoilla öljyillä vielä ajeltu ei mikään kumma jos yli 20 vuotta vanha auto syö öljyä

Jos pytyt ei liian väljät, pelkkä hoonaus ja uudet männänrenkaat. Tosin noin suureen kulutukseen voi osaltaan vaikuttaa kuluneet männänrengasurat. Jos nuo urat on kuluneet ei auta kun vaihtaa männät. tai halvempi kai ettiä vaihtokone jostain.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

[quote="Petri K"]Sylinterit kiillottuneet, ei kai tuo muuta tarvitse. Noin suuren vuodon pitäis kyllä näkyä jo aika helposti.
Onhan tuo 400 tkm jo aika iso määrä ja jos halvoilla öljyillä vielä ajeltu ei mikään kumma jos yli 20 vuotta vanha auto syö öljyä

Meillä vei 650000km ajettu 240D vaihtovälinä olleessa 10tuhannessa km:ssa ylärajasta alarajaan,kun öljynsuodattimen jalan tiiviste ei vuotanut.
Koko viimeiset 200000km:n ajan käytin Synteettistä mutta halpaa Biltema/ Hesoil öljyä,ja raskasta kaasujalkaa/perävaunu perässä..
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
AriK123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 911
Liittynyt: Ke 11.06.2003 17:30
Paikkakunta: P-Karjala

Viesti Kirjoittaja AriK123 »

johtaja300 kirjoitti:Mitä öljyä panen tuohon 200d 123:seen en tiedä mitkä siellä nyt on sisällä kun, sen vasta olen ostanut. 8)
Esim. 10W-30 dieselmoottoriöljyä :)

Nimim. pohja öljyssä
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Vastaa Viestiin