W202 Perä ääntää ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

W202 Perä ääntää ?

Viesti Kirjoittaja ttiikeri »

Morjens !

Olen kuulostellut että ääntääkös mulla perä vai kuuluuko moinen hyvin vaimea ujellus välillä 40-75 km/h asiaan....eli on tyypillinen ko automallille (MB C180 vm -95) ? Autolla on ajettu n 60 tkm ja oireet ovat seuraavanlaiset:

-Ajettaessa vapaalla rullaten, välillä 40 km/h-75 km/h kuuluu vaimea ujellus perän seutuvilta. Ääni vaikuttaisi voimistuvan hieman 40 km/h - 60 km/h välillä.

-Olen kuulostellut että tulisko ääni renkaista mutta erittäin hyvällä pinnalla ääni kuuluu myös

Pitänee laittaa seuraavana auto tunkin nokkaan ja pistää sille vauhtia paikallaan jotta voi kuunnella mistä ääni kuuluu.....

Muita hyviä ehdotuksia mistä ääni vois tulla ja miten sen vois paikallistaa....
MB C180 vm -95
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: W202 Perä ääntää ?

Viesti Kirjoittaja code »

ttiikeri kirjoitti:Morjens !

Olen kuulostellut että ääntääkös mulla perä vai kuuluuko moinen hyvin vaimea ujellus välillä 40-75 km/h asiaan....eli on tyypillinen ko automallille (MB C180 vm -95) ? Autolla on ajettu n 60 tkm ja oireet ovat seuraavanlaiset:

-Ajettaessa vapaalla rullaten, välillä 40 km/h-75 km/h kuuluu vaimea ujellus perän seutuvilta. Ääni vaikuttaisi voimistuvan hieman 40 km/h - 60 km/h välillä.

-Olen kuulostellut että tulisko ääni renkaista mutta erittäin hyvällä pinnalla ääni kuuluu myös
Itse ajattelin kysäistä juuri samaa; kävin heittämässä pitemmän automatkan pohjoisen suunnalla (Oulun korkeudella) ja viimeyönä yön hiljaisina tunteina ajellessa kotia kohti tuolla Keski-Suomen kohdalla tein samankaltaisia havaintoja.

Itse ajattelin että kyseinen erittäin tasainen vinkuminen johtuisi ihan vaan renkaista, koska alla on kitkarenkaat. Muistelen kuulleeni, että kitkoissa on juuri tuota ongelmaa kesäkelissä ajellessa. Onko jollakulla vastaavia kokemuksia? Ääni vaikuttaisi tulevan sekä edestä että takaa, juuri renkaiden kohdilta.

-mk-
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: W202 Perä ääntää ?

mkoistin kirjoitti:
ttiikeri kirjoitti:Morjens !

Itse ajattelin kysäistä juuri samaa; kävin heittämässä pitemmän automatkan pohjoisen suunnalla (Oulun korkeudella) ja viimeyönä yön hiljaisina tunteina ajellessa kotia kohti tuolla Keski-Suomen kohdalla tein samankaltaisia havaintoja.

Itse ajattelin että kyseinen erittäin tasainen vinkuminen johtuisi ihan vaan renkaista, koska alla on kitkarenkaat. Muistelen kuulleeni, että kitkoissa on juuri tuota ongelmaa kesäkelissä ajellessa. Onko jollakulla vastaavia kokemuksia? Ääni vaikuttaisi tulevan sekä edestä että takaa, juuri renkaiden kohdilta.

-mk-

Luulenpas et sun tapauksessa syynä on renkaat jos ääni tulee edestä ja takaa. Harvemmin laakerit menee molemmista päistä yhtä aikaa. Itse en ole omaani vielä tunkin nokkaan saanut mut jahka tässä viikonloppuna :))
MB C180 vm -95
code
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja code »

Täytyy vielä tarkkailla äänen alkuperää... ettei vaan tule isompaa laskua ja murhetta.

Onko kellään antaa neuvoa etu/takalaakereiden kunnontarkastukseen?
Minkä hintaiset ovat osat / koko korjaus jossain pajalla?

Perä on nyt tarkastettu, öljyt ok ja muutenkin vaikutti asiallisen kuntoiselta.
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

C koppasen äänet

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

Joo, mulla on C220 T aut.-98 ja ääntä tuntuu kuuluvan edestä. Kerroin asiasta Veholla, pyörittelivät ja repivät renkaita ja kävivät ajamassakin reilun lenkin. Väittivät syy olevan renkaissa, en oikeen vakuuttunut kun alla on
Michelinin Pilot exaltot. Ainakin ennen on ollut misukat hiljaiset miten sitten nämä nykyiset.
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
ttiikeri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Tutkimusten tuloksia

No niin, nyt on auto käytetty tunkin nokassa ja kuulosteltiin oikein miesvoimin. Käytin vielä paikallisessa MB huollossakin varmuuden varaksi. Kukaan ei kuunteluvehkeittenkään kanssa voinut osoittaa mistä ko ääni kuuluu (perä vai pyörän laakeri), tai itse asiassa eivät kuulleet mielestään mitään ääntä (piipaakohan mulla korvat :) ). Sanoivat et jos on perävamma, sen kyllä kuulee selvästi.....Näyttää siltä että ko pieni ääni kuuluu ko yksilöön. Jatkamme ajamista :)
MB C180 vm -95
tehoseppo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Ujellus

Viesti Kirjoittaja tehoseppo »

Mun C180 ujeltaa etukaiuttimet ilmeisesti lisävahvistimen takia.
10tumppi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Etupään äänet!

Viesti Kirjoittaja 10tumppi »

Loppui meikäläisen Mesen kurinat. :D
Misukoiden pinta loppui ja tuli etsittyä varastojen kätköistä jotain pyöreää että pääsis tämän syksyn loppuun. Ei löytyny kun 4mm pinnalla olevat pinnatut. :oops:

Voi ihmetystä, kun ensikertaa lähdin ajelemaan. Ulinat ja kurinat loppu siihen :D

Joten, Michelin ei tunnu olevan enää mikään hiljainen kumi. ( Ei ainakaan Pilot Exalto) :(
Näin kirjoitteli Puntti
Ex. Mese Cdi220T aut. -98
V70Tdi aut. -98
Masa 323 F 1.6i aut. -92

" Laiska ei jaksa keppiä hämmentää! "
Vastaa Viestiin