Nyt loppuu jo konstit tuon kylmäkäynnityksen kanssa!!!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Kyllä ilmenee vaikka ei pitäs tolpassa ollenkaan vielä pahempi saaha pysymään käynnissä.
Sitä lambda-anturia en oo katsonu että onko monella piuhalla.

Joo niin pitäs säätää se tyhjäkäynti luistimella kierrokset alle 1000rpm mutta nyt on tarkotuksella korkemmalla koska kun säädetty lämpimänä käymään sitä 1200rpm niin kone jaksaa kylmänä käydä ilman että tarviisi jalalla painaa kaasua tosin ei jaksa käydä kun 700rpm ja hummailee paljon.
Auto vm -87.

Joo entinen omistaja on voinu vaihdella osia ei oo tietoo siitä.

Tuossa tosiaan 2 anturia ilmansuod. kopassa.

Ja tosiaan autosähkö asentajan mielestä kylmänä käynnistäessä ei saa tarpeeksi ilmaa mutta bensaa saa tarpeeksi.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Ilmaluistin toiminnassa on sitten jotain hämärää. Joko se ei toimi tai sitten ECU:lta ei tule sille ohjausta tai yhteys ECU:lle poikki.
Mittaappa kulkeeko siinä luistin liittimessä ensinkään minkäänlaista virtaa, jotain alle 1 ampeerin luokkaa.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Juu pittääpä mitata tuossa v-loppuna...
Pitäisikö tulla kokoajan vai vaan kylmänä :?:
Tosiaan kokeiltu toisellakin luistimella.

Sellasta vielä kun tuossa aikasemmin kokeilin ottaa liittimen irti lisäilmaluistimesta niin tyhjäkäynti ei muuttunu mutta kiihdyttäessä ja tasaisella kaasulla auto nyki joten luistimen kautta kulke ilmeisesti ilmaa muullonki ku tyhjäkäynnillä vai :?:

Jännä kun tuossa on 2 napainen lisäilmaluisti muissa kun oon porukoilta kyselly niin on ollu 3. Tuohon ku ei tule kun 2 johtoa liittimeen.

Tuli tuossa mieleen jos lämpötila-anturilta ei menekkään tieto eculle asti ollenkaan niin sekin vois olla syynä :roll:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 321
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Pitäisikö tulla kokoajan vai vaan kylmänä
Kyllähän se luisti tyhjäkäyntiä ohjaa lämpösenäkin.
Sellasta vielä kun tuossa aikasemmin kokeilin ottaa liittimen irti lisäilmaluistimesta niin tyhjäkäynti ei muuttunu
Tyhjäkäyntikierrosten pitää NOUSTA, kun liitin irrotetaan.
Jännä kun tuossa on 2 napainen lisäilmaluisti muissa kun oon porukoilta kyselly niin on ollu 3.
No minä en taas ole 3 napaisia nähnyt koskaan???
Tuli tuossa mieleen jos lämpötila-anturilta ei menekkään tieto eculle asti ollenkaan
Ota anturin liitin irti ja mittaa ECU:lta tulevan piuhan napojen välinen jännite, pitäs olla n.5V.

Ja tarkasta, että se kaasuläpällä oleva TYHJÄKÄYNNIN kytkin (= kaasuläppä kiinni = kytkin kiinni) toimii!!!
Tyhjäkäyntikierrokset NOUSEE, kun tuo kytkin aukeaa.

Mitään muuta ei kannata tehdä ennenkuin y.o. asiat on kunnossa!!!
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Jep pitääpi käydä nuo läpi ja palailla sitten asiaan...

Joo oli tosiaa 3 napanen mullakin kun oletin että vois olla vika siinä luistimessa hommasin sellasen mut oli vääränlainen sit möin sen eteenpäin vanhempaan 2.3-16v johon se kävi :lol:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Ne liittimet ilmansuodatinkotelon päässä ovat tosiaan imuilman lämpötila-antureita. Toinen ECU:lle ja toinen EZL:lle.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

No niin nyt on mittauksia ja pähkäilyä suoritettu...

