Hiekkapuhallusta

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja an55 »

wildou kirjoitti:
Tarkoitus ei ollut vetää tuota ihan paljaalle pellille, vaan siten että se on päällemaalattavissa. Tuo "maalin poisto"-ilmaus oli siis hieman harhaanjohtava.

Maalaamo oli viimesenpäälle asiantunteva, mutta itse en ole :lol: He sanoivat, että jos hoitaa purku ja "hionta" hommat itse hinta on halvempi. Juuri tämän takia oli tarkoitus kysyä, ettei rupea väärin tekemään. Jos kyseesä on kuitenkin perus hiomapaperin käyttö, niin tottahan minä sen itse teen. Ohjeita vaan kaipailen, kun itselläni ei ole yhtään tuollaista "tinnerihuuru-kavaria" :lol:
Kerros vähän tarkemmin tapauksesta. Onko ruostevaurioita ja lommoja vai oletko maalauttamassa autoa jostakin muusta syystä?
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja wildou »

Nykyinen maalipinta on täysin kunnossa.. Kukkaa ei ole lokasuojissa, eikä ovimuovien allakaan. Auto on myös lommoton. Tarkoituksena oli vaan muuttaa auton väriä tumman vihreästä mustaksi. Olen itse tehtaillut korisarjan, joka pitää myös pohjamaalata. Eli tällainen projekti on käynnissä.
Jos koko homman teetättää (avaimet käteen periaatteella) kunnon maalarilla siitä tulee niin kallis paukku, ettei ainakaan tämän mersuilijan persaus kestä. Näin ollen pitäisi jotain tehdä itse, jolloin hinta laskee (toivottavasti lopputulos ei huonone!). Jos siltä rupeaa vaikuttamaan, etten kykene tuota "hionta" hommaa toteuttamaan, niin maalautan vain muovipaneelit ja tekemäni korisarjan ja auto jää tumman vihreäksi :cry:
HVM
Hupimestari
Hupimestari

Viesti Kirjoittaja HVM »

wildou kirjoitti:Nykyinen maalipinta on täysin kunnossa.. Kukkaa ei ole lokasuojissa, eikä ovimuovien allakaan. Auto on myös lommoton. Tarkoituksena oli vaan muuttaa auton väriä tumman vihreästä mustaksi. Olen itse tehtaillut korisarjan, joka pitää myös pohjamaalata. Eli tällainen projekti on käynnissä.
Jos koko homman teetättää (avaimet käteen periaatteella) kunnon maalarilla siitä tulee niin kallis paukku, ettei ainakaan tämän mersuilijan persaus kestä. Näin ollen pitäisi jotain tehdä itse, jolloin hinta laskee (toivottavasti lopputulos ei huonone!). Jos siltä rupeaa vaikuttamaan, etten kykene tuota "hionta" hommaa toteuttamaan, niin maalautan vain muovipaneelit ja tekemäni korisarjan ja auto jää tumman vihreäksi :cry:
No jos ei ole rupia eikä lommoja vetäset vaan karhunkielellä kiillon pois ja viet purettuna maalarille.

Onkos AN55 maalari? Ei ollut tarkoitus tölväistä maalareita, 3 meikäläisen tuntemaa maalaria vaan nyt sattuu olemaan vähän "herkkänauruisia" :lol:
Ompa se kuultu maalarinkin suusta että saattaa vähän herkemmin naurattaa aina loppupäivästä :lol:
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

wildou kirjoitti:Nykyinen maalipinta on täysin kunnossa.. Kukkaa ei ole lokasuojissa, eikä ovimuovien allakaan. Auto on myös lommoton. Tarkoituksena oli vaan muuttaa auton väriä tumman vihreästä mustaksi.
Ok!
Jos olet purkanut kaiken tarvittavan, niin homma etenee suurin piirtein seuraavasti: maalattavat pinnat pestään ensimmäiseksi rasvanpoistoaineella. Rasvaa ja silikonia voi olla esimerkiksi etulokasuojien päällä, ovien lukkojen kohdalla, tiivisteiden ympäristössä (jos on käytetty esim. silikonisrayta) jne. Parasta on puhdistaa kaikki maalipinnat, jotta ei aiheudu ongelmia jatkossa.

Kun pesu on tehty, hiotaan maalipinnat epäkeskohiomakoneella. Hiontapaperin karheus on vähän makuasia, mutta metallivärille kannattaa käyttää paperia joka on vähintään 400 tai jopa hienompaa. Koneella ei kannata hioa teräviä särmiä eikä nurkkia, vaan ne kannattaa tehdä käsipaperilla. Pitää välttää maalin hiomista pellille asti, siitä tulee ylimääräistä työtä. Sellaiset kolot ja syvennykset joihin ei pääse kunnolla hiontapaperin kanssa, saa hiottua mukavasti hiontatyynyllä.

Kun pinnat on kauttaaltaan hiottu, puhalletaan ne puhtaaksi pölystä jota kertyy kaikkialle. Jos on vähääkään epäilyjä, että hiotulle pinnalle olisi päässyt rasvaa (esim. puhallusilman mukana) niin suoritetaan uusi rasvanpoisto.

