Webastoko syö nestettä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
E280Lang
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ma 18.10.2004 18:30
Paikkakunta: Äänekoski

Webastoko syö nestettä?

Viesti Kirjoittaja E280Lang »

Niin, tässä nimimerkin mukaisessa autossani on siis Webasto, ja vielä sitä ikäluokkaa, ettei lämmittimen käynnistymistä pysty itse säätelemään.

Nyt sitten eilen töihin ajellessa kuului mittaristosta (tai päästä :wink: ) "piip" ja näytölle tuli teksti "Kühlwasser stand". Eli jäähdytysnestettä on johonkin hävinnyt, tosin ei se pinta kovinkaan alhaalla ollut, mutta kuitenkin sen verran, että anturi sen huomasi. Lisäsin n. puoli litraa nestettä.
Muistin heti, että olen muutamia kertoja talven aikana auton ohi kävellessäni huomannut, että Webaston putkesta tuleva "hussakka" tuoksahtaa pakkasnesteelle. Eli tässäkö syy?

Kukas tuntee lämmittimen rakennetta? Minä en.... :oops: Mitä veikkauksia tai kylmiä faktoja, kuinka pikaisia toimenpiteitä tämä ongelma vaatii ja tietysti kiinnostaa, onko odotettavissa suuria kulueriä? Eli mikä siellä vois vuotaa...ja miksi hajua tulee vain silloin, kun lämmitin on päällä?
Avatar
Lucky-Dog
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 08.02.2005 16:37
Paikkakunta: Kaanaa

Re: Webastoko syö nestettä?

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

väykky290tdt kirjoitti:Niin, tässä nimimerkin mukaisessa autossani on siis Webasto, ja vielä sitä ikäluokkaa, ettei lämmittimen käynnistymistä pysty itse säätelemään.

Nyt sitten eilen töihin ajellessa kuului mittaristosta (tai päästä :wink: ) "piip" ja näytölle tuli teksti "Kühlwasser stand". Eli jäähdytysnestettä on johonkin hävinnyt, tosin ei se pinta kovinkaan alhaalla ollut, mutta kuitenkin sen verran, että anturi sen huomasi. Lisäsin n. puoli litraa nestettä.
Muistin heti, että olen muutamia kertoja talven aikana auton ohi kävellessäni huomannut, että Webaston putkesta tuleva "hussakka" tuoksahtaa pakkasnesteelle. Eli tässäkö syy?

Kukas tuntee lämmittimen rakennetta? Minä en.... :oops: Mitä veikkauksia tai kylmiä faktoja, kuinka pikaisia toimenpiteitä tämä ongelma vaatii ja tietysti kiinnostaa, onko odotettavissa suuria kulueriä? Eli mikä siellä vois vuotaa...ja miksi hajua tulee vain silloin, kun lämmitin on päällä?
Luulisin webaston vuotavan ulospäin ja lämmetessä haju korostuu....vuoto lisääntyyy. Omasssa webastossa vuoto oli webaston-kumiletkun liitoksesta....vaikka kuinka kiristeli ym. vuoto jatkui...pienenä kuten sulla.
Letkut täytyivät olla viallisia...eivät kestäneet / mukautuneet nopeisiin lämpötila vaihteluihin joita webasto aiheutti. M-B:t tapaavat muutenkin haukata vähän nestettä, joten minun mielestä syytä huoleen ei ole. Seuraile kulutusta jos se lisääntyy dramaattisesti ....sitten korjaamolle...
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

SAMA VIKA OLI JA LÄHTI NÄILLÄ LÄÄKKEILLÄ

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Oma 290 TD oirehti samanlailla jo viime talvena. Webaston tuloletkun letkukiristin oli löystynyt ja pikkusen hukkas nestettä. Tuloletku on se alempi webastoon menevä letku. Ja webasto löytyy kun irroitat oikean etupyörän ja sisälokarin etuosaltaan. Talven meni kiristämisellä mutta nyt syksyllä vuotamaan uudestaan. Tilasin KL:stä uuden vesiletkun (Saksasta-muotoonprässätty) ja vaihdoin sen, oli väsynyt liittimen alta ja vuoti vaikka kiristi kuinka. Letku maksoi n. 8 egee. Homma otaa noin 1.5h aikaa, ilmanputsari koteloineen täytyy irroittaa työn helpotukseksi - ei paha homma.
Jos vaihtelet niin heitä privaa - kaivelen sulle letkun varaosanumeron - vaihtoehtoja on monta ja Vehon äijät ei löytäneet oikeata osaa - KL löysi
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

MUUTEN...

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Väyryses taitaa oppia enklantiakin (+italiaa, espanjaa, ranskaa).
Virta päällä paina yhtä-aikaa alas 0 (=tripin nollaus) ja R (=ilmoitusten kuittinappula) ja pidä pohjas kunnes näyttöön ilmestyy valittu kieli. Vapauta napit ja 0-nappia painelemalla löytyy kielivaihtoehdot (ei suomee eikä savvoo).
Käännä virta pois halutun kielen kohdalla ja hoplaa. :lol: :lol:
Toimii ainakin 03/97 290TD malliin asti - sitten tulee mukaan MB:n ns. assyst enkä tiedä toimiiko samoin.
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Oululainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: La 07.02.2004 09:30
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Oululainen »

Jos kerran Webaston pakokaasu haisee glykolille, ennemmin epäilisin palopesän syöpyneen puhki ja se onkin sitten vähän kalliimpi homma. Esimerkiksi jälkiasennettuun Eberiin ei kannata pesää vaihtaa koska uuden laitteen taisi saada melkein samalla rahalla.
Tokihan nuo letkujutut kannattaa tarkistaa, siinä ei kauaa mene.
Avatar
10jykä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 123
Liittynyt: Ke 13.08.2003 11:10
Paikkakunta: Manse

MB:n alkuperäiswebaston hinnasta

Viesti Kirjoittaja 10jykä »

Muistelisin aiemmin palstoilla jonkun kertoilleen että nämä 290TD webastot maksaa 400 - 500 egee, ei CDI webastot. En viittinyt alkaa hakua käyttämään mutta eiköhän sekin tieto loydy.
Glykooli kyllä haisee webaston käydessä jos letkukin vaan vuotaa, jäädytysneste kun höyrystyy öljypolttimen kuumetessa. Sitten alun lämpiämisen jälkeen glykoolin haju häipyy
... kaikkee se saksalainen keksii ....
Timo J
Mersumies
Mersumies
Viestit: 898
Liittynyt: Su 06.02.2005 15:09

Viesti Kirjoittaja Timo J »

E290-96 ja E220 cdi -99 on ainakin juuri sama Webasto ThermoTop 5kW.
Ei se mikään ihme jos nestettä pääsee palopesään, mutta silloin luulisi webaston höyryävän aika huomattavasti .
Vastaa Viestiin