Lämpötila-anturille tuleville johdoille ei tullut jännitettä missään vaiheessa eikä myöskään lisäilmaluistille...
Kuiteskin kun lisäilmaluistimen johdot ottaa pois niin auto nykii tasaisella kaasulla mutta tyhjäkäyntiin ei vaikutusta...

EHA:n vaihdosta ei ollu hyötyä ja kokeilin säätää ruuvia 1/4 kiekkaa mutta huonommas meni joten säädin takaisin...

Mikrokytkin toimi mutta sehän tais vaikuttaa vaan moottorijarrutukseen...

Että tämmöstä :( :( :(
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
X11
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ma 20.12.2004 11:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja X11 »

M.R kirjoitti:Jep pitääpi käydä nuo läpi ja palailla sitten asiaan...

Joo oli tosiaa 3 napanen mullakin kun oletin että vois olla vika siinä luistimessa hommasin sellasen mut oli vääränlainen sit möin sen eteenpäin vanhempaan 2.3-16v johon se kävi :lol:
Juu, meikäläiselle myit kyseisen luistimen. Omassa on tosiaan liitin kolmella johdolla. Tänään tutkiessani omia käyntihäiriöitä, huomasin luistimesta lähtevän johdon menevän liittimeen, joka on kiinteästi kiinni imusarjassa. Tästä liittimestä johdot muuttuvatkin kahdeksi. Eli kolmas johto ois sitten ihan ylimääräinen! No, onhan tossa uudessa luitimessa tyhjäkäynnin säätö, joka tuli ihan tarpeeseen.
Oisko sulla sittenkin jotain vikaa luistimessa tai sen johdotuksessa, koska otin omastani johdon irti ja kierrokset nousivat samantien ja tällainen reagointi ilmeisesti pitäisikin tapahtua.
Säädin kanssa omaa EHA:a, eipä tuntunut vaikuttavan ainakaan positiivisesti, joten säädin takaisin.
MB C220cdia -00
KTM 950 supermoto
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo niinhä se oli :D
Jännä että on kolme johtoa luistimen liittimessä muuttuu imusarjan liittimessä muuttuu kax napases tuossa on suoraan kax napanen alusta loppuun :roll:

Vika varmaan jossain muualla kun luistimessa kun sille ei tuu mitään ohjausta onkohan vielä väärä tuo boxi :roll:
Taitaa olla paras jos rakentaa regulaattorilla ja potikalla ohjaamaan lisäilmaluistia sais kajuutasta säädettyä tyhjäkäynnin sisältä mieleisekseen koska muuten auto toimii tosi hyvin vedot ja kulku tallella :lol:
Päästöarvotkin on tosi hjyvät :lol: :lol: :lol:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Riippuu moottoriversiosta tuo tyhjäkäyntisäätimen liitinmäärä:
Std. ja Std KAT = 3 napainen
KAT ja RUF = 2 napainen
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Ei varmaankaan ole sama vika, mutta mulla oli aikanaan BMW:ssä myös tyhjäkäyntiongelma, jota ei muka saatu korjattua. Ei sitten millään.
Kunnes vihdoin ja viimein revin imaletkut yksitellen irti ja tutkin niiden kunnon. Löytyi kolme vuotavaa letkua. Päälle päin ne näyttivät ihan hyviltä ja ehjiltä, mutta niin vain oli aina jossain pieni vuoto.
Letkut uusiksi ja kas, kone pelasi taas ihan kuin ei ikinä olisi tyhjäkäyntiongelmaa ollutkaan.
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kaasuläpän akselilla olevan tyhjäkäyntitunnistimen voit testata seuraavasti:
Moottori sammuksissa irrota tunnistimen liitin ja mittaa johtojen 1 ja 2 välinen resistanssi. Pitäisi olla pienempi kuin 1 ohmi ja heti kun avaa läppää niin pitäis hypätä äärettömäks eli kytkin auki. Kannattaa lisäksi tehdä sama mittaus ECU liittimen napojen 2 ja 13 välillä, ihan vaan sen takia että jos on johdoissa vikaa. Navat 2 ja 13 on kytketty just noihin johtoihin 1 ja 2.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo sehän se unohtu kokonaan mitata täytyy tänään koittaa mittailla :oops:
Käytännössä voin mitata suoraan vaikka ecu:lle tulevista navoista jos ei löydy sitä liitintä paremmasta kohtaa...
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

No niin nyt on kaasuläpän tyhjäkäyntitunnistin mitattu ja toimii niinkuin pitääkin..
Vaikka ECU:ssa ei ollu merkitty nastoja numeroilla, mutta onnes ne menee näköjään lookisesti kun vaan laskee joten sain mitattua tieto menee perille asti...