Periaatteessa tämä hionta olisi suoritettava maalaamon tiloissa, sillä jos autoa joudutaan siirtämään, niin on vaarana että pinnoille tulee epäpuhtauksia (kuraa ja suolaa).

Seuraavassa vaiheessa peitellään ne alueet joita ei maalata. Listoihin ja muihin suojattaviin alueisiin voi kyllä jo ennen hiontaa vetää teipin niiden suojaksi. Peittelyn jälkeen auto on valmis maalattavaksi - ennen ruiskutusta kyllä sitä vielä puhallellaan kammiossa ja pyyhitään tahmeliinalla kun tehokas ilmanvaihto on toiminnassa .
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Eli karkeus sellainen 500? Eihän tuo kuullosta edes hirviän pahalta hommalta :lol: (kuuluisia viimeisiä sanoja)
HVM
Hupimestari
Hupimestari

Viesti Kirjoittaja HVM »

wildou kirjoitti:Eli ei hirveen karkeella parerille. Olisikos sellainen 500? Eihän tuo kuullosta edes hirviän pahalta hommalta :lol: (kuuluisia viimeisiä sanoja)
Ei paperilla ensinkään. Sellainen vihreä suorakaiteen muotoinen lappu jolla mutsi kuuraa pohjaan palaneita kattiloita. Jos ei tosiaankaan tarvitse kuin kiilto poistaa...
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

vesa kirjoitti: Ei paperilla ensinkään. Sellainen vihreä suorakaiteen muotoinen lappu jolla mutsi kuuraa pohjaan palaneita kattiloita. Jos ei tosiaankaan tarvitse kuin kiilto poistaa...
Joo, kyllä sekin sellaisissa tapauksissa käy kun maalipinta on aivan virheetön (ei saa olla edes pesuharjan raapaleita).

Mutta jos autoa on tehtaan jälkeen maalattu ja maalauksessa on karkea ruiskutusjälki tai roskia, niin silloin ei hiomatyyny riitä. Noita hiomatyynyjä on siis erityisesti myös maalaustarkoituksiin kehitetty ja niitä on myös eri karkeuksia - en arvaisi kyllä mitään "Patapataa" käytää.
wildou
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Auto on kyllä ihan tehdasmaalissa ja se maali on siinä ollut jo 14 vuotta :lol: Auto on mallia tuonti, joten maali on oikeasti hyvässä kunnossa. Täytyy siis ilmeisesti käydä hakemassa noita tyynyjä.

Kiitokset :)
Antti L.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Antti L. »

Huh hu, neuvotaan hiomaan 400 ja maali päälle?! :shock: Kannattais varmaan kysyä maalarilta itseltään millaisille pohjille hän alkaa ylipäätään maalaamaan. Meillä kaikki maalattavat hiotaan viimeiseksi 800 vesissä(lakattavat 1200 + karhunkielellä), 400 kuivana koneella vain enimmät vesihiontaa helpottamaan.. Jos ei ole varma asiasta, niin vie auto purettuna, antaa ammattilaisen hoitaa hionnat. Tiesti jokainen tekee tyylillään!

Harvassahan ne 60 vuotiaat automaalarit on, mutta ei ne (kaikki) kuitenkaan hulluja ole..
Ihan vain näin mersumiesten kesken...

w211 280cdi
w111 '320cdi' Coupe
w115 '280E'
an55
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Antti L. kirjoitti:Huh hu, neuvotaan hiomaan 400 ja maali päälle?! :shock: Kannattais varmaan kysyä maalarilta itseltään millaisille pohjille hän alkaa ylipäätään maalaamaan. Meillä kaikki maalattavat hiotaan viimeiseksi 800 vesissä(lakattavat 1200 + karhunkielellä), 400 kuivana koneella vain enimmät vesihiontaa helpottamaan.. Jos ei ole varma asiasta, niin vie auto purettuna, antaa ammattilaisen hoitaa hionnat. Tiesti jokainen tekee tyylillään!
Joo, tuolla tavallakin voi tehdä jos haluaa.

Itse lopetin tuon veden kanssa lutraamisen parikymmentä vuotta sitten. Miksi kastella kun se kuitenkin pitää kuivana maalata?

Muuten, kuivahiomapaperin karkeus 400 vastaa vesihiomapaperin 800, joten ei se siitä kummene. Lakalle riittää aivan hyvin tuo kuiva 400 jos ruiskutetaan valmistajan viskositeettisuositusten mukaisesti. Se on aivan samaa värkkiä kuin normaali akryylimaali, siitä puuttuu vain väripigmentit. Hienompaa hiontajälkeä tarvitaan vain kaksikerrosmassan alle, koska metalli- tai helmiäiskiteet aiheuttavat naarmukohdassa (karkea hiontajälki) näkyvän, muuhun pintaan verrattuna erilaisen valontaittumisefektin.
.
Vastaa Viestiin