Mitähän sitten seuraavaksi pitäisi kokeilla voisko olla ettei ECU saa ollankaan virtaa mistähän sen vois mitata :?: :?: :?:

Kun virta puuttuu sekä luistimelta, läpötila-anturilta ja tuskimpa kylmäkäynnistys suutinkaan saa virtaa ihmettelen kyllä koska auto lähtee tosi hyvin käyntii :roll:

:evil: ON KYLLÄ MYSTISTÄ :evil:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Eikös se niin ollutkin, että tuo KE-jetti toimii jotenkuten vaikka ECU olisikin kokonaan poissa pelistä. Ja koska tyhjäkäyntisuutinta ohjaa bensapumpunrele niin kyllä se silloin voi lähteä hyvin käyntiin mutta koska tyhjäkäyntiluisti on poissa pelistä, ei silti käy tyhjäkäyntiä niinkuin pitäisi. Sanoit kuitenkin että auto pelaa lämpimänä hyvin ja on vedot tallella. Jos näin on, niin kyllä se ECU ainakin lämpimänä on sitten mukana, koska sehän säätelee EHA:n avulla esim. kiihdytysrikastusta. Eli olisiko mahdollista että ECU:n virransaannissa on jossain kosketushäiriö, joka esim. lämpölaajenemisen tms. vaikutuksesta häviää moottorin lämmetessä. Täytyy selvittää vähän tarkemmin mistä tuon ECU:n virransaanti on kiinni...
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Tässä ECU:n virransaannista:

- Tarkista että ECU:n liittimen napaan 2, 7 ja 20 tulee maa seuraavasti:
1) Sytytysvirta päällä mittaa että ECU:n liittimen navan 2 ja akun +navan välillä on n. 11-14 volttia. Jos ei ole, on johdoissa tai maaliitoksessa vikaa.
2) Sama homma liittimen 7 ja +navalle. Jos ei jännitettä, on ECU:ssa sisäinen vika, koska 2 ja 7 ovat kytketty toisiinsa ECU:n sisällä.
3) Sama homma liittimelle 20 ja +napa.

- Virta ECU:lle tulee napaan 1 ylijännitesuojalta. Voit tarkistaa tämän mittaamalla että ECU:n liittimen napojen 1 ja 2 välillä on jännite 11-14V kun sytytys on kytkettynä.

- Tarkista myös onko ECU:lta tyhjäkäyntisäätimelle menevä johto kunnossa, eli ECU:n liittimen navasta 3 yhteys luistille.

Jos sulla on muuten n.86 tai uudempi malli, niin sille pystyy ilmeisesti tekemään vikadiagnoosin kosketuskulmamittarilla. Se kertoisi vian suunnan aika nopeasti, mutta en tiedä tartteeko siihen olla jotain erikoisvehkeitä lisäks.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Kiitos jesse :lol:

Täytyy mittailla taas kun on aikaa...
Mistä muuten ECU ottaa maita :?:
Suoraan sitä paksua kaaplelinippua pitkin mutta mistä menee runkoon :?:
Ja onhan koneen akun välillä kans maadotus mutta mahtasko koko auto pyöriä jo se maadotus ei ois kunnossa :roll:

Tuo on -87vm.
Ja semmonen että kampiakselin asentotunnistin on tuosta rikki mutta siitä mene johto kuin siihen pyöreeseen testipistokkeeseen keskelle eikä muualle joten se kait ei vaikuta asiaan ja ilmeisesti ei voi sitten testata missään hienossa laitteessa vai ottaako laite siitä vaan kierrosopeuden :roll:

Niin sit ku kone 60 astetta niin eikös se lamda hoida seoksen, mutta joo jotenkin kait tuo boxi sitten toimii jos kerta ohjaa ehaa täyskiihdytyksessä ja nostaa painetta ei tuo nikottele eikä mitään :roll:

Juu ja kokeilin sen EHA:n johdot ottaa pois ja kaasutella niin en huomannu eroa sulle X11 tiedos :wink:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

:lol:
Viimeksi muokannut M.R, Ma 07.02.2005 08:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Maa tulee kohdasta nimeltä W11 (Masse Motor), ja se sijaitsee ilmeisesti jossain määräjakaja lähistöllä. Tosiaan tämä kannattaa etsiä ja tarkistaa liitoksen kunto.
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

No kylläkait se sieltä jostain löytyy täytyy katsoa :shock: kunhan mittaan...

Mikä on ECU:n nastoista maa vai ymmärsinkö oikein että sillä on monta maata :?: :?: :?:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Kyllä noissa 2, 7 ja 20 kaikissa pitäisi maa olla.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

M.R kirjoitti: Ja semmonen että kampiakselin asentotunnistin on tuosta rikki
Mitenkäs se sytkä voi toimia jos asentotunnistin on rikki. Mun käsittääkseni just siitä tulee kierroslukutieto sytkälle. Ja ECU:lle muuten myös...
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jesse kirjoitti:Mitenkäs se sytkä voi toimia jos asentotunnistin on rikki. Mun käsittääkseni just siitä tulee kierroslukutieto sytkälle. Ja ECU:lle muuten myös...
Tuossa (tai ainakin 230:ssä) pitäisi olla kaksi anturia L1 eli YKK anturi, josta johdot menee pelkästään X11 liittimelle ja L5 eli kammenkulma-anturi, josta johdot menee sytkäboksille.

t.
Risto
E500 – 211.070
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Se anturi on rikki joka menee keskelle sitä testipistoketta mutta muualle ei näyttänyt menevän siitä :roll:
Vissiin just sille X11 liittimelle :roll:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

jesse kirjoitti:Tässä ECU:n virransaannista:

- Tarkista että ECU:n liittimen napaan 2, 7 ja 20 tulee maa seuraavasti:
1) Sytytysvirta päällä mittaa että ECU:n liittimen navan 2 ja akun +navan välillä on n. 11-14 volttia. Jos ei ole, on johdoissa tai maaliitoksessa vikaa.
2) Sama homma liittimen 7 ja +navalle. Jos ei jännitettä, on ECU:ssa sisäinen vika, koska 2 ja 7 ovat kytketty toisiinsa ECU:n sisällä.
3) Sama homma liittimelle 20 ja +napa.

- Virta ECU:lle tulee napaan 1 ylijännitesuojalta. Voit tarkistaa tämän mittaamalla että ECU:n liittimen napojen 1 ja 2 välillä on jännite 11-14V kun sytytys on kytkettynä.

- Tarkista myös onko ECU:lta tyhjäkäyntisäätimelle menevä johto kunnossa, eli ECU:n liittimen navasta 3 yhteys luistille.

Jos sulla on muuten n.86 tai uudempi malli, niin sille pystyy ilmeisesti tekemään vikadiagnoosin kosketuskulmamittarilla. Se kertoisi vian suunnan aika nopeasti, mutta en tiedä tartteeko siihen olla jotain erikoisvehkeitä lisäks.
Do dii taas mittailtiin nuitten ohjeiden mukaan...
Elikkä ecun liittimen napohin 2 ja 20 tuli jännite normaalisti mutta 7 ei :roll:
Ja 1 ja 2 välille tuli jännite eli ecu saa virtaa...
Navasta 3 oli myös yhteys luistimelle niinkuin pitikin...
Sellaisen jännän ilmiön huomasin kun mittasi lisäilmaluistimelle tulevista johdoista jännitettä niin kun luistin ei ollu kytketty jännite oli 12,8 ja kun luistimen kytki ja mittasi jännitteen ne se oli nolla eli jännite putos kun luistimen kytki johtoihin :roll:
Kummallista :roll:
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Onkohan tuo(http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/M ... S/3005.pdf) lähelle tuota 16v kaaviota ainakin vaikuttas :?: :?: :?:
Vois olla hyötyä...
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mulla kävi kerran vähän samaan tyylin sumuvalon kytkennän kanssa. Jännitemittari näytti plus ja miinusjohdon välillä 12 volttia mutta kun lampun pisti paikalleen ei se palanutkaan vaikka oli uusi. Vedin sitten itse uuden maajohdon ja alko toimiin. Eli olisko sullakin jotain häikkää johdoissa, anna luistille maata suoraan vaikka akusta ja koita mitä sanoo. Plus-johdossakin, joka tulee ECU:lta voi tietty olla vikaa, mutta sitä on vähän hankalampi korjata, kun pitäs se liitin aukaista (rikkoa). Jos tää ei toimi niin taitaa olla ECU:ssa vika. Siihen viittaa myös toi että 2 napaan ei tuu maata (kytketty ECU:n sisällä 7 napaan)

Jos muuten joku sähkömies tietää syyn tuohon kuvailemaani ilmiöön, jossa jännite häviä kun kuorma kytketään niin voisitko valaista.
Viimeksi muokannut jesse, Ti 08.02.2005 19:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Joo se on toi http://www.autolib.diakom.ru:8001/CAR/M ... S/3006.pdf
Siinä on 16 venttiilisen kytkentäkaavio ja tosiaan taitaa olla niin että luisti saa jännitteen ylijännitesuojalta ja maan ECU:lta. Mutta jommassakummassa johdossa voi olla vikaa, koska ylijännitesuojanhan olit ilmeisesti jo vaihtanut?
Roisto
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1314
Liittynyt: To 08.07.2004 17:04
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Roisto »

jesse kirjoitti:Jos muuten joku sähkömies tietää syyn tuohon kuvailemaani ilmiöön, jossa jännite häviä kun kuorma kytketään niin voisitko valaista.
Jos esim. jossain liitoksessa on hapettumaa tai huono kontakti se yleensä aiheuttaa ko. liitokseen suhteellisen ison vastuksen (resistanssin).

Jännitteenhäviö vastuksen yli on vastuksen resistanssi kertaa vastuksen läpi kulkeva virta (U=R*I). Jännitemittarilla mitattaessa on virta hyvin pieni, joten jännitehäviö ei merkkaa paljon mitään mutta isompia kuormia kuten hekulamppuja kytkettaessä se alkaa jo näkyä. Siksi esim. starttimoottorin liitokset olisi hyvä olla vimosen päälle kunnossa.

t.
Risto
E500 – 211.070
M.R
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ke 14.07.2004 21:54
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja M.R »

Joo niinpä oli oma 16v kaavio hjyvä ku oikein tarkkaan kahtoo ja mulkkaa :shock:

Ylijännitesuoja vaihtettu.

Mut miten voit todeta että ECU:ssa on vikaa kun mittaukset piti tehdä ECU:n liitinkammasta niin ihän ECU oo silloin ees paikallaan niin ainakin käsitin :?:
Ja se oli että siihen 7 napaan ei tullu sitä maata ollenkaa :wink:
Mikä muuten on tuo: 7 napa alt correction in :?:

Joo siinähän tuo tuli laskukaava Roistolta ku apteekin hyllyltä :D
Ohmi kertaa käämi ja pimmeenä koko lääni ja sit savun hälvettyä tarkastamme kytkennät :lol:

Se maa vika vois olla vaikka oon kyllä kaikki maadotukset yrittäny kattoo ja mulukasta :shock:

Että tämmöstä :(
Mersu on Mersu vaikka voissa paistas...

W124 300TDT -90
W123 240D -84

EX:
W210 220D -97
W210 220D -96
W124 300TDT -92
W124 200D -94
W202 200cdi -01
190E 2.3-16v -85
W123 300D -84 2h paku
190E 2.3-16v -87
Vastaa Viestiin